וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהצד השני: האם ההיעדרות של קארים בנזמה תועיל לנבחרת צרפת?

22.11.2022 / 13:00

הפציעה הדרמטית של זוכה כדור הזהב היממה את הטריקולור, אבל ההיסטוריה מוכיחה שהיא מסוגלת להיות מסוכנת יותר בלעדיו, וחסרונו יאפשר לקיליאן אמבפה לעבור סוף סוף מימין לשמאל כמו שהוא כל כך אוהב. מיכאל יוכין על המרוויחים והמפסידים מהסערה

צרפת חוגגת את הזכייה במונדיאל 2018/עריכת וידאו: מתן חדד

"מכה קשה לנבחרת צרפת", זעקו הכותרות ברחבי העולם כאשר התברר כי קארים בנזמה יחמיץ את המונדיאל. וזה מובן לחלוטין - הרי מדובר בשחקן השנה ב-2022, שזכה בכדור הזהב בפער עצום. כושרו של כוכב ריאל מדריד היה מזהיר בדרכו לזכיה בליגת האלופות ובאליפות ספרד בחודשי האביב, והוא היה טוב גם בסתיו - גם אם הציג את הרמה העילאית ההיא.

אין ספק שהוא יכול היה לתרום רבות על הבמה המרכזית בקטאר, במונדיאל בו כה השתוקק לשחק אחרי שלא נטל חלק בזכיה בגביע העולם ברוסיה ב-2018. לאורך הקריירה הפנומנלית שלו, יש ברזומה של בנזמה בן ה-35 הופעה במונדיאל אחד בלבד, בברזיל ב-2014, וגם שם הוא לא ממש הבריק. הפעם הוא היה אמור לקבל חוויה מתקנת על הכל, וזה נגזל ממנו בדרך מתסכלת מאוד. הוא לא יקבל צ'אנס נוסף.

אז מבחינת השחקן עצמו זה מאכזב, וגם האוהדים הנייטרלים היו שמחים לצפות בביצועיו, אבל האם זה באמת פוגע בסיכוייה של צרפת? כאן הסוגיה מורכבת, וממש לא חד משמעית. מכה קשה? לא בטוח, כי ב-2018 הניפה הנבחרת את הגביע ללא בנזמה, וביורו 2016 הגיע עד הגמר בלעדיו, בעוד ביורו 2020 הודחה כבר בשמינית הגמר, על אף שהוא עצמו הבקיע 4 שערים ב-4 משחקים.

ללוח שידורי המונדיאל המלא

קארים בנזמה, חלוץ נבחרת צרפת. FRANCK FIFE, GettyImages
יותר טובים איתו או בלעדיו? קארים בנזמה/GettyImages, FRANCK FIFE

מצד אחד, בנזמה שידרג מאוד את החוד הצרפתי בקיץ שעבר והעניק לו מימד חדש שהיה חסר קודם. מצד שני, המימד הזה דווקא הגביל במידה לא מבוטלת את שותפיו להתקפה. קיליאן אמבפה ובמיוחד אנטואן גריזמן באו לידי ביטוי באופן חופשי יותר כאשר אוליבייה ז'ירו שיחק לפניהם בתפקיד החלוץ המרכזי הקלאסי. היו שלעגו לז'ירו על כך שסיים את גביע העולם הקודם ללא שער אחד לרפואה, אבל בפועל זה לא ממש משנה. הוא עשה עבודה פנטסטית כדי שיתר השחקנים יפרחו לצידו, וסיים את הטורניר עם מדליית זהב על הצוואר. זה מה שחשוב - קל וחומר עבור שחקן שמהווה מופת לחוסר אנוכיות.

כעת צפוי ז'ירו לחזור להרכב, והוא בהחלט ראוי לכך. בעונה שעברה הוא כבש 11 שערים חשובים בדרך לזכיה באליפות מפתיעה עם מילאן, ואת העונה החל ברגל ימין עם 9 כיבושים בכל המסגרות. היכולת שלו להופיע במאני טיים לא נפגעה גם בגיל 36, ולמעשה רק השתבחה. הוא הכריע את הדרבי המילאנזי בעונה שעברה עם צמד, והתוצאה הזו העניקה לקבוצה בסופו של דבר את סקודטו. גם העוה הוא חגג על חשבון אינטר עם שער ובישול בניצחון 2:3, ולמונדיאל הגיע אחרי שער ניצחון וירטואוזי ודרמטי על ספציה. לו בנזמה עדיין היה מושעה מהנבחרת, כפי שהיה עד מאי 2021, הצרפתים היו מאושרים לראות את כושרו. יש שיגידו כי הוא יעיל יותר ומפוקס יותר באיטליה מאשר ברוב הקריירה בפרמיירליג, והפרס בדמות מקום בהרכב בגביע העולם מגיע לו.

אלא שזו בשורה חשובה מאוד לא רק לז'ירו. גריזמן לא יגיד זאת בפומבי, אבל הוא מאושר לחזור לשתף פעולה עם מספר 9 דומיננטי ברחבה. מלך שערי יורו 2016 ממצה את הפוטנציאל שלו בצורה אופטימלית כאשר הוא מוצג כסוג של חלוץ שני או פליימייקר מאחורי חלוץ מטרה. כך היה, למשל, באתלטיקו מדריד כאשר דייגו קוסטה משך את תשומת הלב ופינה עבורו את השטחים. ללא הברזילאי-ספרדי זה היה קשה הרבה יותר, והבעיה באה לידי ביטוי במיוחד בברצלונה, שם לא היה חלוץ מרכזי טיפוסי בהגדרה. אי אפשר לומר שגריזמן הלך לאיבוד ביורו 2020, אבל הוא היה הרבה פחות יעיל בהשוואה לעבר.

מונדיאל 2022 בוואלה! ספורט

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אוליבייה ז'ירו שחקן נבחרת צרפת. רויטרס
כל השאר פרחו לצידו. אוליבייה ז'ירו/רויטרס

מעניין להיזכר בהקשר זה כי במשחק הראשון במונדיאל 2018 פתח דידייה דשאן במערך 3-3-4 ללא ז'ירו. הוא הציב את קיליאן אמבפה במרכז ואת גריזמן כסוג של קיצוני שמאלי, במטרה ליצור חוליית חוד גמישה וניידת מאוד, בעוד עוסמאן דמבלה מתופקד מימין. זה לא עבד, צרפת התקשתה מאוד לנצח יריבה חלשה, והכריעה את ההתמודדות רק אחרי שז'ירו נכנס במקומו של דמבלה בדקה ה-70 ועשה סדר. גם הפעם מחכה לצרפתים אוסטרליה במשחק הראשון, ודשאן לא מתכוון לשגות שוב. ז'ירו יהיה שם, אם כי גם דמבלה צפוי לפתוח בשיטה הקבועה 1-3-2-4 כי בלז מטוידי שהיה שם ברוסיה פרש כבר מזמן.

גם מבחינת אמבפה מדובר בחדשות טובות מבחינה אישית. יחסיו עם בנזמה טובים, שיתוף הפעולה ביניהם היה טוב לפרקים ביורו 2020, וזכור במיוחד הבישול המצוין של אמבפה לבנזמה בדרך לשער מבריק נגד שווייץ בשמינית הגמר - באותו 3:3 דרמטי שהסתיים לבסוף בהדחה. ואולם, במקרים רבים מדי הם גנבו זה לזה את השטחים, וההחלטה של דשאן לפתוח עם שניהם כחלוצים הגבילה את חביבם של הקטארים מסן ז'רמן.

כאשר ז'ירו נכנס לתמונה, אמבפה מקבל את כל הבמה, ועכשיו - כאשר דמבלה יצוות מימין - הוא יזכה לשחק בתפקיד האהוב שלו משמאל. בפריז זה לא תמיד קורה בגלל נוכחותו של ניימאר, ובמונדיאל הקודם הוא שובץ בעיקר מימין, אבל עכשיו יהיה זה הטורניר הראשון בחייו בו הוא ממלא בדיוק את התפקיד שהוא רוצה.

קיליאן אמבפה, חלוץ נבחרת צרפת. Aurelien Meunier, GettyImages
חדשות טובות גם בשבילו. קיליאן אמבפה/GettyImages, Aurelien Meunier

השורה התחתונה ברורה, אם כך. הפציעה של בנזמה מאפשרת לדשאן לחזור למערך דומה למונדיאל 2018 בו זכו הצרפתים במדליות הזהב, ואפילו לשדרג אותו בזכות הסטתו של אמבפה שמאלה. לכן, באופן פרדוקסלי, חסרונו של השחקן הטוב בעולם לשנת 2022 עשוי לפעול דווקא לטובת אלופת העולם בשאיפתה להיות הראשונה להגן על הכתר מאז 1962.

האם הקללה באמת תישבר? כאשר לוקחים בחשבון כי במילניום הנוכחי כל אלופות העולם שבאו מאירופה הודחו בשלב הבתים, כולל צרפת עצמה ב-2002, ייתכן שצריך קצת יותר "מזל" כדי להשלים את המשימה מאשר פציעה של סופרסטאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully