יורגוס יאקומאקיס שחקן נבחרת יוון. Thanassis Stavrakis, AP
יורגוס יאקומאקיס שחקן נבחרת יוון/AP, Thanassis Stavrakis

הכול זה מלמעלה

14.11.2020 / 14:00

המעבר למכבי תל אביב התמסמס, את הסיכום במ.ס. אשדוד הוא ביטל רגע לפני ההמראה, ונראה היה שיורגוס יאקומאקיס יישאר בין הספסל ליציע באתונה. אחרי תשעה חודשים, לא מעט תפילות ונחיתה רכה בגן עדן, הצועני המאמין הוא סגן מלך השערים בהולנד והתקווה החדשה של נבחרת יוון

ב-6 בפברואר, בבוקר נעילת חלון החורף של ליגת העל, הושג סיכום. החלוץ היווני יורגוס יאקומאקיס הזדרז לשדה התעופה באתונה והתכוון לעלות על הטיסה לישראל ב-13:20 כדי לעמוד בדדליין ולחתום במ.ס. אשדוד. אלא שאז התעקש ג'קי בן זקן שבלי אופציית רכישה מא.א.ק אתונה אין טעם שהשחקן ימריא. אנשי המועדון היווני כבר השתכנעו, אבל החלוץ עצמו סירב. גם סיכום לפיו לאשדוד יהיו אחוזים ממכירה עתידית לא הניח את דעתו של בן זקן, שרצה אופציית רכישה ב-400 אלף יורו בקיץ. אז יאקומאקיס עזב את שדה התעופה ושב לביתו.

תשעה חודשים אחרי, אותו יאקומאקיס הוא סגן מלך שערי הליגה ההולנדית עם שבעה כיבושים במדי ונלו הקטנה ועוד צמד בגביע. פתיחת העונה הנהדרת גם סללה את דרכו לסגל הנבחרת, במדיה כבש בהופעת הבכורה מול קפריסין ביום רביעי, וביוון מקווים שיהיה הפתרון לאחד החורים הכי גדולים בהרכב שלהם. כי מהרגע שסירב להמריא לישראל, יאקומאקיס בנסיקה מתמדת.

יורגוס יאקומאקיס שחקן ונלו חוגג שער. Erwin Otten, GettyImages
רק ממריא מהרגע שביטל את הטיסה לישראל. יורגוס יאקומאקיס במדי ונלו/GettyImages, Erwin Otten

הרבה לפני הסיכום באשדוד, הייתה זו מכבי תל אביב שניהלה משא ומתן מתקדם לצירופו של יאקומאקיס. בדצמבר 2018 כבר הושג סיכום עקרוני עם א.א.ק אתונה בנוגע לעסקת השאלה, לאחר שהמאמן ולאדן איביץ' לחץ לצרף את החלוץ והצליח גם לגרום לו להשתכנע להגיע לישראל. אלא שא.א.ק שיחקה אז בליגת האלופות ולכן התעקשה על סכום רכישה גבוה בתום העונה, בו מכבי תל אביב לא יכלה לעמוד. הסעיף הזה הפיל את המעבר וכך כובש שער האליפות של א.א.ק המשיך לנדוד בין היציע לספסל במשך 15 חודשים נוספים.

הקריירה של יאקומאקיס אמורה הייתה להתרומם כבר שם. החלוץ מכרתים, בן למשפחת צוענים, החל את דרכו בקבוצה קטנה באי בשם אטסלניוס, במדיה חגג שערים לצד חברו הנושא את אותו שם משפחה, פטרוס יאקומאקיס, עם חולצה ועליה הכיתוב "למה תמיד יאקומ?", בהשראת המשפט המפורסם של מריו באלוטלי. בגיל 18 הוא התקדם לפלטניאס מהליגה הבכירה וזכה להכרה בעונת 2016/17, דווקא אחרי שהתגבר על פציעה קשה שהשביתה אותו לתקופה ארוכה. אחרי ארבעה שערים בלבד בארבע עונות, הוא סיפק 11 שערי ליגה ב-26 משחקים וכבר באמצע אותה עונה, בדצמבר 2016, סגרה א.א.ק אתונה את רכישתו ב-300 אלף יורו לקראת מעבר בקיץ.

יאקומאקיס הגיע כתקווה גדולה - חלוץ הנבחרת הצעירה ואחד הכישרונות המבטיחים בכדורגל היווני - למועדון פאר שקם מההריסות והחל את עונתו השלישית מאז החזרה לליגה הבכירה. אלא שפציעה ודלקת תוספתן מנעו מחלוץ הרכש לפתוח את העונה, ורק בתחילת נובמבר הוא ערך את הופעת הבכורה כשנכנס כמחליף בדקות הסיום מול מילאן בליגה האירופית.

גם כשהיה כשיר, דקות משחק מרובות לא היו מנת חלקו של יאקומאקיס. הוא פתח רק פעמיים בהרכב של מנולו חימנס וסך הכול זכה ל-656 דקות בכל המסגרות. למרות זאת, הוא סיפק את הרגע הכי חשוב של העונה. חימנס הקים אותו מהספסל בדקה ה-85 כחילוף האחרון במשחק העונה מול אולימפיאקוס של אוסקר גרסיה, כאשר א.א.ק פיגרה 1:0 במגרשה של האלופה. שתי דקות לאחר מכן השווה הבלם האוקראיני דמיטרו צ'יגרינסקי, ובדקה ה-94 היה זה יאקומאקיס שהשלים מהפך דרמטי והעניק לא.א.ק 1:2 עם גול שהוגדר בסיום העונה כשער האליפות. אליפות ראשונה של א.א.ק מאז 1994.

שחקן א.א.ק אתונה, יורגוס יאקומאקיס. GettyImages
למרות השער שהביא אליפות, שימש בעיקר כמחליף. יורגוס יאקומאקיס במדי א.א.ק אתונה/GettyImages

יאקומאקיס הפך לגיבור האוהדים, אבל שער האליפות נותר היחיד שלו בליגה במדי א.א.ק. ב-2018/19 הוסיף גול בגביע ורשם שלוש הופעות כמחליף בליגת האלופות, לפני שהגיעה ההצעה ממכבי תל אביב שלא הבשילה למעבר. אז בינואר 2019 חזר החלוץ הביתה לכרתים, הפעם כמושאל לאופי, וסייע לה לשרוד בליגה עם שני שערים ב-10 משחקים. אופי כרתים לא יכלה לעמוד בדרישות של א.א.ק ולהשלים את הרכישה, ובצר לו נאלץ יאקומאקיס לשוב לאתונה. הוא רשם 16 הופעות בחצי עונה ושום דבר לא הסתדר לו. הרשת לא זזה אפילו פעם אחת.

בסביבתו של יאקומאקיס הבינו שהוא חייב לצאת מיוון. א.א.ק אותתה בכיוון כששלחה אותו ליציע בינואר 2020, הסיכום עם אשדוד בפברואר בוטל כאמור בשדה התעופה ובחלוף חודש נוסף הגיעה הישועה מכיוון פולין. גורניק זאבז'ה פתחה את הדלת ויאקומאקיס התחיל להשתחרר. שלושה שערים ובישול ב-12 משחקי ליגה הביאו כמה פניות מהליגה הפולנית, וגם אחת מהליגה ההולנדית. ונלו, קבוצה צנועה שמשחקת סמוך לגבול עם גרמניה, הציעה ליאקומאקיס לשחק בליגה אותה אהב כילד.

א.א.ק אתונה קיבלה כ-300 אלף יורו, למדה לקח ממכירות קודמות כשהשאירה לעצמה 15 אחוזים מעסקה עתידית ושלחה את החלוץ להולנד, בשעה שביוון זלזלו מאוד במעבר שלו לקבוצה קטנה ואלמונית. אבל יאקומאקיס, כמו חלוצים רבים וטובים, הוא שחקן של פסיכולוגיה. וברגע שנתנו לו את הביטחון להוביל, בלי לחשוש מאימת הספסל, אז גם "בקבוק הקטשופ" נפתח.

"אם לא תבקיע 20 שערים - זה כישלון", הבהיר לו המאמן האנס דה קונינג בשיחת ההיכרות ביניהם. "זה נתן לי תחושה טובה מבחינה פסיכולוגית כי הבנתי שהוא מאמין בי", הודה יאקומאקיס. "בשלוש השנים האחרונות שיחקתי בלי ביטחון, זו הייתה הסיבה היחידה שהקריירה שלי נתקעה. כמהתי להתחלה חדשה, למשהו אחר, וזכיתי לזה בהולנד. ידעתי שהכדורגל הזה יתאים לי. זה גן עדן לחלוצים".

יורגוס יאקומאקיס שחקן ונלו. ANP Sport, GettyImages
אהב את הליגה ההולנדית כצופה ואוהב אותה גם כשחקן. יורגוס יאקומאקיס/GettyImages, ANP Sport

עד כה, יאקומאקיס בהחלט נהנה בגן העדן הזה. בהופעת הבכורה הפך לבדו את התוצאה מול אמן עם שלושער תוך 22 דקות בדרך לניצחון 3:5 במחזור הפתיחה, ומאז הוסיף עוד ארבעה שערי ליגה, כולל מספרת מלאה ועוד אחת צדדית, וצמד לרשת דן בוש בגביע. במשחק האחרון, רגע לפני ההצטרפות לנבחרת, הכול הלך לו הפוך מול הראקלס. הוא החמיץ בגלישה מול שער ריק, החטיא פנדל שסחט בעצמו בדקה ה-24 ובזבז גם את הריבאונד, ואף גרם לפנדל בצד השני שבעזרתו האורחת השוותה ל-2:2. ובכל זאת, שתי דקות לסיום הוא הסתנן בין שני שחקני ההגנה, שלח רגל ארוכה וקבע 2:3 יקר לקבוצה שהייתה עדיין תחת טראומת התבוסה ההיסטורית 13:0 שספגה מאייאקס.

"אני ממש מרגיש פה בבית", אמר יאקומאקיס לתקשורת ההולנדית. "השחקנים מעריכים אותי ומראים את זה. כולם גורמים לי להרגיש שאני חשוב לקבוצה. האנשים פה רגילים לשחקנים מיוון ומעריכים את החלוצים אחרי ההצלחות של ניקוס מכלאס, אנגלוס חריסטאס, יורגוס סמאראס ויאניס אנסטסיו".

שחקן העבר ניקוס מכלאס (למעלה בלבן) במשחקה של ויטסה. Erwin Spek, GettyImages
התרשם מבן האי שהולך בדרכו. ניקוס מכלאס, למעלה בלבן/GettyImages, Erwin Spek

מכלאס, זוכה נעל הזהב האירופית ב-1998 שכיכב במדי ויטסה ואז נרכש על ידי אייאקס וזכה איתה בדאבל ההולנדי, גם הוא יליד הרקליון שבכרתים. לאחרונה הפך לאוהד של ונלו. "יש לי בבית לוויין הולנדי, אני רואה משחקי ליגה מדי שבת ונהנה לצפות ביאקומאקיס כובש שערים בוונלו", גילה מכלאס לתקשורת המקומית. כאשר הדבר הובא לידיעתו של יאקומאקיס, הוא התלהב: "וואו, הוא באמת אמר את זה!? ניקוס מכלאס? הוא ברמה אחרת, אגדה בכדורגל היווני. כבוד עבורי שהוא עוקב אחריי".

בכלל, ההשוואות למכלאס עולות יותר ויותר בתקופה האחרונה. גם יאקומאקיס הוא בן הרקליון, גם הוא לבש את מדי אופי כרתים וגם הוא בדרך להפוך למכונת שערים בהולנד, עם ממוצע של שער כל 71.5 דקות העונה. ובנוסף, גם הוא הבקיע כבר בהופעת הבכורה בנבחרת. מכלאס עשה את זה במשחק ידידות מול אוסטריה ב-1993 (עוד לפני שחגג 20) ואילו יאקומאקיס חגג השבוע בניצחון הידידותי על קפריסין (לקראת גיל 26) אחרי שהשתלט יפה על החזה, הקפיץ על הברך ובעט פנימה בדקה ה-18.

יורגוס יאקומאקיס שחקן נבחרת יוון. Thanassis Stavrakis, AP
יפתור את הבעיה בחוד? יורגוס יאקומאקיס חוגג את שער הבכורה בנבחרת יוון/AP, Thanassis Stavrakis

נבחרת יוון נמצאת בתהליך של בנייה מחדש, אחרי שש שנים איומות מאז ההגעה לשמינית גמר מונדיאל 2014. המאמן ג'ון ואנט סחיפ, אלוף אירופה עם נבחרת הולנד כשחקן ב-1988 ומי שזכור גם כעוזרו של מרקו ואן באסטן בנבחרת ובאייאקס, לא יכול היה להתעלם מההצלחה של יאקומאקיס במולדת והעניק לו זימון ראשון. תוך 18 דקות, כאמור, כבר קיבל חומר למחשבה לקראת המשך משחקי ליגת האומות.

גם העיתונאים היוונים הופתעו לגלות חלוץ שונה לגמרי מזה שסבל בליגה המקומית בשנים האחרונות. "יאקומאקיס כובש עם הרגל, עם הראש, בסיבוב, מהמקום ואפילו במספרת", החמיא סטאברוס קאינדרוס ב"קונטרה", והדגיש: "הוא עושה את כל מה שלא הצליח לעשות כשלבש את החולצות של א.א.ק אתונה ואופי כרתים. כל הסגנון שלו מזכיר את חלוצי שנות ה-90'".

יוון צריכה ספק שערים אמין. אפילו בדרג ג' של ליגת האומות ובקמפיין נטול הפסדים עד כה, ההתקפה שלה מקרטעת עם מאזן של של ארבעה שערים בארבעה משחקים. כדי לעלות בחזרה לדרג ב' היא תצטרך לא לפשל מול מולדובה ואז לנצח בבית את סלובניה שנמצאת כרגע בראש בית 3.

ואנט סחיפ זקוק לעזרתו של יאקומאקיס, שמצדו בונה על סיוע משמיים: "אני מאמין באלוהים ומתפלל כל יום. האל הוא חלק חשוב בחיי. כל עוד ישאיר אותי בריא, אני אכבוש שערים. ושערים יפים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully