וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורון ג'מצ'י חוגג יום הולדת 60: הסוף לתעלומת השלשות ההיסטורית

1.7.2021 / 11:00

מלך הסלים של הכדורסל הישראלי מחליף קידומת, כשרבים משיאיו עומדים על תילם וספק אם אי פעם יישברו. היום, בתום עבודת ארכיון מאומצת, מתברר - הוא צלף 819 פעמים מעבר לקשת בליגה. האם גיא פניני מסוגל לסכן את מקומו בפסגה?

חגיגות האליפות של מכבי תל אביב/צילום לילך וייס
אינפו השלשות של ג'מצ'י. Action Images, אתר רשמי
אינפו השלשות של ג'מצ'י/אתר רשמי, Action Images

ב-28 בינואר 1996 קיבל דורון ג'מצ'י אסיסט מעודד קטש וירה שלשה נגד קבוצת נעוריו, מכבי רמת גן. זה היה בסך הכול הסל הראשון שלו באותו ערב, אבל המשחק נעצר לכבוד טקס מיוחד: מספר 12 של מכבי תל אביב עקף את מיקי ברקוביץ', והפך למלך הסלים של הליגה הישראלית בכל הזמנים.

25 שנים חלפו מאז. טקס דומה לא התקיים, וגם לא יתקיים בעתיד הקרוב. ג'מצ'י ירד מהבמה כשלזכותו 9,592 נקודות (361 יותר מברקוביץ'), ובאופק לא נראה מי שיצליח להתקרב לנתון הבלתי נתפס הזה; למעשה, בכל השנים הללו איש לא השתחל אפילו לטופ 10 של רשימת הקלעים. מקרב השחקנים הפעילים, רביב לימונד צועד בראש עם 4,505 נקודות - פחות ממחצית מהמנה שהנחית ג'מצ'י במהלך הקריירה - ומדורג במקום ה-22.

ג'מצ'י, גדול הצלפים של הכדורסל הישראלי, חוגג היום את יום הולדתו ה-60. אף שחלפו כבר 21 שנים מאז פרש, הכוכב המיתולוגי חתום עדיין על לא מעט שיאים, וספק אם רבים מהם יישברו אי פעם.

דורון ג'מצ'י עם פנאיוטיס פאסולאס. Action Images, אתר רשמי
עד 1984 הוא צלף בלי הכרה, אבל רק לשתיים. ג'מצ'י עם פאסולאס/אתר רשמי, Action Images

* הוא מלך הסלים של נבחרת ישראל עם 3,514 נקודות.

* מחזיק כבר 31 שנים בשיא הנקודות לישראלי בגביע הבכיר של אירופה (49).

* המקומי האחרון שהוכתר למלך הסלים בארץ, עם 20.9 למשחק בעונת 1998/99 במכבי ראשון לציון, כשהיה בן 38.

* מאז פרש עם 20.6 נקודות בממוצע לאורך הקריירה, אף ישראלי לא התקרב למספרים שהציג.

ובכל זאת, נתון אחד בקרירה שלו נותר מעורפל עד עכשיו. לפני שנה וחצי רשם גיא פניני ציון דרך מעניין, כשהפך לשחקן השני בהיסטוריה עם 600 שלשות בליגה הבכירה. בהודעת מנהלת הליגה נכתב אז כי ג'מצ'י הוא היחיד שעשה זאת לפניו, אולם מספר השלשות המדויק שלו לא נודע.

יש לכך סיבה: התיעוד הסטטיסטי הרשמי, שמופיע באתר המנהלת, החל רק ב-1989/90, העונה ה-13 של ג'מצ'י בליגה, בעוד קשת השלוש הוכנסה למגרשים בישראל ב-1984/85. בעזרת עבודת ארכיון מאומצת, התחקינו אחרי נתוני השלשות של דורון בחמש העונות שחסרו - והרכבנו את הנתונים החסרים.

1996: המשחק נעצר, ג'מצ'י מוכתר למלך הסלים

ב-10 בספטמבר 1984 קלע ג'מצ'י את השלשה הרשמית הראשונה שלו. בעונה שלפני הוא הוכתר למלך הסלים בליגה הלאומית (כך נקראה אז הליגה הבכירה) עם 26.8 נקודות למשחק - כולן לשתיים ומהעונשין, והוא ניצל עד תום את החוק החדש.

באותו ערב, במחזור הפתיחה, צלף 47 נקודות על ראשה של הפועל תל אביב, ואת העונה כולה - האחרונה שלו ברמת גן - סיים עם 80 שלשות ב-22 משחקים, והתייצב על לא פחות מ-34.7 נקודות לערב ושמר על תוארו כמלך הסלים. מדובר בממוצע הגבוה ביותר לשחקן בליגה הישראלית.

חלק מההתרגשות מהפלא הקרוי "קליעות מעבר לקשת" הוליד טבלה קבועה בעיתון "מעריב" של שנות ה-80: במסגרת סיקור כל מחזור, לצד דירוג הקבוצות בליגה, מלכי הסלים ושאר נתונים סטטיסטיים, הופיעה גם צמרת קולעי שלוש הנקודות. כך ניתן היה להתרשם ולעקוב כמה שלשות היו לג'מצ'י בכל עונה ועונה, וכמעט מיותר לציין שבאף אחת מהן שמו לא נגרע מהמובילים בתחום.

דורון ג'מצ'י. Action Images, אתר רשמי
שיהיה במזל טוב. דורון ג'מצ'י/אתר רשמי, Action Images

את הקריירה סיים ג'מצ'י עם 819 שלשות בליגה, ומקומו בפסגה אינו עומד בסכנה ממשית גם כעת. מאז חגיגות ה-600, שנרשמו בינואר 2020, פניני הספיק להגיע ל-671 קליעות; אלא שגם אם הפורוורד הוותיק ימשיך לצלוף כ-40 פעמים בעונה, כפי שעשה בשנתיים האחרונות, יידרשו לו יותר משלוש עונות כדי להדביק את הפער. הבא בתור ברשימה, מקרב השחקנים הפעילים, הוא עמית שמחון עם 464 שלשות בקריירה.

אגב, עונת השיא של ג'מצ'י בקליעות לשלוש הייתה עונת 1993/94, כשהיה בן 32. מכבי תל אביב החזירה לעצמה את תואר האליפות, אחרי שאיבדה אותו להפועל גליל עליון בתום 23 שנות שלטון, ופתחה רצף חדש של 14 זכיות. הקפטן שלה עמד באותה עונה על 83 שלשות מ-154 ניסיונות, בדרך ל-53.9 אחוזים פנומנליים.

שיהיה במזל טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully