וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק הקורונה, לא רק בישראל: ספורטאי העבר ממשיכים לפשוט רגל

15.9.2021 / 14:00

ממאות המיליונים של טייסון שהלכו לפח, דרך המשפט המפורסם של ג'ורג' בסט ועד חדלות הפירעון של אלון מזרחי: בדיקת שוק העלתה שמספר ספורטאי העבר, בעיקר כדורגלנים, שמגיעים לחדלות פירעון גדל משנה לשנה. מה אפשר לעשות כדי למנוע את התופעה?

המשק הישראלי נפגע בזמן הקורונה. עסקים רבים קרסו, משפחות איבדו את היכולת לחסוך, במקרה הטוב, או שנאלצו לחיות בדוחק במקרה הפחות טוב. ספורטאים פעילים חזרו לשגרה עם חידוש התחרויות, אבל ספורטאי עבר נקלעו למצוקה.

מבדיקת שוק שערך משרד עו"ד עודד חן, המתמחה בתחום פשיטות רגל וחדלות פירעון, עולה כי בשנתיים האחרונות כ-60 ספורטאי עבר בישראל הגיעו לפשיטות רגל וחדלות פירעון, או איבוד כל החסכונות שהרוויחו - גידול שנתי של כ-2%-3%, לא כולל הלוואות וחובות בשוק האפור.

מייק טייסון מגיש בקשה לפשיטת רגל. Al Bello, GettyImages
אחד המקרים המפורסמים בהיסטוריה. מייק טייסון ביום הבקשה לפשיטת רגל/GettyImages, Al Bello

על פי הבדיקה, 70% ממקרי פשיטות הרגל הם של ספורטאי עבר מענף הכדורגל, 15% מכדורסל , 5% מענפי ספורט קבוצתיים שונים ו-10% מענפים אינדיבידואליים כמו שחייה, אתלטיקה וכו'. הסכום הממוצע של חובות שהביאו לפשיטות רגל נע בין 850,000 ל-1.5 מיליון שקל.

מקרים בולטים בישראל הם זה של הכדורגלן אלון מזרחי, שביקש פשיטת רגל לאחר חוב של 1.1 מיליון שקל, איציק זוהר שעבר תהליך דומה בעקבות חובות של מיליונים, פליקס חלפון, שניהל לאחר הפרישה עסק למכונות שתייה אוטומטיות ונכנס לחובות עתק, ועוד.

עו"ד חן מסביר: "חלק מכוכבי הספורט גדלו בעוני ולפתע מרוויחים סכומי עתק. רבים מהם אינם יודעים כיצד לנהל את כספם, מתרגלים לחיי עושר ורמת חיים גבוהה ומלאה במותרות ומתנות יוקרה לעצמם ולאחרים. לאחר שההכנסה פוחתת, ההוצאות נשארות דומות משום שאיש לא רוצה לרדת ברמת החיים אליה הורגל. כך הם ניצבים בפני שוקת שבורה, לאחר שכל הונם יורד לטמיון והם נכנסים לחובות".

כדורגלן העבר אמיר שלח הפך לאחר הפרישה למעצב פנים. עם השנים החל שלח בן ה-51 להיכנס גם לתחומים אחרים, אבל את האהבה לתחום רכש כשחקן. "אני בן אדם שאוהב לתכנן קדימה", הוא מספר, "כבר בגיל 30, כששיחקתי בנבחרת, חשבתי מה מעניין אותי, מה אלך ללמוד ובחרתי בתחום". הוא גם מסביר את הסיפור מנקודת מבטו: "בניגוד לאנשי צבא שיוצאים עם ידע מסוים, אף אחד לא מכין ספורטאים לחיים שאחרי. הם לא למדו, לא עברו הכשרה של מקצוע, ועכשיו הם צריכים לצאת לעולם הגדול. בגלל אי היכולת להסתגל ולהתנהל הם נעקצים לא אחת ומפסידים הרבה כסף בתהליך הלמידה על עולם העסקים".

אמיר שלח, ספורטאי ובעלים של חברת Fix Fee, מעבדת ההליכה המתמחה ביצור מדרסים. אלי דסה,
"אף אחד לא מכין כדורגלנים לחיים שאחרי - והם נעקצים". שלח/אלי דסה

התופעה אינה נפוצה רק בישראל. ממחקר שערך המשרד של עו"ד חן, עולה כי יותר ממחצית משחקני העבר בפרמיירליג איבדו את כל כספם, עברו פשיטת רגל או הידרדרו באופן משמעותי מבחינה כלכלית והפסידו את כל חסכונותיהם.

"הוצאתי הרבה כסף על אלכוהול, נשים ומכוניות מהירות, את כל השאר סתם בזבזתי", אמר פעם ג'ורג' בסט, הכוכב הצפון אירי של מנצ'סטר יונייטד. בסט היה דוגמה לראוותנות שעלתה ביוקר, תרתי משמע. גם הטניסאי ביורן בורג, אלוף ווימבלדון חמש פעמים ברציפות, הכריז על פשיטת רגל. השוער האמריקאי בראד פרידל בן ה-50, היום מאמן קבוצת ניו אינגלנד רבולושן, הצהיר על חדלות פירעון לאחר שהשקיע 8 מיליון דולר בבניית אקדמיית כדורגל. בימי השיא שלו הוא הרוויח 45 אלף ליש"ט בשבוע. אלן אייברסון הודיע ב-2012 כי הוא מרושש, לפניו היה מייק טייסון שאיבד 300 מיליון דולר, ואפשר להמשיך עוד ועוד.

בכלל, ה-NBA מספקת תמונת מצב מעניינת וקודרת במיוחד. בליגת הכדורסל הטובה בעולם מעל 60% מהשחקנים פשטו רגל או איבדו את כל כספם. אנטואן ווקר, אחד הכוכבים הכי גדולים בתחילת המילניום, הצליח לשרוף 110 מיליון דולר שהרוויח מחוזי עתק בקריירה בת 13 שנים, להכריז פשיטת רגל בשנת 2010 ולהפוך לחסר כל.

גם שחקנים שלא פשטו רגל איבדו את רוב הונם, כמו סקוטי פיפן שקנה מטוס פרטי במיליוני דולרים ואף שיפץ אותו במיליונים נוספים. הוא לא טס בו אפילו פעם אחת. לכך תוסיפו השקעות כושלות והוצאות על מותרות ונהנתנות. ב-NFL, ליגת הפוטבול, הנתון קיצוני עוד יותר. לפי המגזין "ספורטס אילוסטרייטד", 78% מהשחקנים בליגה מכריזים על פשיטת רגל או סובלים מקשיים פיננסיים חמורים שנתיים אחרי הפרישה.

עו"ד עודד חן. יחצ,
ההתאחדויות חייבות להקים ועדת מומחים. עו"ד עודד חן/יחצ

עו"ד חן מסכם: "לדעתי ההתאחדויות הספורט בישראל חייבות להקים ועדת מומחים פיננסים שתעניק הדרכה לספורטאי עבר כיצד להתנהל פיננסית לאחר הפרישה וכיצד למצוא את דרכם בעולם העסקי, ובמיוחד להוריד את רמת ההוצאות כדי למנוע התדרדרות כלכלית ופשיטת רגל".

  • עוד באותו נושא:
  • פשיטת רגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully