וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגרש צבאי, גמר שפוצץ ושק חבטות בשם מכבי תל אביב

28.8.2021 / 12:25

משחק עונה שהועבר למחנה סרפנד בשל קדושת השבת, קרב על גביע שלא חודש כי הכוכב התיישב על כדור במחאה על החלטת שיפוט ותבוסות שמכבי תל אביב לעולם לא תשכח. אשר גולדברג חוזר 90 שנה אחורה, לעונת 1931/32, הראשונה בתולדות ליגת הכדורגל בארץ ישראל

לאחר קיץ עמוס באירועי ספורט, עונת 2021/22 בליגת העל בכדורגל תצא לדרך בשבת עם ארבעה משחקים וזה הזמן להיזכר איך הכל התחיל. לפני 90 שנה, בנובמבר 1931, נבעט הכדור הראשון במשחק הבכורה במסגרת ליגת הכדורגל הראשונה בארץ ישראל. מאז, המשיך הכדורגל הישראלי להתעצם, להתקדם ולהפוך לענף האהוב ביותר על חובבי הספורט בישראל.

הצעדים הראשונים והבעיטות הראשונות נכתבו על דפי ההיסטוריה של משחקי הליגה המוסדרים ובחסותה של ההתאחדות לכדורגל הפכו לחלק בלתי נפרד מהווי הישראלי. הליגה שהחלה את דרכה בנובמבר 1931 הייתה ליגה בת תשע קבוצות. כיום ממוסד הכדורגל הישראלי בשתי ליגות מקצועניות ושלוש ליגות לחובבים כשתחתן פועלות עשרות ליגות לנוער המהוות עתודה לעתיד.

קאריה משמאל חלוץ המשטרה הבריטית נגד חשמונאי ירושלים. יחצ,
חלוץ המשטרה הבריטית קאריה מול חשמונאי ירושלים/יחצ

לאחר שהתקבל האישר המיוחל מפיפ"א באוגוסט 1931, פרסי ספייד הבריטי ויצחק חלוץ - מראשי ההתאחדות לכדורגל בזמנו - הובילו מהלך בזק לפתיחת הליגה החדשה שנקראה "הליגה הארצית". חובבי הכדורגל קיבלו את הבשורה בהתרגשות גדולה והעיתונים "הארץ", "הבוקר" והעיתונות האנגלית ברשות "פלסיין פוסט" הקדישו כתבות נרחבות לקראת תחילת דרכה של העונה ההיסטורית.

תשע קבוצות כאמור נרשמו לליגה, שמונה מהן עבריות ואחת בריטית. קבוצת המשטרה הבריטית ירושלים, במדיה שיחקו שני שחקנים ששירתו בבגדד, קיבלה את חסותו של טריסי ספסנר, שמונה מספר חודשים קודם לכן לתפקיד המפקח הכללי של משטרת המנדט הבריטי, תפקיד אותו מילא עד שנת 1937. ספסנר היה ידוע כחובב כדורגל מושבע ואוהד נלהב של מכבי תל אביב, אותה הוא דאג לעודד מהיציע כמעט בכל משחק.

היריבה העירונית, הפועל תל אביב, הייתה קבוצת המשך לקבוצת "אלנבי" שעזבה את מכבי תל אביב ובין שחקניה הבולטים אפשר למצוא שמות כמו וילי ברגר, אליעזר בירמן, אברהם נודלמן, יוחנן סוקניק, זלמן פרידמן והאחים שלמה ומוסטה פוליאקוב. אגב, שלמה הוא אביו של "פולי", ישראל פוליאקוב, שהיה חלק מההרכב הקומי המצליח "הגשש החיוור". מוטקה מאייר, שחקן נוסף בקבוצה ההיא, הפך להיות איש עסקים מצליח לאחר הפרישה ובאמצע שנות השישים הקים את מגדל שלום במקום בו ניצבה גימנסיה הרצליה ההיסטורית.

המשטרה הבריטית נגד נס ציונה. יחצ,
המשטרה הבריטית נגד נס ציונה/יחצ

בשבעה בנובמבר 1931 התקיים המשחק הראשון במגרשם של החשמונאים, מאחורי שכונת הבוכרים, בין קבוצת חשמונאי ירושלים לקבוצת הפועל ירושלים. המשחק נערך לעיני יותר מ-5,000 צופים תחת שיפוטו של הבריטי מיצ'ל שראו את חשמונאי דורסת את הפועל 0:8, כשכוכב המשחק היה עקיבא צוובנר שהבקיע שלושער היסטורי.

ב-26.03.1932 נערך משחק העונה בין שתי הבלתי מנוצחות, המשטרה הבריטית ירושלים והפועל חיפה. בשל צו של שלטונות המנדט שלא לקיים משחקי כדורגל בירושלים בשבת, המשחק הועבר למגרש הכדורגל במחנה הצבאי סרפנד (צריפין כיום), אליו הגיעו לא פחות מ-10,000 שמילאו כל פינה באצטדיון הגועש. הבריטים חגגו בסיום עם 0:2 יקר, שבמהלכו הפועל חיפה נותרה בעשרה שחקנים לאחר שיאנה שטרן - מגדולי החלוצים בשנות ה-30 - בעט ללא כדור בריינור הבריטי וראה את הכרטיס האדום.

כעבור מספר חודשים נפגשו הקבוצות שוב, הפעם במסגרת גמר גביע ארץ ישראל, למשחק בלתי נשכח. המשטרה הבריטית קיבלה מהשופט האנגלי פנדל ומי שלא אהב את השריקה הוא אותו שטרן, שהתיישב בהפגנתיות על הכדור ולא איפשר את חידוש המשחק שלבסוף פוצץ.

טבלת הליגה הראשונה, המשטרה הבריטית אלופה. יחצ,
כך נראית הטבלה. שימו לב ליחס השערים של מכבי תל אביב/יחצ

במשחק זכור נוסף מאותה עונה רמסו הבריטים 0:9 את מכבי תל אביב, שהגיעה להתמודדות עם ההרכב השני שלה וזאת בשל סכסוך פנימי בקבוצה. זו לא הייתה התבוסה הצורמת היחידה של מכבי, שהובכה עם 5:1 מול הפועל בדרבי הראשון בתולדות הליגה הבכירה בישראל.

משחקי עונת 1931/32 הסתיימו ב-27 במאי 1932 בזכייה של קבוצת המשטרה הבריטית ירושלים בתואר האליפות ללא הפסד.

  • עוד באותו נושא:
  • ליגת העל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully