וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוער העל החדש של פורטוגל: דיוגו קוסטה נוסק לגדולה בפורטו

21.10.2022 / 12:00

עם מספר 99 של ויטור באיה על הגב, הוא ביסס את עצמו כשוער ראשון של פורטו אשתקד, זכה באליפות ופרץ בסערה גם להרכב הנבחרת לקראת המונדיאל. במפגשי קלאסיקו מול בנפיקה יש לדיוגו קוסטה מאזן מושלם, שיעמוד למבחן הערב (22:15, ספורט2)

תיקתקנו: קליפ סיכום היום בספורט, 21.10/ספורט1

בנפיקה תתייצב הערב לקלאסיקו הפורטוגלי הגדול (שישי, 22:15, ספורט2) כמובילת הטבלה, אחרי פתיחת עונה נהדרת, ללא הפסד בכל המסגרות ובדרך הבטוחה לשמינית גמר ליגת האלופות. אולם, היא בכל זאת תהיה אנדרדוג מול המארחת באיצטדיון דרגאו, בין היתר כי פורטו שולטת ביד רמה במאבקים בין שתי היריבות בתקופה האחרונה.

צריך להרחיק עד פברואר 2019 כדי להיזכר בניצחון האחרון של הנשרים, ולאחר מכן המאזן נוטה באופן ברור לטובת הדרקונים. אוהדי פורטו טוענים בבדיחות דעת כי השוער דיוגו קוסטה מביא להם מזל בקלאסיקו, כי מאז קידומו לסגל הראשון לפני שלוש שנים כלל לא הפסידה הקבוצה ליריבה המושבעת, גם כאשר הוא היה על הספסל. מאז שתפס הכוכב בן ה-23 את מקומו בין הקורות בעונה שעברה, פורטו פשוט מושלמת מול בנפיקה במשחקיו - שלושה ניצחונות בשלושה משחקים.

השאיפה היא להמשיך את הרצף, ודיוגו קוסטה מגיע לקרב במצב רוח מרומם בעקבות היסטוריה מיוחדת שעשה בהופעתו האחרונה. בשבוע שעבר, במגרשה של לברקוזן, הוא הפך לשוער הראשון בתולדות ליגת האלופות שבישל שער והדף פנדל באותו משחק. זה אפילו קרה תוך 16 דקות משריקת הפתיחה. תחילה שלח קוסטה מסירה מדויקת ארוכה מאוד לעברו של הקשר השמאלי גאלנו שדהר קדימה ושלח את הכדור לרשת, זמן קצר לאחר מכן זינק נכון לבעיטה של קרם דמירבאי מהנקודה הלבנה כדי להגן על היתרון. מהדי טארמי האיראני דווקא דייק פעמיים בפנדלים אחרי ההפסקה ופורטו חגגה רשת נקיה וניצחון 0:3 קריטי כדי לשמור על סיכוי סביר להעפיל לשלב הבא.

דיוגו קוסטה, שוער פורטו. Martin Rose, GettyImages
כבר עשה היסטוריה בליגת האלופות. דיוגו קוסטה/GettyImages, Martin Rose

איקר קסיאס מהלל

ההצגה גרמה לאיקר קסיאס לצייץ בהתלהבות עם סימני קריאה רבים: "הבחור הזה הולך להיות פנומן!! הוא ענק!!", וזה כלל לא מפתיע. השוער הספרדי האגדי מעריך מאוד את קוסטה מאז הכיר אותו באימונים ולקח את הנער תחת חסותו, תוך שהוא מעניק לו אינספור טיפים. כבר ב-2018, עוד לפני שקוסטה ערך את הופעת הבכורה בקבוצה הבכירה, הדגיש קסיאס: "דיוגו יהיה שוער גדול". כל מי שהדריך אותו בקבוצות הילדים והנוער, מאז הצטרף לאקדמיה בגיל בגיל 11, היה שותף לדעה הזו. הוא סומן כעילוי אמיתי, ודווקא העובדה כי היה צריך להמתין עד גיל 22 כדי לקבל את האפודה הראשונה הייתה מוזרה. וכאשר זה קרה סוף סוף, אי אפשר היה לעצור את הנסיקה שלו.

היא הייתה כה מרשימה שהמאמן הלאומי פרננדו סנטוס, אשר מואשם לא פעם בשמרנות, בחר להמר עליו במשחקי פלייאוף העליה למונדיאל במרץ מול טורקיה וצפון מקדוניה. ההחלטה הצדיקה את עצמה מעל ומעבר, ומאז איש לא מערער על מעמדו של קוסטה כשוער הראשון של פורטוגל, למרות שמעמדו של רוי פטריסיו היה עד לא מכבר יציב ביותר. השוער הוותיק, מגיבורי הזכיה ביורו 2016, צבר יותר מ-100 הופעות בינלאומיות במשך יותר מעשור, ולא העלה בדעתו שיאבד את האפודה לפני גביע העולם השלישי שלו, אבל זה קרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
דיוגו קוסטה, שוער נבחרת פורטוגל. Jose Manuel Alvarez/Quality Sport, GettyImages
גם בנבחרת פורטוגל כבר ביסס את מעמדו כשוער הראשון/GettyImages, Jose Manuel Alvarez/Quality Sport

ויטור באיה רואה בו יורש

אוהדי פורטו מאושרים מכך עד הגג, כי במשך תקופה ארוכה מדי לטעמם היה שמור התפקיד הזה לאנשי ספורטינג ליסבון. לפני רוי פטריסיו, כיכב בין הקורות ריקארדו, ועברו כבר שני עשורים מאז כיכב שוער פורטו בטורניר גדול, במונדיאל 2002. היה זה, כמובן, ויטור באיה - הכוכב שנכנס לאחר מכן לספרי ההיסטוריה כאשר זכה בליגת האלופות ב-2004 עם מספר 99 על הגב. הסיפור מאחורי הבחירה הלא שגרתית הזו פשוט למדי - כאשר חזר באיה למועדונו האהוב בתום קדנציה קצרה ומאכזבת בברצלונה ב-1999, הוא גילה שמספר 1 תפוס, ואימץ את השנה כדי להרגיש מיוחד.

אז עכשיו יש לו יורש. לדיוגו קוסטה, שנולד ב-1999, יש תירוץ טוב עוד יותר לקחת את המספר הזה, והוא עושה זאת גם כסוג של מחווה לכוכב העבר. באיה מעודד זאת - הוא נתן את ברכת הדרך כאשר הנער ביקש ממנו רשות להשתמש במספר המזוהה איתו ומאז עוקב בדריכות אחרי ביצועיו. גם הוא נתן לקוסטה עצות רבות ושיבח אותו בכל הזדמנות בתקשורת. עם שני מנטורים דגולים כאלה, בנוסף לכישרון טבעי אדיר ונכונות להשקיע וללמוד, קל להבין כיצד מממש מספר 99 החדש את הפוטנציאל.

דיוגו קוסטה, שוער פורטו. Joris Verwijst/Orange Pictures, GettyImages
מנטורים דגולים וכישרון טבעי אדיר. דיוגו קוסטה/GettyImages, Joris Verwijst/Orange Pictures

65 משחקים בנבחרות הצעירות

הסקאוטים שזיהו את הפוטנציאל הזה גאים מאוד בעבודתם. ב-2011, הם מצאו את דיוגו בקבוצה זעירה שהוקמה על ידי בנפיקה, לא הרחק מבראגה בצפון המדינה. השוער הצעיר לבש מדים עם סמל הנשרים, אך זו לא היתה השאיפה האמיתית שלו. הוא אמנם נולד בשווייץ, שם עבדו הוריו, וחזר לפורטוגל רק בגיל 7, אבל כל המשפחה מזוהה עם פורטו והוא חלם על הדרקונים. כאשר התקבל לבית הספר של פורטו, המוטיבציה עלתה לגבהים חדשים והוא ידע שיש לו סיכוי להפוך את התחביב למקצוע. הוא הצטיין בזינוקים על הקו, בסגירת הזווית לחלוצים באחד על אחד וביציאה לכדורי גובה ובלט מאוד גם במשחק הרגל המשובח שרק הלך והשתדרג עם השנים.

אז הוא סומן כשוער העתיד של פורטוגל וכיכב בנבחרות הצעירות בכל הגילאים, תוך שהוא צובר בהם מספר בלתי נתפס של 65 משחקים. ב-2016 הוא לא ספג במשך 432 דקות רצופות וזכה באליפות אירופה עד גיל 17 בתום ניצחון על ספרד בפנדלים בגמר, בנבחרת עם הגנה כמעט על טהרת שחקנים בשם דיוגו - דיוגו דאלוט שמככב כיום במנצ'סטר יונייטד, דיוגו לייטה ששותף עכשיו לסנסציית אוניון ברלין בפסגת הבונדסליגה, ודיוגו קיירוש שהלך בינתיים לאיבוד על ספסל פמליקאו. ב-2018, הוא קיבל את מדליית הזהב גם באליפות אירופה עד גיל 19, למרות שהחמיץ את הגמר בגלל פציעה. ב-2019 הוא זכה עם פורטו בליגת הצעירים והצטיין בגמר מול צ'לסי.

דיוגו קוסטה, שוער פורטו. Alex Grimm, GettyImages
המאזן המושלם בקלאסיקו הפורטוגלי הגדול עומד למבחן/GettyImages, Alex Grimm

ללא נקודות תורפה

היו שגרסו כי הוא צריך להיות מקודם להרכב הקבוצה הבוגרת כבר ב-2019, כאשר אובחנו בעיות בליבו של קסיאס, אבל המועדון בחר להחתים את אגוסטין מרצ'סין, וקוסטה המתין בסבלנות על הספסל במשך שנתיים נוספות. כאשר הגיע הזמן שלו, גם הארגנטיני הודה כי זה הצעד הנכון, שימש לו גיבוי בעונה שעברה שהניבה אליפות משכנעת עם מאזן ספיגה משובח ובקיץ האחרון חתם בסלטה ויגו כדי לפנות לו את הבמה לחלוטין. פורטו אף דאגה להאריך את חוזהו עד 2026, וכאשר תגיע ההצעה הנכונה היא עשויה להיות גבוהה מאוד - קל וחומר אם לוקחים בחשבון כי השוער מיוצג על ידי סוכן העל ז'ורז'ה מנדש.

בינתיים הוא בפורטו, והאוהדים מעריצים אותו. קוסטה מציג שילוב מיוחד של אומץ עם קור רוח, הוכיח את עצמו כעוצר פנדלים מדופלם עם ארבע הדיפות עד כה בשורות הדרקונים ומשחק הרגל שלו משובח ברמה העולמית הגבוהה. פרשנים מעריכים כי היה זה שיקול מהותי בעיני פרננדו סנטוס כאשר הוא בחר בו לשוער למונדיאל, כי רוי פטריסיו משתמש ברגליו ביעילות נמוכה הרבה יותר. באופן כללי, אין לו נקודות תורפה, והוא אף מגלה מנהיגות ומנווט את ההגנה, כולל מתן הוראות לפפה המבוגר ממנו ב-16 שנה.

יש יסוד סביר להניח כי דיוגו קוסטה יהיה אחד השוערים הבולטים בעולם בעשור הקרוב, ומעבר לכך. ויטור באיה וקסיאס משוכנעים בכך ואוהדים ברחבי העולם יזכו לצפות בביצועיו בגביע העולם שייפתח בעוד חודש. עד אז, הוא מקווה להעלות את פורטו לשמינית גמר ליגת האלופות, וגם להעיף את בנפיקה מהמקום הראשון כדי לשוב לפסגה אותה תופסים במועדון כמקומו הטבעי. כדי לעשות זאת, חשוב לנצח בקלאסיקו, וקוסטה מוכן לקרב. "אני לא חושב שאני מביא מזל, ולכל משחק יש סיפור משלו. אנחנו פשוט רוצים לשמח את האוהדים שלנו", הוא אומר. אל תפספסו אותו הערב. למען האמת, הוא לא ייתן לאף אחד לפספס אותו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully