וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממתינים בדריכות: סיכום השליש הראשון של הטור דה פראנס

אייבי גילת

7.9.2020 / 16:38

יום המנוחה הראשון של הרוכבים הגיע, ואיתו גם החששות מבדיקות הקורונה, שעלולות לשלוח קבוצות שלמות הביתה ואולי גם לסיים את הטור

גיא ניב בטור דה פראנס/סטארט אפ ניישן

על פי הדיווח האחרון המתקבל מצרפת, הרוכבים והקבוצות נמצאים כרגע במוד של המתנה בעיר לה רושל. היום הוא יום המנוחה הראשון של הטור וכולם נמצאים בציפייה דרוכה ב"בועה" המלאכותית, כדי לדעת אם יש רוכבים או קבוצות שנדבקו בינתיים בקורונה. אם יש כאלה, הרוכבים והקבוצה יישלחו אוטומטית לבתיהם. אם המספר יהיה גבוה, הטור דה פראנס בכלל לא יגיע לשדרות השאנז אליזה בפאריס ב-20 לספטמבר מציאות מוזרה, אין ספק.

אז מה היה לנו בינתיים בתשעת הקטעים עד כה? הטור נפתח בהמון אדרנלין מרץ והתלהבות בניס. הפקטור הראשון שמאוד השפיע היה בקטע הראשון מזג האוויר והגשם שירד, שהפכו את הכבישים למגרש החלקה וגרמו להמון פציעות. אחד הרוכבים הבכירים של הקבוצה הבלגית קוויק-סטפ פיליפ ז'ילבר, שהיה אלוף עולם בשעתו, נאלץ לפרוש עם שבר בפיקה של הברך.

טור דה פראנס 2020. רויטרס
צופים עם מסיכות בטור דה פראנס/רויטרס

את מרבית העניין ריכזה באופן טבעי המאבק על החולצה הצהובה. כשהרוכב הצרפתי ז'וליאן אלאפיליפ זכה בה, דומה היה שהמסלול ההררי שהצרפתים בנו במיוחד לטור הזה ישרת את האינטרסים שלהם וסופסוף, אחרי 35 שנים, יהיה מישהו יאיים על ההגמוניה הזרה ב"סיבוב הגדול". רשלנות שגובלת בחוסר תבונה גרמה לצרפתי לאבד את החולצה לאדם ייטס, כאשר בקטע מסוים הוא ביצע עברה על חוקי התחרות ולקח בקבוק מים במקום שאסור על פי חוק.

האמת היא שזה טור מעניין מהיר ומרתק ובכל יום היו בו הפתעות ואקשן בלי סוף. למעשה המאבק על החולצה הצהובה מתנהל כעת בעיקר בין פרימוז רוגליץ' הסלובני מקבוצת יומבו ויסטה ההולנדית ובין אגאן ברנאל, הרוכב הקולומביאני של קבוצת אינאוס הבריטית. הפער ביניהם אינו גדול, אבל לפחות פעמיים הסלובני הראה שהוא נמצא בכושר מצוין והחלים לגמרי מההתרסקות שהייתה לו במרוץ הקטעים שקדם לטור הדופינה ליברה. ברנאל הוכיח שהוא מסוגל להגן על כתרו. אחרי שני קטעי הרים קשים בהרי הפירינאים, המאבק על החולצה הצהובה טרם הסתיים ויש בהחלט למה לצפות. למשוואה ניתן להוסיף את הרוכב הצרפתי רומיין בארדה, שכבר עמד על הפודיום בעבר, ואת המטפס הקולומביאני ניירו קינטנה. בקטע השמיני איבד טיבו פינו את הסיכוי להימנות עם אותם גדולים שזכו בטור דה פראנס ועוד תקווה צרפתית ירדה לטמיון.

מבחינת החולצות האחרות, מתנהל מאבק אדירים על החולצה הירוקה של מלך המאיצים, כאשר לראשונה פטר סאגאן מקבוצת בורה מרגיש יריבים כמו סם בנט נושפים בעורפו. גם כאן המאבק הוא על כל מאוץ וזה הולך להיות מוכרע רק בשלבים הסופיים. אם סאגאן יזכה שוב בחולצה הירוקה הוא ייכנס לספר השיאים של הטור דה פראנס עם שמונה זכיות. מדהים.

פרימוז׳ רוגליץ׳ טור דה פראנס. רויטרס
המאבק על החולצה הצהובה בעיצומו. פרימוז׳ רוגליץ׳/רויטרס

ואי אפשר שלא להזכיר את הקבוצה הישראלית. יזראל סטארט אפ ניישן עשתה היסטוריה בעצם העובדה שהגיעה לטור דה פראנס. המאיץ הראשי אנדראה גרייפל התרסק וסוחב פציעה, ואת מרכז הבמה בקטע של המאוצים תפס הוגו הופשטטר, המאיץ הצרפתי שבשקט תפס באחד הקטעים את המקום הרביעי ובשלושה קטעים השיג מיקום בעשירייה הראשונה. לבן הרמנס היה סיכוי גדול כאשר הצטרף לקבוצת בריחה, אבל בעיות במערכת העיכול גרמו לו לסיים "רק" במקום השישי.

וכמובן, גיא ניב, הרוכב הישראלי הראשון שמשתתף בטור. בינתיים הוא שורד, ואי אפשר שלא להעריך את זה. בקטע השביעי נשבו רוחות צד והפלוטון מקדימה לחץ. למרות המהירות המטורפת של 47.5 קמ"ש ממוצע, הצליח ניב להתגבר על המכשולים ולהישאר בתחרות. ההנחיות הטקטיות של מנהלי הקבוצה לגביו היו פשוט לעזור לאחרים ולשרוד, וזה מה שבוצע על הצד הטוב ביותר. הטקטיקה של הקבוצה תהיה להמשיך במצוד אחרי ניצחונות בקטעים ולהיכנס לבריחות. זה בהחלט אפשרי. לגבי דן מרטין, הרוכב הבכיר בקבוצה, הוא עדין מתאושש מפציעה בגבו וכרגע מאוד קשה לו.

אוהדים, טור דה פראנס 2020. רויטרס
צילום: רויטרס/רויטרס

בסך הכול היה לנו עד עכשיו מרוץ צמוד ברמה גבוהה. אילו לא הימים שבהם היה איזה רוכב על שמאפיל על כולם והופך לפטרון של הטור. מאוד חשובה העבודה הקבוצתית. לרשותו של רוגליץ' עומדת ארמדה משומנת היטב עם טום דמולן, שניצח בזמנו את הג'ירו האיטלקי שהתחיל בישראל בשנת 2018, וכן את ווט ואן הארט, הכוכב הבלגי העולה שניצח כבר שני קטעים כאן בטור. לעומתם, הרכבת הבריטית של קבוצת איניאוס וברנאל נראית קצת פחות טוב, והמאבק הזה בין שני הרוכבים הללו במידה והטור אכן ימשיך יגיע לשיאו בשבוע האחרון של הטור ואולי בקטע הנגד שעון קטע מספר עשרים. כמובן שיש עוד רוכבים שעלולים להיכנס לתוך המשוואה אבל לטעמי אילו הם השניים שכדאי לשים עליהם את הזום.

אייבי גילת הוא פרשן האופניים של וואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully