וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקפוץ נכון: ז'אן קלייר טודיבו מחכה לפריצה האמיתית

25.8.2022 / 14:00

אחרי שזינק מוקדם מדי על האתגר בברצלונה והתרסק, כמעט נעלם בשאלקה ובבנפיקה ונולד מחדש בניס, הבלם המוכשר שוב מחוזר על ידי ענקיות היבשת. האם דווקא הדחה מול מכבי תל אביב (21:00, ספורט1) תקרב אותו לקפיצת המדרגה הבאה?

תקציר: מכבי תל אביב - ניס 0:1/ספורט1

"אנשי ברצלונה חצופים. הם אולי פעלו במסגרת החוק, אבל זו התנהלות מתנשאת ובריונית", זעם נשיא טולוז אוליבייה סדראן כאשר הקטלונים החתימו כמעט ללא תמורה את הבלם הצעיר ז'אן-קלייר טודיבו בינואר 2019, "השחקן קיבל עצות רעות מאוד. הוא מוכשר במיוחד, אבל אין לו נסיון מינימלי. איך הוא יוכל להתפתח שם? זה אבסורד".

טודיבו לא הסכים, באופן טבעי. לא היה לו שום סיכוי לשמור את הרגליים על הקרקע כאשר סקאוטים של הקבוצות הבכירות הגיעו בהמוניהם למשחקיו, העיתונאים היללו אותו כהבטחה הגדולה של טולוז מזה שנים, וסוכנו קיבל הצעות שהרגישו דמיוניות. המועדון הצרפתי הציע לו חוזה מצוין לטווח ארוך, אבל רק במסגרת המגבלות התקציביות שלו. בארסה פיתתה אותו עם סכומי עתק, מסלול קידום מהיר לסגל הבכיר, שלחה את אלילו סמואל אומטיטי לדבר איתו, ואפילו נתנה לו את החולצה מספר 6 המיתולוגית של צ'אבי. איך נער בן 19 יכול לסרב לזה אחרי 10 משחקים בלבד בליגה הצרפתית?

סדראן צדק לחלוטין, כמובן. אמנם היו לטודיבו תכונות שהפכו אותו לכוכב פוטנציאלי בקאמפ נואו - הוא ניחן לא רק בחוסן פיזי, מיקום טוב וקשיחות בעורף, אלא גם באלגנטיות, במסירות חכמות ובניהול משחק נבון מאחור, אבל הוא היה צריך לשחק הרבה יותר לפני הקפיצה הגדולה. הוא הרי אפילו לא גדל באקדמיה של טולוז, והצטרף למועדון מקבוצה זעירה מהליגה החמישית שנתיים קודם לכן. גם כאשר פרץ בסערה לתודעה בשלהי 2018, היריבה הכי אימתנית שפגש היתה ניס.

שחקן ברצלונה ז'אן-קלייר טודיבו. ברצלונה, אתר רשמי
החולצה היתה גדולה עליו. טודיבו בברצלונה/אתר רשמי, ברצלונה

"אהבתי את צ'אבי, ואני מתכוון להיות ראוי לחולצה שלו", הוא הצהיר כאשר הוצג בברצלונה לצידו של המנהל הספורטיבי דאז אריק אבידל שהרעיף עליו שבחים. בפועל, הסיכוי לעשות זאת היה אפסי. המאמן ארנסטו ואלוורדה, שהיה נתון בלחץ תמידי למרות התארים בהם זכה, לא בדיוק מיהר לזרוק נער חסר נסיון למים העמוקים, ומעמדו של טודיבו לא בדיוק השתפר כאשר הקבוצה הפסידה במשחקו השני בהרכב באיצטדיונה של סלטה ויגו. הפוטנציאל בלט, אבל הטעויות בלטו עוד יותר, וניכר כי השתן עלה לראשו של הצרפתי.

בברצלונה הכירו בשגיאה, אבל לא הצטערו יתר על המידה כי לא הושקע בבלם האלמוני כסף רב. אז הם פשוט התחילו לזרוק אותו בהשאלה, בתקווה להשביח אותו או למכור אותו ברווח אם יצליח להרשים. התחנה הראשונה היתה שאלקה בתחילת 2020, והפתיחה היתה מזהירה כאשר טודיבו נכנס הישר להרכב ונבחר לשחקן חודש פברואר של הקבוצה על ידי האוהדים, אבל אז באה הקורונה, הליגה הופסקה, ואחרי החידוש איבד הצרפתי את הקשר עם המציאות. "אני מתנצל בפני האנשים שסמכו עלי כי התייחסתי כלפיהם בחוסר כבוד. הם נתנו לי הכל, ואיכזבתי אותם", אמר בדיעבד הצרפתי, אחרי שהגרמנים פסלו על הסף את האפשרות להחתימו באופן מלא.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית
ז'אן-קלר טודיבו שחקן שאלקה. GettyImages
הקורונה בלמה את ההצלחה בגרמניה. טודיבו בשאלקה/GettyImages

אז הוא נדד לבנפיקה באוקטובר 2020, ושם העסק היה גרוע פי כמה - אפס עגול של דקות משחק, אפס מאמץ, אפס הערכה - ועזיבה תוך חודשים ספורים. הקריירה נראתה בסכנה ממשית ביותר, והוחלט כי החזרה למולדת עשויה לעזור לטודיבו לחזור לדרך הנכונה. ז'וליין פורנייה, המנהל הספורטיבי של ניס, ניהל איתו שיחות ישירות וכנות מאוד לפני שהחתים אותו בהשאלה בינואר 2021. "לא עשית כלום בחייך, ואת חייב לשנות לחלוטין את הגישה כדי להצליח", הבהיר הבוס לחניכו החדש, תוך שהוא מבטיח לו המון תמיכה ואוזן קשבת, אם וכאשר התפנית המיוחלת אכן תתרחש. וזה קרה.

ניס התבררה כפתרון פנסטסי עבור טודיבו מהרגע הראשון. הוא הפנים את המסר, התבגר, התנהג בצורה מקצוענית, קיבל את המקום הבטוח בהרכב של המאמן אדריאן אורסיה, והקבוצה שמחה לרכוש את כרטיסו תמורת 8.5 מיליון יורו לפני שנה. ברצלונה, מצידה, היתה מאושרת להיפטר מהנכס הבעייתי, ודאגה להכניס בחוזה סעיף לפיו תקבל 25 אחוזים ממכירה עתידית. מאז, מחכים בקאמפ נואו בקוצר רוח לעסקה המדוברת, והקיץ אכן היו דיווחים נרחבים על קבוצות בכירות שחפצות בשחקן.

כריסטוף גאלטייה מאמן ניס. רויטרס
סמך על טודיבו בעיניים עצומות. גאלטייה/רויטרס

זה לא מפתיע, כי העונה שעברה היתה נהדרת בכל קנה מידה. המאמן כריסטוף גאלטייה, שהגיע מהאלופה ליל עם ציפיות גדולות, סמך עליו בעיניים עצומות, בעוד הבלם הוותיק דאנטה הפך למנטור נערץ לצידו. בזכות הברזילאי, השתדרג טודיבו בהבנה הטקטית והחל לצבור נסיון חיוני. הגישה השמרנית של גאלטייה אף חייבה אותו להתרכז בעיקר במשימות הגנתיות, וניס סיימה את 2021/22 עם מאזן הספיגה הטוב בצרפת - 36 שערים ב-38 משחקים, בדיוק כמו פריז סן ז'רמן. היא אף חלמה עד הרגע האחרון להעפיל לליגת האלופות, אבל מספר הפסדים גרמו בסופו של דבר לאכזבה - רק מקום חמישי והעפלה למוקדמות קונפרנס ליג.

הפספוס הזה גרם לרבים להאמין כי ניס צפויה לעבור שינויים מרחיקי לכת בקיץ, ועל כן טודיבו עשוי להימכר. סביליה הביעה בו עניין רב מאוד, וברצלונה אפילו ניסתה לנצל זאת במסגרת נסיונה (המוצלח) להחתים את ז'וליין קונדה. לפי הדיווחים, הבטיחו הקטלונים לאנדלוסים כי יעבירו אליהם ישירות את האחוזים שיקבלו מניס תמורת מכירת טודיבו, במידה וקונדה יעשה את הדרך לקאמפ נואו. גם צ'לסי, שאיבדה את אנטוניו רודיגר ואנדראס כריסטנסן, הביעה בו עניין, וכך גם נאפולי אותה עזב קאלידו קוליבאלי לסטמפורד ברידג'.

שחקן מכבי תל אביב אנריק סבוריט, מול שחקן ניס, ז'אן קלר טודיבו. דני מרון
העונה נפתחה בצורה בעייתית. טודיבו בניס/דני מרון

רשימת המועמדים הפוטנציאליים לא מסתיימת כאן, והיא כוללת גם את אינטר, אבל טודיבו למד לקח חשוב מעברו, וממש לא ממהר לברוח שוב מצרפת. "אני מודע לאפשרויות, אבל אין לי שום כוונה לעזוב את ניס", הוא הצהיר לפני חודש. המעבר של גאלטייה לסן ז'רמן לא השפיע עליו יתר על המידה, והוא מצא במהרה שפה משותפת עם המאמן החדש לוסיאן פאבר, אשר מעניק לו חופש פעולה נרחב הרבה יותר בפעולות ההתקפיות. "בעונה שעברה התרכזתי במשמעת, עכשיו זה גם משמעת וגם כיף", סיפר הבלם. ואולם, עזיבה נוספת איכזבה אותו הרבה יותר. המנהל הספורטיבי פורנייה, שהיה לו כאב שני, התפטר על רקע חילוקי דעות קשים עם הבעלים, וזה עשוי אולי לגרום לטודיבו להרהר מחדש לגבי המשך דרכו.

העונה החדשה נפתחה עבורו בצורה בעייתית למדי. ניס עדיין ללא ניצחון בתום 3 מחזורים, ובהפסד בקלרמון ביום ראשון אף הורחק הבלם בכרטיס צהוב שני. לכך יש לצרף את ההפסד למכבי תל אביב במשחק הראשון במוקדמות קונפרנס ליג. "זה מתסכל מאוד, ואנחנו חייבים לתקן בגומלין בעזרת תמיכת הקהל שלנו", הצהיר הבלם. הוא כבר 22, והצלחה בזירה האירופית חשובה לו בשלב זה של קריירה. אם ניס תיכשל, הרי שחלון ההעברות עדיין פתוח, ומי יודע - אולי בארסה תהיה מאושרת לקבל כמה מיליונים לחשבון הבנק הבעייתי שלה. לבלם עצמו יש תוכניות אחרות כרגע. הוא נחוש לנצח הערב (חמישי, 21:00, ספורט1).

  • עוד באותו נושא:
  • ניס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully