וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון מוחץ במונדיאל: רוח גבית או הדחה קרובה?

ההדחה של ספרד אחרי ה-0:7 המוקדם בשלב הבתים לא היתה יוצאת דופן: כך הסתיימו המונדיאלים של הנבחרות שפתחו בסערה, וגם: האם הנבחרות שהביסו בשמינית הגמר הלכו עד הסוף?

אנשים חוגגים בכיכר מרקש את הניצחון על ספרד במונדיאל/דרור זמיר

ב-1986 הייתי ילד סובייטי טיפוסי, שחגג ניצחון 0:6 של בריה"מ על הונגריה במחזור הראשון של המונדיאל במקסיקו. הייתי משוכנע, כמו רבים אחרים, שבריה"מ תגיע רחוק במונדיאל ההוא, במיוחד לאור העובדה שהונגריה הביסה את ברזיל 0:3 כמה חודשים לפני כן. אלא מה, בשלב שמינית הגמר,להפתעתי ואכזבתי העצומות, הסובייטים הפסידו לבלגים בתוצאה 4:3 אחרי הארכה והודחו.

לעומת נבחרת בריה"מ שפתחה בסערה והודחה מוקדם, ראיתי את נבחרות ארגנטינה ומערב גרמניה מגיעות לגמר כאשר באף משחק הן לא ניצחו בהפרש הגבוה משני שערים. לאורך המונדיאלים שמתי לב שבלא מעט מקרים, ניצחון מוחץ במחזור ראשון לא רק שלא מנבא הצלחה בהמשך הטורניר, אלא אולי להיפך, מנבא הדחה מוקדמת (אלא אם מדובר בנבחרת גרמניה או הולנד). הדוגמא הטרייה היא נבחרת ספרד שניצחה במחזור הראשון בתוצאה של 0:7 והודחה השבוע בשמינית הגמר. בטבלה למטה אספתי את כל המקרים החל מ-1982 בהם קבוצה ניצחה בהפרש של ארבעה שערים ומעלה במחזור הראשון של שלב הבתים וגם את שלב ההדחה של הנבחרת המנצחת.

תרשים תוצאות מונדיאל. עיבוד תמונה, אתר רשמי
תרשים תוצאות מונדיאל/אתר רשמי, עיבוד תמונה

אם נשים את נבחרת אנגליה במונדיאל הנוכחי בצד, אנחנו יכולים לראות שבחמישה מתוך 11 מקרים, קבוצה שניצחה בתוצאה גבוהה במחזור הראשון לא עוברת את שלב שמינית הגמר. בשני מקרים נוספים, קבוצות אלה מודחות ברבע הגמר. כאמור, כפי שניתן לראות, רק גרמניה והולנד ידעו להתמודד עם הצלחה מוקדמת ולהגיע רחוק בטורניר.

האם ניצחון מוחץ בשמינית הגמר נותן רוח גבית בהמשך הטורניר?

ונמשיך עם הניצחונות המשכנעים. הפעם בשלב שמינית הגמר. האינטואיציה אומרת, שניצחון מוחץ בשלב הנוק אוט אמור לתת רוח גבית בהמשך הדרך. החלטתי לבדוק האם זה אכן המצב. והאמת התוצאות מפתיעות ביותר (או שלא, אם ניזכר בהשפעה לא לגמרי חיובית של ניצחון מוחץ במחזור הראשון). בטבלה למטה, אספתי את כל המקרים בהם קבוצה ניצחה בהפרש של שלושה שערים ומעלה בשלב שמינית הגמר החל מ-1986 (שנה ראשונה בה שוחק השלב הזה). אנחנו יכולים לראות שב-9 מתוך 11 מקרים, קבוצות שניצחו בהפרש של שלושה שערים ומעלה הודחו כבר במשחק הבא (ברבע הגמר).

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
תרשים תוצאות שמינית גמר. עיבוד תמונה, אתר רשמי
תרשים תוצאות שמינית גמר/אתר רשמי, עיבוד תמונה

יש כמה הסברים אפשריים לתופעה, שאיני יודע להצביע במדויק מהו ההסבר הנכון. זה יכול לנבוע מעודף ביטחון עצמי שיכול להופיע אחרי ניצחון משכנע ואז באה הנפילה כאשר פתאום הולך קשה יותר. יכול להיות שזה גם נושא העייפות (אם כי פחות סביר כי ניצחון קל בשמינית הגמר, משמעו פחות מאמץ). יכול להיות שמדובר בחוסר יכולת "לנחות על הקרקע" אחרי ניצחון משכנע, דבר שעלול להביא לרמת עוררות נמוכה יותר מהאופטימום ולפגוע בביצועים. וייתכן, שזה סתם משהו מקרי ובסוף הסטטיסטיקה תתיישר. כך או אחרת כדאי מאוד לנבחרות ברזיל, פורטוגל ואנגליה לנחות על הקרקע כמה שיותר מהר.

אלכס קרומר הוא פרופסור מן המניין לכלכלת ספורט במחלקה לניהול ספורט באוניברסיטת מולדה, שבנורבגיה. תחומי המחקר שלו כוללים את כלכלת ספורט, ספורט אנאליטיקס, כלכלה התנהגותית, תיאוריה של תחרויות וקבלת החלטות. הוא גם משמש כמרצה אורח במגמה לניהול עסקי ספורט באוניברסיטת בן גוריון בקורס בקבלת החלטות בסביבה תחרותית.

ניתן לצפות במחקרים של על כלכלת ספורט באתר שלו

  • עוד באותו נושא:
  • קטאר 2022

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully