בראד פיט בסרט "מאניבול". imdb
בראד פיט בסרט "מאניבול"/imdb

לבראד פיט זה לא היה קורה

20.5.2022 / 13:30

בארנסלי ונאנסי ירדו יחד באותו ערב לליגה השלישית, אסביר הדנית הצטרפה השבוע כדי לקבוע תקדים וגם הקבוצות הנוספות חוששות לגורלן, אבל תשלובת "ניו סיטי קפיטל/פסיפיק מדיה גרופ" ממשיכה לאתר יעדים חדשים ל"מאניבול" הכושל שלה. כך נראה הסיוט האמריקני

בין האנגלים לצרפתים יש יריבות עתיקת יומין, אבל לפעמים רב המשותף על המפריד. כך למשל במקרה של אוהדי בארנסלי ונאנסי, שמצאו עצמם קורבנות של אותה קבוצת משקיעים אמריקנית ויצרו את "איחוד אדום-לבן".

ב-9 בפברואר כתבו האוהדים לבעלים צ'יאן לי: "הקבוצות שלנו נרכשו ומנוהלות על ידי החברה שלך, ניו סיטי קפיטל. לכולנו היו תקוות רבות לצמיחה ותחילתו של פרויקט מבטיח, אבל היום אנחנו נמצאים בסיטואציה דרמטית, הגרועה שבגרועות. אין לנו כל קשר עם הנשיאים שלנו - פול קונוויי בבארנסלי וגותייה גנאיי בנאנסי. המצב מדאיג וכל מה שאנחנו רוצים זה לקבל תשובות ברורות לפני שהרע מכל יקרה. אנחנו מצפים שהנשיאים יהיו במועדון שבעה ימים בשבוע ושתכניות הפרויקט לארבע השנים הקרובות יוצגו בצורה פומבית. אם לא נקבל תשובות מהירות, נגביר את המחאה שלנו או שתמכרו את המועדונים לאנשים עם חזון שיכבדו את המוסדות עליהם הבטחתם להגן. גם אוהדי אסביר ודן בוש חוששים שהמועדונים שלהם צועדים באותה הדרך, וגם הם יצטרפו אלינו בקרוב".

seperator

כחודשיים וחצי לאחר מכן, באופן סימבולי, שתי הקבוצות הללו ירדו במקביל לליגה השלישית. זה קרה בשישי בערב, ב-22 באפריל, כאשר בארנסלי הפסידה 2:1 בהאדרספילד ואילו נאנסי, שאוהדיה ערכו מסע לוויה לקבוצתם טרם המשחק, חטפה שלישייה ביתית משפילה מהיריבה לתחתית קביאי רואן עוד לפני הדקה ה-40, בדיוק ביום בו ציינו 16 שנה לתואר השני והאחרון - הזכייה בגביע הליגה ב-2006. השער השלישי עורר את זעם האוהדים, שהשליכו אבוקות ורימוני עשן רבים שגרמו לפיצוץ המשחק עוד לפני שהגיע למחציתו.

שתי ירידות ליגה בערב אחד לאותם בעלים? זה לא קרה מעולם. אבל השבוע התברר שזה לא היה הסוף. ביום רביעי הגיע תורה של אסביר, חמש פעמים אלופת דנמרק בעבר ומי שסיימה במקום השלישי ושיחקה במוקדמות הליגה האירופית רק לפני שלוש שנים. גם היא נשרה לליגה השלישית וכך השלימה חבורת ניו סיטי קפיטל/פסיפיק מדיה גרופ מהלך חסר תקדים: שלוש ירידות בעונה אחת.

שחקני בארנסלי מאוכזבים לאחר ירידת ליגה. Charlotte Tattersall, GettyImages
28 הפסדים ב-46 מחזורים. שחקני בארנסלי בערב הירידה/GettyImages, Charlotte Tattersall

צ'יאן לי, איש עסקים סיני-אמריקני, היה מחזיק המניות הבכיר בניס מאז 2016 ועד שמכר את זכויותיו למיליארדר הבריטי סר ג'ים רטקליף ב-2019. במקביל, מדצמבר 2017 השתלט על בארנסלי ויחד עם פול קונוויי מפסיפיק מדיה גרופ וכן שותפים נוספים, קנה את נאנסי ובהמשך הוסיף גם את תון השוויצרית, אוסטנד הבלגית, אסביר הדנית, דן בוש ההולנדית ולפני כחודשיים אחוזים מקייזרסלאוטרן הגרמנית. כמו רד בול, רק הרבה פחות מוצלח.

הפרויקט בבארנסלי נראה מבטיח, למרות הירידה ב-2018. הבעלים פטריק קריין מכר את המועדון חודשים ספורים לפני שנכנע למחלת הסרטן והידיעה על הרוכשים החדשים הציתה את דמיונם של האוהדים מדרום יורקשייר. קבוצת משקיעים מארה"ב הגיעה עם פרויקט יומרני ואף הציגה כשותף (שקט) וכיועץ את בילי בין, המנהל האגדי של קבוצת הבייסבול אוקלנד אתלטיקס והאיש מאחורי "מאניבול", אותו גילם בסרט המפורסם בראד פיט. בחצי העונה הראשונה כאמור לא נמנעה ירידת ליגה, אבל בארנסלי חזרה מיד לצ'מפיונשיפ, הצליחה לשרוד לאחר מכן ובעונה שעברה אף הגיעה לפלייאוף מהמקום החמישי.

העתיד נראה ורוד והקו המנחה היה ונותר "מאניבול" - שימוש מירבי במידע וסטטיסטיקות לצורך החתמת שחקנים, ניתוח ביצועים ועוד, תוך שמירה על מסגרת תקציב צנועה. המספרים משחקים. "טכנולוגיות המידע הפכו את המועדונים ליעילים הרבה יותר ואנחנו מחויבים לכלי הזה ב-100 אחוז", אמר פול קונוויי, ששיחק כדורגל מכללות בעברו ועמד כאמור בראש בארנסלי. החברה שלו, "פסיפיק מדיה גרופ", מתמחה בתעשיית הבידור והספורט והתקדמה מהפקות בסין גם להוליווד, כולל סרטים של בראד פיט. "כמו מאניבול, אנחנו משתמשים בניתוח מידעי להבאת שחקנים ושומרים על איזון תקציבי. אנחנו מתמקדים בחיפוש אחר שחקנים ב-10-11 מדינות ומעדיפים להחתים בני 23 ומטה שמתאימים לסגנון שלנו, של לחץ גבוה. זה מאפשר לנו לצמצם את האפשרויות. יש לנו תכנית טובה ואנחנו די חסרי רחמים". אלא שהעונה כל הקונספציה קרסה, בצורה מעוררת רחמים.

פול קונוויי בעלים שותף בארנסלי. רויטרס
"יש לנו תכנית טובה ואנחנו די חסרי רחמים". פול קונוויי/רויטרס

בארנסלי התבזתה עם שישה ניצחונות בלבד והחליפה ארבעה מאמנים במהלך העונה, והאחות מצרפת הלכה בעקבותיה. נאנסי נוסדה ב-1967 ובילתה את כל שנותיה בשתי הליגות הבכירות. ב-1978 גם זכתה בגביע הצרפתי בזכות שער ניצחון של תוצר המועדון מישל פלאטיני, והאקדמיה המוצלחת שלה תמיד דאגה לייצר שחקנים ששמרו על המעמד המקצועני של המועדון. בחסות המשקיעים מארה"ב, זה כבר לא המצב.

מי שמונה לנשיא המועדון היה גותייה גנאיי, צרפתי בן 33 שעבד אצל צ'יאן לי בניס, שימש כנשיא בארנסלי במשך שנתיים ובמקביל לעבודה בנאנסי מנהל גם את אוסטנד. הוא הכריז על ליג 1 כמטרה והביא את הגרמני דניאל שטנדל שאימן אצלו בבארנסלי. יחד הם נפטרו משחקנים מנוסים (רק בגלל שכרם הגבוה) שעשו עונה טובה וצירפו על חשבונם צעירים זולים (בעיקר כמושאלים מאוסטנד) בתקווה שיכניסו כסף לקונצרן, אבל אחרי 10 משחקים ללא ניצחון (ארבע נקודות מתוך 30) המאמן פוטר ובמקומו הוקפץ מקבוצת המילואים בנואה פדרטי. שחקן העבר של נבחרת צרפת היה חתום על שלושה מחמשת הניצחונות הבודדים של נאנסי העונה, אך נטש דווקא אחרי שהדיח במפתיע את ראן מהגביע ובלעדיו לא היה מי שימנע ירידה היסטורית לליגה השלישית החצי-מקצוענית.

כמו בארנסלי, גם נאנסי היה מועדון משפחתי. ז'אק רוסלו, שהחזיק בו 25 שנה עד המכירה לידי פסיפיק מדיה גרופ/ניו סיטי קפיטל בדצמבר 2020, הביע צער על המהלך שלו: "אנחנו כבר לא מזהים את המועדון שלנו, עצוב לראות את נאנסי במצב הזה. הם הוליכו אותנו שולל במתק שפתיים והבטחות, בדיוק כמו שהם הטעו את האוהדים שלנו". בניגוד אליו, הנשיא גנאיי כלל לא נכח במשחק המפוצץ. האוהדים לא ראו אותו יותר מחצי שנה (כנראה העדיף להתמקד בניהול אוסטנד שמצבה היה טוב יותר - מקום 12 בליגה הבלגית הבכירה) ורתחו כאשר שמעו ממנו את המובן מאליו: "הלקח שלנו מכל הסיפור הוא שקשה להיות בו זמנית בשני מועדונים".

הם פחות התלהבו לגלות כי המחליף שלו יהיה גרמני בן 25 בשם מקס קותני, שעבד בקבוצת טורקגוצ'ו מינכן מהליגה השלישית בארצו. "אני מגיע לנאנסי כדי לנהל את המועדון ביומיום", אמר. "הבעלים פה לטווח ארוך והמטרה היא להוביל את המועדון לליגה הבכירה". אשרי המאמין. אחרי שבבארנסלי כבר הוחזרו בשבוע שעבר זכויות הניהול למשפחת קריין, גם בנאנסי לא ממש בונים על השינוי האחרון ופועלים להוצאת המועדון מידי PMG, בטח אחרי שנפתחה חקירה בנוגע לחילופי השחקנים עם אוסטנד.

אוהדי נאנסי לפני משחק הירידה

פיצוץ המשחק

הקורבן הטרי של חלום הבלהות האמריקני היא אסביר הדנית. "רצינו מועדון גם בסקנדינביה", הסביר גנאיי בשם הבוסים מארה"ב לאחר השלמת העסקה בשנה שעברה. "מדובר במועדון היסטורי, אלופה לשעבר עם אצטדיון משלה. דנמרק, כמו בלגיה, זו ליגה מושלמת לפיתוח שחקנים צעירים. החברה שלנו סימנה את המדינות האלה אחרי צרפת שהייתה הבחירה הראשונה. המטרה היא ליצור סינרגיה בין המועדונים". סינרגיה אכן נוצרה, רק שונה לגמרי מכפי שחשבו.

על פי אותה תבנית, גם בשלוחה הדנית הונחת מאמן גרמני בשם פטר היבאלה, שנאלץ לעזוב אחרי מרד שחקנים שהוביל אפילו להתערבות של ארגון העובדים הלאומי. החליף אותו, איך לא, עוד גרמני. הוא פוטר אחרי ארבעה חודשים, עוזרו הדני תפס את מקומו ואת העונה סיים בכלל מאמן קבוצת הנוער, בדרך להופעה ראשונה בליגה השלישית מאז 1994/95.

גם אוהדי אסביר התייאשו והחלו בגיוס אנשי עסקים מקומיים שינסו לחלץ את המועדון ממלתעות פסיפיק מדיה גרופ, אבל זה לא עוצר את לי, קונוויי ושאר החבורה. בסוף מרץ הם רכשו 10 אחוזים מקייזרסלאוטרן, שהערב (שישי, 21:30, ספורט2) תשחק בפלייאוף על העלייה לבונדסליגה השנייה, נמצאים במשא ומתן לגבי לכיה גדנסק הפולנית וממשיכים לחפש יעדים חדשים ל"מאניבול" שלהם. מי יודע, אולי בקרוב גם בבית"ר ירושלים או הפועל תל אביב?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully