וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אף פעם לא מאוחר לסנסציה מסמרת שיער: חוסה חואן בן ה-41 העיף את זידאן מהגביע

21.1.2021 / 13:00

הוא שיחק עם מוסטובוי נגד בניון, פגש את ריבאלדו לפני 21 שנה, ולמד אצל קיקה סטיין עוד בליגה השניה. חוסה חואן היה בחור אלמוני לחלוטין עד אתמול. עכשיו, בגיל 41, הוא הגיבור הגדול של ספרד אחרי שניצח עם אלקויאנו מהליגה השלישית את ריאל מדריד

תקציר: אלקויאנו - ריאל מדריד 1:2/ספורט 1

את משחקו היחיד בליגה הספרדית הבכירה קיים חוסה חואן נגד יוסי בניון. היה זה במאי 2003, כאשר הוא היה השוער השלישי של סלטה ויגו. הוא ישב על הספסל במשחק הביתי החשוב נגד ראסינג סנטאנדר כי שוער המשנה חוסה מנואל פינטו - לימים חברו הטוב של ליאו מסי בברצלונה - חלה באבעבועות רוח. בתחילת המחצית השניה הורחק פאבלו קבאז'רו הארגנטינאי, וחואן פאבלו הוזעק אל בין הקורות במקומו למה שמוגדר רשמית כ-37 דקות. בפועל, היו אלה 46 דקות, כי תוספת הזמן היתה ארוכה מאוד, וממש בשניות הסיום, בעוד סלטה מובילה 1:2, התרחש האסון. הגבהה אחרונה בהחלט נשלחה לרחבה, חוסה חואן יצא בפזיזות, נדחף על ידי שוער סטנאנדר ארווין למנס שהצטרף להתקפה, לא הגיע לכדור, ודייגו אלונסו נגח לרשת החשופה כדי להשוות.

מיד לאחר מכן נשמעה שריקת הסיום, והספיגה היתה הפעולה האחרונה של חוסה חואן באור הזרקורים. אפשר היה להתמקד בטעות, אך הוא העדיף להישאר עם הזיכרונות החיוביים דווקא. הוא זכה להיות על המגרש לצידם של כוכבים כמו אלכסנדר מוסטובוי, חואנפראן ואדוארדו בריסו. הוא ביצע מספר הצלות נהדרות, ומנע שער ודאי של פדרו מוניטיס שנשלח לעברו במסירה מושלמת של בניון שזהר בעונתו הראשונה בספרד. בסופו של דבר, כאשר סלטה העפילה לליגת האלופות, הוא הרגיש שותף להישג - גם אם תרומתו היתה קטנה. עד היום, הוא מגדיר את היום ההוא כאחד המכוננים בחייו.

יוסי בניון שחקן סנטאנדר. GettyImages
היריב ב-37 הדקות היחידות של חוסה חואן בלה ליגה. יוסי בניון/GettyImages

מ-20 בינואר 2000 עד 20 בינואר 2021

ערב מרגש נוסף היה שלוש שנים קודם לכן, ב-20 בינואר 2000, כאשר השתייך לסגל קבוצה צנועה יותר מגליסיה - אורנסה מהליגה השלישית. העיר לבשה אז חג כאשר ברצלונה הגיעה להתארח אצלה במסגרת גביע המלך. חוסה חואן אמנם לא שיחק, אבל נכלל ברשימת המחליפים, והיה מאושר לראות מהספסל את ריבאלדו, פפ גווארדיולה, לואיס אנריקה, פרנק דה בור, סרג'י ובודווין זנדן. לואי ואן חאל האגדי היה במרחק נגיעה ממנו. אורנסה הפסידה רק 2:1, ובחלוף שבועיים סחטה גם 0:0 מרשים בגומלין בבירת קטלוניה.

עבור בחור בן 20, היה מדהים לדרוך על הדשא של קאמפ נואו אפילו בחימום. חוסה חואן עדיין נשא אז את הכינוי חוסיניו, עליו ויתר מאוחר יותר כי החליט שאינו רציני מספיק, וחלם על קריירה מזהירה בטופ. זה לא קרה, והוא אלמוני עד כדי כך שבעמוד הוויקיפדיה באנגלית אפילו יום הולדתו מצוין לא נכון - 25 בינואר במקום 31 בדצמבר. עם זאת, השנה נכונה בהחלט - 1979. השוער הגיח לאוויר העולם ביום האחרון של שנות ה-70', והוא מבוגר בארבעה חודשים אפילו מבניון.

עוד בוואלה!

אלקויאנו מהליגה השלישית הדהימה את ריאל מדריד עם 1:2 אחרי הארכה

לכתבה המלאה
חוסה חואן שוער אלקויאנו. Quality Sport Images, GettyImages
זיזו לא זכר את המפגש הקודם ביניהם. חוסה חואן/GettyImages, Quality Sport Images

10 הצלות מול כוכבי ריאל

ואולי בוויקיפדיה "הוסיפו" לו כמעט שנה, והוא "רק" חגג לא מזמן 41, אבל זה לא משנה את העובדה כי הוא השחקן המבוגר ביותר שנותר בגביע הספרדי העונה. ואתמול, העיף זקן השבט מהמפעל את ריאל מדריד. ב-20 בינואר 2021, כלומר 21 שנה בדיוק אחרי המפגש ההוא עם ברצלונה, הוא זכה סוף סוף להתמודד מול מועדון פאר בהרכב, והצטיין כדי לקבל את הכותרות הגדולות הראשונות בחייו. חוסה חואן הפגין משחק כמעט מושלם, עצר 10 כדורים שנבעטו לעברו, ואלקויאנו הקטנטנה מהליגה השלישית חגגה עם 1:2 סנסציוני בהארכה. זינדין זידאן שלח למערכה כמחליפים את קארים בנזמה, אדן הזאר, מרקו אסנסיו וטוני קרוס, אבל זה לא עזר. ההדחה המבישה הושלמה בדקה ה-115 כאשר היריבה היתה בנחיתות מספרית.

זיזו לא ידע על הפגישה הקודמת שלו עם חוסה חואן, אבל השוער זוכר אותה היטב. בתחילת 2004, הוא הגיע לסנטיאגו ברנבאו כשוער המשנה של פינטו, וצפה מהספסל של סלטה בריאל מנצחת 2:4 מצמד של זידאן, ושערים של רונאלדו הברזילאי ולואיס פיגו. גם דייויד בקהאם, רוברטו קרלוס, ראול וגוטי היו על המגרש. זה מרגיש כמו היסטוריה עתיקה, אבל מבחינת הגיבור הוותיק אלה היו ימי הזוהר. לאחר מכן, כאשר הובהר לו שסיכוייו לשחק בוויגו שווים לאפס, הוא יצא למסע ארוך בליגות הנמוכות, והתפרנס בכבוד ובצניעות. עם הזמן, השאיפות פחתו, גם אם הוא שב לליגה הראשונה ב-2011 כשוער השלישי של גרנאדה וביקר שוב על הספסל באיצטדיונים של ריאל ובארסה.

מאמן ברצלונה קיקה סטיין. רויטרס
"הוא מייצג את הכדורגל שאני אוהב". קיקה סטיין/רויטרס

התחבר לסגנון של סטיין

את מקומו הטבעי הוא מצא בשלב מאחור בקריירה, כאשר חתם בלוגו מהליגה השניה ב-2012. חוסה חואן היה כבר בן 32, והמאמן קיקה סטיין לא התלהב ממנו בהתחלה כי משחק הרגל שלו לא היה טוב מספיק. חסידו הנאמן של יוהאן קרויף דרש משועריו להשתתף בבניית המשחק, וחניכו למד. עם הזמן, הוא הוכיח את עצמו ככוכב אמיתי במונחי לוגו, הפך לבאנקר בהרכב, והאוהדים העריצו אותו. הם חיברו שיר מיוחד לכבודו, וביצעו אותו בכל משחק ביתי. "תמיד אזכור את השיר הזה. הרגשתי אהבה גדולה בלוגו, ונהניתי מאוד בחמש השנים שם, גם בזכות סטיין. הוא היה המאמן החשוב ביותר בחיי, לימד אותי המון, והתחברתי מאוד להשקפת העולם שלו ולסגנונו. סטיין מייצג את הכדורגל שאני אוהב", אמר בזמנו חוסה חואן. הוא התרגש עד דמעות כאשר מונה הבוס שלו למאמן ברצלונה לפני שנה, והבטיח: "אני משוכנע שיצליח".

הנבואה לא התממשה, אך בעוד 2020 הפכה מחלום לסיוט עבור סטיין, הרי שחוסה חואן נהנה עד הגג - ואפילו הקורונה סייעה לו. אחרי שמאס בישיבה על ספסל אלצ'ה, השוער לא רצה לתלות את הכפפות, והחלום היה לעבור לאלבאסטה - עיר הולדתו של אישתו, שם המשפחה אפילו פתחה חנות למזון גורמה. אלא שהמועדון מהליגה השניה לא הביע עניין בינתיים, והוא בחר להצטרף בקיץ 2019 לאלקויאנו בליגה הרביעית. הוא אפילו הביא לשם את חברו הטוב מאלצ'ה - ג'וני, אחיו הגדול של סאול מאתלטיקו מדריד. ביחד, הוותיקים הצעידו את הקבוצה לצמרת. כאשר בוטלו משחקי הפלייאוף ביולי בשל המגיפה, קיבלה ההתאחדות החלטה להעלות את כל הקבוצות, כולל אלקויאנו, לליגה השלישית - וגם שם עושה העונה חוסה חואן חיים משוגעים, עם שישה שערי חובה בלבד ב-10 משחקים.

חוסה חואן עם שחקני אלקויאנו. Quality Sport Images, GettyImages
חוויה חד פעמית. אלקויאנו חוגגת את הסנסציה/GettyImages, Quality Sport Images

מעריץ את לב יאשין

המטרה המוצהרת היא עליה שניה ברציפות, והגביע נתפס כאטרקציה חביבה אך שולית. ואולם, סיפק לפני שבועיים חוסה חואן הצגה עילאית נגד הואסקה - ואלקויאנו הדיחה יריבה מהליגה הבכירה, במה שהוגדר כאחד הניצחונות הגדולים בתולדותיה. היא לא ידעה מה מחכה לה. "כאשר קיבלנו את ריאל בהגרלה, חשבתי בהתחלה שזו ריאל סוסיאדד. לקח זמן עד שהאסימון נפל, וכולנו צעקנו משמחה", אמר חוסה חואן. הוא הבטיח לעשות את המקסימום, והצטער רק כי האיצטדיון שמכיל 4,800 מקומות יישאר ריק, באיזור מוכה קורונה. הם לא היו שותפים לחוויה החד פעמית, אבל חוסה חואן בהחלט כן.

לפני המשחק, נזכרו ההיסטוריונים בעונת 1947/48 בה סיימה אלקויאנו מעל ריאל מדריד בליגה הראשונה, אבל השוער חשב על הסיפור המיוחד שלו. בגיל 41, אחרי יותר משני עשורים כמקצוען, הוא קיבל את הפרס האולטימטיבי. הוא חשב על מוסטובוי וחואנפראן שכיסחו לא פעם את הבלאנקוס. הוא נזכר כיצד ניצח את המילואים של ריאל במשחק הבכורה שלו במדי לוגו אי שם בדצמבר 2012, כאשר פאביניו (כיום כוכב ליברפול) וחוסה רודריגס (כיום כוכב מכבי חיפה) שיתפו פעולה במדים הלבנים. ואז הוא רשם את שמו על הסנסציה המרעישה.

מה מצפה לו כעת? האם יגיע שוב לקאמפ נואו? וכמה שנים יש נותרו לו על המגרש? "בכל שנה אני מוריד קילוגרם אחד כדי להישאר בכושר ולהיות גמיש יותר", אמר האיש שהעריץ כילד את לב יאשין - גם אם בקושי ראה סרטונים בכיכובו של הפנתר הרוסי. יאשין פרש בגיל 40, חוסה חואן עבר אותו מבחינה זו. גם זה הישג מיוחד.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully