וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לבית"ר מגיעים אנשים שנכנסים לשטח הפקר"

1.2.2022 / 14:00

הוא חירותניק אמיתי, שכשחקן הוביל את בית"ר ירושלים להכרה כמועדון גדול וכיו"ר הצעיד את בית"ר תל אביב להישגים. בגיל 75, לארצי בן יעקב "יצא החשק, כמו לאוהדים שפויים אחרים". הוא נשאר עם הזיכרונות היפים ומתקשה להשלים עם ההווה: "הכאב גדול עבורי"

תקציר: הפועל חיפה - בית"ר ירושלים 1:5/ספורט1

"עבורי בית"ר ירושלים זו חזרה בזמן, לשנים בהן הייתי במועדון כשחקן. היום אני כמעט לא צופה במשחקי הקבוצה, פשוט יצא לי החשק, כמו לאוהדים שפויים אחרים. קשה מאוד לראות את משחקי העונה הנוכחית, צריך לבנות הכול מחדש מלמטה. בית"ר ירושלים היא לא קבוצה קטנה, היא מהגדולות בכדורגל הישראלי. כבר שכחנו מתי היא הייתה לאחרונה בצמרת, במאבק על האליפות. בשנים האחרונות, מגיעים לעמדת הבעלות והניהול כל מיני אנשים שמטרתם לעשות רווחים כספיים. הם נכנסים לשטח הפקר. אין ניהול רציני במועדון, אין מי שלוקח אחריות ורק בניצחונות הם מתחברים ביציע לתמונות עם בחירי העיר ירושלים והפוליטיקה. הקבוצה הנוכחית רעה מקצועית, לא ברור מי מביא מה, מה עושים. לא יהיה העונה פיתרון קסם, אין כאן הוקוס פוקוס, הכאב גדול עבורי".

ארצי בן יעקב. יחצ,
לא יכול לראות את הקבוצה. ארצי בן יעקב/יחצ

הדובר הוא ארצי בן יעקב, "הסוס הדוהר" ו"הטנק הירושלמי". בן 75, בן יעקב, מהסמלים הגדולים של מרכז בית"ר. הוא החל את דרכו בבית"ר בנימינה, עבר לבית"ר נתניה ואת מרב הקריירה, מ-1968 עד 1975, עשה בבית"ר ירושלים. בסוף שנות ה-80 היה יו"ר בית"ר תל אביב, הביא את המאמן יצחק שום והשניים היו אחראים לאחת התקופות הגדולות בתולדות המועדון.

למה אתה לא בא לעזור לבית"ר ירושלים?

"איש לא פנה אלי עכשיו או לאורך השנים. היום העולם שייך לצעירים, אני כבר לא בגיל של לבנות בית"ר ירושלים חדשה".

גם בית"ר תל אביב בצרות.

"בבית"ר תל אביב הסיפור הולך ומידרדר. לא ידוע מה תהיה הקונספציה הבאה של המועדון אחרי שכבר היינו בית"ר שמשון תל אביב, בית"ר תל אביב רמלה, בית"ר תל אביב בת ים ועכשיו החיבור עם מכבי תל אביב. היום היא קיימת רק בתאוריה. היו"ר ליאור שחטר אוהב את המועדון, אני מאמין שהוא, יחד עם מרכז בית"ר, יחזרו לימים עברו".

למה הכוונה?

"כשמיקי מנדלבליט, מראשי מרכז בית"ר, הביא אותי לעמוד בראש המועדון, אמרתי לו שזה יהיה בתנאי שרק אני אנווט ואוביל. הוא רצה לצרף עשרה אנשים לצדי וביקש שאפגש איתם. אחד מהם היה קצין בכיר בצבא שהציע אימוני כושר לשחקנים עם אבנים בתרמילי הגב בריצה. כולם נשלחו מהר מאוד לבתיהם. הבאתי לבית"ר תל אביב את יצחק שום חברי לעמדת המאמן. היינו 5 שנים בפלייאוף העליון, עם שחקנים נהדרים כמו ניסים כהן, ניסן כהן, ירון כהן, קובי סגל, טורס, בוהדנה והזרים הטובים ביותר אז בליגה, כמו דילי ואלדס, ויאצ'סלב סוקריסטוב, איגור פטרוב ואחרים. אלו היו ימים שיו"ר מכבי תל אביב דני לאופר שילם לנו 32 אחוז הכנסות למשחק מוקדם באצטדיון רמת גן" .

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
איגור פטרוב. עדי אבישי, מעריב
קבוצת צמרת קבועה. איגור פטרוב ויהודה עמר/מעריב, עדי אבישי

בן יעקב נולד במאי 1946 בבנימינה, בעל משרד עורכי דין בתחום האזרחי ועדיין פעיל בנושא. לאחרונה חלה בקורונה. "אני בשלבי החלמה אחרונים אחרי היותי חיובי לקורונה. לפני שנים עברתי השתלת כליה ולא פיתחתי נוגדנים. אני שומר מכל משמר, קיבלתי את זה קל יחסית".

הוא החל לשחק בבית"ר בנימינה עם זאב בוים ואחד, אהוד אולמרט. "למועדון הוזמן לתקופת אימון לוניה דבורין שקרא לי לשיחה. הוא אמר לי 'ילד, תקשיב טוב, אתה אמנם שחקן בליגה ב', אבל אתה תגיע למועדון גדול וגם לנבחרת ישראל'".

מבנימינה עבר לבית"ר נתניה ובעונת 1968/69 הגיע לבית"ר ירושלים, הסמל הגדול של תנועת החרות. "רובי ריבלין הוביל את המהלך והגעתי לימק"א והקהל הנלהב והתומך. זה היה הבית, כי באתי ממשפחה בית"רית", הוא מספר ונזכר במשחק מיתולוגי - הקרב נגד הירידה.

"במחזור הנעילה מכבי שעריים אירחה את האלופה בדרך הפועל תל אביב. בית"ר ירושלים אירחה את הפועל באר שבע במשחק רדיוס ללא קהל בחדרה. אם מכבי שעריים הייתה מנצחת או עושה תיקו, המפסידה בין ירושלים לבאר שבע הייתה נושרת ליגה. אוהדים רבים הגיעו מחוץ לחומות המגרש עם טרקטורים ומשאיות. באר שבע הובילה 0:1 וראינו את רובי ולייזי ריבלין בבכי של ייאוש. בהמשך עשו עלי פנדל אותו בעט פנימה אודי רובוביץ' ובדקה ה-90 פריצת ענק ארוכה שלי ובעיטה בכדור אל בין חיבורי הקורות, 1:2 וחגיגה דומה לזכייה באליפות. גם באר שבע ניצלה מירידת ליגה בגלל ההפסד של שעריים 1:0".

מאמן נבחרת ישראל עמנואל שפר. ויקיפדיה,
החשבון נסגר. שפר/ויקיפדיה

ויש גם סיפור מהנבחרת, איך לא? לקראת הטיסה למקסיקו במונדיאל 1970, בן יעקב היה על הכוונת של עמנואל שפר. "הייתי בכושר מצוין, והאמנתי ששפר יבחר בי בסגל למונדיאל. הנבחרת הלאומית טסה לאדיס אבבה לשני משחקים נגד נבחרת חבש ונבחרת עיר הבירה. היו לי אימונים טובים מאוד ובמשחק נגד אדיס אבבה הייתי מהבולטים. האמנתי ששפר יקח אותי למקסיקו".

הוא לא הגיע לשם. "המרכזים הגדולים, ובעיקר מרכז הפועל, דאגו שבמקומי יטוס שחקן אחר, כנראה ג'ורג' בורבה מהפועל תל אביב, ואני עם אכזבה ענקית נשארתי מאחור. היה אז קשה לקבל דבר כזה, מהלך לא הוגן מקצועית ששפר נתן לו הסכמה".

ב-1972 מונה שפר למאמן בית"ר ירושלים והמעגל מבחינת בן יעקב נסגר. "הסיפור איתו תפס תאוצה מתוך פרשה אחרת. ערב משחק ליגה בפתח תקווה, הקבוצה שלנו התאכסנה בקאנטרי בגלילות. בשישי בערב פניתי לאודי רובוביץ' וביקשתי ממנו להצטרף לארוחת גפילטע פיש אצל אמא של חברתי דרורה. רובוביץ' נענה ועזבנו את הקאנטרי בלי רשות. כשחזרנו בשעה 23:00 המתין לנו שפר ליד החדר. לי, כמי שהוביל את עבירת המשמעת, הוא אמר שאני מחוץ להרכב. בשבת הגיע למקום היו"ר יהושע מצא, שפעל לסולחה, אבל מבחינתי זה לא יצא לפועל".

ואז אתה מוביל סוג של מרד שחקנים.

"כן, ארגנתי סוג של מרד. ראשי המועדון היו מודעים למצב, שפר סיים את דרכו בבית"ר כעבור זמן קצר"

אחרי תקופה כנהג באגד, בן יעקב פנה ללימודי משפטים, בזכות דחיפתה של רעייתו דרורה. כל זאת, כשהוא עדיין בתחום הכדורגל. ב-1975, בעונתו האחרונה, בית"ר ירושלים הגיעה לגמר הגביע המדינה, שם הפסידה להפועל כפר סבא. "החלטתי לפרוש בתום העונה בגיל 29 וחצי, כשלפני היו עוד מספר שנות פעילות. הקדשתי המון בלימודים באוניברסיטה לתואר במשפטים וקיבלתי החלטה לפרוש בשיא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully