ז'וזואה קשר הפועל באר שבע. ., אריאל שלום
ז'וזואה קשר הפועל באר שבע/אריאל שלום, .

לא מתחרט

21.11.2021 / 12:30

החברים תומכים, התקשורת לא מזהה בעיית התנהגות וז'וזואה אפילו העניק ריאיון שובר לב והודה כי סבל בישראל, אבל לחובתו יותר כרטיסים אדומים משערים, ואת כדור השלג שמתגלגל איש לא מצליח לעצור. מיכאל יוכין על מציאות שלא ניתן היה לחזות מראש

"לליגה הפולנית יש יכולת לדרדר שחקנים שמגיעים אליה. המצוינים הופכים לטובים, טובים הופכים לבינוניים ובינוניים הופכים לגרועים", טוען העיתונאי הפולני מארק ואבז'ינובסקי. בשלב זה, נראה כי ז'וזואה אכן עונה על ההגדרה - פתיחת הקדנציה של הקשר הפורטוגלי בלגיה ורשה לא בדיוק מתעלה לרמה המצופה.

הכישרון היצירתי שהגיע מהפועל באר שבע טרם רשם שער במדי קבוצתו החדשה, ובמאזנו שלושה בישולים בלבד ב-19 משחקים בכל המסגרות. "בהשוואה לסטטיסטיקה בישראל, אלה נתונים מאכזבים", קובע ואבז'ינובסקי, וכאן כדאי לקחת בחשבון את המשבר שחווה המועדון כולו.

ז'וזואה, קשר לגיה ורשה. Adam Nurkiewicz, GettyImages
לא היה מאמין שכך תיראה חצי השנה הראשונה שלו בפולין. ז'וזואה/GettyImages, Adam Nurkiewicz

כאשר חתם בוורשה ביוני, סבר ז'וזואה שהוא מגיע לקבוצת צמרת. אחרי הכל, לגיה זכתה זה עתה באליפות שניה ברציפות והחמישית בשש השנים האחרונות. זה המועדון הפופולרי ביותר בפולין, שליטתו בליגה נתפסה כמוחלטת והמטרה המוצהרת היתה להעפיל לשלב הבתים בליגת האלופות, בשחזור של ההישג ב-2016, אז נהנו האוהדים מביקורים של בורוסיה דורטמונד וריאל מדריד ואפילו סיימו מעל ספורטינג ליסבון.

"הרושם הראשוני שלי חיובי מאוד. לגיה הולכת על אליפות בכל עונה, וזה היה השיקול המכריע בהחלטה שלי לבוא לכאן. אנחנו שואפים להצליח באירופה ואשמח מאוד לסייע בכך. ההכנות כבר בעיצומן וזה הזמן להיכנס לכושר כמו כולם", הצהיר הפורטוגלי אחרי אימון הבכורה. לו מישהו היה מספר לו מה יקרה עד נובמבר, הוא לא היה מאמין.

שחקן לגיה ורשה ז'וזואה מכשיל את שחקן נאפולי מתאו פוליטאנו. PressFocus/MB Media, GettyImages
המצב הולך ומידרדר, לז'וזואה זוכרים בעיקר את הכרטיסים האדומים/GettyImages, PressFocus/MB Media

גם בחלומות הגרועים ביותר לא דמיינו אוהדי לגיה את עוצמת הקריסה, והמשבר של מכבי תל אביב בישראל מרגיש כמו משחק ילדים לעומת המציאות המדהימה בוורשה. עם אפס עגול של נקודות בששת המחזורים האחרונים, סופרת האלופה תשעה הפסדים ב-12 משחקים - לעומת ארבעה הפסדים בעונה שעברה כולה. היא מדורגת מתחת לקו האדום, המאמן צ'סלאב מיכנביץ' פוטר לפני חודש והמצב רק הולך ומידרדר. בנוסף, ספגה לגיה פיאסקו כואב מול דינמו זאגרב במוקדמות ליגת האלופות, ונשרה לליגה האירופית, שם - אחרי ניצחונות מפתיעים על ספרטק מוסקבה ולסטר - הגיעו שתי תבוסות נגד נאפולי.

במפגש הביתי מול החבורה של לוצ'אנו ספאלטי בתחילת החודש, דווקא הובילה לגיה 0:1 בהפסקה, אבל שתי עבירות מיותרות של ז'וזואה ברחבה גרמו לשני פנדלים, והעסק הידרדר להפסד 4:1, אחריו מירר הקשר בבכי בחדר ההלבשה. זו לא התרומה שהוא ציפה לספק במסגרת האירופית, והבישול נגד לסטר היה אמור ליצור מומנטום בכיוון אחר לגמרי, אך זה מה שקורה בשלב זה.

גם האירוע הבולט ביותר בהשתתפותו בליגה הפולנית היה כרטיס אדום, כבר במחזור השני בשלהי יולי. לגיה ניצחה במשחק הפתיחה, כאשר היא עדיין נחשבה לפייבוריטית הברורה להגן על התואר, וההתפרקות באיצטדיונה של רדומיאק ראדום הקטנה לא היה צפוי. היה זה משחק אלים, ושני שחקנים הורחקו עוד לפני שז'וזואה שלח מרפק בפניו של יריב. לא בטוח שזה היה מכוון, אבל לשופט לא היו ספקות. בלעדיו, ספגה לגיה שער שלישי בזמן פציעות, הפסידה 3:1, וכדור השלג החל להתגלגל. מאז, איש לא מצליח לעצור אותו, וההנהלה נראית חסרת אונים אל מול המציאות שלא נחזתה מראש.

ז'וזואה, קשר לגיה ורשה. Francesco Pecoraro, GettyImages
בעיית התנהגות? בפולין לא חושבים שיש לו אחת כזאת/GettyImages, Francesco Pecoraro

"זו התבזות אמיתית, ולא קל להצביע על הסיבות שהובילו לכך, אבל אנשים מצביעים על הכנה פיזית לקויה. בנוסף, היכולת לשבור מערכים הגנתיים נעלמו - ובפולין רוב הקבוצות דוגלות בבונקר, קל וחומר נגד לגיה. נכון לעכשיו, אין ללגיה שחקנים להתקפות מסודרות, היא בנויה רק למתפרצות, אבל לא נותנים לה לשחק על מתפרצות, ולכן היא לא כובשת. הנעת הכדור לא עובדת. לפי התוכניות, ז'וזואה היה אמור להוסיף המון יצירתיות, אולם נכון לעכשיו זה לא קורה. הוא עדיין לא שחקן דומיננטי, ואינו יעיל מספיק. הוא לא מכריע משחקים ולא הראה שום דבר מיוחד", מנסה לסביר ואבז'ינובסקי.

אולי קל לקפוץ מכך למסקנה לפיה המעבר של ז'וזואה לפולין היה שגוי, אבל המצב מורכב הרבה יותר. הוא אמנם ממש לא מאושר מהדירוג בטבלה ומביצועיו על הדשא, אבל מבחינה אישית וחברתית הפורטוגלי לא מתגעגע לישראל, אלא נהנה הרבה יותר. בנוסף לשאיפה לזכות בתארים, הוא הגיע ללגיה כדי לשתף פעולה עם אחד החברים הטובים ביותר שלו, הקשר המרכזי אנדרה מרטינס, אותו פגש לפני יותר מעשור בנבחרות הצעירות של פורטוגל. "אנדרה סיפר לי רק דברים טובים על הקבוצה, ולכן שמחתי להצטרף אליו", סיפר ז'וזואה עם הגעתו. הידידות הזו פורחת, וז'וזואה נכנס בקלילות לחבורת דוברי פורטוגזית שכוללת גם את רפאל לופס ואת החלוץ הברזילאי לוקיניאס.

הביקורת על המועדון עזה, אבל היא ממש לא ממוקדת בז'וזואה. בדיוק להיפך - הוא לא חטף אש על הכרטיס האדום ביולי שעבר בשקט תעשייתי, וגם אחרי המחדלים מול נאפולי מיהרו חבריו לקבוצה לתמוך בו. "ז'וזואה הוא השחקן הטוב ביותר שלנו, ואני בטוח שהוא יתאושש מהמשחק הזה. נעשה הכל כדי לעזור לו. כבר בפגישה הראשונה איתו הבחנתי שהוא חזק מאוד מנטלית, והוא יתגבר על הטעויות. זו היתה סתם תקלה", אמר הבלם מתיאוש וטסקה.

"אין לז'וזואה בעיות התנהגות", מעיד ואבז'ינובסקי, וניכר כי הקשר מרגיש נוח בסביבה החדשה - עד כדי כך שהוא נחשף בראיון פתוח במיוחד לאתר האינטרנט הרשמי של לגיה לפני כחודש. בשיחה מדהימה, לה נבחרה הכותרת: "אלמלא הכדורגל, הייתי יושב היום בכלא", סיפר ז'וזואה כמעט הכל על חייו.

שחקן הפועל באר שבע ז'וזואה. דני מרון
הקשרים עם משפחתו הקרובה נותקו/דני מרון

ז'וזואה חשף שלא קיבל חינוך כלשהו בבית, ומעולם לא זכה לתמיכה מינימלית ממשפחתו. אביו, שעבד בדרך כלל מחוץ לפורטוגל ובקושי ראה את בנו, כבר הלך לעולמו, אבל אין לו קשר גם עם אימו ועם שלושת אחיו: "לא דיברתי איתם מגיל 20, ועכשיו אני בן 31. זה סיפור ארוך, והמון דברים רעים קרו בדרך. לא קל להסביר לבת שלי למה היא לא מכירה את הסבתא ואת הדודים, אבל עכשיו בגיל 9 היא מתחילה להבין לאט לאט".

הוא סיפר כיצד המאמן פאולו פונסקה, שהתקדם לימים לבראגה, שחטאר דונייצק ורומא, הפך לאביו הרוחני כאשר הדריך אותו בפאסוש פריירה ב-2012: "הוא אמר לי שאני יכול לפרוש אם בא לי, אבל הוא מאמין בי ולא מתכוון לוותר עלי. זה היה רגע מכונן, כאילו מישהו לחץ לי על כפתור במוח. הבנתי שאף פעם לא שמעתי מאף אחד קודם לכן שהוא מאמין בי. המשפט הזה שינה אותי לחלוטין, על המגרש ובחיים בכלל. זה נשמע פתטי, אבל זו האמת".

הוא גילה כי אישתו היא האדם היחיד שמבין אותו באמת, ועד כמה היתה קשה ההתמודדות כאשר היא חלתה בסרטן. "היא עדיין מתמודדת עם בעיות רפואיות, ולא הכל מושלם. המחלה שלה היתה הדבר הגרוע ביותר בחיי. אתה קורא ושומע שזה קורה לאחרים, אבל שום דבר לא מכין אותך לרגע בו זה קורה במשפחה שלך - ואז עולמך מתמוטט".

ז'וזואה, קשר לגיה ורשה. Francesco Pecoraro, GettyImages
לא מרגיש שמחפשים אותו בפולין/GettyImages, Francesco Pecoraro

יש לו בטן מלאה על היחס שקיבל בישראל, והוא דיבר על כך ארוכות. "אני לא קורא עיתונים ואתרים יותר. עשיתי את זה בישראל, וזו היתה טעות. ישבתי לבד וחשבתי לעצמי - מה אני עושה במדינה הזו בכלל? זו לא היתה המולדת שלי, זו לא היתה הקבוצה שגדלתי עליה. לכדורגלן אסור להגיב לכל עלבון. מישהו אמר משהו, מישהו כתב משהו, אבל אני לא הולך להתקשר לעיתון ולהגיד - אל תעליבו אותי כי אני בעצם בחור נחמד. אז אתה קורא את זה, ואתה לא יכול לעשות עם זה שום דבר, וזה מתיש. אני לא יכול לסבול את זה. זו היתה בעיה גדולה בשבילי, וזו עדיין בעיה. אני עובד על עצמי כל הזמן. אבל מאז שהגעתי לפולין, המצב הרבה יותר טוב. לא רק בגלל שהאנשים במועדון טובים, אלא גם כולם מסביב. האוהדים הם פשוט אוהדים כאן, אף אחד לא מחפש סנסציות בכוח", הוא טען.

אז הפועל באר שבע בפסגה, וז'וזואה מתחת לקו האדום עם לגיה, אבל הוא לא מתחרט - ועדיין מוקדם מאוד לשפוט את עתידו בליגה הפולנית. להיבטים פסיכולוגיים יש השפעה עצומה על סיכויי ההצלחה, וכרגע - למרות ההתרסקות המקצועית של הקבוצה - משתדל ז'וזואה להסתכל בעיקר על נקודות האור. מי יודע, אולי הן עוד יתרבו. יש לו חוזה עד קיץ 2023.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully