וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם דווקא בייסבול הוא התשובה למתח בחברה הישראלית?

לילי הלפרין

27.3.2022 / 13:32

הישראלים לא מתעניינים בבייסבול, שהוא משחק "איטי, ארוך ומשעמם". דווקא פה טמונה האפשרות לגרום לו להפחית את רף האלימות בחברה שלנו

לאחרונה, הודיעה האגודה הישראלית לבייסבול כי בקרוב יושקו שני מגרשי בייסבול חדשים ברעננה ובבית שמש, וכי משלחת של בני נוער מישראל תשתתף בקיץ בטורניר אליפות אירופה בבייסבול. התרחבותו של ענף ספורט קבוצתי זה, שלא היה מקובל עד כה בישראל, מעוררת שמחה ותקווה, שכן ביכולתו לתרום לא רק לספורט, אלא גם לצמצם את האלימות שבחברה הישראלית.

מהו הערך המוסף שיש בבייסבול, בהשוואה לענפי ספורט קבוצתיים אחרים, שמסייע להפחית אלימות?

באופן מפתיע, דווקא ההסברים מדוע הבייסבול, הספורט הלאומי בארצות הברית, לא נקלט עד כה בארץ, הם הסיבות ליתרונותיו: הבייסבול נתפס על ידי רוב הישראלים כמשחק איטי, ארוך ומשעמם. בשונה מענפים אחרים, שבהם השחקנים רצים מצד לצד עם דופק גבוה תמידית, שחקני הבייסבול נמצאים רוב הזמן בעמדת המתנה, ובמצבים הדורשים מהם סבלנות, איפוק והבלגה. יכולות אלו המשפיעים על התנהגות השחקנים מעבירים מסר גם לקהל, ובעיקר לחלק הצעיר שבו. "אם לחכות אתה יודע ולא חשוב לכמה זמן", משבח רודיארד קיפלינג בשירו את יכולת הסבלנות, שאחת מתוצאותיה היא קידום הסובלנות וצמצום האלימות. כך גם ההפך, חוסר היכולת להתאפק ולדחות סיפוקים מנבאים התנהגות אלימה לסוגיה - במשפחה, במערכת החינוך, בספורט ובמרחבים הציבוריים.

ריאן לברנוואי שחקן נבחרת ישראל בבייסבול. רויטרס
ראינו כבר בטוקיו שאפשר להתחבר למשחק. אז למה לא, בעצם?/רויטרס

המשחק האיטי והמאופק מנוגד לסגנון האימפולסיבי ולאופי קצר הרוח של הישראלים האוהבים משחקים מהירים, קצביים ומרובי אקשן. במחוזותינו איפוק, הבלגה והמתנה נתפסים כחולשה, כ"פראייריות" הדורשים מהמתאפק מאמץ מיוחד וזהו בדיוק היתרון של ספורט זה.

זאת ועוד, להבדיל מענפי ספורט אחרים כמו כדורגל וכדורסל, חוקי המשחק ועמדות השחקנים מיצרים פחות מצבי תסכול הן אצל השחקים והן אצל הצופים. קל לעקוב אחרי הפעילות במגרש, להבין את המהלכים ואת החלטות השופטים. בשעה שרוב הקטטות בענפים האחרים הם תוצאה של החיכוך הנוצר בין השחקנים הרי שבמשחק זה כמעט ולא נוצר חיכוך. ההמתנות שבין מהלך למהלך, וההפסקות הנדרשות בשל אורכו של המשחק, מקדמים אף הן משחק רגוע.

מסיבות אלו הסיכוי להיחשף לקללות, לקטטות, להסתה ולגזענות, התנהגויות המקובלות בענפי ספורט קבוצתיים אחרים, הוא נמוך. ואכן נדיר לפגוש במשחק זה שחקנים עצבניים, שופטים כעוסים, קהל משולהב או תקשורת מתלהמת.

לבייסבול יתרונות נוספים, כלכליים, חברתיים ורגשיים, שהופכים אותו למשחק שראוי לקדמו בארץ. זהו ספורט שווה לכל נפש, כיס וגוף, המצריך ציוד בסיסי בלבד: מחבט, כפפה וכדור. ניתן לשחק בו במגרשים ובמבנים שונים ואפשר בקלות להתארגן גם למשחק שכונתי. לא נדרש כושר גופני גבוה, וחלק מהשחקנים הבולטים בענף אינם אתלטים בהגדרתם. כל אחד יכול לשחק בייסבול וגם לחוות הצלחה בקלות.

הדרך למיגור האלימות השוטפת את המרחב הציבורי, היא ארוכה, מסובכת ותלויה בגורמים רבים. הצלחה במאבק זה מחייבת יציאה מחוץ לקופסא ושילובם של שיטות ואמצעים נוספים. חיבור משחק זה להוויה הישראלית בספורט, במערכת החינוך וכתחביב עממי לציבור הרחב, יקדם ערכים של איפוק, סבלנות וכבוד ובכך גם יוריד את המתח בחברה.

הכותבת היא ראש מרכז אמת לסובלנות

  • עוד באותו נושא:
  • בייסבול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully