וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפן ההלכתי של המונדיאל: "להקדים הדלקת נרות חנוכה ל-16:55"

16.12.2022 / 13:39

שלושה רבנים פירסמו מעין פסק הלכה בשל ההתנגשות בין גמר גביע העולם לבין הדלקת הנר הראשון: "את אחינו אנו מבקשים, שאינם יכולים להתנתק מהמשחקים". הם מזהירים שלא לדחות את ההדלקה ולא לבצעה בזמן הצפייה בגמר - אלא לכבות את הטלוויזיה

שחקני נבחרת ארגנטינה חוגגים העפלה לגמר המונדיאל אחרי ניצחון 0:3 על קרואטיה/אינסטגרם

לא מעט ישראלים נתקלו בדילמה לא פשוטה לקראת גמר המונדיאל, ולא רק בגלל השעה המוקדמת שלו - יום ראשון ב-17:00. המשחק בין צרפת לארגנטינה יתקיים בנר ראשון של חנוכה, שבשנים רגילות הוא ערב של מפגשים משפחתיים נרחבים; חלק מהאנשים מתכוונים לנצל זאת כדי לשלב בין האירועים, ולהפוך את הכדורגל לתוכנית האמנותית לצד הדלקת הנרות, ואחרים בישרו מבעוד מועד לקרוביהם שהפעם ייפגשו באחד מימי החג האחרים.

מתברר שגם רבנים נדרשו לסוגיה הזאת, למרות שברוב המקרים הם משתדלים להתעלם מההתנגשות בין נושאים "אזרחיים" כמו תרבות וספורט לבין ענייני דת. הגדילו לעשות שלושה רבנים מאזור הנגב, שפירסמו מעין פסק הלכה - או ליתר דיוק, קריאת קודש - כדי להדריך את התושבים כיצד לנהוג בסוגיה הבוערת; מצד אחד, ליהנות מהגמר, ומצד שני, לא לפספס את קיום המצווה.

פסק הלכה. יחצ,
פסק ההלכה התקדימי/יחצ

"אנו פונים בקריאה של חיבה לאחינו בית ישראל, אשר נפתה ליבם מאוד לראות את משחקי המונדיאל בכלל ואת משחק הגמר בפרט", כתבו פוסק ההלכה הרב מאיר מאזוז, ראש ישיבת כסא רחמים, שנחשב לאחד מחשובי הרבנים בציבור הספרדי החרדי; רב העיר נתיבות, הרב פנחס הכהן; ורב המושב זמרת, הרב דוד קרעי. "אמנם החרדים לדברי השם המסולאים בפז מושכים את ידיהם מהבלי העולם הזה... אולם את אחינו אנחנו מבקשים, אשר רבים וכן שלמים אינם יכולים להתנתק מן המשחקים, כאשר מיליארדי אנשים בעולם נוהים בכל מאודם אחריהם".

לאחר ההקדמה, עברו הרבנים לפרקטיקה: "הפעם הזאת משחק הגמר יוצא ביום ראשון הקרוב בשעה 17:00, וזה הזמן שבו מתחילים להדליק נר ראשון של חנוכה, לכן באנו להזהיר מפני כמה מכשולים: א. הגרוע ביותר הוא שנר חנוכה יידחה מפני המשחק; ב. להדליק נרות חנוכה בזמן שהטלוויזיה דולקת, ובזה פוסחים על שני הסעיפים; ג. להדליק במהירות כמשאוי, כדי לא להחמיץ כל רגע מהמשחק".

אז איך נכון, מבחינה הלכתית, לשלב בין השניים? "אלא הדרך הטובה ביותר היא להדליק נר חנוכה החל מהשעה 16:55, כאשר הטלוויזיה תהיה מכובה, ולשהות ליד החנוכייה עם המשפחה, ולומר לבני הבית בפירוש שכל חפצי העולם לא שווים על ידי מצוות התורה, וככל שתתעכבו יותר ליד הנרות, כך הדוגמה האישית היא יותר חזקה... יש לנו הזדמנות להראות לקדוש ברוך הוא שאנחנו אוהבים אותו אפילו יותר מן הדבר האהוב לנו ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully