וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערות בים שקט: מה באמת קורה בשוק ההעברות בין ספטמבר לינואר?

3.11.2021 / 13:00

אוהדי הכדורגל מחכים בהתרגשות לקיץ ולחלון ינואר, ובמשך כשבעה חודשים בשנה לא קורה מבחינתם כלום. מתחת לפני השטח, כפי שניתן לתאר, העסק רוחש וגועש בזמן הזה. סוכנת השחקנים ניצן פלד מסבירה

אוקטובר. העונה כבר עברה את שלבי הפתיחה, ומבחינת אוהדי הכדורגל לא קורה כלום בגזרת ההעברות. סוכני השחקנים יושבים להם עם כוס מוחיטו ביד, נופשים אי שם ביוון או בקופנגן וחוגגים קיץ מוצלח. השוק מנומנם ושקט כמו דוב שנכנס לתרדמת החורף. עיקר השיח התקשורתי מסתכם במחזור הבא או בתוצאת המשחק המסקרן שיהיה במוצאי שבת.

אבל אל תטעו, זה רק נראה כך. מתחת לשקט הזה מסתתר הרבה אקשן. כמו שים רגוע טומן בחובו סכנות, כך שוק שנראה רגוע הוא זה שבו נרקמות העסקאות הגדולות ביותר. הקיץ הוא, בעצם, רק הפרומו.

מרוץ הצבעים בורשה, יוני 2015. GettyImages
בדמיון שלכם ככה נראה עולמם של הסוכנים בין ספטמבר לינואר. במציאות, הם קורעים את התחת דווקא בהם/GettyImages

עם סיום העונה נפתח חלון העברות נפתח בסערה. שעון החול מתקתק, הסוכנים עובדים במרץ כדי לבצע את העסקה הגדולה הבאה. אתם עדים לכל הסערה הזאת באתרי הספורט השונים, דרך כתבות, עדכונים, העברות, "פרטי חוזים שנחשפים לראשונה" והקרקע בוערת. בספטמבר מגיעה שריקת הסיום, לכאורה, אבל למעשה זו רק הירידה להפסקה. כי המחצית השנייה של החלון חלה בינואר, ובמחצית הזאת, כפי שאתם יודעים, אפשר לשנות הכול.

ינואר משמעותי מאוד בעיקר משום שהוא מחייב תגובה למצב בזמן קצר. בניגוד לקיץ הארוך, בו היו מספר חודשים לחשוב, לבנות, ולנתח - כאן הקבוצות מקבלות חודש אחד בלבד לתקן את כל הטעויות. עבור קבוצות מסוימות, מדובר במירוץ אפילו מתיש יותר מזה של הקיץ, במיוחד מהסיבה שהוא לא באמת מתחיל בינואר, הוא רק מסתיים בו. איפה הוא כן מתחיל? ובכן, אין לו באמת נקודת התחלה. מדובר בהמשך ישיר של הקיץ ובמרוץ שלא עוצר אף פעם.

אז מה קורה שם בחודשים האלה שבין ספטמבר לינואר?

בישול ארוך

הקיץ מתאפיין בעיקר בחוסר וודאות, מעין "ניסוי וטעיה". כל מאמן בונה את הקבוצה בהתאם לצרכים שלו ולמה שהוא רואה לנכון. מגיעים לא מעט שחקנים זרים שמצופה מהם לשדרג את הקבוצה באופן משמעותי ולספק את הסחורה. עם פתיחת העונה מתחילה גם תקופת המבחן עבור המאמן שבנה את הקבוצה ועבור השחקנים שבחר להביא. לרוב, די מהר אפשר להבין אם זה מבחן של "100" או כזה ש"מגרד את העובר". לפעמים הקבוצה לא נראית מזהירה כפי שנראתה על אותו דף הנייר בקיץ. אותו שחקן זר בעל הנתונים המרשימים לא הצליח להתאקלם כראוי, החלוץ שהימרנו עליו לא מצליח להביא מספרים וכו'.

סוכן טוב צריך לעקוב אחרי כל קבוצה, כל הזמן. לעיתים עליו להבין מה היא צריכה אפילו לפני שהיא בכלל הבינה. כל העבודה הזאת, שמתנקזת לחודש אחד בחורף, בעצם מתרחשת מתחת לפני השטח כבר מהמחזור הראשון של העונה.

השינויים יכולים להתבצע בכל עמדה - ממאמן ועד לחלוץ או הבלם הבכיר ביותר. רק לפני מספר חודשים, פניתי לאחת הקבוצות והצעתי לה לבצע שינוי בעמדת המאמן, הצעתי גם שם שנראה לי מתאים במיוחד. מהר מאוד נעניתי בשלילה, הקבוצה המשיכה עם המאמן והכול נראה שגרתי. פחות מחודשיים לאחר מכן, אותה קבוצה אכן ביצעה שינוי בעמדת המאמן והחתימה את האחד שהמלצתי לה עליו. מבחינתכם, ייתכן שקראתם על מינויו של אותו מאמן וחשבתם לעצמכם שהכול החל ונסגר בכמה שיחות טלפון ופגישות, אבל אותו מינוי מתבשל כבר חודשים, קל וחומר לגבי שחקנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שחקני מנצ'סטר יונייטד. Alex Livesey - Danehouse, GettyImages
לפעמים בונים קבוצה בקיץ, העונה מתחילה - ומתברר שזה לא בדיוק זה/GettyImages, Alex Livesey - Danehouse

רוב הקבוצות מגיעות לחורף חכמות יותר. אחרי "מבחן השטח" הן יודעות בדיוק מה הן צריכות, איפה הן חלשות יותר ואיפה חזקות יותר. הן מחפשות להתחזק משמעותית. כל קבוצה יודעת שהבאת הרכש הנכון יכולה לשנות את מהלך העונה, כשכמעט חצי ממנה עוד לפנינו, מה שהופך כל עסקה למשמעותית וקשה הרבה יותר. אין עוד לגיטימציה "להתפשר" או "לנסות"- צריך להביא את השחקן המדויק והחיפושים אחריו לעיתים נמשכים חודשים שלמים.

מנגד, יש שחקנים שלעיתים לא מצליחים להשתלב בקבוצות כמצופה. סוכן צריך לשים לב לחוסר ההתאמה הזה בשלב מוקדם. לא פעם אנו רואים שחקן שהוא חלק אינטגרלי מהקבוצה, עולה כמחליף מדי פעם ואפילו פותח בהרכב, אבל מאחורי הקלעים יש סיכוי גדול שהעברתו לקבוצה אחרת כבר נמצאת על הפרק ואפילו נסגרה. אתם תדעו על זה כנראה רק בינואר.

השינויים קורים כל הזמן, לעיתים מושפעים מיידית ממה שקורה על המגרש, צריך להיות תמיד מוכן. אפשר לדבר עם מאמן על מספר שחקנים שבהם הוא מעוניין להתחזק ומספר ימים אחר כך הוא כבר יפוטר או יעזוב את תפקידו. מהר מאוד כנראה יגיע מאמן חדש. המשוואה הפשוטה הזו מובילה ישירות גם לשחקנים חדשים שיבואו על חשבונם של שחקנים קיימים, שיצטרכו למצוא מקומות חדשים, אבל זה לא כל כך פשוט. התקציב בינואר הוא לא התקציב שהיה בתחילת הקיץ, ואת מה שנשאר לא יוציאו על כל אחד. לא תמיד קל לאתר את השחקן שייתן שדרוג משמעותי לקבוצה מסוימת ושקבוצתו הנוכחית לא תהיה מעוניינת בו, או לחילופין תסכים לוותר עליו.

כל שינוי כזה שמתרחש, בעמדת המאמן או אחד השחקנים, הוא כמו גל. לפני שרואים אותו מהחוף צריך להרגיש אותו, ובשביל זה צריך להיות בים, כל הזמן. רק תזכרו שגם בתוך ים שקט יש כל הזמן מערבולות והשקט הוא בעצם הרעש הכי גדול.

ניצן פלד היא סוכנת שחקנים בסוכנות IScout

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully