וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצה להיות במרכז: אסטריט סלמאני, הליצן שהפך למקצוען, מגיע לבאר שבע

17.7.2022 / 13:30

החלוץ הקוסוברי-שבדי החלים מקרע ברצועות ברכו בגיל 12, חלם להיות כמו זלאטן וסלל את דרכו לליגה הבכירה כאשר שינה גישה והפך למשקיען שרץ יותר מכולם. עם זאת, הוא עדיין עקשן ומסוגל לתפקד רק כחלוץ מרכזי קלאסי כשהכל נבנה סביבו. האם ברדה מוכן לכך?

תקציר: מכבי חיפה - הפועל באר שבע 4:3/ספורט1

אסטריט סלמאני לא קיבל בעין יפה את ספסולו בדרבי של שטוקהולם לפני חודשיים, ומיהר לספר לתקשורת את דעתו על המאמן מרטי סיפואנטס. "לטוב ולרע, אני אומר את מה שאני חושב. הוא רוצה לעשות את הדברים בדרך שלו, ואני רוצה לעשות אותם בדרך שלי. לפעמים יש אי הסכמות, ואנחנו מתנגשים. ככה זה בכל מקצוע", טען החלוץ המרכזי של המארבי. זה היה הרגע בו הבינו כולם שהרומן הזה צריך להסתיים, והמועדון ינהג בתבונה אם ימכור את הסקורר.

כעת הוא לקראת חתימה בהפועל באר שבע אחרי עונה וחצי בלבד בקבוצה הירוקה-לבנה של שטוקהולם, ומשאיר מאחור אוהדים קצת מאוכזבים. הם אהבו את הרכש היקר ביותר בתולדות המועדון, וציפו שהוא יוכל להצעיד אותם למאבק על תואר האליפות. לפני שנה, היה לו תפקיד חשוב בזכייה ההיסטורית בגביע השבדי. סלמאני היה זה שדייק בפנדל החמישי והאחרון בדו-קרב בגמר מול האקן, והמארבי חגגה את ההנפה הראשונה בתולדותיה.

זה לא דבר של מה בכך עבור קבוצה שמחשיבה את עצמה לאחת הגדולות במדינה, אך כמעט ולא ראתה תארים מעולם. היא הייתה, מאז ומתמיד, הלוזרית הסימפטית - זו שנותנת הצגות לקהל ומוסיפה המון טעם, אך מסיימת בידיים ריקות. וזה, אגב, מה שקרה לה בגמר הגביע במאי האחרון. גם הפעם היא נגררה לדו קרב פנדלים, נגד מאלמו, אבל במקרה זה התוצאה הייתה הפוכה, וסלמאני החמיץ את הפנדל החמישי הגורלי.

צפו בביצועיו של סלמאני

מליצן למקצוען

עבור החלוץ היה זה ערב קצת מוזר, כי הרי הוא נולד במאלמו, אהד אותה מאז שהוא זוכר את עצמו, וחלם - כמו כל בחור מקומי ממוצא בלקני - ללכת בעקבות יליד מאלמו הכי מפורסם, זלאטן איברהימוביץ'. סלמאני אף התקבל לאקדמיה של מאלמו ונחשב לאחד החניכים המובילים, עד שקרע רצועות בברכו בגיל 12 ושוחרר. "הרופאים נדהמו. הם מעולם לא ניתחו ילדים בגילי עם פציעה כזו", סיפר לימים השחקן. אחרים היו מרימים ידיים, אבל סלמאני הוא פייטר שהאמין כי אפשר להתגבר על המכשול האכזרי. הוא אף עשה את זה, גם אם הדרך לא הייתה פשוטה.

מאחורי ההתקדמות ההדרגתית שלו אפשר להבחין בביטחון עצמי גבוה, אולי קצת מופרז - יש בגישה הזו משהו שמזכיר טיפה את זלאטן. זה לא בהכרח פעל לטובתו, והמפגש הראשון עם מועדון רציני הסתיים בפיאסקו מהדהד. אנגלהולם ששיחקה אז בליגה השנייה הימרה עליו כאשר היה בן 18, וזרקה אותו לכל הרוחות אחרי מספר הופעות ספורות כמחליף. סלמאני נחת בכריסטיאנסטאד מהליגה השלישית, שם פגש את המאמן יואקים פרסון שלא סבל את הבטלנות שלו. "אסטריט חשב שהוא מגיע מהליגה השנייה, ולכן יוכל להצליח בלי לעבוד ובלי לרוץ. הוא חשב שהוא כבר יודע הכל, הסברתי לו שהוא לא יודע כלום", תיאר פרסון את מערכת היחסים ביניהם.

כאשר הודח סלמאני מכריסטיאנסטאד הזעירה, הגדיר אותו הבוס כ"ליצן", אבל הנה לכם צחוק הגורל - בחלוף שנתיים הם נפגשו שוב, והפעם החיבור הביא את שניהם לגבהים מזהירים ובלתי נתפסים. זה קרה במועדון קטן מאוד מהחוף הדרומי של שבדיה, שאוהדיו לא העזו אפילו לחלום על עליה לליגה הבכירה. ואולם, זה בדיוק מה שקרה כאשר סלמאני הוחתם לבקשת פרסון לקראת עונת 2019. הסקורר הצעיר הפציץ 15 שערים וסחף את הקבוצה להישג היסטורי אדיר. "אסטריט לקח ברצינות את מה שאמרתי לו ב-2016. עכשיו הוא רץ יותר מכולם ועובד יותר מכולם", הסביר המאמן.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית
אסטריט סלמאני, חלוץ נבחרת קוסובו. STEFAN JERREVANG, GettyImages
"חשב שהוא יודע הכל, כשלמעשה הוא לא ידע כלום". סלמאני/GettyImages, STEFAN JERREVANG

נוהג להציב יעדים שאפתנים

מובן כי כל הפרשנים ניבאו לווארברג ירידה בטוחה ב-2020, אך הם טעו. היא שרדה בסטייל, וסלמאני הפך לאחד הלהיטים הגדולים בליגה. בעונת הבכורה שלו בליגה הראשונה הוא כבש 15 שערים ב-24 משחקים בלבד, וגם הוסיף 6 בישולים. במצטבר, הוא היה מעורב ישירות ב-21 מתוך 45 הכיבושים של הקבוצה כולה, ואחד ממשחקי השיא שלו היה כאשר הרשית שלושער ב-2:5 מכונן על המארבי.

מאמן הירוקים-לבנים סטפן בילבורן הסתכל עליו וידע שזה מה שחסר לו. סלמאני הפגין יכולות של חלוץ מרכזי נייד, שהצטיין גם כאשר יצא מהרחבה לאגפים. כפי שהדגיש פרסון, הוא באמת השקיע על המגרש יותר מכולם, ואחוז ניצול ההזדמנויות שלו בהחלט הרשים. אז המארבי הסכימה לשלם תמורתו שיא מועדון של קרוב למיליון יורו לקראת עונת 2021. כמנהגו, יצא סלמאני בהצהרות גדולות, וטען כי המטרה צריכה להיות זכייה באליפות - משהו שהמועדון עשה רק פעם אחת בתולדותיו, לפני שני עשורים. האוהדים התחברו אליו מיידית, וסימפטו אותו גם בשל הסיפור האישי. אלטין, אחיו של הכוכב, החלים באותה תקופה מסרטן שאיים על חייו, ואסטריט הקדיש לו את כל הכיבושים.

השאיפות לדהור בצמרת לא ממש התממשו אשתקד, בילבורן פוטר באמצע העונה למרות הזכייה בגביע, וסלמאני הסתגל לא רע לסגנון של מחליפו, מילוש מילוייביץ'. זו לא הייתה שנה יוצאת מהכלל, אבל היא הניבה תוצאה סבירה יחסית של 9 שערים ו-6 בישולים, והקהל עמד תמיד מאחוריו. הוא האמין כי 2022 תהיה טובה יותר עבורו, הן מבחינה קבוצתית והן מבחינה אישית. עם זאת, המציאות התבררה כהפוכה ב-180 מעלות, והגעתו של סיפואנטס שיבשה את כל התוכניות מבחינת סלמאני.

אסטריט סלמאני, חלוץ נבחרת קוסובו. STEFAN JERREVANG, GettyImages
הכל עבד לפי התוכנית, עד שהגיע האיש החדש על הקווים. סלמאני/GettyImages, STEFAN JERREVANG

"לא מתכוון להשתנות בגיל 25"

המאמן הקטלאני הצעיר אמנם מעולם לא עבד בלה במאסיה, אבל הוא דוגל בסגנון שלה בדיוק, וגם עבר השתלמויות נרחבות באייאקס. הוא הובא להמארבי על מנת ליישם משהו שמתקרב לטיקי-טאקה, ואחת ההחלטות הראשונות שלו הייתה להשתמש בסלמאני כ"תשע מדומה". בראיונות ממחנה טרום עונה בספרד שידר החלוץ אופטימיות לגבי השינוי והציב לעצמו יעד של 15 שערים לפחות, אבל במהרה התברר כי הוא לא רוצה, וכנראה גם לא מסוגל, לתפקד כך. אחרי שלא מצא את הרשת בשבעת המחזורים הראשונים של העונה, הוא הוצא מההרכב לקראת הדרבי היוקרתי, והפיצוץ לא איחר לבוא.

"לא כיף לי לעשות 90 אחוזים מהריצות לצורך פעולות הגנתיות. זה קשה פיזית ונפשית. אני לא מתכוון להשתנות. הגעתי לליגה הראשונה בזכות מה שאני, יש לי סגנון משלי, ואני רוצה להתמיד בו. שחקנים לא מסתגלים למשהו שונה בגיל 25. אני יודע בדיוק מה האיכויות ונקודות החוזק שלי, ורוצה לנצל אותן, אחרת לא אוכל לבוא לידי ביטוי", הצהיר סלמאני, ואיבד לחלוטין את מקומו בהרכב. העובדה כי כבש מאז פעמיים ממש לא השפיעה על מעמדו. ההכרעה כבר נפלה - הצעה כספית טובה הייתה משכנעת ללא בעיות את המארבי למכור אותו. ההצעה הזו הגיעה מבירת הנגב.

אסטריט סלמאני, חלוץ הפועל באר שבע. אודי ציטיאט
ישתנה עבור ברדה או שברדה ישתנה עבורו? סלמאני אחרי הנחיתה בישראל/אודי ציטיאט

"רצינו בהצלחתו, אבל זה לא קרה"

"אסטריט היה שחקן דומיננטי מאוד כאשר שיחק בווארברג. הוא לא רק כבש הרבה, אלא עשה קילומטרז' פנטסטי וגילה גישה שמתאימה לקבוצה הרבה יותר גדולה. בהמארבי הוא לא הצליח להיות במרכז העניינים ולא שיחזר את המאזן הסטטיסטי. בסופו של דבר, הוא הפך לבעיה ולנטל, כי לא הבקיע מספיק לקבוצת צמרת. יש לו הספק עבודה גבוה, והוא מסוגל להיות מנהיג, אבל לא בכל מסגרת", מספר העיתונאי השבדי כריסטופר ברגסטרום.

"סלמאני הוא דמות חיובית מאוד, על המגרש ומחוצה לו. הוא תמיד נותן את המקסימום, משקיע את כולו במשחק, אבל לרוע המזל זה לא בהכרח עבד בהמארבי. כאשר הגיע סיפואנטס, הכל התרסק. זה חבל, כי הוא השחקן שממש רצינו בהצלחתו. כל כך חיכינו שהוא יתפוצץ ויתחיל לכבוש כמו בקבוצתו הקודמת. אין לי ספק שאם המאמן בבאר שבע יבנה את המשחק סביב האיכויות שלו, אסטריט יהיה כוכב בישראל", אומר הקטור, מראשי חוג האוהדים של המארבי.

הפועל באר שבע מקבלת, אם כך, חלוץ משקיען וכריזמטי שעובד קשה על המגרש, ניחן בחושים מפותחים ברחבה, וגם אוהב את התקשורת וידוע כמרואיין מעניין עם אמירות לא שגרתיות. הוא נחוש ובטוח בעצמו, לאחרונה אף החל קריירה בינלאומית בנבחרת קוסובו, אבל מוכן ללכת רק בדרך שלו, ומידת הצלחתו בליגת העל תהיה תלויה בהתאמת המשחק אליו. האם אליניב ברדה רוצה לעשות זאת, והאם תוכניותיו הולמות את אלה של השבדי? ימים יגידו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully