וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת הקורא אלי דסה: האם זה הזמן הנכון לעשות עסקים עם רוסיה?

11.9.2022 / 10:37

עסקת הענק בין מגן נבחרת ישראל לדינמו מוסקבה מעלה על השולחן שאלה עקרונית חשובה: נוכח הסנקציות שהטיל המערב על רוסיה, האם יש בכלל אפשרות להוציא "כסף רוסי" לחשבונות שמחוץ לרוסיה, ואיך ניתן להבטיח קיום חוזה עם תאגיד או אדם רוסים?

סרטון הוולקאם של אלי דסה בקבוצתו החדשה, דינמו מוסקבה/האתר הרשמי של דינמו מוסקבה

לאחרונה התבשרנו כי אלי דסה חתם על חוזה עתק עם דינמו מוסקבה בגובה של מיליון וחצי דולר לעונה. בעולם בו חיינו עד פברואר 2022, אז החלה הפלישה הרוסית הצבאית לאוקראינה שהציתה את המלחמה שעדיין לא רואים לה סוף, החלטתו של דסה נראית הגיונית לגמרי. רבים מהשחקנים הישראליים מעדיפים למצות את הקריירה שלהם באירופה לפני שחוזרים לליגה המקומית - בעיקר בגלל הסכומים הגבוהים הרבה יותר שיכולים להרוויח בקבוצות אירופיות.

אלא שמאז החלה מלחמת רוסיה-אוקראינה, מצבה של אירופה השתנה ללא היכר. בעקבות התוקפנות הרוסית, הטילו האיחוד האירופי וארצות הברית סנקציות הדוקות ומשתקות על כל האוליגרכים והתאגידים הרוסים - באופן שמונע הלכה למעשה הוצאת כסף מרוסיה אל מחוץ לה. הדבר נכון גם במקרה של דינמו מוסקבה שבעקבות הטלת הסנקציות עברה משליטת הבנק הרוסי VTB חזרה לאגודת 'דינמו' ולכן עדיין נותרה בבעלות רוסית (בניגוד לקבוצת צ'לסי של רומן אברמוביץ', שנמכרה בצל הסנקציות) - אך כמובן שגם ביחס לכל תחום אחר שמערב גורמים או כסף רוסים.

אלי דסה חתם בקבוצתו החדשה, דינמו מוסקבה. דינמו מוסקבה, אתר רשמי
הכסף תקוע ברוסיה? אלי דסה/אתר רשמי, דינמו מוסקבה

במציאות כזאת, לא ניתן שלא לשאול את השאלה הבאה: מי ערב לדסה, או לכל ישראלי או גורם מערבי אחר, כי חוזה שכרת עם גורם רוסי אכן יקוים? וכיצד ניתן להבטיח קבלת תשלום מתאגיד או אדם רוסים, בשעה שכל הכלכלה הרוסית וגם האוליגרכים הרוסים שחיים מחוצה לה משותקים כליל?

לדברי עו"ד אורי גולדמן, מומחה באיסור הלבנת הון ומיסוי, "כל מי שעושה עסקים עם הרוסים בתקופה הזאת צריך לקחת בחשבון שכספו מונח על קרן הצבי". לדברי גולדמן, "הסנקציות שהוטלו על הרוסים תקפות גם ביחס לחשבונות מחוץ לרוסיה של תאגידים ואנשים פרטיים רוסים. כל עוד הזיהוי של מקור הכספים קשור בצורה ישירה או עקיפה לרוסיה - לא ניתן בכלל להעביר כספים".

המסקנה המתבקשת מדברי עו"ד גולדמן, היא כי כדי להבטיח שחוזה שנכרת עם גורמים בעלי קשר לרוסיה בימים אלה - יש לוודא כי מקור הכספים אינו ברוסיה, או במילים אחרות: שיש פיתרונות תשלום. לדברי גולדמן, לא מדובר בעניין של מה בכך. "בימים אלה מנהלים כמה מהאוליגרכים הרוסיים הבכירים ביותר, דוגמת אברמוביץ' ואחרים, תביעה נגד הסנקציות של האיחוד האירופי נגדם בבית-הדין של האיחוד וכן בבתי-משפט אמריקאיים שונים. התביעה הזאת ממחישה עד כמה הסנקציות משתקות את הכלכלה והאוליגרכים הרוסים, ומדגישות את הקושי לקבל כספים מגורם רוסי בימים אלה".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
בעלי צ'לסי רומן אברמוביץ'. רויטרס
תובע נגד הסנקציות. רומן אברמוביץ'/רויטרס

עו"ד גולדמן מדגיש כי אמנם מדינת ישראל לא הוציאה הנחיות רשמיות למסחר עם רוסיה, כנראה גם בשביל לא לעצבן את הרוסים, אך בפועל הסנקציות חלות גם בישראל, בעקיפין, דרך הגופים המרכזים את המסחר ואת העסקים עם התעשיה. אגב גולדמן מציין שגם המעבר לשימוש בקריפטו אינו פותר לרוסים את הבעיה, שכן בנקודת הממשק עם המערכת הבנקאית (פיאט/קריפטו) צפה שוב הבעייתיות ולכן מדובר רק בדחיית הבעיה ולא בפתרונה.

עם זאת, גורם המעורה בכדורגל הרוסי מרגיע: "הרבה שחקנים זרים מגיעים לרוסיה, ומבחינת הקבוצות שם יש מאמץ לצאת בסדר. מדובר בקבוצות בסדר גודל שלא מכירים כאן, עם מתחמי אימונים פסיכיים. שחקנים כמו דסה וקארצב לא היו חולמים אפילו לשחק במועדונים האלה אלמלא החרם. נראה לך שיוקאנוביץ' היה מגיע לאמן במקום כל כך לא בטוח מבחינתו?"

  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully