וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצאת מהסחרור: אייאקס נכשלה תחת סחרודר, אבל הבעיות עמוקות יותר

29.1.2023 / 10:00

בהולנד לא נוהגים לפטר מאמנים, אבל לאלופה לא הייתה ברירה לאחר משחק הליגה השביעי ברצף ללא ניצחון. האם זה הפתרון במועדון ללא איש כדורגל אמיתי בהנהלה? אסף כהן על הקריסה באמסטרדם, המועמדים האפשריים והשיא המביש שעלול להישבר היום (15:30, ספורט3)

תקציר: אייאקס - וולנדאם 1:1/ספורט1

שריקת הסיום למשחק האחרון במחזור אמצע השבוע נשרקה בחמישי בערב. אייאקס סיימה בתוצאת תיקו נוספת, שישית ברציפות, ולכולם ביוהאן קרויף ארנה היה ברור שהמאמן אלפרד סחרודר סיים את דרכו במועדון. הוא אכן פוטר, אבל זה מהלך שצריך היה לקרות כבר בנובמבר, לפני פגרת המונדיאל. אבל עם לכתו של סחרודר, הבעיות של אייאקס כלל לא מתחילות להגיע לפתרון. מהקבוצה שהגיעה לחצי גמר ליגת האלופות לפני ארבע שנים נשאר רק דושאן טאדיץ'. המאמן ביונייטד, השחקנים מפוזרים בעולם, אפילו דיילי בלינד עזב בפגרה האחרונה לבאיירן מינכן. אייאקס לא מזכירה בכלום את הקבוצה המופלאה ההיא.

בהולנד לא נהוג לפטר מאמנים אחרי משחק, לרוב ההנהלה שקולה יותר ולוקחת את הזמן. באייאקס כבר לא יכלו לחכות. בדקה החמישית במשחק מול וולנדאם הקהל נופף במטפחות לבנות, ועם שריקת הסיום, כשאייאקס מסיימת משחק ליגה ללא ניצחון בפעם השביעית ברציפות היה ברור לאן זה הולך. הפעם הקודמת שאייאקס רשמה רצף מביש כזה היה ב-1965. שמונה לא היו מעולם, אולי היום נגד אקסלסיור (15:30, ספורט3) יישבר גם השיא הזה.

אדווין ואן דר סאר הודיע לסחרודר עם שריקת הסיום שסיים את תפקידו, ונכנס לחדר ההלבשה להודיע על כך לשחקנים. תחת סחרודר אייאקס לא רק מצאה עצמה במקום החמישי בטבלה ושברה שיאים שליליים, היא שיחקה כדורגל רע. ובאמסטרדם זה ידוע: לא מסתכלים רק על התוצאה, אלא גם על סגנון המשחק. מהמאמן מצפים לכדורגל סוחף, שערים וניצחונות.

דושאן טאדיץ' ושחקני אייאקס. ANP, GettyImages
עונתו הגרועה ביותר באייאקס. טאדיץ'/GettyImages, ANP

בעונה הזו שחקנים לא השתפרו, ונראו כמו צל של עצמם. טאדיץ' בעונתו הגרועה ביותר באייאקס. ברחהאוס, קלאסן, טימבר אלווארס, קודוס וטיילור היו כולם במונדיאל: כולם משחקים מתחת לרמתם העונה. זה קודם כל מאמן שלא מתאים למועדון, אבל הבעיות באייאקס עמוקות יותר. מאז שמארק אוברמארס פוטר לפני כשנה (לאחר ששלח תמונות עירום לעובדות והטריד אותן מינית) אייאקס לא מילאה את תפקיד המנהל המקצועי במנהל מוכח.

שני אנשים נמצאים בתפקיד: חלוץ העבר קלאס יאן הונטלאר שלומד את העבודה מחרי האמסטרה שמילא את התפקיד בהירנביין. שניהם אינם כבדי משקל ומנוסים בתפקיד ברמות הגבוהות ביותר. הם התקשו להעביר החלטות והעברות שרצו, ושמעו כמה פעמים מההנהלה לא. גם בהנהלה אין איש כדורגל אמיתי, ואדווין ואן דר סאר מתגלה כמנכ"ל לא מספיק דומיננטי וקשוח. כל אלה מביאים למשבר פנימי במועדון ולחוסר אמון מצד הקהל.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אלפרד סחרודר, מאמן אייאקס. Rico Brouwer, GettyImages
מעט מאוד מאמנים בהיסטוריה של אייאקס צברו בממוצע פחות נק'. סחרודר/GettyImages, Rico Brouwer

מה הלאה? אייאקס צריכה למנות מאמן קבוע, אבל היא גם בחיפוש אחר מנהל מקצועי. מה שברור הוא שכל עוד אין מנהל מקצועי, אי אפשר להתחייב בפני מאמן על חוזה ארוך טווח. הרי אולי ימונה מנהל מקצועי שלא ירצה אותו? מצד שני, הקבוצה חייבת עכשיו מאמן סמכותי שיידע להציל משהו מהעונה הזו. הפער מפיינורד עומד על שבע נקודות אך פערי הרמה גדולים אף יותר. מבחינת אייאקס, החובה היא לסיים לפחות במקום השני, שיבטיח העפלה לליגת האלופות. אי העפלה לכסף הגדול עלול להביא לימים קשים של חובת מכירות שחקנים דרסטית. למרות מכירות השחקנים האדירות בשנים האחרונות, התקציב של אייאקס תלוי בהשתתפות מדי שנה בליגת האלופות.

במשחק מול אקסלסיור יעמוד על הקווים שחקן העבר ומאמן קבוצת המילואים ג'וני הייטינחה. באייאקס מאוד מחזיקים ממנו, והוא עשה דברים יפים גם עם קבוצת הנוער וגם עם המילואים, אך זו תקופת משבר ולכולם ברור שצריך כעת מאמן סמכותי ומנוסה. אם הייטינחה ינצח את המשחקים הקרובים, על הנייר מדובר במשחקים "קלים" (אקסלסיור, קמבור, ואלוייק), ההנהלה עשויה להשאיר אותו עד לסיום העונה, אבל זה יהיה רק פתרון זמני.

לואי ואן חאל, מאמן נבחרת הולנד. רויטרס
שוב יתבקש להגיע להציל את המועדון? לואי ואן חאל/רויטרס

באייאקס לרוב אוהבים למנות מאמנים הולנדים, כאלה ש-DNA של אייאקס זורם בדמם. פטר בוס אימן את הקבוצה בעבר ומחזיק ב"ערכים" הנכונים מבחינת סגנון המשחק. פרנק דה בור זכה איתה בארבע אליפויות אך הכדורגל שלו היה הגנתי מדי. ואולי בכלל ההנהלה תחזור לבסיס ותבקש מלואי ואן חאל לבוא ולהציל, שוב, את המועדון?

מאז מורטן אולסן בסוף שנות התשעים לא היה לאייאקס מאמן זר. אולי דווקא עכשיו, בשעת המשבר הכי גדולה במילניום הנוכחי, יפנו באמסטרדם לחשיבה זרה? מרסלו ביילסה, למשל, פנוי ומחזיק בערכים דומים לכדורגל של אייאקס. מרסלו גז'ארדו מוכן למשימה האירופית הראשונה שלו. יוגי לב, לואיס אנריקה ומאוריסיו פוצ'טינו פנויים גם הם, השאלה היא אם אייאקס, כיום, היא לא שם קטן מדי עבורם.

מה יהיה? כמו תמיד אצל אייאקס, המועדון עובר שינויים גדולים פעם בכמה שנים. מאמנים ושחקנים מתקדמים ועד שעולה דור חדש של שחקנים יש כמה שנים פחות טובות. הבעיה היא שהעונה הזו גרועה במיוחד: מעט מאוד מאמנים בהיסטוריה של אייאקס צברו בממוצע פחות נקודות מסחרודר. ההיררכיה לא ברורה, מיהו החלוץ הפותח - ברובי או קודוס? ולמה נרכש סטיבן ברחוויין בהעברת שיא, כשברור שהעמדה המועדפת עליו היא בדיוק זו של הקפטן טאדיץ', השחקן הטוב בקבוצה בשנים האחרונות? האם הרכש בהגנה, באסי, סאנצ'ס וויינדל מתאים לרמה או שאייאקס נתקעה עם העברות יקרות חסרות ערך?

היום מול אקסלסיור, 14 משחקי ליגה נוספים ומפגש כפול מול אוניון ברלין בליגה האירופית יגלו לנו - האם אייאקס בדרך לשנים רזות או שמאמן חדש יצליח לתקן את כל הטעויות של סחרודר?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully