וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קסם מהיער: ניקו שלוטרבק, בלם הרכש הנוצץ של דורטמונד, בדרך לתהילה

12.8.2022 / 14:00

שנה אחרי שעצר את ארלינג הולאנד במדי פרייבורג והחל נסיקה מזהירה, העדיף ניקו שלוטרבק לחתום בדורטמונד ולא בבאיירן מינכן. הערב (21:30, ספורט1) הוא חוזר ליער השחור כיריב. הכירו את מי שנמצא בדרך הבטוחה להפוך אחד הגדולים בעולם בתפקידו בעשור הקרוב

תקציר ניצחונה של בורוסיה דורטמונד 0:1 על באייר לברקוזן/ספורט1

במחזור השני בבונדסליגה בעונה שעברה, הפנים ניקו שלוטרבק, בפעם הראשונה ולעומק, את יכולותיו. בורוסיה דורטמונד התארחה אצל פרייבורג, והבלם הצעיר של המארחת היה אמור לעצור את ארלינג הולאנד - אחד החלוצים המתוקשרים והמפחידים בעולם. הוא עמד במשימה ללא בעיות מיוחדות, שיתק את הנורבגי, קיבל ממנו כמה מכות במהלך המשחק והרבה מחמאות אחרי שריקת הסיום, והיה שותף לניצחון מפואר של הקבוצה מהיער השחור על הפייבוריטית - 1:2.

"זו הפעם הראשונה בחיי בה התמודדתי עם חלוץ ברמה העולמית הגבוהה, וזה מיוחד כי עכשיו אני יודע מה אני שווה. הולאנד הוא שחקן מדהים, והייתי צריך לשמור על ריכוז במשך כל 90 הדקות. הוא לא הבקיע, ועכשיו אני יודע שאני מסוגל לעשות את זה", העיד שלוטרבק המחויך, וכך החלה הנסיקה המטאורית.

תקציר המשחק בין שלוטרבק והולאנד, אשתקד

תקציר הניצחון 1:2 של פרייבורג על בורוסיה דורטמונד/ספורט 1

הומלס - המודל לחיקוי והחבר החדש

אז, באוגוסט 2021, ניקו לא בדיוק היה בתודעת האוהדים הגרמנים, על אף שהיה לו חלק מרכזי מאוד בזכיה באליפות אירופה במדי הנבחרת עד גיל 21 באותו קיץ. הוא בסך הכל חזר לפרייבורג, בה בקושי קיבל הזדמנויות קודם לכן, אחרי עונת השאלה באוניון ברלין. ואולם, תוך שבועות ספורים כל גרמניה דיברה עליו, הוא הוגדר כבלם העתיד של הנבחרת הבוגרת אליה זומן על ידי האנזי פליק, וכעת כולם כבר בטוחים - שלוטרבק בדרך להיות אחד הגדולים בעולם בתפקידו בעשור הקרוב.

אז הנה לכם - במחזור השני בבונדסליגה בעונה החדשה, הוא שוב מתייצב בפרייבורג, אבל הפעם במדי דורטמונד, אחרי המעבר תמורת 20 מיליון יורו עליו הוכרז עוד במאי. בשני המשחקים הרשמיים הראשונים שלו בחולצה הצהובה-שחורה, שמרה בורוסיה על רשת נקיה ב-0:3 על מינכן 1860 בגביע וב-0:1 על לברקוזן במחזור הפתיחה. שיתוף הפעולה עם מאטס הומלס, אליל נעוריו אותו הוא חלם לחקות כבר מזמן, עבד מצוין בשבת האחרונה, ושלוטרבק אף התעלה על הבלם הוותיק בכל הקשור לניהול המשחק.

היו שהרימו גבה כאשר בחור שלוטרבק לחתום דווקא בדורטמונד. מאמן באיירן מינכן יוליאן נאגלסמן לא הסתיר את הערכתו הרבה כלפיו, והבלם עצמו הצהיר בינואר: "אין לי שאיפות מיוחדות לשחק באנגליה או בספרד. תמיד חלמתי להיות בבונדסליגה, ואם אפשר אז בקבוצה הטובה ביותר". האמירה הזו התפרשה כרמז ברור לכיוונה של האלופה, וההערכות על מעברו לאליאנץ ארנה רק התחזקו כאשר ניקלאס זולה העדיף לנטוש את בוואריה לטובת דורטמונד. ואולם, המהלך זולה, איתו התיידד בנבחרת, השפיעה על ההחלטה של שלוטרבק עצמו - והיו לה עוד מספר סיבות חשובות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מאטס הומלס, בם בורוסיה דורטמונד. Martin Rose, GettyImages
משתף פעולה עם יורשו. הומלס/GettyImages, Martin Rose

סבסטיאן קל הביא את ממשיך דרכו

הכמיהה להתאמן ולשחק עם הומלס היתה קריטית, וגם מתיאס זאמר הפעיל את כל כובד משקלו כדי להביא את שלוטרבק לבורוסיה. בלם העבר האגדי של דורטמונד חצה בזמנו את הקווים ועבד כמנהל הספורטיבי של באיירן, אבל כעת הוא שוב בצד הצהוב-שחור על תקן יועץ. ומעל כולם, היה שם סבסטיאן קל, אשר ירש הקיץ את מקומו של מיכאל צורק כמנהל הספורטיבי של בורוסיה - כי הוא מכיר טוב מכולם את דרכו של שלוטרבק.

ב-2000/01, בעונת הפריצה המזהירה בבונדסליגה כבלם פרייבורג, הפך קל לאחד השחקנים המדוברים בגרמניה. החבורה מהיער השחור, עם המאמן הכל-יכול פולקר פינקה, נאבקה על הכרטיס לליגת האלופות וסיימה במקום השישי, קל זומן לנבחרת, ומשם הדרך לדורטמונד היתה קצרה. הוא הצטרף לבורוסיה בגיל 22, ומאז הוא במועדון כבר יותר משני עשורים. פציעות אמנם לא איפשרו לו לממש את כל הפוטנציאל העצום, אבל הוא הותיר את חותמו, הן כליברו בסגנון זאמר, והן כקשר אחורי. הוא השתייך לסגל גרמניה במונדיאלים ב-2002 וב-2006, ושמו הולך לפניו. בזכות כך הוא נהנה ממוניטין גדול גם בחבר בכיר בהנהלה, ושלוטרבק יהיה מאושר ללכת בעקבותיו - רק ללא הבעיות הרפואיות. כמו קל, הוא הגיע מפרייבורג לדורטמונד בגיל 22 - והתמונה בה הוצג על ידי המנהל הספורטיבי היתה הכי סמלית שאפשר לדמיין.

"אפשר היה להרוויח יותר כסף במקומות אחרים", אמר שלוטרבק במסיבת העיתונאים הראשונה ככוכב דורטמונד, וזה בהחלט נכון, במיוחד בהתחשב בעניין הרב שגילו בו קבוצות רבות מאנגליה. "אבל אני עוד צעיר, וזה לא השיקול המרכזי ביותר. המועדון הזה נתן לי את התחושב שאוכל לעשות בה את הצעד הגדול הבא. שמעתי רבות על הקבוצה, חוויתי את האיצטדיון. כל זה מרשים אותי מאוד. אני כאן, אני מוכן, ואני מאמין שנוכל לעשות דברים ממש טובים ביחד", הוא הסביר. הוא לא מהסס לקבוע שהמטרה היא לקטוע רצף 10 האליפויות של באיירן ולהניף את הצלחת.

שילוב של קלילות ונחישות

הבטחון העצמי הזה אופייני לשלוטרבק. בעונה שעברה, בעוד מאמן פרייבורג כריסטיאן שטרייך השתדל להנמיך ציפיות, הכריז הבלם שהוא חולם להעפיל לליגת האלופות - וזה באמת לא היה רחוק. בטבלה הסופית, פספסה הקבוצה את ההישג על חודן של שלוש נקודות בגלל הפסדים בשני המחזורים האחרונים. הוא ניחן בשילוב מעניין של אופי קליל עם נחישות חסרת מעצורים, אותו רכש לאורך דרכו המיוחדת לצמרת.

כאשר היה בן 14, נזרק שלוטרבק מהאקדמיה של שטוטגרטר קיקרס, המועדון הצנוע יותר של העיר שטוטגרט, אשר מתפאר בכך שגידל פעם את יורגן קלינסמן אך תקוע כיום במעמקים. זו היתה מכה גדולה מאוד לשאיפות ולאגו, אבל לפחות היתה לו דוגמא טובה מול העיניים - אחיו הבכור קוון נופה אף הוא משטוטגרטר קיקרס שנתיים קודם לכן, והתמיד בכדורגל במועדון קטן יותר. אז גם ניקו הלך לקבוצה קטנה יותר, שיקם את האגו באלן, ואז הצטרף לקרלרואה בה הוגדר כשחקן מבטיח מאוד. הסקאוטים של פרייבורג לקחו אותו ב-2017 כאשר היה בן 17, ושם הוא התאחד - תאמינו או לא - עם האח קוון.

גם ההשאלה באוניון בעונת 2020/21 הרתחשה בדיוק אחרי שקוון סיים השאלה משלו במועדון. בקבוצה האדומה של ברלין הכיר שלוטרבק את מקס קרוזה, ממנו למד לא להתרגש כלל לפני המשחקים. "שיחקנו פינג פונג עד שהמאמן קרא לנו לתדריך טקטי", הוא סיפר על החוויה. זה לא הפריע לו להתמכר לאימונים בחדר הכושר, ותוך פחות משנה הוא הוסיף 12 קילוגרמים למסת השריר שלו כדי להפוך מנער קצת צנום לאתלט מושלם. הכוח הפיזי איפשר לו להתמודד מול כל חלוץ, ובסיבוב השני השתדרג ניקו לראשונה בקריירה לשחקן הרכב בבונדסליגה.

ניקו שלוטרבק במדי פרייבורג. Simon Hofmann/Bongarts, GettyImages
הפך מנער קצת צנום לאתלט מושלם. שלוטרבק בפרייבורג/GettyImages, Simon Hofmann/Bongarts

אתלטי, חזק ואלגנטי

כאשר שב לפרייבורג, הוא היה בשל לעשות את הקפיצה. שטרייך הבחין בכך, בנה את העורף סביבו - וקיבל את העונה ההגנתית הטובה ביותר מזה שנים רבות מאוד. שלוטרבק עצמו טוען כי גם העובדה שחימצן את השיער לפני שנה תרמה איכשהו לתפנית, וגם התספורת הפכה לסימן ההיכר שלו. אי אפשר לפספס אותו על המגרש, בעיקר כי הוא יודע לעשות הכל.

מצד אחד, הוא שחקן הגנה לתפארת - מהיר, חזק מאוד בתיקולים, קורא את המהלכים באופן פנטסטי, בעל משחק ראש בזכות גובהו ויכולת הניתור, ולאחרונה גם הוסיף לרפרטואר חגיגות אחרי חילוצים מוצלחים בסגנון ג'ורג'ו קייליני. מצד שני, הוא אלגנטי מאוד עם הכדור, מנווט את המשחק מאחור, מסוגל למסור לכל טווח ברגלו השמאלית, וגם מאיים על השער - הן במצבים הנחיים והן בהצטרפות להתקפות מסודרות מאחור. הוא עלול להפגין בטחון עצמי מופרז ולאבד כדורים באיזורים מסוכנים, אך גם זה עשוי להיעלם כאשר יצבור נסיון עשיר יותר - ופרט לכך כמעט ואין לו נקודות תורפה.

בדורטמונד ידעו זאת לפני שנה כאשר הוא עצר את הולאנד, וכעת אנשי בורוסיה גאים מאוד שהנכס, אשר עשוי להיות בהרכב גרמניה במונדיאל הקרוב, חתום אצלם עד 2027. הקדנציה הזו התחילה ברגל ימין, אבל פרייבורג שחגגה במחזור הפתיחה עם 0:4 באאוגסבורג תציב בפניו הערב אתגר משמעותי. ניקו יתרגש מאוד לדרוך שוב על הדשא המוכר באיצטדיון החדש ביער השחור, יתבונן לאחור בנוסטלגיה ויראה את הדרך המטריפה שעשה בשנה אחר. וזו רק ההתחלה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully