וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זלאטן יכול לקנא: אדם סולואי ניצח את גרמניה לפני הפרישה

24.9.2022 / 13:00

הקפטן הבקיע שער בסגנון של אלילו, ונבחרת הונגריה עשויה לסיים בראש הבית בליגת האומות. סיפורו של גיבור מיוחד שזכה באליפות עם תומאס טוכל, התאמן עם כריסטיאנו רונאלדו, וכיכב בשתי אליפויות אירופה סנסציוניות

מערכת וואלה!

כאשר הגביה אמש (שישי) דומיניק סובוסלאי כדור קרן באצטדיונה של ר.ב. לייפציג, המשמש כביתו בזירת המועדונים, גם הוא לא העלה בדעתו מה יוכל לעשות עם זה אדם סולואי. החלוץ ההונגרי הוותיק הקדים את כולם בתזמון מושלם, ושלח בעיטה אלגנטית ומרהיבה בעקב לפינה הרחוקה של מארק-אנדרה טר סטגן, שנותר המום לחלוטין על קו השער.

בגיל 34, היה זה הביצוע הכי "זלאטני" בקריירה של השחקן שתמיד חלם לחקות את זלאטן איברהימוביץ', ודיבר על כך מתחילת הקריירה. "הוא מרתק אותי", סיפר סולואי, אשר הזכיר בגובהו (193 סנטימטרים) ובמבנה גופו הרחב את השבדי. כמובן שהוא מעולם לא התקרב לרמתו, אבל בשלב מסוים הם היו בשני הצדדים של קלאסיקו, כאשר איברהימוביץ' שיחק בברצלונה, בעוד סולואי השתייך לקבוצת המילואים של ריאל מדריד. ואולי השאיפה להתברג בקבוצה הראשונה של הבלאנקוס לא התממשה בסופו של דבר, אבל ההונגרי התאמן בקביעות עם הסגל הבכיר, למד מקרוב מכריסטיאנו רונאלדו ואפילו נרשם ב-2009 לסגל לליגת האלופות כאשר קלאס-יאן הונטלאר נפצע. היו ימים...

בהיבט אחד, סולואי אף יכול להתגאות בעליונותו על פני איברהימוביץ'. השבדי היה ונשאר שנוי במחלוקת במולדתו, ולא כולם "מסמפטים" את סגנונו. ההונגרי נחשב בשנים האחרונות לקונצנזוס מוחלט. הוא חווה לא מעט משברים לאורך הדרך, ידע בצורות ארוכות ולעתים אפילו התבדחו עליו, אבל מחוייבותו וגישתו החיובית הפכו אותו לאליל הבלתי מעורער ולסמל ההצלחות הסנסציוניות של הנבחרת בשנים האחרונות.

שחקן נבחרת הונגריה אדם סולואי. RONNY HARTMANN/AFP, GettyImages
ביצוע ברמה של האליל זלאטן. אדם סולואי/GettyImages, RONNY HARTMANN/AFP

דרינק חינם לכל האוהדים

קחו, למשל, את ההעפלה ליורו 2016 כנגד כל הסיכויים. מבחינת סולואי, היה זה אירוע מדהים בכל קנה מידה, כי שנה קודם לכן הוא הודיע על פרישה מהמדים הלאומיים בצל סכסוך מתוקשר עם המאמן אטילה פינטר. שינוי על הקווים אפשר את חזרתו, הוא תרם את חלקו הצנוע להישג המופלא, וכאשר העלייה הובטח, נכנס החלוץ לפאב בבודפשט, הזמין משקאות לכל מאות האנשים בו והצהיר: "זו העליה הראשונה שלנו אחרי 32 שנה, ואתם סבלתם יותר מדי זמן. עכשיו תשתו, ואף אחד לא צריך לחזור הביתה לפני שבע בבוקר".

איך אפשר לא לאהוב אותו אחרי דבר כזה? ואז, בטורניר עצמו, הוא היה זה שהבקיע שער ענק במשחק הראשון מול אוסטריה שנחשבה לסוס השחור של האליפות, והצעיד את ההונגרים ל-0:2. הונגריה סיימה בראש הבית, המשיכה לשמינית הגמר - וסולואי היה אחד הגיבורים הגדולים.

קחו, למשל, את הנאום שלו לפני פלייאוף העליה ליורו 2020 מול הפייבוריטית איסלנד. "יש מגיפה, אנשים איבדו את עבודתם, הם מרוויחים פחות. אנחנו מוגנים ואין עלינו לחץ, אבל אנחנו יכולים לשנות את השנה הזו עבורם", צרח החלוץ שכבר ענד אז את סרט הקפטן. המופע הזה כבש לבבות וחיזק עוד יותר את תדמיתו בציבור הרחב. "אדם הוא מנהיג ואישיות יוצאת דופן", הכריז המאמן מרקו רוסי, שסומך בעיניים עצומות על הסקורר שלו.

אז גם בטורניר עצמו, סולואי ממש לא אכזב. הוא נתן פייט בשני המשחקים הביתיים בבודפשט, ואז נסע למינכן והימם את גרמניה עם שער ובישול לאנדרש שפר. הונגריה הייתה רחוקה דקות ספורות מסנסציה הגדולה מכולן, לפני שליאון גורצקה הישווה איכשהו ל-2:2 והדיח את האנדרדוג החביב, אבל סולואי היה גאה מאוד בכל זאת. "לו היו אומרים לי בילדותי שאשחק בשתי אליפויות אירופה, ואחת מהן תהיה ביתית, לא הייתי מאמין. זה מעבר לכל החלומות הפרועים", הוא אמר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
שחקני נבחרת הונגריה. רויטרס
סולואי דרבן אותם. שחקני נבחרת הונגריה ביורו 2020/רויטרס

להקה מאולתרת עם שורלה

המשחק הענק מול גרמניה היה סמלי מאוד, כי שם בילה סולואי את רוב הקריירה שלו. בגיל 16 הוא עשה צעד אמיץ, עזב את בית הוריו ונסע להתאמן באקדמיה של שטוטגרט בלי לדעת מילה בגרמנית. מאמנו הראשון שם היה תומאס טוכל, וביחד הם זכו ב-2005 באליפות גרמניה עד גיל 19. מיד לאחר מכן לא חודש חוזהו של המאמן כיוון שראשי המועדון מאסו באופיו המורכב, והוא יצא לדרך חדשה שהובילה אותו בסופו של דבר לג'וב מאתגר במיינץ. הקשר המצוין שנוצר בינו לבין סולואי סלל מיד את הדרך לחידוש שיתוף הפעולה. ההונגרי, שאיבד תקווה להתקדמות בסנטיאגו ברנבאו, שמח לקבל הצעה לככב הרכב הראשון של קבוצת בונדסליגה, ובעונת 2010/11 היה שותף לטריו שהצית את דמיונם של חובבי הכדורגל ברחבי המדינה.

השלישייה הזו חגגה את השערים כסוג של להקה מאולתרת. אנדרה שורלה ניגן על גיטרה דמיונית, סולואי היה אחראי על התופים הדמיוניים, לואיס הולטבי שר לתוך מיקרופון דמיוני. שני הגרמנים היו צעירים יותר מההונגרי, נחשבו למוכשרים יותר ממנו, ועזבו בתום העונה המוצלחת - הולטבי חזר לשאלקה אחרי השאלה, ושורלה נמכר לבאייר לברקוזן. עם זאת, הקריירה של סולואי היתה בסופו של דבר הארוכה מכולם. שורלה, שהתפתח בשלב מסוים לכוכב בקנה מידה משמעותי, כבש פעמיים ב-1:7 על ברזיל ובישל את השער של מריו גצה בגמר מונדיאל 2014, כבר פרש. הולטבי, שלא מיצה עשירית מהפוטנציאל, משמש כיום שחקן ספסל בקיל בליגה השנייה. סולואי עדיין שומר על רמה סבירה, אם כי ניתן היה לצפות שיפיק מעצמו יותר בכל הקשור למועדונים.

אדם סולואי עם אנדרה שורלה במדי מיינץ ב-2010. Christof Koepsel/Bongarts, GettyImages
כך זה נראה בימי מיינץ העליזים. סולואי חוגג עם שורלה/GettyImages, Christof Koepsel/Bongarts
אדם סולואי עם אנדרה שורלה ועם לואיס הולטבי במדי מיינץ. Alex Grimm/Bongarts, GettyImages
גיטריסט, מתופף וסולן. הלהקה המאולתרת של שורלה, סולואי והולטבי/GettyImages, Alex Grimm/Bongarts

מתנת פרידה מושלמת לעצמו

שיאו בכל הקשור לבונדסליגה היה בעונת 2012/13, אז הבקיע 13 שערי ליגה, עדיין עם טוכל על הקווים. שאלקה שילמה תמורתו 8 מיליון יורו באותו קיץ, הוא נכשל בגלזנקירשן, ומאז מעולם לא היה שחקן הרכב אמיתי - לא בהופנהיים, לא בהאנובר, וגם לא במיינץ שאליה חזר ב-2019. הקדנציה השנייה הזו נגמרה בתחילת השנה הנוכחית בטונים צורמים, וסולואי הועזב כדי לחתום בפ.צ. באזל. נכון לעכשיו, הוא לא מקבל דקות רבות במיוחד בליגה השווייצרית, ולא בהכרח נראה מוכן לכך. ככל שחלף הזמן, משקלו עלה - ויש הטוענים שהוא לא כשיר לשחק ברמה הגבוהה על בסיס שבועי.

ואולם, בנבחרת סולואי תמיד סיפק את המקסימום. הכריזמה וכושר המנהיגות שלו היו חשובים לא פחות מהביצועים על הדשא, וכל האוהדים הוכו בהלם כאשר הקפטן הנערץ הודיע ביום רביעי כי שני המשחקים הקרובים בליגת האומות יהיו האחרונים שלו. הוא בחר לסיים את דרכו כאשר תרומתו עדיין משמעותית, ועשוי להותיר אחריו חלל שיהיה קשה מאוד למלא. הוא אף הבטיח שאקורד הסיום יהיה חיובי. חבריו והמאמן רוסי הבהירו אף הם עד כמה חשוב להעניק לו מתנת פרידה הולמת. אז אתמול הגיע הביקור בלייפציג, וזה אכן קרה.

סולואי סידר לעצמו כותרות גדולות עם השער הווירטואוזי, וכל הנבחרת התעלתה שוב מול הגרמנים. היה זה הפסדו הראשון של האנזי פליק כמאמן הנבחרת, והונגריה המשיכה בקמפיין מדהים בכל קנה מידה. מי היה מאמין בתום ההגרלה שהיא תוכל לסיים בפסגת הבית כשהיא מתמודדת עם גרמניה, אנגליה ואיטליה? המחשבה על כך הייתה הזויה יותר מכל מדע בדיוני, אבל הנה לכם - המטרה קרובה מתמיד. ההונגרים ניצחו את החבורה של גארת' סאות'גייט כולל 0:4 בממלכה, גברו כעת גם על הגרמנים, ותיקו ביתי מול איטליה ביום שני יספיק לה כדי להיות במקום הראשון ולעלות לחצי גמר ליגת האומות ביוני.

שחקני נבחרת הונגריה. רויטרס
הסנסציה קרובה להשלמה. נבחרת הונגריה חוגגת את הניצחון על גרמניה/רויטרס

יהיה מלך השערים במאה ה-21?

לסולואי יהיה מול הסקוואדרה אזורה אתגר אישי חשוב נוסף. העקב מול טר סטגן העלה את מאזנו בנבחרת ל-26 שערים ב-85 הופעות - והוא הישווה את השיא של זולטן גרה במאה ה-21. בהונגריה יודעים שאיש לא יגיע לעולם לנתונים של פרנץ פושקאש, שאנדור קוצ'יש וכוכבי על אחרים מהמאה ה-20, ולכן משתדלים לעשות כבוד לחלוצים מהווה עם ספירה מחודשת שכזו. אם מצא, לפיכך, הקפטן את הרשת של ג'אנלואיג'י דונארומה, הוא יהפוך לשיאן לבדו, ואוהדיו הרבים מחכים לכך בקוצר רוח.

הם גם מאוכזבים מכך שסולואי לא יהיה שם אם הונגריה אכן תשחק בשלבים המכריעים של המפעל, אבל צריך לדעת לפרוש בזמן - וייתכן שהגיבור הלאומי עושה בדיוק את זה. הגרמנים בוודאי לא יצטערו על עזיבתו, כי נמאס להם לספוג ממנו. לזלאטן שער אחד ואפס ניצחונות על גרמניה. לסולואי שני שערים - וגם ניצחון מפואר. את הערב בלייפציג הוא לא ישכח לעולם.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully