וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאסטר שאפי: היכרות עם סוליימאנוב, הכוכב החדש של הפועל באר שבע

18.8.2022 / 11:10

הוא להט מול קבוצות פאר באירופה, הוגדר ככישרון הרוסי הגדול בדורו, הושווה למסי והתחבב גם על חביב נורמגומדוב. הרבה דברים השתבשו מאז שבורוסיה דורטמונד הציעה 20 מיליון יורו עבורו, אבל בנגב מקבלים בהשאלה כוכב עם פוטנציאל אדיר, בגיל 22 בלבד, עם סיכון מינימלי

תקציר ממוקדמות הקונפרנס ליג: הפועל באר שבע - לוגאנו 1:3/ספורט1

לפני שלוש שנים בדיוק, באוגוסט 2019, חגג מגומד-שאפי סוליימאנוב באיצטדיון דרגאו במוקדמות ליגת האלופות. פורטו ניצחה את קרסנודאר ברוסיה 0:1 והיתה בטוחה בהעפלתה, אבל האורחת היממה אותה עם שלישיה במחצית הראשונה - והקיצוני בן ה-19 היה הכוכב הראשי של ההצגה עם צמד. בדקה ה-12, הוא ברח לכל ההגנה, וחמישה שחקני פורטו רדפו אחריו לשווא כאשר הוא קבר את הכדור ברשת ברגלו הימנית "החלשה". בדקה ה-34, נכנסה לפעולה גם רגל שמאל החזקה - הקיצוני הימני חתך למרכז בסגנון אריאן רובן ושיחרר בעיטה מסובבת מושלמת לפינה הרחוקה כדי לקבוע 0:3. פורטו אמנם נתנה פייט והפסידה רק 3:2, אבל קרסנודאר עלתה לשלב הבא בזכות שערי החוץ, וסוליימאנוב היה גיבור הערב.

בתקשורת המקומית הגדירו אותו אז, ולא בפעם הראשונה, כ"מסי הרוסי". זה אפילו התבקש - יש לו תווי פנים דומים, מבנה גוף דומה, וגם הסגנון הזכיר מאוד את הפרעוש בתחילת דרכו בברצלונה. סוליימאנוב פרץ לתודעה בסערה בעונת 2018/19, כאשר קרסנודאר השתמשה בו בעיקר כג'וקר מהספסל, שנכנס וחולל מהומות. על אף שבילה על המגרש פחות מאלף דקות בכל המסגרות, הוא הספיק להבקיע 11 שערים, והגיע לגדולה במיוחד בליגה האירופית.

הכניע את ולנסיה, לברקוזן ופורטו

נגד לברקוזן, שלח סוליימאנוב כדור חופשי מושלם לרשת כדי לכבוש את השער הקריטי שהעלה את קרסנודאר על חשבון הגרמנים. נגד ולנסיה הוא הפציץ טיל לחיבורים הרחוקים. כך יצא לו שם של כוכב שיודע להתעלות ברגעים החשובים, וגם השערים בליגה הרוסית היו לא פעם מכריעים - קחו, למשל, את הביצוע המלוטש הביא לקרסונדאר 1:2 על לוקומוטיב מוסקבה בזמן פציעות. לפרשנים רבים לא היה ספק כי מדובר בכישרון הגדול ביותר במדינה בשכבת גילו, אם לא מעבר לכך. לכן הצמד המכונן מול פורטו התקבל אפילו בטבעיות, וכך גם העניין הרב מצד הסקאוטים ממערב אירופה.

אחרי ההצגה בדרגאו, קיבלה קרסנודאר לפי הדיווחים הצעה של 20 מיליון יורו מבורוסיה דורטמונד תמורת סוליימאנוב - וסירבה. "הייתי רוצה לנסות את עצמי בליגה גדולה יותר, אבל אין לי תחושה שמיציתי את עצמי כאן. צריך להעפיל לליגת האלופות, להראות את עצמי, ואז יהיו גם הצעות נוספות", אמר הקיצוני בשלהי 2019, כאשר הרוסים שיחקו בליגה האירופית - הרי אחרי הסנסציה מול פורטו הם הפסידו בפלייאוף העליה לצ'מפיונס-ליג לאולימפיאקוס. לו מישהו היה מספר אז לו ולבוסים שלו כי בחלוף פחות משלוש שנים הוא יגיע בהשאלה להפועל באר שבע, הם לא היו חושבים שזו בדיחה מצחיקה במיוחד. ואולם, זו המציאות, והקריירה של שאפי לא הלכה לפי התוכניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

שימו לב לרשימה הזאת, מ-2019

הצטלם עם אטו בילדותו

מדוע, בעצם, התעקשה קרסנודאר להשאיר אצלה כוכב לא מנוסה כאשר היתה אופציה למכור אותו תמורת הרבה מאוד כסף? צריך להבין את נפשו של המועדון, או ליתר דיוק של הבעלים סרגיי גאליצקי, כדי להבין זאת. קרסנודאר היא תופעה יוצאת דופן בכדורגל הרוסי, בו רובם המוחלט של המועדונים ממומנים על ידי המשטר המרכזי, הממשלים המחוזיים ואוליגרכים המקורבים לשלטון. גאליצקי, איש עסקים שלא קשור לפוטין בשום דרך, גדל בעיר קרסנודאר, והיה לו חזון להקים בו מועדון כדורגל עצמאי ולהפוך אותו לאימפריה בקנה מידה עולמי. זה בדיוק מה שהוא עשה. קרסנודאר נוסדה רק ב-2008, אך טיפסה במהרה, ועלתה לליגה הבכירה כבר ב-2011. במקביל, הוקמה בעיר אקדמיה מפוארת בסטנדרטים העולמיים הגבוהים ביותר, אליה גויסו כשרונות הן מהאיזור, והן מרוסיה כולה. נערים השתוקקו להגיע לשם, וב-2013 עבר את המבדקים סוליימאנוב בן ה-13.

שאפי נולד וגדל במחצ'קלה, והתחיל לעסוק תחילה בהיאבקות, שם חזו לו מאמניו עתיד גדול, לפני שבחר להתמקד בכדורגל. לנסיקה של אנז'י מחצ'קלה, אליה הוזרם הון עתק בתחילת העשור הקודם, כולל הגעתם של רוברטו קרלוס וסמואל אטו, היתה השפעה גדולה על התפתחותו. הוא שימש כמביא כדורים במשחקים הביתיים, הצטלם והחליף לחיצות ידיים עם הברזילאי והקמרוני, וחלם ללכת בדרכם. אנז'י התפרקה אמנם מנכסיה, אבל קרסנודאר הציעה לו את המסלול הנכון, ובמהרה הפך סוליימאנוב לאחד החניכים הבולטים ביותר בבית ספרה. שאיפתו של גאליצקי היתה להעפיל באופן קבוע לליגת האלופות עם סגל שהוא גידל בעצמו באקדמיה, ולכן השחקנים המבטיחים ביותר היו אמורים להישאר במועדון למשך תקופה ארוכה, רצוי לכל הקריירה. למכור את סוליימאנוב בגיל 19 פשוט לא בא בחשבון, מה גם שהרוסים העריכו שהוא עשוי להיות שווה הרבה יותר מ-20 מיליון יורו.

לא שמר את רגליו על הקרקע

סוליימאנוב באמת הצית את הדמיון. היתה לו מהירות מסחררת תוך כדי כדרור, הוא עבר שחקני יריב כאילו לא היו קיימים, הפגין ראיית משחק משובחת וקבלת החלטות טובה מאוד לגילו, התמקצע בביצוע כדורים נייחים, ושיפר עם הזמן מאוד את הבעיטה ברגל ימין שכלל לא היתה בשימוש עד שהגיע לקרסנודאר. אוהדים התרגלו לצפות למשהו מיוחד בכל פעם שהכדור הגיע לרגליו, ושמו הלך לפניו - בוודאי במחצ'קלה ובחבל דגסטאן. אמן אמנויות הלחימה חביב נורמגומדוב, הספורטאי המפורסם ביותר מהאיזור, החל לעקוב אחריו, והיה זה כבוד גדול עבור שאפי שהעריץ אותו. השניים התכתבו בתדירות גבוהה, ואחרי השערים הגדולים באירופה ב-2019 העיר נורמגומדוב: "חשוב שהשתן לא יעלה לו לראש, וזה הדבר המסוכן ביותר".

ייתכן שהסכנה הזו אכן התממשה. לא קל לשמור את הרגליים על הקרקע כאשר מגדירים אותך כעילוי לאומי, עוד לפני שהפכת לשחקן הרכב בקרסנודאר. סוליימאנוב קנה רכב יוקרה, החל להתלונן על קנאים, וטען: "הייטרים מוסיפים לי מוטיבציה". הוא הצהיר כי קרסנודאר תרוץ לאליפות ב-2019/20, אבל זה לא קרה, וגם כושרו האישי ירד באופן משמעותי מאוד. יש הגורסים כי הנסיון של המאמן מוראד מוסאייב ללמד אותו לבצע עבודה הגנתית פגע ביצירתיות שלו, ואולי הדיבורים על דורטמונד וההשוואות לפרעוש מקאמפ נואו עשו את שלהם. "אמרו לשאפי שהוא מסי החדש, והוא החל להאמין בזה", אמר בדיעבד מוסאייב, שכבר לא עובד במועדון.

שאפי סוליימאנוב, שחקן קרסנודאר. CRISTINA QUICLER/AFP, GettyImages
"חשוב שהשתן לא יעלה לו לראש, וזה הדבר המסוכן ביותר"./GettyImages, CRISTINA QUICLER/AFP

חלה בקורונה באופן קשה

ואז הגיעה הקורונה, ופגעה בו ישירות. סוליימאנוב אושפז, אובחן עם פגיעה של 32 אחוזים בריאותיו, וסבל במשך שבוע מחום של 40 מעלות. "לא ראיתי אף אחד שחלה בקורונה כמו שאפי. מפעילים עליו לחץ תקשורתי עכשיו, אבל הוא באמת עבר מקרה רפואי מורכב", אמר על כך גאליצקי. עונת 2020/21 היתה לפיכך חלשה מבחינתו, ואפילו העפלתה המיוחלת וההיסטורית של קרסנודאר לשלב הבתים בליגת האלופות לא עזרה לו במיוחד. שאפי אמנם הבקיע שער מרהיב לרשת סביליה, אבל שותף בעיקר כמחליף בדקות האחרונות, וסקאוטים התעניינו בדמותו הרבה פחות.

כאשר הוחלט במועדון לפני שנה להעבירו בהשאלה על מנת שיקבל דקות משחק ראויות, כבר לא היו מועמדים מכובדים, וסוליימאנוב עשה את דרכו לגירסונספור, העולה החדשה לליגה הבכירה בטורקיה. אחרי שבועות התאקלמות לא פשוטים, הציג סוליימאנוב יכולת טובה לפרקים, התחבר לאוהדים, ואף הבקיע שער ניצחון דרמטי ויקר באיצטדיונה של גלאטסראיי, אבל ברוסיה לא התרשמו מכך במיוחד. בסך הכל, שלושה שערים בעונה שלמה בקבוצת תחתית בטורקיה אינם מספיקים כדי להשאיר את תווית "מסי הרוסי", ושאפי שב לקרסנודאר על תקן שחקן ספסל. בינתיים, השאיפות של גאליצקי ספגו מהלומה, בוגרי אקדמיה רבים מדי עזבו, והוא כבר לא ממש מאמין בחזונו - מה גם שהמועדונים הרוסים מושעים כעת לתקופה לא ידועה מהמפעלים האירופים.

שחקן קרסנודר שאפי סוליימאנוב. PIERRE-PHILIPPE MARCOU / AFP, GettyImages
התקשה להתגבר על הקורונה. סוליימאנוב/GettyImages, PIERRE-PHILIPPE MARCOU / AFP

הפוטנציאל עדיין קיים

וכך, הזכרונות מפורטו מרגישים כבר רחוקים מאוד. בגיל 22 בלבד, מרגיש סוליימאנוב קצת כמו כישרון לשעבר, והחלום להגיע לברצלונה לא ממש מציאותי. הפועל באר שבע היא קבוצה חזקה יותר מגירסונספור, והיא משחקת באירופה - לכן הוא עשוי לראות בכך צעד קטנטן קדימה במטרה להשתקם לחזור למה שהיה פעם. אליניב ברדה מקבל שחקן עם פוטנציאל אדיר, שנמצא בנסיגה ברורה ובמצב מנטלי לא ברור. בהתחשב בעובדה כי מדובר בהשאלה, עם סיכון מינימלי, זה בהחלט צ'אנס שכדאי לקחת. כמה פריצות סוחפות וכדורים חופשיים לחיבורים עשויים לגרום לאוהדים בנגב להתאהב בכוכב החדש שלהם.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully