וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקוסם: האנזי פליק החזיר את נבחרת גרמניה לחיים

8.9.2021 / 16:00

הוא נתפס כקוסם ומושיע של ממש והיה הרוח החיה מאחורי המסע שהסתיים עם הנפת גביע העולם בברזיל. השחקנים מאוהבים בו (תשאלו את תומאס מולר) וגם בתקשורת נרגשים. האם פליק ונבחרת גרמניה ימשיכו את הפתיחה המדהימה במוקדמות גם מול איסלנד? (21:45, ספורט2)

כל שערי במוקדמות המונדיאל באירופה, 6.9/ספורט 1

"אנחנו צריכים לשחק כדורגל טוב וליהנות", הצהיר יוזואה קימיש, שענד בהיעדרו של מנואל נוייר את סרט הקפטן במשחק הבכורה של האנזי פליק כמאמן גרמניה. וזה, על קצה המזלג, השינוי המהותי ביותר שעברה הנבחרת מאז מינויו בתום יורו 2020 הכושל. פליק אמור להביא חדשנות טקטית ולהזרים דם חדש, אבל המשימה העיקרית והגדולה ביותר שלו הייתה בשיפור המיידי של האווירה בסגל. נכון לעכשיו, נראה כי הוא בהחלט מצליח לעשות את זה.

מאמן באיירן מינכן האנזי פליק. Alexander Hassenstein, GettyImages
עדיין מוקדם לשפוט אותו מבחינת התוצאות. פליק/GettyImages, Alexander Hassenstein

מבחינת התוצאות, עדיין מוקדם מאוד לשפוט את פועלו של הבוס החדש, כמובן. לוח המשחקים זימן לו כניסה נוחה מאוד לתפקיד, עם מפגשים מול ליכטנשטיין וארמניה בשני המפגשים הראשונים שלו במוקדמות המונדיאל. הראשונה עשתה בונקר וספגה רק פעמיים, אבל הגרמנים הותירו רושם טוב יחסית מבחינה התקפית. השנייה העזה ללכת על כדורגל פתוח בשטוטגרט, והחבורה של פליק חגגה עם שישייה ללא מענה. זו כבר הייתה הצגה של ממש, וגם אם היריבות היו נחותות באופן מובהק, נשאר טעם של עוד - גם לקראת מבחן קצת יותר מאתגר באיסלנד ביום רביעי, ובעיקר להמשך הקדנציה של איש המקצוע הפופולרי והכריזמטי.

היום, במבט לאחור, ברורה אפילו יותר תרומתו העצומה של פליק להישגים הגדולים של גרמניה בעידן יואכים לב. כאשר קודם יוגי למאמן הראשי במקומו של יורגן קלינסמן בתום מונדיאל 2006, הוא מינה את האנזי - מאמן אלמוני מאוד - לעוזרו. פליק פוטר זמן קצר קודם לכן מהופנהיים, אז מועדון כפרי בהקמה, אותו לא הצליח להעלות לליגה השנייה, והגעתו עברה בשקט תעשייתי מופתי. גם בתפקידו בנבחרת הוא שמר על פרופיל תקשורתי נמוך, לא התראיין הרבה, והותיר את כל הבמה ללב. עם זאת, בתוך הסגל הוא היה הרוח החיה מאחורי המסע המרהיב שהסתיים בתום שמונה שנים פוריות עם הנפת גביע העולם בברזיל.

שחקן נבחרת גרמניה תומאס מולר. רויטרס
כולם חיכו לבואו של פליק. מולר/רויטרס

במידה רבה מאוד, היה פליק הדבק שחיבר את השחקנים יחדיו. לב היה עסוק בעיקר בהיבטים הטקטיים והאסטרטגיים, אבל פליק העביר את רוב האימונים, הגה תוכניות משחק, והאופי הנינוח שלו גרם לשחקנים להגיע לנבחרת במצב רוח חיובי. האווירה הזו השתנתה בהדרגה אחרי עזיבתו בתום החגיגה בברזיל. לב הוא מאמן בחסד, אך כישוריו ביחסי אנוש לא מושלמים בלשון המעטה, וככל שחלף הזמן התגברה בסגל המחנאות. כדור השלג החל להתגלגל, והוא לא נעצר עד שיוגי פינה את כיסאו. הייתה תקווה כי ההצהרה המוקדמת על התפטרותו בתום אליפות אירופה תשפר את המצב ותגרום לכולם לדחוף את העגלה באותו כיוון - מה גם שתומאס מולר ומאטס הומלס שנופו בצעד שגוי וחריג הוחזרו. בסופו של דבר, גם זה לא ממש עזר, אם כי המשחק מול אנגליה בשמינית הגמר יכול היה להתפתח בכיוון אחר לגמרי. לעולם לא נדע מה היה קורה לו היה מולר מבקיע את שער השוויון.

כך או כך, כולם כבר חיכו בקוצר רוח לבואו של פליק. הוא נתפס כקוסם ומושיע של ממש, אחרי הקדנציה המזהירה על ספסל באיירן מינכן. את התפקיד בבוואריה קיבל פליק כמעט במקרה, כאשר מונה לעוזרו של ניקו קובאץ', קודם באופן זמני לאחר פיטוריו - ונשאר על תקן מאמן קבוע כדי להצעיד את הקבוצה לטרבל כבר בעונתו הראשונה. הוא היה האחראי המרכזי לחזרתו של מולר לכושר מצוין, ובאופן כללי הוכיח לא רק גמישות טקטית, אלא בעיקר ניהול סגל נכון מבחינה פסיכולוגית ומנטלית.

שחקן נבחרת גרמניה יוזואה קימיש. רויטרס
הנבחרת תתבסס עליו. קימיש/רויטרס

באיירן ידוע כמועדון פרובלמטי בשל עומס האגו בהנהלה ובחדר ההלבשה, אבל פליק הפיק משחקניו את המיטב, ולא נתן לרעשי הרקע להפריע לו במשימה. ואז, כאשר הסתמן כי יוכל לחזור לנבחרת, הוא לא חשב פעמיים. את החלום בבאיירן הוא כבר הגשים, ואת הסכסוכים עם המנהל הספורטיבי חסן סליהמידז'יץ' היה נוח להשאיר מאחור. במקום להיות גיבור בקבוצה אחת, יכול פליק להפוך לגיבור של אומה שלמה, והוא הרי מכיר את המערכת מבפנים. חזרתו גרמה לפרץ אופטימיות בלתי מרוסנת, והוא היטב לציפיות הגבוהות.

"לפליק יש הזדמנות להגדיר עידן חדש", כתב בסטיאן שוויינשטייגר, שנהנה מאוד לעבוד עם פליק כעוזר מאמן הנבחרת, "הוא מכיר את ההתאחדות, והראה בבאיירן שאינו זקוק לזמן רב על מנת להתאקלם ולהשיג תוצאות. המטרה צריכה להיות לחזור לפסגה. אני משוכנע שהוא המאמן הנכון למשימה".

הנבחרת של פליק תתבסס על קימיש וליאון גורצקה, שהפכו בניצוחו לצמד קשרים מרכזיים פנומנלי בבאיירן, ובמקביל ישולבו צעירים רבים, ובראשם ג'מאל מוסיאלה - נער הזהב שבחר לייצג את גרמניה על פני אנגליה בעצתו של פליק. לסגל הראשון שלו זומנו גם כוכבים עולים כמו המגן הימני רידלה באקו מוולפסבורג, הקשר הדינמי פלוריאן וירץ מלברקוזן וההפתעה הגדולה - החלוץ קארים אדיימי מזלצבורג. כולם הותירו רושם חיובי, ואדיימי אף כבש בבכורה מול ארמניה.

האנזי פליק מאמן באיירן מינכן. רויטרס
"קובע רף אחד אחרי השנים השחורות". פליק/רויטרס

הגישה הנכונה היא המפתח. "האימונים הראשונים עבדו לפני התוכניות. ראינו מנטליות מסוימת, שהיא הבסיס לכל דבר עבורי", אמר פליק בתחילת מחנה האימונים. אחוז ניצול ההזדמנויות מול ליכטנשטיין היה גרוע, אבל הדימניקה חיובית - והארמנים הגיעו לשטוטגרט בתזמון מושלם כדי לפתוח את העידן החדש ברגל ימין. "אהבתי את ההופעה שלנו היום. היה זה צעד אחד נוסף שעשינו ביחד, ואנחנו יכולים להיות מרוצים, אבל עכשיו חייבים להתרכז במשחק הבא", קבע המאמן.

העיתון המוביל זודויטשה צייטונג יצג מגדרו אחרי השישייה, עם כותרת: "פליק קובע רף אחד אחרי השנים השחורות", וציין כדורגל מהיר ואטרקטיבי שמניב שערים. המאמן מיישם סגנון של לחץ גבוה, עם ניהול התקפות קצביות, אשר איפיין מאוד את גרמניה בעיקר בשנותיו כעוזרו של לב. בזכות ההגרלה המיטיבה, הפך פליק למאמן הגרמני שפותח את הקדנציה בצורה הטובה ביותר אי פעם, עם צמד ניצחונות והפרש שערים 0:8. זה לא מנבא את ההצלחה בהמשך, אבל משפר עוד יותר. "כבר מזמן לא הרגשתי ככה בנבחרת", אמר גורצקה.

מול איסלנד (21:45, ספורט2), שנחלשה מאוד לאחרונה, יש להם הזדמנות למנף עוד יותר את המומנטום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully