שחקן מכבי תל אביב אייל גולסה. DeFodi Images, GettyImages
שחקן מכבי תל אביב אייל גולסה/GettyImages, DeFodi Images

נסיך הגאות והשפל

7.10.2021 / 14:00

כל שלב בקריירה של אייל גולסה היה מרתק: הפריצה המדהימה בגיל 17, הנחיתה הסנסציונית בלאציו, השיחה שקיבל מיניב קטן, ההצעה מבאיירן מינכן, המחמאות מאיביץ' במכבי תל אביב וההתנהלות המעניינת סביב הפציעות. כעת, כשהוא חוגג 30, הוא בטוח שהסוף עוד רחוק

הוא שוב חזר. אולי ביום ראשון האחרון רוב חובבי הכדורגל בישראל התעסקו במפגש שבין מכבי חיפה להפועל באר שבע, אבל את אוהדי מכבי תל אביב עניין דבר אחר לגמרי: הקאמבק של אייל גולסה. הקשר נעדר מהמגרשים במשך חמישה חודשים בשל פציעה רצינית, ולא בפעם הראשונה בקריירה. בתחילת השבוע הוא נכנס כמחליף מול הפועל ירושלים, ולא יכול היה להסתיר את ההתרגשות שלו, אבל גם עבור הצהובים זו כנראה הבשורה הכי מעודדת אחרי תקופה ארוכה. "אין ספק שאייל הוא שחקן קריטי עבורנו", מסביר אחד מחבריו לקבוצה, "ברור שאנחנו צריכים אותו במרכז המגרש, הוא משדרג אוטומטית את הקבוצה".

על שלל הפציעות, העליות והירידות, גולסה חוגג ממש היום 30 כשהוא סוחב עמו קריירה ארוכה ורוויה בהישגים וסיפורים שצבר לאורך הדרך, ובסביבתו מבהירים: הוא מוכן לצבור עוד הרבה רגעים משמחים בהמשך הקריירה, שרחוקה מלהסתיים. לכבוד יום ההולדת של אחד השחקנים הכי מסקרנים בדור הנוכחי, להלן ארבע נקודות ציון שמסבירות אולי יותר מכל את הקריירה של גולסה והמורכבות שלה.

שחקן מכבי תל אביב אייל גולסה. ברני ארדוב
אחד השחקנים הכי מסקרנים בדור הנוכחי. אייל גולסה/ברני ארדוב

ילד פלא

גולסה חתם במכבי חיפה בקיץ 2008 תמורת כ-1.5 מיליון שקל במסגרת שיתוף פעולה של הירוקים עם בית"ר נס טוברוק. הוא הגיע עם אחיו התאום אוראל והציפייה הייתה שהשניים יובילו את הירוקים עוד שנים ארוכות. בעוד שהאח אוראל סבל מבעיות בכלי הדם ברגליים והקריירה התמוססה עוד לפני שהחלה, הרי שמהרגע הראשון אייל הבהיר לכל מי שסביבו שהוא כאן כדי להטביע חותם. בהתחלה היה מתוכנן שגולסה יעביר עונה ראשונה בקבוצת הנוער, אבל מאמן הבוגרים אלישע לוי סבר אחרת. "העלינו את גולסה ישר לבוגרים", נזכר לוי, "הוא היה טוב מאוד באימונים והראה מההתחלה שהוא מתאים לשחק בבוגרים למרות שהוא לא היה עדיין בן 17".

גולסה לא הסתפק בעובדה שהיה בסגל הירוקים והראה באימונים ניצוצות. מהר מאוד הוא הפך לשחקן הרכב לכל דבר. "היו שחקנים על הספסל כמו ליאור רפאלוב הגדול ושלומי ארבייטמן ואחרים, ופתאום אני ואייל שהיינו ילדים מקבלים את ההזדמנות ומשחקים בהרכב", נזכר מוחמד גדיר, שהעביר עם גולסה שנים ארוכות בנבחרות הצעירות ובמכבי חיפה, "אייל מהרגע הראשון הראה שהוא מתאים לרמות האלה ושהוא ברמה הפיזית והטכנית של הרכב במכבי חיפה. הוא היה פקטור אדיר באליפות באותה עונה".

בקיץ שאחרי האליפות של עונת 2008/2009 הירוקים התמודדו במוקדמות ליגת האלופות, וגולסה רשם קפיצה נוספת. באוגוסט 2009 אירחה חיפה את אקטובה מקזחסטן. כבר אחרי 15 דקות האורחים הובילו 0:3 על הירוקים והיה ברור לכל האוהדים ביציעים שחלום ליגת האלופות נגמר. בדקה ה-31 גולסה החליף את ליאור רפאלוב ומהר מאוד זה השתלם ללוי. גולסה כיכב, כבש שער והיה המצטיין על המגרש בדרך למהפך אדיר. "לא אשכח את המשחק הזה, אייל היה המצטיין ללא ספק", קובע גדיר, "הוא הכניס רוח חיה. מי שמכיר את אייל יודע שהוא מטורף על המגרש, שהוא עושה תמיד הכל במאתיים אחוז ובמשחק הזה זה השתלם מאוד לכולנו".

אחרי המהפך מול אקטובה גולסה היה המצטיין גם במשחק מול רד בול זלצבורג כשהוא מוביל את הירוקים לשלב הבתים של ליגת האלופות. "אין ספק שאלה היו ימים אדירים עבור אייל", זוכרים בסביבתו, "הוא באמת היה בן 17 אבל כל הקבוצה הייתה סביב יניב קטן, אייל וגדיר. זה משהו שלא רואים בכדורגל הישראלי, שילדים בגיל הזה מקבלים הזדמנות להוביל קבוצה".

שחקני מכבי חיפה ליאור רפאלוב, אייל גולסה צוחקים באימון. יותם רונן
"מהרגע הראשון הראה שהוא מתאים לרמות האלה". גולסה עם רפאלוב/יותם רונן

פרשת לאציו

בזמן שהכל נראה ורוד ולגולסה חזו שנים יפות במדים הירוקים, הגיע חודש ינואר 2010 ואיתו נקודת המפנה הכי משמעותית בקריירה שלו: באחד הבקרים פתחו אנשי חיפה את עיתון "ידיעות אחרונות" וגילו להפתעתם ידיעה של מיקי שוורץ על שער מדור הספורט והתבשרו שכוכבם הצעיר לא רק שלא יגיע לאימון הקרוב - אלא טס בחשאי לאיטליה, שם הוא חותם על חוזה בקבוצת הפאר לאציו. "פשוט קמנו והוא לא היה", נזכר מאמנו באותה תקופה אלישע לוי, "לא באמת ידענו מה קורה. קראנו בעיתון והופתענו".

לא מעט סופר על הפרשה, שטלטלה את המועדון במשך תקופה ארוכה, אך כיום, כ-11 שנים לאחר מכן, ניתן להבין באמת מה קרה שם: גולסה קיבל טלפון מהסוכן הסרבי פאלי רמאדני, הסוכן שהיום נחשב לשם דבר בכדורגל האירופי, והיה אז בתחילת דרכו. הוא הבהיר לגולסה שיש התעניינות רצינית משתי קבוצות איטלקיות שמוכנות באופן מיידי להחתים אותו. הראשונה הייתה כידוע לאציו אך היום מתברר שבתמונה הייתה גם פיורנטינה, שגם היא הייתה כבר עם מסמכים מוכנים לחתימה. גולסה העדיף את לאציו שהייתה משופעת כוכבים באותם ימים, אך ביקש לדעת מרמאדני מה קורה עם הירוקים. הסוכן הבהיר לילד בן ה-18 שהוא מסדר את הדברים מול חיפה, וגולסה עצמו רק צריך לטוס. כשהגיע לאיטליה והידיעה התפרסמה, גם גולסה הבין שהדברים לא חלקים כפי שהסוכן הבטיח ושבארץ כבר החלה להתפתח סערה.

בהתחלה הירוקים אפילו לא ידעו היכן גולסה מתאכסן. בבדיקה שלא הייתה מביישת משרד חקירות פרטי, הם הצליחו להגיע לשם המלון שבו גולסה שהה. הקשר הצעיר היה בחדרו במלון, כשלפתע צלצל הטלפון. גולסה, שבטח לא ציפה שיהיה מדובר בשיחה מהארץ, הרים את השפופרת ושמע את קולו של קפטן הקבוצה יניב קטן על הקו. לאחר מכן הגיעה גם שיחה מאלון חרזי. השניים למעשה היו אלה שהפעילו את מכבש הלחצים הגדול על גולסה לחזור לארץ. "השיחות בעיקר נסובו סביב ענייני הצבא", מסביר מקורב לפרשה, "בהנהלה לא דיברו כמעט בכלל עם אייל, אבל קטן וחרזי היו אלו שלחצו אותו והבטיחו לו שאם יחזור הכל יסתדר והם ידאגו לתת לו את הגב"..גולסה המבולבל חזר לארץ אך כבר בנחיתה היה ברור ששום דבר כבר לא יחזור לקדמותו. "אייל היה מבולבל, וצריך לזכור שהוא היה רק ילד, שפתאום אומרים לו שקבוצה כמו לאציו מחתימה אותו, וגם הבטיחו לו שהכל יסתדר עם חיפה כי מדובר שם בעסקה עם הרבה כסף", סיפר השבוע אחד ממקורביו של הקשר, "ואז הכל התפוצץ והוא חזר למציאות אחרת לגמרי".

ואכן גולסה הצעיר חזר למציאות לא מוכרת מבחינתו, כאשר מרבית יושבי היציעים בקרית אליעזר שרקו בוז לשחקן בכל נגיעה שלו, וגם מהמועדון הכתף הייתה קרירה במיוחד. גולסה הבין שעשה טעות וניסה לכפר עליה ביכולת טובה על הדשא, אלא שעונה לאחר מכן הפך למנודה וזאת על רקע העובדה שלא הסכים להאריך חוזהו. למה? גם כאן היה ויכוח. גולסה לתחושתו הרגיש שבחיפה לא מוכנים לקבל שום הצעה עליו, ומנגד הירוקים הרגישו שפעמים רבות מדי כבר סוכמו פרטי הארכת החוזה אבל גולסה נסוג מהם ברגע האחרון. אחת ההצעות שגולסה יוכל להצטער שלא התממשו הייתה מאחת מהקבוצות הבכירות בעולם, באיירן מינכן. הקשר, ששיחק מול הגרמנים בליגת האלופות, צד את עיני ראשי המועדון הגרמני ששלחו סקאוט במיוחד שיעקוב אחר ביצועיו במשך כמה חודשים. בעיתונים הגרמניים באותם ימים הבהירו עד כמה באיירן נעולה על הקשר הישראלי אך גולסה עצמו כלל לא ידע שהוא במעקב. בסוף כאמור המאבק עם הירוקים נגמר כשהשחקן היה חופשי, אבל אחרי כמעט שנה שעברה מבלי שישחק כדורגל באופן סדיר ובלי ביקוש בליגות הגדולות.

שחקן פאוק סלוניקי, אייל גולסה. GettyImages
רק חיפש להתרענן ולהתרחק מאור הזרקורים. אייל גולסה במדי פאוק סלוניקי/GettyImages

חתונה וגירושים נוסח יוון

אחרי שסיים סופית את הסאגה שלו בכרמל בקיץ 2014, גולסה רק חיפש להתרענן ולהתרחק מאור הזרקורים וחתם בפאוק סלוניקי. בעונתו הראשונה התקשה גולסה להראות את הדומיננטיות שרכש בליגה הישראלית אך שיחק 33 הופעות בכל המסגרות והציג לפרקים יכולת טובה מאוד אך בלי לרשום שער ובישול. מאז החלו חילופי מאמנים, בעיות בהנהלה ובעיקר כאוס בקבוצה שהשפיעו גם על גולסה, שבעונתו השנייה רשם כבר רק 17 הופעות כשהוא בדרך החוצה. "היו שם גם פציעות וגם הרבה בלאגן בהנהלה שמנעו ממנו להצליח", קובעים בסביבתו, "כשהוא שיחק הוא היה טוב וגם אהבו אותו, אבל כל המסביב מנע הצלחה". אחרי שתי עונות, כשיש לו חוזה לעונה נוספת, גולסה החליט שהוא חייב לעשות שינוי וחתם במכבי תל אביב, שם מהר מאוד הוכיח למה הוא נחשב לאחד מהישראלים המובילים. "כשאייל בריא אין קשר ישראלי טוב ממנו, עם כל הכבוד לכל השאר", קובע שחקן ששיחק עם גולסה, "הוא פשוט רמה מעל".

גם מאמן מכבי תל אביב לשעבר ולדימיר איביץ', שזכה בשתי אליפויות עם גולסה, הביע את ההערכה הגדולה כלפי השחקן. כאשר נשאל בשיחה פרטית עם גורם בכיר בכדורגל הישראלי איך לא השאיר את גולסה בפאוק בזמנו, המאמן הסרבי הסביר: "כשהגעתי כבר היה ברור שאייל עוזב, אבל אם יש שחקן שהייתי לוקח אותו לכל קבוצה אירופאית, זה גולסה. הוא ברמות הכי גבוהות שיש".

אייל גולסה שחקן מכבי תל אביב. מאור אלקסלסי
" יצטרך ללמוד לווסת את עצמו ולהפסיק להיות כל כך 'מטורף' כשהוא משחק". אייל גולסה/מאור אלקסלסי

פציעות ללא הפסקה

עם כל הכבוד ללאציו וליכולת הטובה על הדשא, הקריירה של גולסה עד כה טומנת בתוכה גם ניחוחות של החמצה, וזאת בעיקר בשל פציעות מרובות. בשנים האחרונות בכל עונה ועונה גולסה מחמיץ משחקים רבים בשל פציעות שונות ומגוונות, כשרק לאחרונה כאמור חזר מעוד פציעה שהשביתה אותו לתקופה ארוכה. "הפציעות המרובות של אייל חוזרות גם מהעובדה שהוא תמיד בעוצמות מאוד גבוהות כשהוא משחק", קובע לוי, "הוא לא מאלה שימננו, וזה כנראה הקסם והיתרון שלו. כשהוא משחק הוא בפול כוח כל הזמן".

"אייל עושה מלא אקסטרות", ממשיך באותו קו גדיר, "הוא תמיד מעבר. הוא הכי מקצוען שיש על המגרש והכי מצחיק שיש מחוצה לו ובחדר הלבשה. ברור שאם הוא רוצה להמשיך בקריירה עוד הרבה שנים הוא יצטרך ללמוד לווסת את עצמו ולהפסיק להיות כל כך 'מטורף' כשהוא משחק, כי זה באמת על 200 אחוז כל הזמן".

גולסה עצמו מודע לדיבורים סביבו על כך שהוא משחק תמיד בכל הכוח מבלי לווסת אך הוא עצמו אינו מרגיש כך: מבחינתו הוא פשוט נותן את המיטב כשהוא משחק. "גולסה יכול להיות חצי שנה מחוץ לאימונים אבל ברגע שהוא חוזר זה כאילו הוא לא נעדר", מסביר שחקן ששיחק עם גולסה במכבי תל אביב, "הוא פשוט מופיע לאימון ולא נרתע מכלום, ובמשחקים ממש אי אפשר לזהות שרק עכשיו הוא חזר מפציעה קשה מאוד". בשנתיים האחרונות גולסה לא עושה אקסטרות על דעת עצמו, והכל נעשה בהדרכת ובהוראת מאמן הכושר של הצהובים יוסי זיגדון.

כעת עם כל החבילה הזו גולסה ייכנס לעשור האחרון בקריירה שלו כשחקן פעיל ולמרות הפציעות המרובות לכולם ובעיקר לו ברור שיש לו עוד הרבה שנים על הדשא. בסוף העונה ייגמר החוזה של הקשר במכבי תל אביב אך לצהובים אופציה להאריך אותו בעונה נוספת. בין אם יישאר או יעזוב, לחובבי הכדורגל ברור שיהיה מעניין להמשיך לעקוב אחריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully