וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרזן מושחז: יאן אמבילה, פעם התקווה הגדולה של צרפת, פוגש את מכבי חיפה

20.7.2022 / 14:20

הוא הוגדר כיורשו של פטריק ויירה, היה על הכוונת של מועדוני פאר, ושובץ כבאנקר בהרכב צרפת ביורו 2012. שורה של שערוריות הרסו את הקריירה המבטיחה, אבל באולימפיאקוס אוהבים מאוד את הקשר המרכזי הדומיננטי. משימתו היא לעצור את הירוקים הערב (החל מ-19:30, ספורט1)

תקציר: מכבי חיפה - הפועל באר שבע 4:3/ספורט1

יאן אמבילה מגיע הערב (רביעי, החל מ-19:30, ספורט1) במדי אולימפיאקוס לקרב מול מכבי חיפה במוקדמות ליגת האלופות, אבל לו הכל היה הולך כשורה, הוא היה אמור לככב בישראל עוד בקיץ 2013, במסגרת אליפות אירופה לנבחרות עד גיל 21 שהתקיימה כאן.

צרפת היתה צפויה להיות אחת הפייבוריטיות לזכיה, אך היא כלל לא העפילה והודחה באופן סנסציוני בידי נורבגיה במוקדמות. השערוריה היתה גדולה, והיא התעצמה כאשר התברר שמספר שחקנים מובילים מהסגל יצאו לפני ההתמודדות לבילוי בדיסקוטק, ללא אישור ובניגוד מוחלט לכללים. הכוכבים הצעירים הסוררים הועמדו לדין והושעו מכל הנבחרות לשנה וחצי. אחד מהם, אנטואן גריזמן, התאושש מכך במהרה, והתקרית הזו היא לא יותר מקוריוז זניח בקורות חייו, אבל עבור כל היתר היתה זו מכה משמעותית הרבה יותר. מבחינת אמבילה, זה היה הסוף לקריירה בינלאומית שהבטיחה הרבה מאוד. הוא היה היה התקווה הגדולה של טריקולור עוד ביורו 2012.

יאן אמבילה ביורו 2012. Alex Livesey, GettyImages
אחד השמות הלוהטים בעולם עד לפני פחות מעשור. אמבילה ביורו 2012/GettyImages, Alex Livesey

"מושלם לברצלונה"

כן, לפני קצת יותר מעשור הוא היה אחד השמות הלוהטים ביותר בעולם. מאז פרץ לתודעה בשורות ראן בעונת 2009/10, הוא הוגדר על ידי פרשנים רבים כיורשו האולטימטיבי של פטריק ויירה, ונסק במהירות כה מסחררת שהמאמן ריימון דומנק אף כלל אותו בסגל המורחב לקראת גביע העולם בדרום אפריקה. ואולי הוא לא נסע למונדיאל ההוא, אבל שמו הופיע בצמרת הצעירים המובקשים ביותר במועדוני הפאר באירופה.

ארסנל, שכבר חיפשה אז מישהו שיוכל להיכנס לנעלייים הגדולות שהותיר ויירה, היתה כמובן אחד המועמדות הבולטות להחתימו, אבל לא רק היא. עוצמה פיזית, תיקולים מתוזמנים, משמעת טקטית, משחק ראש משובח, מסירות טובות לכל טווח, יכולת להצטרף להתקפות - על הנייר היה לו כמעט כל מה שקשר מרכזי צריך. גי לאקומב, האיש שהדריך אותו בראן במשך תקופה קצרה, הצהיר ב-2011: "לו סרג'יו בוסקטס לא היה משחק בברצלונה, אמבילה היה יכול להיות השחקן האידיאלי עבורה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
יאן אמבילה ב-2012. Alex Livesey, GettyImages
האופי הרתיע את המחזרות. אמבילה במדי ראן/GettyImages, Alex Livesey

בנזמה בישל לו בנבחרת

למה העסקה הגדולה לא התבצעה כבר אז? בעיקר כי לצד ההתלהבות העצומה מיכולותיו המגוונות, היו לרוכשים הפוטנציאליים חששות גדולים מאוד מאופיו. התנהלותו של הנער ממוצא קונגולזי, שגדל בשכונת עוני והושפע מאוד מסביבה של פשיעה, לא היתה מושלמת בלשון המעטה. פעם הוא השתכר והיכה נהג כלשהו במהלך קטטה המונית. פעם הוא הסתבך עם שתי נערות ליווי, הרביץ להן והאשים אותן בנסיון לשדוד אותו. האיחורים לאימונים היו תדירים למדי, והנהלת ראן עשתה מאמצים כבירים לחנך אותו ולסדר לו את הראש.

בהתאחדות אף ניסו להעלים עין ולסייע לו לצצאת מכל ההרפתקאות ללא אישומים פליליים. כשרונו היה עצום, ושום דבר לא מנע מלורן בלאן לנסות לבנות את הנבחרת החדשה של צרפת סביבו, אחרי הפיאסקו של דומאנק ב-2010. אמבילה היה באנקר ודאי בהרכב במוקדמות יורו 2012, כבש שער בכורה נהדר מבישול של קארים בנזמה בניצחון באלבניה, ונסע לטורניר על תקן השחקן שאמור לעשות את הפריצה הגדולה ולהפוך לכוכב על. אפילו הפציעה בקרסול במשחק ההכנה האחרון לא פגעה בנכונותו של בלאן לתת לו את המפתחות למרכז המגרש מיד אחרי שהחלים.

מאמן נבחרת צרפת לורן בלאן. Lars Baron, GettyImages
נתן לאמבילה את המפתחות, ואפילו לא זכה ללחיצת יד. לורן בלאן/GettyImages, Lars Baron

קאזאן במקום ארסנל

אלא שהחלום היפה הזה לא התגשם. צרפת הפגינה יכולת חלשה יותר בטורניר כאשר אמבילה היה על הדשא, הוא לא הצליח להתמודד כלל מול המסירות האינסופיות של ספרד ברבע הגמר, וכאשר הוחלף לקראת שריקת הסיום אף סירב ללחוץ את ידו של הבוס שנתן לו את כל ההזדמנויות. העיתונאים שסיקרו את המחנה הצרפתי באוקראינה אף דיווחו כי התנהגותו בחדר ההלבשה היתה בעייתית, והשתן עלה לו לראש. וכך, המשחק ההוא בדונבאס ארנה בדונצק היה אחרון שלו במדי הנבחרת הבוגרת. חודשים ספורים לאחר מכן, הגיע אקורד סיום צורם עוד יותר בנבחרת הצעירה. פטריק ויירה החדש הפסיק להתקיים.

שם גם תמו השאיפות של ראן למכור אותו תמורת הון עתק. אחרי החגיגה בדיסקוטק, עבר אמבילה בתחילת 2013 דווקא לרובין קאזאן, שם קיווה המאמן האגדי קורבן ברדייב להשתלט עליו. זה אפילו עבד, ואמבילה תיפקד היטב בשלישיית קישור שנחשבה לאחת הטובות בליגה הרוסית, לצד ביברס נאתכו ורומן ירומנקו. ואולם, ברדייב פוטר, נאתכו עזב, ממשלת טטרסטאן צימצמה דרמטית את התמיכה הפיננסית במועדון, והבעיות של הצרפתי לא פסקו. סוכניו הצליחו לארגן איכשהו השאלה באינטר, תוך קיצוץ בשכרו, אבל הוא לא התאקלם בסן סירו וגילה כי רמתו לא מתאימה לדרישותיו של רוברטו מאנצ'יני.

יאן אמבילה ב-2013. Alex Livesey, GettyImages
כיכב לתקופה קצרה לצד נאתכו. אמבילה בקאזאן/GettyImages, Alex Livesey

עם גרזן נגד המאפיה הרוסית

שהותו באיטליה קוצרה, אך במקום לשוב לקאזאן הוא נעלם לחודשיים, ואז התגלה לפתע במוסקבה שם הוצע לו חוזה חלומי עם שכר מטורף בדינמו. זה גם היה הפרק המוזר ביותר בחייו, כי עוד לפני שחתם על העסקה הושעה המועדון מאירופה בגלל הפרת חוקי פייר פליי, והוחלט על מכירת חיסול. את אמבילה כלל לא היה צריך למכור - וכרטיסו בכלל היה שייך לרובין. ההבטחות כלפיו הופרו, וכאשר איים לתבוע את דינאמו, היחס כלפיו הפך לנוקשה במיוחד. אלה שביקרו בדירתו של אמבילה במוסקבה, גילו כי על השולחן במטבח הונח גרזן, באמצעותו התכוון להילחם באנשי עולם תחתון שנשלחו כדי לגבות ממנו דמי שכירות בגובה עשרות אלפי יורו שדינאמו סירבה לשלם. מתיו ולבואנה, שבדיוק שיחק אז במועדון, הציע לו מקלט בדירתו. היו אלה ימים מטורפים באמת.

אם מתעלמים מכל זה, ומתחילים את העלילה של אמבילה בקיץ 2015, מקבלים תמונה אחרת לגמרי. בשבע השנים האחרונות, זהו סיפורו של כדורגלן צרפתי שגרתי למדי, שזוכה להצלחה יחסית בכל מקום בו הוא דורך, ואפילו ניתן להגדירו כאנדרייטד מובהק. אין יותר הצעות מארסנל ומנצ'סטר יונייטד, אין השוואות ל-ויירה ולבוסקטס, אבל אין גם קטטות עם זונות, ואין גרזנים על השולחן.

יאן אמבילה במדי סנדרלנד. Chris Brunskill/Fantasista, GettyImages
התאכזב שלא נשאר. אמבילה בסנדרלנד/GettyImages, Chris Brunskill/Fantasista

סנדרלנד מצטערת עליו עד היום

ב-2015 הושאל הקשר לסנדרלנד, ספג כרטיס אדום כבר במשחק האימון הראשון בגין נגיחה ביריב, אבל השתלב מצוין במערך של סם אלרדייס ועזר לחתולים השחורים לשרוד בליגה. הוא האמין כי עשה מספיק כדי שהמועדון יממש את אופציית הרכישה, אך התאכזב לגלות את ההיפך - וסנדרלנד אף שילמה מחיר על כך כאשר ירדה בלעדיו מהמקום האחרון. אמבילה חזר לקאזאן, הפגין יכולת סבירה בלי לבלוט במיוחד, ואז חזר בינואר 2018 למולדת כדי להצטרף לסנט אטיין.

בראיונות בתקופה זו, הוא הביע חרטה על המעללים שהרסו את ההבטחה הגדולה. "עשיתי טעויות, אבל תמיד לקחתי אחריות עליהן", הוא העיד. זה לא לגמרי מדויק, וגם במהלך הקדנציה בסנט אטיין נאלץ המועדון לשלם על הנזק שגרם אמבילה עם רכב היוקרה שלו למספר מכוניות במהלך נהיגה פרועה, אבל בשורה התחתונה היו אלה שנים של יציבות יחסית, וכושרו הטוב גרם לאולימפיאקוס להחתימו בהעברה חופשית בעיצומה של מגיפת הקורונה בספטמבר 2020, בין היתר בשל המלצה חמה של החבר הטוב ולבואנה שכבר ליהטט בפיראוס.

יאן אמבילה שחקן אולימפיאקוס. Chris Brunskill/Fantasista, GettyImages
שידור פנטסטי מהרגע הראשון. אמבילה באולימפיאקוס/GettyImages, Chris Brunskill/Fantasista

"היחיד שחושב על הגנה באולימפיאקוס"

השידוך הזה היה פנטסטי מהרגע הראשון, ואמבילה אף התכבד לשחק לראשונה בחייו בליגת האלופות. הוא נכלל בנבחרת מצטייני העונה ב-2020/21, וחשוב הרבה יותר מכך - זכה באליפות, התואר הקבוצתי הראשון בחייו. בעונה החולפת, שוחזר ההישג ללא קושי, וכעת מנהלת אולימפיאקוס משא ומתן מתקדם להארכת חוזהו שאמור להתסיים בעוד שנה.

"כל האוהדים מאוהבים באמבילה. הוא עושה עבודה מדהימה במרכז המגרש, ומחפה על כולם, גם כאשר נדמה שהוא הקשר היחיד שחושב על הגנה. הוא תמיד רגוע, נותן את המקסימום, ואפשר לומר שהוא המודל לחיקוי עבור כולם במשך כל הקדנציה. הוא משדר המון בטחון עצמי, ויש לו תדמית של מקצוען מושלם", אומר העיתונאי היווני קוסטס בראצוס.

למעשה, ביוון מזכיר אמבילה את עצמו מתחילת הקריירה - רק בלי השערוריות. לו היה צעיר יותר ומקבל חשיפה גדולה יותר, ייתכן שהיו מדברים עליו שוב במונחים של מועמד לקבוצות הפאר, אך הוא כבר בן 32, ואור הזרקורים לא מופנה כלפיו. הוא מבין שאולימפיאקוס עשויה להיות התחנה המשמעותית האחרונה ברזומה שלו, ובה הוא עדיין יכול לשחק בליגת האלופות. בעונה שעברה, הודחה הקבוצה במפתיע בידי לודוגורץ במוקדמות בפנדלים, למרות שהצרפתי מצא את הרשת. הפעם, יריבה נוספת בירוק-לבן עומדת בדרכו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully