וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנבחרת הצעירה: הישראלים שאמורים לפרוץ בעונה הקרובה

9.10.2021 / 12:00

אבדיה, מדר, זוסמן ובלאט כבר פרשו כנפיהם ועזבו את ליגת העל, ולקראת פתיחת העונה מציג סאשה ורגס את חמשת השחקנים שאמורים להמשיך את דרכם, לשדרג את מעמדם ולחלום על אירופה (ואולי על עוד איזו ליגה מעבר לים)

גיא גודס מוצג כמאמן נבחרת ישראל בכדורסל/צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן

מגמת העלייה בכדורסל הישראלי בשנים האחרונות קיבלה ביטוי לא רק בהישגים של נבחרות העתודה באליפויות אירופה ושל נבחרת ישראל במוקדמות היורובאסקט, אלא גם ברמה האינדיבידואלית: ההתקדמות של צעירים כמו דני אבדיה, ים מדר, יובל זוסמן ותמיר בלאט לרמות הגבוהות דרך הליגה המקומית עוררה תיאבון וציפיות גדולים יותר. לקראת העונה החדשה, שתצא הערב (שבת) לדרך, בדקנו מי יכולים להיות הבאים בתור לבצע קפיצת מדרגה ולשדרג לכל הפחות את מעמדם בליגה - ואולי אף למשוך את תשומת לבם של מועדוני היבשת.

צוף בן משה

בן 24, 1.94, גארד הפועל אילת

ייתכן שהופעת שמו של צוף בן משה ברשימה הזו תיתפס כהפתעה, בעיקר לנוכח העובדה שהוא כבר בן 24 ועד כה לא באמת רשם עונה מרשימה בליגת העל, אולי למעט זו במכבי אשדוד לפני שנתיים (9.5 נקודות ו-4.5 ריבאונדים למשחק ב-41% ל-3) שהסתיימה בירידה ללאומית. אבל מי שראה את הגארד הלוחמני מהפועל אילת במשחקי ההכנה ובגביע ווינר, לא אמור להיות מופתע: בארבעת המשחקים האחרונים בזירה המקומית קלע בן משה 13.7 נקודות, קטף 4.7 ריבאונדים ותרם 3.5 שלשות בממוצע, כשהוא מדייק ב-58.7% מעבר לקשת, ומעבר למספרים, הראה חוצפה חיובית וחוסר פחד להרים זריקות.

תקרית המשמעת שהובילה את אילת לשחרר שני זרים פינתה עבורו את הבמה להפוך למשמעותי יותר ברוטציה של אריאל בית הלחמי, ובעיקר להיות מעורב יותר (לפחות בינתיים) במשחק ההתקפה. השתתפות הקבוצה ביורופקאפ תעניק לו חשיפה גם מחוץ לכדורסל המקומי. אם ייצר יציבות בכל הנוגע לקליעה, ויוכיח שהוא מסוגל להיות שומר מהימן, הוא יעלה משמעותית את המניה שלו עד הקיץ הבא, שבו גם יסיים את חוזהו. ונקודה לסיום, בעניין הגיל: לפני שנתיים, כשיפתח זיו היה בן 24, סביר להניח שמעטים חשבו שהוא ישחק ביורוליג, והנה זה קרה.

אם ייצר יציבות בכל הנוגע לקליעה, ויהיה שומר מהימן, הוא יעלה את שווי המניה. צוף בן משה

שחקן הפועל אילת צוף בן משה. ליגת האלופות, אתר רשמי
שחקן הפועל אילת צוף בן משה/אתר רשמי, ליגת האלופות

יותם חנוכי

בן 20, 2.04, פורוורד הפועל גלבוע/גליל

נחזור בזמן ל-2017. יותם חנוכי, אז בן 16, הוביל את התיכון הרב תחומי עמק חרוד לזכייה בליגת העל לבתי הספר, לאחר ניצחון בגמר על תיכון חדש תל אביב, שבו כיכב אבדיה, ובגלבוע התגאו שצומח אצלם כישרון לא פחות מבטיח ממנו. פציעה קשה בברך, בסיומה של אותה עונה, האטה משמעותית את ההתקדמות של חנוכי, שכמעט ולא שיחק בשנתיים שלאחר מכן, אבל הראה מאז בכמה הזדמנויות שהפוטנציאל לגמרי שם.

קליעה בהחלט יש, ואת זה הוא הוכיח בעונה שעברה, דווקא במשחקים נגד מכבי תל אביב והפועל ירושלים. גם הנתונים הפיזיים קיימים, עם סייז שמזכיר פורוורדים באירופה. חנוכי ימשיך לשחק העונה במועדון שבו גדל, ושהפך שם נרדף לקידום צעירים. כדי לעשות את קפיצת המדרגה הבאה, קפטן הקבוצה מגן נר יצטרך לזרוק יותר (5.5 ניסיונות מהשדה בממוצע בעונה שעברה), לשפר את האחוזים (37% לשתיים, 28% לשלוש) ולא פחות חשוב - לתרום יותר בריבאונד.

שחקן בגודלו ובעמדה שלו חייב להוריד יותר מ-2.7 כדורים חוזרים למשחק. בעניין הזה ובכלל, חנוכי יכול לאמץ כמודל לחיקוי את אחד הישראלים הטובים בליגה בשנים האחרונות, שמשחק באותה עמדה וכבר התקדם אשתקד לקבוצת יורוקאפ - תומר גינת.

שחקן הפועל גלבוע/גליל יותם חנוכי מול שחקן מכבי תל אביב אלייז'ה בריאנט. מאור אלקסלסי
הפציעה האטה אותו, אבל הוא הראה מאז שהפוטנציאל לגמרי שם. יותם חנוכי/מאור אלקסלסי

גבי צ'אצ'אשווילי

בן 21, 2.10, סנטר הפועל גליל עליון

שחקן נוסף שהתפתחותו התעכבה בשל פציעה קשה. גבי צ'אצ'אשווילי ישב בחוץ במשך שנה שלמה, אחרי שקרע את הרצועה הצולבת בהכנות לאליפות אירופה לעתודה ב-2019, אך כשחזר היה גורם משמעותי בהעפלה של הפועל גליל עליון לליגת העל. צ'אצ'אשווילי יחגוג 22 בשלב מוקדם של העונה, כך שזה השלב בקריירה שבו הוא אמור לפרוץ, וקשה לחשוב על קבוצה מתאימה יותר לעשות זאת מאשר העולה החדשה. לפחות ברמת המספרים, במשחקי קדם העונה זה לא ממש היה שם, אף שבחלקם פתח בחמישייה הפותחת של ברק פלג.

אם יש תכונה אחת של צ'אצ'אשווילי שאפשר לסמן כחוזק העיקרי, זו יכולת ההגנה על הטבעת. בוגר מחלקת הנוער של הפועל עמק יזרעאל הוא חוסם נהדר, וגם שחקן פנים שהפגין ברמות פחות גבוהות מליגת העל שהוא מסוגל להוות פקטור מתחת לסלים, עם ממוצע של דאבל-דאבל למשחק בליגת המשנה הצ'כית, שם שיחק במדי GBA ספרטה לפני שלוש עונות. נדיר שצומחים בכדורסל הישראלי שחקנים בגובה כזה, ומלבד גינת, מאז ליאור אליהו לא היה כאן שחקן בעמדות 5-4 שהראה כישורים מתאימים לכדורסל האירופי.

על מנת להתחיל את הדרך לשם ולהתבסס כשחקן לגיטימי בליגת העל, צ'אצ'אשווילי זקוק קודם כל לעוד כמה קילוגרמים של מסת שריר, אך גם יצטרך להראות יכולת לסיים קרוב לטבעת נגד הגבוהים האתלטיים שיחכו לו, כמו גם קליעה יציבה לפחות מחצי מרחק, אם לא מטווח גדול יותר בהתאם לכדורסל המודרני. סימן השאלה הוא כמה דקות יקבל כדי להוכיח את עצמו, במיוחד בקבוצה שתרצה להתרחק מהחלק התחתון של הטבלה במחזורים הראשונים וכנראה תהיה פחות סבלנית אם "צ'אצ'ה" לא יספק את הסחורה. השתתפותה של גליל עליון בליגה הבלקנית אמורה לפתוח הזדמנות ראויה גם לסנטר הצעיר.

שחקני נבחרת העתודה חוגגים, גבי צ'צ'אשווילי. אתר פיב"א, אתר רשמי
זקוק לעוד כמה קילוגרמים של מסת שריר. גבי צ'אצ'אשווילי/אתר רשמי, אתר פיב"א

דורי סהר

בן 20, 1.95, גארד/פורוורד בני הרצליה

דורי סהר הוא אחד השחקנים הכי מעניינים לעקוב אחריהם בעונה הקרובה. עד גיל 20, אחד הכישרונות הבולטים שצמחו במכבי תל אביב בשנים האחרונות הספיק להשתפשף קצת בליגה הלאומית ולקבל טעימה משמעותית מקבוצת הבוגרים, שם אמנם לא זכה להרבה דקות - אך התאמן לצד שחקני יורוליג וקיבל מעטפת ברמה גבוהה מאוד. הסווינגמן ניצל אותה כדי להשקיע שעות רבות בפיתוח היכולות האישיות והמבנה הפיזי. במקביל, הוא בילה המון לצד אבדיה וזוסמן, ששימשו עבורו דוגמה כיצד להשתלב ברמות שהוא שואף אליהן. כל זה, למעשה, היה הכנה למבחן שמחכה לו כעת בבני הרצליה.

סהר צפוי לקבל לא מעט קרדיט ממאמן אותו הוא מכיר היטב מימי הנוער בצהוב - אורן אהרוני, כשגם המנהל המקצועי זופי אבדיה יודע מצוין מה מביא הרכש הצעיר שלו לשולחן. מכבי תל אביב, מצידה, דאגה להשאיר לעצמה את האופציה להחזיר אליה את סהר בתום כל עונה בשלוש השנים הקרובות. במילים פשוטות: התפאורה כבר מוכנה, כדי שסהר ייתן הצגה שתגרום למועדון הבית שלו להעניק לו משבצת של ישראלי מוביל בשנים הבאות. סט היכולות המגוון והאוריינטציה הקבוצתית, יחד עם ההתאמה הן לעמדת הגארד והן לעמדת הפורוורד, הופכים אותו לשחקן שיכול להיות הדבק שכל קבוצה צריכה אצלה בתלכיד כדי להצליח. אם יביא לידי ביטוי את הנתונים האלו, הרווח יהיה כולו של הכדורסל הישראלי ואוהדיו.

שחקן מכבי תל אביב דורי סהר מול שחקן הפועל חולון יוגב אוחיון. דני מרון
סט היכולות המגוון, יחד עם ההתאמה לשתי עמדות, הופכים אותו לדבק שכל קבוצה צריכה. דורי סהר/דני מרון

נועם דוברת

בן 19, 1.94, גארד מכבי ראשון לציון

ההבטחה הגדולה ביותר, ומי שאמור לספק המשך ישיר למגמת הקפיצה של יהלומים צעירים מישראל לטופ של אירופה, אולי גם אל מעבר לים. מכבי ראשון לציון הבינה זאת מזמן והתעקשה להשאיר אותו, למרות שנועם דוברת כבר עורר ביקוש בקבוצות גדולות ועשירות יותר. העובדה שלא ישחק במפעל אירופי עלולה לעכב אותו. טבילת אש במסגרת מאתגרת יותר הייתה הופכת אותו כנראה כבר בעונה הקרובה לשחקן שמוכן לרמות הכי גבוהות ביבשת, אבל צריך לסייג ולהזכיר: מדר שיכנע את ז'ליקו אוברדוביץ' ופרטיזן לתת בו אמון על סמך ההופעות בעתודה ובליגה שלנו.

קפטן הקבוצה מעיר היין מחזיק בחבילה המלאה: לצד מגוון כישורים, ואולי אפילו לפניהם, מדובר בצעיר אינטליגנטי שמביא את האיכות הזו גם לפרקט. עם קליעה יציבה מתפיסה ומכדרור, ראיית משחק ונתונים פיזיים נהדרים לרכז, בנוסף לניסיון של שתי עונות מלאות בליגה וביטחון מלא שגיא גודס יפקיד אצלו את המפתחות (27 דקות למשחק בעונה שעברה, ממוצע שלא אמור לרדת), מה שנשאר לדוברת זה פשוט להיות הוא - רק בווליום גבוה יותר. ברמת התוצאות: להמשיך את קו העלייה מהשנתיים הקודמות, ואחרי שהוכתר לתגלית העונה ב-2020 ולשחקן המשתפר של העונה ב-2021, להיכנס לאחת משתי חמישיות העונה הקרובה.

עונה שבה יהפוך דוברת לבעל הבית בראשון לציון תהיה הכנה ראויה לקראת הצעד הבא, ולפתע, גם לשמוע את אדם סילבר מקריא את שמו בליל הדראפט לא יהיה בגדר פנטזיה רחוקה מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully