וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת הג'י: יאניס חאג'י הולך בדרכו של אביו גאורגה

11.10.2021 / 14:00

אחרי שנים של הבטחה, יורש העצר של הכדורגל הרומני שם את עצמו בגדול על הבמה המרכזית עם הביצוע המושלם מול גרמניה. עכשיו סטיבי ג'י לא מתכוון לוותר עליו בקרוב, ובמולדתו כבר מפנטזים על שיחזור רגעי הקסם של האבא האגדי במונדיאל

יאניס חאג'י פתח בריצה מסחררת, ואף אחד לא הצליח לעצור אותו - גם לא אנטוניו רודיגר. הכישרון הרומני השחיל בימין כדור בין רגליו של בלם צ'לסי המהולל, ואז הכניע מיד בשמאל בבעיטה חדה את מארק אנדרה טר שטגן כדי להעלות את הנבחרת בצהוב ליתרון סנסציוני בהמבורג ביום שישי. ואולי בסוף זה לא הספיק, וגרמניה ביצעה מהפך בדרך ל-1:2, אבל הצאצא בן ה-22 של גאורגה חאג'י המיתולוגי הלהיב מדינה שלמה, עשה כותרות ברחבי העולם, ואף הדגיש את התכונה הבולטת ביותר שמבדלת אותו מאביו.

"לי היתה רק רגל שמאל, אבל יאניס משתמש בשתי הרגליים באופן זהה", העיד גאורגה, וזה אכן נכס אדיר. הרבה יותר קשה לשמור על שחקן שמסוגל לכדרר, למסור ולבעוט באותה יעילות בשני הכיוונים. הוא הרבה פחות צפוי, והפריצה של יאניס מול הגרמנים הדגישה זאת אופן מושלם. הוא לא צריך להתאמץ או לעבוד באימונים כדי להשיג את היתרון הזה. נולדים איתו. לפני שנתיים, למשל, כבש יאניס חאג'י צמד בפנדלים באותו משחק - הראשון בימין והשני בשמאל. אפשר רק לרחם על השוער.

יאניס חאג'י. Martin Rose, GettyImages
רצה תמיד להיות פליימייקר כמו אביו. יאניס חאג'י מול גרמניה/GettyImages, Martin Rose

באופן כללי, הסגנון של יאניס שונה מגאורגה - הוא שחקן גבוה יותר ומהיר יותר, אבל מבחינת העמדה על המגרש הם דומים. גם יורש העצר של הכדורגל הרומני רצה תמיד להיות פליימייקר כמו אביו, וכך הוא טופח באקדמיה על ידי חאג'י הגדול עצמו.

כי הרי - כאשר הקריירה שלו כמאמן במועדוני העבר שלו כמו סטיאווה בוקרשט וגלאטסראיי לא ממש התרוממה - בחר חאג'י האב לצאת לדרך עצמאית מרתקת, הקים אקדמיה בשם ויטורול ("עתיד" ברומנית), הצעיד אותה לליגה הבכירה, ומילא את כל התפקידים. הוא היה הבעלים, המנהל הספורטיבי והמאמן גם יחד, וכל ההחלטות היו בידיו. כישרונות רבים צמחו שם, והנוצץ ביותר היה חאג'י הבן בכבודו ובעצמו.

"לא דרשתי מיאניס להפוך לכדורגלן, הוא בחר זאת בעצמו", טוען גאורגה, אך הוא היה מאושר מהבחירה, ואיתגר אותו בכל דרך כדי לחזק את אופיו. כבר בגיל 16, הוא נזרק לצד צעירים אחרים להרכב ויטורול, ובחלוף חצי שנה כבר נתן לו חאג'י האב את סרט הקפטן. "התייעצתי עם שחקנים אחרים", הוא הסביר, אבל לכולם היה ברור מי הבוס. הדבר נעשה על מנת לקדם את יאניס, ולמשוך אליו תשומת לב נוספת לקראת מעבר אפשרי לליגה גדולה. כך סברו בזמנו העיתונאים הרומנים, וכך אכן היה. ובאותו קיץ, ב-2016, נמכר חאג'י ג'וניור לפיורנטינה כשהוא בן 17 בלבד.

גאורגה חאג'י. Dima Korotayev, GettyImages
הצמיח כישרונות רבים פרט לבנו. גאורגה חאג'י/GettyImages, Dima Korotayev

פאולו סוזה, שהדריך אז את הסגולים מפירנצה, אהב מאוד את מה שהוא ראה. "יאניס קורא את המשחק נהדר, ואני מקווה להשתמש בו מהר ככל הניתן", הצהיר הפורטוגלי, אולם המציאות היתה שונה. התחרות על המקום היתה קשה מדי, הגוף עדיין לא היה חזק מספיק, ואת העונה כולה ראה חאג'י מהספסל, למעט שתי הופעות קצרות כמחליף.

באוגוסט 2017, הוא התכבד לדרוך באיצטדיון סנטיאגו ברנבאו, בו כיכב פעם אביו, במסגרת משחק ידידות מול ריאל מדריד וכריסטיאנו רונאלדו, אבל בשלב זה כבר התבשלה בראשו ההחלטה לשוב למולדת, כי הצורך להיות על המגרש על בסיס קבוע היה קריטי. אי אפשר לבזבז את כל השנים הראשונות בצפיה בשחקנים אחרים.

אז יאניס שוב הצטרף ל-ויטורול, הפך לאחד השחקנים הטובים בליגה הרומנית, הפציץ 16 שערים תוך שנה וחצי, ושוב משך תשומת לב רבה מצד הסקאוטים. הבחירה בגנק הבלגית דווקא לא היתה מוצלחת במיוחד בקיץ 2019, כי חילופי מאמנים בשלב מוקדם של העונה לא הועילו לו, אבל אז הגיע הטלפון מסטיבן ג'רארד, והכל התחבר. השיחה הראשונה עם אגדת ליברפול לשעבר היתה מרגשת, סטיבי-ג'י הסביר לו עד כמה הוא בונה עליו, ואוהדי ריינג'רס קיבלו אותו בינואר 2020 בזרועות פתוחות. לא כל יום מגיע לגלזגו בחור עם שם משפחה שהולך לפניו.

יאניס חאג'י שחקן ריינג'רס. Martin Rose, GettyImages
התאקלם במהירות לסגנון הפיזי. יאניס חאג'י בריינג'רס/GettyImages, Martin Rose

זו היתה אהבה ממבט ראשון. חאג'י הבקיע שער ניצחון דרמטי נגד היברניאן של אופיר מרציאנו במשחק הבכורה, הרשית צמד בקאמבק נגד בראגה בליגה האירופית לעיני גאורגה הגאה ביציע, ואחרי התאקלמות לסגנון הסקוטי הפיזי הוא כבר לא הסתכל לאחור. בעונה שעברה היה חאג'י חלק אינטגרלי וחשוב מהסגל שזכה באליפות היסטורית, וג'רארד הכריז: "יש לו עתיד גדול מאוד".

גלאטסראיי חשקה מאוד הקיץ בשירותיו של הנער שנולד באיסטנבול כאשר גאורגה לבש את מדי הצהוב-אדום. גם לאציו וסביליה של המנהל הספורטיבי מונצ'י הביעו בו עניין רב מאוד, והיו מוכנות לפי הדיווחים לשלם 7 מיליון יורו. ראשי ריינג'רס הבהירו שתג המחיר לא יירד מ-12 מיליון, ובינתיים חאג'י ממשיך לפתח מומנטום, גם אם תחילת העונה נפגעה בגלל שחלה בקורונה. זה בא לידי ביטוי גם בנבחרת, שם רואים בו באמת ובתמים יורש לחאג'י האב - הוא אמנם לא יגיע לעולם לרמתו של המקור, אבל מסוגל אולי להפוך למנהיג הדור הצעיר בעשור החדש.

סטיבן ג'רארד מאמן ריינג'רס אם יאניס חאג'י. Martin Rose, GettyImages
חברו לאליפות היסטורית בסקוטלנד. ג'רארד וחאג'י/GettyImages, Martin Rose

הדחף העצום לנצח כבר קיים. יאניס היה מתוסכל מאוד מכישלון ההעפלה ליורו 2020, ועכשיו הוא מנסה לחולל הפתעה במוקדמות גביע העולם. הקמפיין יצא לדרך עם שער ניצחון דרמטי לרשת צפון מקדוניה, כאשר חאג'י נכנס כמחליף כשרומניה הובילה 0:2, ראה את היריבה משווה לקראת הסיום, ודאג לקבוע 2:3 בעצמו.

נגד ליכטנשטיין הוא היה חתום על בישול בספטמבר, וכעת - נגד גרמניה - הגיע המהלך הגדול ביותר בחייו. אלא שהתוצאה הסופית איכזבה אותו, והוא התעקש לא לדבר על המבצע המרהיב אחרי שריקת הסיום. "זה ממש לא רלוונטי כי לא עמדנו במטרה, ולא זכינו אפילו בנקודה", הבהיר היורש.

למרות זאת, הסיכוי לסיים במקום השני בבית בדרך לפלייאוף עדיין גבוה. רומניה מפגרת בשתי נקודות אחרי צפון מקדוניה וארמניה, ולוח המשחקים שלה בשלושת המחזורים האחרונים נוח יחסית. אם תנצח הערב את הארמנים בבוקרשט, היא תעשה צעד גדול מאוד לעבר המטרה, וחאג'י הוא הדמות המרכזית. וגם אם זה לא יקרה, יש לו עוד הרבה מאוד זמן לככב על הבמה המרכזית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully