וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין פלה למנור סולומון: טטה, הכוכב הברזילאי החדש של שחטאר דונייצק

18.2.2021 / 14:30

הוא גדל בשכונת פשע, הגיע לאוקראינה לפני שערך בכורה בגרמיו, להט מול מנצ'סטר סיטי וריאל מדריד, ובשחטאר מקווים שיהיה הברזילאי הנוצץ ביותר בתולדות המועדון. לפני המעבר הבלתי נמנע לאחד ממועדוני הפאר של אירופה, הוא מחכה למכבי תל אביב (22:00, ספורט 1)

בסטיאן שווינשטייגר שחקן באיירן מינכן (שמאל) מול דוגלאס קוסטה שחקן שחטאר דונייצק. GettyImages
העסקה שהדגישה את עוצמתה של שחטאר בשוק הברזילאי. דוגלאס קוסטה/GettyImages

אחת העסקאות המדהימות בתולדות שחטאר דונייצק סוכמה בינואר 2010. דוגלאס קוסטה, שכונה בזמנו רונאלדיניו החדש והיה על הכוונת של אלכס פרגוסון ומנצ'סטר יונייטד, עשה במפתיע את דרכו מגרמיו דווקא לאוקראינה תמורת 6 מיליון יורו בלבד. הסכום גרם לספקולציות לגבי תשלומים נוספים שאולי נעשו, אך יותר מכל הדגיש המעבר את עוצמתה של שחטאר בשוק הברזילאי. רשת הסקאוטים הנהדרת, שנפרסה כבר מזמן בהנחייתו של המאמן הרומני המפורסם מירצ'ה לוצ'סקו, עשתה לאורך השנים עבודה פנומנלית, והפכה את אלופת אוקראינה לקבוצה הברזילאית ביותר באירופה, בפער ניכר.

עם פרוץ מלחמת האזרחים, אשר גרמה לשחטאר לעזוב את העיר, לנטוש את האיצטדיון המפואר ואת מתקני האימונים שהיו ברמה העולמית הגבוהה, ולצלול לתוך סיטואציה של חוסר ודאות, היו ספקות רבים לגבי המשך הפעלתו של הפרוייקט הברזילאי. האם המועדון, שהביא ליבשת הישנה בין היתר את פרננדיניו, וויליאן ולואיז אדריאנו היה מסוגל להתמיד בכך גם בתנאים החדשים? כאשר מספר זרים פתחו ב-2014 בשביתה בדרישה לקבל שחרור, היו שסברו כי התשובה תהיה שלילית, אך הם שגו. גם היום יש בסגל שחטאר לא פחות מ-13 ברזילאים, מתוכם שניים התאזרחו באוקראינה, וגיל הכוכבים המאותרים במולדתם רק יורד. קחו, למשל, את הכשרון העולה הבולט ביותר בחבורה - טטה בן ה-21, שהגיע בינואר 2019 עוד לפני שהספיק לערוך הופעת בכורה בקבוצה הבוגרת של גרמיו.

ג'וניור מוראס שחקן שחטאר דונייצק עם טטה, ויקטור קובאלנקו. GettyImages
אפילו הקור מוצא חן בעיניו. טטה/GettyImages

טטה וטטיאנה

המועדון מפורטו אלגרה ידע היטב את ערכו של טטה, ואף החתים אותו על חוזה עם סעיף שחרור של 100 מיליון יורו, אך קידומו התעכב, הנער איבד את הסבלנות, ושחטאר נכנסה לתמונה בדיוק בעיתוי הנכון כדי להביא את הנכס לשורותיה. "היתה לנו בעיה, כי טטה רצה לשחק, אך זה היה בלתי אפשרי מבחינת ההיררכיה הפנימית. אז הוא שבר את הכלים, והסיכום הזה טוב מבחינת כל הצדדים", סיפר נשיא גרמיו רומילדו בולזאן שמכר אותו תמורת 15 מיליון יורו - כלומר הרבה יותר בהשוואה לדוגלאס קוסטה תשע שנים קודם לכן.

"התייעצתי עם דוגלאס, והוא אמר לי שההתאקלמות תהיה קלה כי יש המון ברזילאים בשחטאר", סיפר טטה. ואכן, דנטיניו - אחד הוותיקים במושבה - לקח אותו מיד תחת חסותו. בעיות שפה אין שם, כי המועדון מעסיק מספר מתורגמנים, ובאופן כללי רוב אנשי המקצוע מדברים פורטוגזית. פאולו פונסקה היה המאמן כאשר טטה נחת באוקראינה, ואחרי עזיבתו לרומא הגיע במקומו פורטוגלי אחר, לואיס קסטרו. צוות המאמנים מונה בעיקר פורטוגלים, ואפילו הרופא והאחראי על התזונה פורטוגלים.

אז טטה מרגיש בבית, ואפילו הקור מוצא חן בעיניו. כמי שמגיע מהמדינה הדרומית ביותר בברזיל, הוא רגיל למזג אוויר סגרירי בחורף, וישן עם חלון פתוח בקייב גם כאשר הטמפרטורות יורדות מתחת לאפס. זה לא נגמר שם, כי הוא אפילו מצא אהבה באוקראינה, והתחתן כבר בקיץ שעבר עם בחורה מקומית בשם טטיאנה, בטקס סודי עם מספר אורחים מצומצם מאוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

חגג מול ריאל, חולם על בארסה

גם על המגרש, היתה ההשתלבות מהירה. טטה ויתר על גרמיו לטובת שחטאר על מנת לקבל את חולצת ההרכב, וההימור השתלם במהרה. האוהדים אימצו אותו אל ליבם כבר כאשר כבש את שער הבכורה דווקא במשחק הגדול מול דינאמו קייב במאי 2019, ומאז הוא מקפיד להתעלות במשחקים החשובים ביותר. את 90 הדקות המלאות הראשונות בליגת האלופות, למשל, הוא השלים בתיקו 1:1 באיצטדיונה של מנצ'סטר סיטי בעונה שעברה. מנור סולומון עשה אז כותרות גדולות עם השער היחיד של האוקראינים, אבל גם טטה הפגין יכולת משובחת ולנבחר לשחקן המצטיין על המגרש.

העסק רק השתפר העונה, כי את המשחק הטוב בחייו הוא שמר דווקא לביקור אצל ריאל מדריד במחזור הראשון בצ'מפיונס-ליג. טטה היתה בלתי ניתן לעצירה במחצית הראשונה המהפנטת, כבש שער מרהיב בעצמו, בישל לסולומון בהתקפה מושלמת, וסחט תשואות מכל הכיוונים בדרך לניצחון הסנסציוני 2:3. "היה זה כבוד גדול לשחק מול אגדות כמו מרסלו וקסמירו. רציתי להוכיח את עצמי, אז איתגרתי את מרסלו באחד על אחד, ואני מאושר שזה הצליח", הוא אמר.

גם בקרב השני מול ריאל השיגה שחטאר ניצחון 0:2 עם שער של סולומון ומשחק חיובי של טטה, ולמפגשים אלה היתה חשיבות מיוחדת עבור הברזילאי כי הוא אוהד שרוף של ברצלונה. "החלום הוא לשחק בקאמפ נואו במדי הבלאוגרנה, כמו רונאלדיניו, ריבאלדו, רומאריו ורונאלדו", הוא טוען. וכמי שגדל בגרמיו כמו רונאלדיניו, אפשר לצפות ממנו להעריץ את התחבולן החייכן. לכל הפחות, אפשר לצפות משחקן האגף לרצות ללכת בדרכו של דוגלאס קוסטה אשר סלל לו את הדרך לשחטאר. אבל לא - טטה בחר לעצמו כבר מגיל צעיר מודל אחר לחיקוי. רוב הברזילאים נמנעים מהקבלות מסוג זה, אבל טטה מספר בכל הזדמנות על ההשראה שהוא שואב מהביצועים של פלה.

שחקן העבר פלה. GettyImages
טטה צופה בסרטונים שלו לפני כל משחק. פלה/GettyImages

לא שותה קולה מגיל 12

לפני כל משחק, הוא צופה בטלפון הנייד בסרטונים של גדול הברזילאים בכל הזמנים, בשחור-לבן. פלה מבוגר ממנו ב-60 שנה, והשניים מעולם לא נפגשו, אבל זו השאיפה. באופן כללי, טטה נהנה להיות חריג. הוא מטפח את הכינוי "הוריקן" שהעניק לו פעם עיתונאי אחרי משחק מוצלח בנוער, וטוען שהוא ייחודי בברזיל. הוא לא שותה משקאות מוגזים מגיל 12, ומגדיר אותם כרעל. הוא שומר על דיאטה מאז שהוא זוכר את עצמו, ומנהל אורח חיים בריא, בניגוד לרוב השחקנים הצעירים. וכאשר התחיל לקבל שכר משמעותי בגרמיו, הוא מיהר לקנות להוריו בית בשכונה טובה בפורטו אלגרה. מבחינת יחסי ציבור, יש לו תדמית כמעט מושלמת.

מאז שהוא זוכר את עצמו, החליט טטה שהכדורגל יהפוך למקצוע. הוא גדל ברובע בעייתי בעיר אלבוראדה, וראה את חבריו מתדרדרים לפשע ולסמים בגיל צעיר מאוד. האהבה לכדור איפשרה לו לשרוד ולסדר את המשפחה עוד לפני שהתחיל את הקריירה המשמעותית. כעת, הוא מסומן כדבר הגדול הבא של הכדורגל הברזילאי, ומנכ"ל שחטאר סרגיי פאלקין מכריז: "טטה הוא העתיד". לפי שמועות לא מבוססות, דחה המועדון הצעה של 70 מיליון יורו מבאיירן מינכן, כי ערכו של טטה אמור להאמיר עוד יותר. אם הכל ילך לפי התוכניות, הוא אמור להיות השחקן הנוצץ ביותר שתמכור שחטאר - לפני פרננדיניו, וויליאן, דוגלאס קוסטה ואלכס טשיירה.

טטה שחקן שחטאר דונייצק. Manu Fernandez, AP
מה הוא מכין למכבי תל אביב? טטה/AP, Manu Fernandez

"נתונים של כוכב על פוטנציאלי"

"הוא יכול להיות כוכב על, כי הנתונים הבסיסיים שלו אדירים. יש לו טכניקה, כוח פריצה ובעיטה מצוינת. עם זאת, הוא יצטרך ללמוד המון ולצבור ניסיון, כי קבלת ההחלטות שלו עדיין רחוקה משלמות", אומר העיתונאי האוקראיני אנדריי קודירקו. את הנסיון הזה צוברים בעיקר באירופה, כי הליגה המקומית אינה ברמה גבוהה במיוחד. אחרי ההדחה מליגת האלופות, את עיקר המאמצים ישקיע טטה בליגה האירופית, והמפגשים מול מכבי תל אביב חשובים מבחינתו.

אז הערב (22:00, ספורט 1), בחדר ההלבשה בבלומפילד, הוא יצפה בסרטונים של פלה - ואז ישתדל ליישם את החומר הנלמד. ביום שני הוא חגג יום הולדת, והמתנה הטובה ביותר לעצמו תהיה הצגה בסגנון אריאן רובן באגף הימני, כמו במדריד.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully