וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתיד העוצמתי של ברצלונה: אילאיש מוריבה רוצה להיות הסמל בקאמפ נואו

15.3.2021 / 12:00

הוא מושווה ליאיא טורה ופוגבה, מעריץ את אינייסטה ובוסקטס, מגשים חלומות לצד מסי, ומגדיר את אנסו פאטי כאחיו. אילאיש מוריבה בן ה-18 מוסיף מימד חדש לקישור של ברצלונה, פתח ברגל ימין את דרכו בקבוצה הראשונה, ומעוניין להישאר במועדון לכל הקריירה

צפו בדרמה: ברצלונה גברה 0:3 על סביליה ועלתה לגמר גביע המלך/ספורט 1

לפני שנתיים הכל כבר היה מוכן לחתימה של אילאיש מוריבה במנצ'סטר סיטי. הפגישה עם המנהל הספורטיבי צ'יקי בגיריסטיין היתה חיובית, הפרויקט היה מפתה, התנאים הכספיים היו מטריפים, והיהלום המוכשר אפילו הודיע למאמניו באקדמיה של ברצלונה על עזיבתו. ברגע האחרון ביטל אביו של הקשר את כרטיסי הטיסה לאנגליה, והסכים להשאיר את בנו בלה מאסיה. התמורה היתה חלומית בכל קנה מידה עבור נער בן 16 - חוזה מקצועני בשכר של כחצי מיליון יורו לשנה, וסעיף שחרור בגובה 100 מיליון יורו.

באופן משעשע למדי, אנשי בארסה שלחו את החוזה המדובר בשוגג דווקא למשרדים של אספניול, במקום לסוכנו של אילאיש. בהנהלת היריבה העירונית גיחכו קצת כאשר הודיעו לברצלונה על הטעות, אבל היתה להם גם צביטה בלב. הרי מוריבה היה בשורותיהם עד גיל שבע, ואת ההשכלה הראשונית בכדורגל הוא קיבל דווקא אצל התוכים. מה היה קורה לו אפשר היה למנוע ממנו לחצות את הכביש? בכדורגל המודרני, ברור שהדבר קשה עד בלתי אפשרי, והמועדונים המובילים יכולים לצרף את רוב הילדים שהם מאתרים כאוות נפשם.

על האיתור הזה חתום אלברט בנאייגס, המנהל המפורסם בלה מאסיה אשר מצא בזמנו עבור בארסה בטורניר נוער זניח גם את אנדרס אינייסטה. בנאייגס היה זה שאירגן את השיחות עם הוריו של הילד ושיכנע אותם שיקבל את מלוא תשומת הלב. הוא הבטיח שאילאיש יהפוך לדמות דומיננטית מאוד באקדמיה, ושידרג את בטחונו העצמי. גם כך הוא היה בשמיים, כי הכל זרם בלקות עבור הבחור שהתאמן באספניול עם ילדים בוגרים ממנו. כך היה גם בברצלונה. הוא פשוט היה מפותח פיזית ומנטלית הרבה מעבר לגילו.

אילאיש מוריבה שחקן ברצלונה. David S. Bustamante, GettyImages
משלב רמה טכנית גבוהה עם תיקולים עוצמתיים ונכונות לשרוף שטחים מרחבה לרחבה. אילאיש מוריבה/GettyImages, David S. Bustamante

אילאיש היה תמיד יוצא דופן בנוף. הקשרים באקדמיה של בארסה שואפים בדרך כלל לחקות את אינייסטה, צ'אבי וסרג'יו בוסקטס - וזה גם חלומו המוצהר והגלוי של מוריבה - אך הנער מזכיר יותר במבנה גופו ובסגנונו דווקא את יאיא טורה, וגם את פול פוגבה אליו משווים אותו ללא הפסקה. "אשקר אם אגיד שזה לא מחמיא לי", אומר אילאיש שמשלב רמה טכנית גבוהה עם תיקולים עוצמתיים ונכונות לשרוף שטחים מרחבה לרחבה. הוא לא דריבליסט מושבע, אבל אוהב לפלס את הדרך עם דהירות חסרות מעצורים קדימה, וזה חופש הפעולה שהוא מקבל כיום גם ממאמן הקבוצה הבוגרת, רונלד קומאן.

למעשה, יש שיטענו כי אילאיש הוקפץ לסגל הבכיר של בארסה מאוחר מדי. קחו, לשם השוואה, את חברו הטוב ביותר אנסו פאטי שמבוגר ממנו בשלושה חודשים בלבד, ונזרק למים העמוקים כבר בתחילת העונה שעברה. פאטי הבקיע את שער הבכורה בליגה הראשונה באוגוסט 2019, באיצטדיונה של אוססונה, והוגדר כבר אשתקד ככוכב על פוטנציאלי. מנגד, אילאיש המתין להזדמנות בסבלנות, על אף שהוגדר כבר מזמן כיהלום הנוצץ ביותר באקדמיה. משחקן שמבקיע בגיל 15 שלושער לרשת הקבוצה של ריאל מדריד עד גיל 18, כולל ביצוע עוצר נשימה הישר ממרכז המגרש, מצפים למשהו מיוחד מאוד, אולם בעונה שעברה הוא אפילו לא תמיד נכלל בסגל קבוצת המילואים.

למרות זאת, אילאיש לא הצטער לרגע כי ויתר על הצעות מסקרנות שהוגשו לו בזמנו. לא רק מנצ'סטר סיטי - גם יובנטוס, דורטמונד ולייפציג הביעו בו עניין רב מאוד. במשפחה של מוריבה סברו כי בבארסה יש לו כלים טובים יותר להתפתח מקצועית במהירות. הנסיקה לא פאטי לא גרמה לקנאה אלא הביאה השראה. אחרי הכל, הם מיודדים מגיל 10, וגם הוריהם קרובים - שתי משפחות שהיגרו מאפריקה בחיפושים אחרי פרנסה ומצאו אותה בכדורגל. פאטי נולד בגינאה ביסאו, מוריבה בא מגינאה. שניהם אף בחרו לייצג את הנבחרות הצעירות של ספרד. החלוץ כבר קפץ לנבחרת הבוגרת, ובקצב הנוכחי גם דרכו של אילאיש לשם תהיה סלולה בקרוב מאוד, כי הופעותיו הראשונות בבוגרים הותירו רושם פנומנלי.

עוד בוואלה!

הערב ב-22:00: מסי ישווה את שיא ההופעות של ברצלונה בכל הזמנים

לכתבה המלאה

אחרי שקיבל לרגל יום הולדתו ה-18 את המשחק הראשון בבוגרים, נגד קורנייה בגביע בינואר, שולב מוריבה בהרכב בליגה מול אלאבס, כקשר החופשי ביותר בשלישיה ב-3-3-4 הקלאסי. כמי שהבטיח עוד לפני שנים כי מטרתו היא לשתף פעולה עם ליאו מסי ובוסקטס, עשה בדיוק את זה - וההתרגשות כלל לא הורגשה. כאשר קיבל כדור ברחבה אחרי הדיפת שוער כבר בתחילת המשחק, עצר אותו הכוכב לעתיד ומצא במסירה מדודה את טרינקאו שהעלה את בלאוגרנה ליתרון. ואולי הוא גם שגה במסירה שהובילה לשער המצמק של הבאסקים, אך בשורה התחתונה היתה זו הופעה מעודדת ביותר, עם המון מנהיגות וחוכמת משחק, וקומאן שיבח אחרי שריקת הסיום.

היה ברור שהוא ייכנס, וכך היה. אחרי 19 דקות טובות בנצחון על סביליה, הגיעו בשבת שעברה 23 דקות טובות עוד יותר נגד אוססונה. רצה הגורל, ודווקא במגרש בו חגג לראשונה פאטי, התכבד גם אילאיש לכבוש את שערו הראשון בבוגרים. הוא קיבל את הכדור ממסי, ביצע הטעיה ברגלו הימנית, ושלח את הכדור לפינה הרחוקה ממרחק דווקא ברגלו השמאלית, החלשה יותר על הנייר. זה לא מפתיע, כי אין לו רגל חלשה באמת. "אנסו, שהוא כמו אחי, הבקיע כאן - ועכשיו גם אני. לעולם לא אשכח את הרגע הזה. ליאו נתן לי מסירה טובה, והוא ייעץ לי גם לפני המשחק ואמר לא להסס להיכנס למצבי הבקעה", אמר הקשר. לפי העדויות מהשבועות האחרונים, העצות האלה אכן מיושמות. אילאיש מגיעה לעמדות קדמיות יותר אפילו בהשוואה לקבוצת המילואים, ומשחק ללא רגשי נחיתות.

אילאיש מוריבה שחקן ברצלונה עם רונלד קומאן. David S. Bustamante, GettyImages
"בלעדיו חלק מהצעירים לא היו משתלבים". רונלד קומאן עם אילאיש מוריבה/GettyImages, David S. Bustamante

"בכל פעם שהוא על המגרש, אילאיש מוסיף משהו מיוחד", קובע קומאן. מריבה מגדיר את ההולנדי כאב רוחני, וההימור שלו על צעירים מצדיק את עצמו. פדרי הפך לכוכב משמעותי מאוד ושחקן דומיננטי ביותר במרכז המגרש, וגם פאטי סיפק פתיחת עונה פנטסטית לפני הפציעה. שניהם נולדו ב-2002, אז עכשיו יש גם יליד 2003 שנותן את הטון. "אנחנו חייבים להעריך את מה שקומאן עושה עם הצעירים", אומר ממאדי, אביו של אילאיש, "בלעדיו, חלק מהצעירים לא היו משתלבים. יש לו נכונות להמר עליהם". והוא וצדק. במשך שנים דיברו בברצלונה על בעיות האספקה מהאקדמיה, וגם על בריחת הנערים לקבוצות אחרות שהחלה עוד בעריקתו של ססק פברגאס לארסנל ב-2003. אילאיש רצה לספק דוגמא שאפשר גם אחרת - והוויתור שלו על מנצ'סטר סיטי הפך אותו לאליל בקרב האוהדים כבר מזמן.

כעת הוא מכוון גבוה עוד יותר - להישאר בברצלונה לתמיד. "הייתי רוצה שהוא יבלה כאן את כל הקריירה ויהווה מודל לחיקוי עבור הדורות הבאים", אומר ממאדי, ויש לא מעט דוגמאות של שחקנים שעשו זאת. כדי להוכיח את רצינות כוונותיו, החליט האב לייצג כעת את בנו כסוכן, והדיח את הסוכן המפורסם ג'ונתן בארנט, אשר עובד בין היתר עם גארת' בייל, והחליט לשמש כסוכן של בנו בעצמו. כך ייחסכו למשפחה ולמועדון העמלות השמנות, וגם יהיו פחות זעזועים - כי כל הקלפים כבר על השולחן. הארכת חוזהו שמסתיים ב-2022 היא משימה חיונית עבור הנשיא החדש-ישן ז'ואן לאפורטה. שני הצדדים מגלים נכונות לשתף פעולה לשנים ארוכות ולבנות את העתיד ביחד.

אילאיש מוריבה שחקן ברצלונה. David S. Bustamante, GettyImages
אין בסגל שלה מישהו שמתקרב אליו מבחינת העוצמה וכוח הפריצה. אילאיש מוריבה/GettyImages, David S. Bustamante

העתיד הזה עשוי להיות מבטיח. עם כל הצרות הגדולות שמלוות את ספינת הדגל הקטלאנית בתקופה האחרונה, יש לה שלד צעיר עם פוטנציאל ברמה העולמית הגבוהה. פרנקי דה יונג, פדרי ואילאיש מסוגלים להשלים זה את זה בקישור, כי לכל אחד מהם איכויות שונות. ניצוצות של טורה ופוגבה הופכות את אילאיש לשחקן ייחודי עבור בארסה, ונכון לעכשיו אין בסגל שלה מישהו שמתקרב אליו מבחינת העוצמה וכוח הפריצה.

הדבר עשוי לקדם אותו עוד יותר, ואנחנו צפויים לחזות במספר שערים ובישולים שלו עד תום העונה. ובעוד אתלטיקו מדריד נחלשת, יש לו אפילו סיכוי להיות שותף לזכיה באליפות, כנגד כל הסיכויים. לשם כך, קריטי לקחת שלוש נקודות מווסקה הערב, ואיש לא יופתע אם יהיה לאילאיש חלק בכך.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully