וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו פרגי לליברפול: החתימה המדהימה של מירצ'ה לוצ'סקו בדינמו קייב

25.7.2020 / 16:00

ב-12 שנותיו בשחטאר דונייצק, אחראי המאמן הרומני האגדי על הפיכתה למועדון המוביל באוקראינה על חשבון העוצמה המסורתית של דינמו קייב. כעת, שבוע לפני יום הולדתו ה-75, הוא הגיע לפתע ליריבה השנואה - וכולם זועמים. יש שהכינו כבר את חבל התלייה

מנור סולומון כובש במדי שחטאר דונייצק/טוויטר

"עד הרגע האחרון רצינו להאמין שזו מתיחה אומללה, אך מתברר כי הנהלת המעודון איבדה את שאריות השכל הישר והכבוד העצמי" - כך נפתחה ביום חמישי ההצהרה הצהרת האולטראס של דינמו קייב. ההמשך בוטה יותר, ועוד נגיע אליו, אבל זו התמצית המזוקקת ביותר של ההלם שאחז בקרב האוהדים ברחבי אוקראינה למשמע הבשורה המטורפת. שבוע לפני יום הולדתו ה-75 מונה מירצ'ה לוצ'סקו למאמנה של דינמו קייב, וכולם פשוט נפלו מהכיסא. גם במדינה שקרועה כבר שנים במלחמת אזרחים אכזרית, אליה הצטרף כעת משבר בריאותי כלל עולמי חמור, הידיעה הזו היא שיחת היום האולטימטיבית. כי עם כל הכבוד לפוטין ולקורונה, כאן באמת מדובר במשהו לחלוטין בלתי נתפס. לוצ'סקו מאמן דינמו? מה?!

אם אתם לא מפנימים מיידית את עוצמת האבסורד, נסו לדמיין את אלכס פרגוסון מתמנה לפתע למנג'ר ליברפול. נסו לדמיין את ארסן ונגר חותם כרעם ביום בהיר בטוטנהאם. אלה יהיו ההקבלות הנכונות, כי לוצ'סקו הוא הסמל האולטימטיבי של היריבה המושבעת ביותר של קייב. הוא לא סתם הצעיד את שחטאר דונייצק לתארים רבים. הוא בנה את ההצלחה שלה מהיסוד. הוא האחראי הגדול ביותר לכך שדינמו קייב נושלה ממעמדה כספינת הדגל של הכדורגל האוקראיני. זוכרים כיצד פרגי חלם "להעיף את ליברפול מהענף המזדיין שלה"? זה בדיוק מה שהמאמן הרומני עשה למועדון הפאר מהבירה.

מירצ'ה לוצ'סקו עם נשיא דינמו קייב. AP
מי היה מאמין? לוצ'סקו ונשיא דינמו קייב, השבוע/AP

שינה את פני ההיסטוריה בדונייצק

כאשר מונה לוצ'סקו למאמן שחטאר בקיץ 2004, אחרי חיזורים רבים ונחרצים מצידו של הבעלים העשיר רינאט אחמטוב, היו הכתומים-שחורים בעמדת נחיתות ברורה. דינמו קייב זכתה נכון לנקודת הזמן הזו ב-11 מתוך 12 האליפויות האחרונות. היא ייצרה כוכבים, כולל אנדריי שבצ'נקו וסרגיי רברוב, והיתה הכוח המוכר היחיד של אוקראינה ברחבי אירופה. עם לוצ'סקו, המאמן השתנה ב-180 מעלות. בעשור הראשון בתפקידו, הוא זכה בשמונה לאליפויות, והשאיר לקייב רק שתיים. בנוסף, הוא הפך את שחטאר לשם דבר בזירה הבינלאומית, כולל זכיה ב גביע אופ"א ב-2009. השפעתו היתה מהפכנית במלוא מובן המילה.

לוצ'סקו אף שינה את הכדורגל האוקראיני מבחינה תודעתית כי הוא קרא תיגר על מורשת לובנובסקי. המאמן האגדי של דינמו קייב ונבחרת ברית המועצמות ביסס את הסגנון על כושר גופני עילאי ומשמעת ברזל טקטית. זה היה הכוח המכרזי של דינמו במאבק הגדול מול ספרטק מוסקבה בעידן הסובייטי, והדרך הזו נשמרה גם אחרי התפרקות האימפריה. הרומני הוכיח שאפשר אחרת. הוא שיכנע את אחמטוב לפתח רשת סקאוטינג ענפה בברזיל, החתים אינספור ברזילאים שרקדו סמבה על המגרש, והשאיר אוקראינים מקומיים רק בהגנה ובקישור האחורי. בכל הקשור למשחק היצירתי, הוא סמך עליהם הרבה פחות.

על הדרך, שיחרר לוצ'סקו המון אמירות עוקצניות כלפי היריבה השנואה. הוא נהנה למשוך אש, ואהב את הקרבות הגדולים במשחקי העונה. המפגשים בין שחטאר לדינמו הפכו בתקופתו ללוהטים, והיה נדיר לראות קרב שהסתיים ללא כרטיסים אדומים. אוהדי שחטאר היו מוכנים לנשק את האדמה עליה דרך. אוהדי דינמו קייב תיעבו אותו - ושמחו מאוד לאידו כאשר הצליחו לשים סוף לקדנציה הארוכה שלו. לפני שעזב ב-2016, בתום תריסר שנים בתפקיד בו קיבל חופש פעולה מוחלט מהבעלים, איבד לוצ'סקו את מגע הקסם. המלחמה שאילצה את המועדון לעזוב את דונצק השפיעה מאוד, ודינמו זכתה בשתי אליפויות רצופות עם רברוב כמאמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מירצ'ה לוצ'סקו בשחטאר דונייצק ב-2004. AP
שינה גם את האתוס. לוצ'סקו ושחקני הרכש בקיץ הראשון שלו כמאמן שחטאר, ב-2004/AP

"יריקה בפניהם של האוהדים"

לצערם של האוהדים בכחול-לבן, ההצלחה הזו לא קיבלה המשכיות. היסודות שהניח לוצ'סקו היו איתנים, ואחרי שעזב המשיכה שחטאר לזלול אליפויות, בעוד דינמו שקעה במשבר אחרי משבר. כעת, בצעד שמשדר בעיקר ייאוש תהומי, בחרו האחים סורקיס ששולטים במועדון לגייס לשורותיה את האיש שהפך אותה לסגנית הנצחית וביקר פעם אחר פעם את התנהלותה. "בתקופה בה עבדתי בשחטאר, החליפה דינמו יותר מ-10 מאמנים. אי אפשר לעבוד כך, כולם סובלים מזה", הוא הצהיר בזמנו. עכשיו הוא מצטרף, בניגוד לכל הגיון בריא, לרשימת המאמנים האלה. מה גורם לו לחשוב שישרוד בתפקיד, כאשר כל נתוני הפתיחה נגדו?

כי אוהדי שחטאר אמנם כועסים מאוד על הבגידה הלא צפויה, אבל הזעם של אוהדי דינמו חזק הרבה יותר. תסכולם לנוכח המצב הקשה היה עצום גם קודם, אך השפל בבחירת לוצ'סקו גורם לרבים לזנוח את המועדון. "מינוי של מאמן בן 74, אשר התבטא בעבר פעמים רבות באופן לא ראוי כלפי דינמו, הוא יריקה בפניהם של האוהדים. האחים סורקיס חייבים להבין שיהיו לכך השלכות חמורות. בשעה זו, אנו קוראים לכל עובדי דינמו אשר נותרה להם טיפה של כבוד עצמי להגיש מכתבי התפטרות. כל האוהדים שכואבים את מצבה של דינמו מתבקשים לעקוב אחרי הפרסומים שלנו. פעולות המחאה יתבצעו בקרוב. האחים סורקיס - לכו ת...", נכתב בהודעת האולטראס.

"יריקה בפרצוף" היא הגדרה שחוזרת על עצמה ברשתות החברתיות, והקללות מופנות לא רק כלפי ההנהלה, אלא גם לעברו של לוצ'סקו עצמו. הוא היה ונשאר פרסונה נון גראטה עבור אנשי קייב, ודי להתבונן בקריקטורה אחת כדי להבין את עוצמת הלהבות. "תרים את הראש, מיסטר", כתבו האוהדים, וציירו ליד דיוקנו של הרומני חבל תלייה שעשוי מהצעיף של דינאמו. בבירה מתקשים להאמין כיצד נתנו לאויב הגדול ביותר חוזה לשנתיים עם שכר עתק של 3 מיליון יורו לעונה, ועוד אופציה לשנה נוספת. אם יסיים את הקדנציה הזו, יהיה לוצ'סקו בן 78. האם זה נשמע למישהו הגיוני?

מירצ'ה לוצ'סקו מניף את גביע אופ"א בשחטאר דונייצק ב-2009. GettyImages
יריקה בפרצוף. לוצ'סקו זוכה בגביע אופ"א עם שחטאר ב-2009/GettyImages

מאמן הברזילאים עם סגל ללא ברזילאים

גילו רלוונטי בין היתר כי נדמה כי לוצ'סקו הפך לדמות מהעבר. אין עוררין על כישוריו המיוחדים, והוא היה מאמן נהדר עוד לפני שהגיע לשחטאר. יש אפילו שיטענו כי הוא אחד המאמנים האיכותיים בדורו, אבל מאז נטש את דונייצק לוצ'סקו ממש לא הצליח להתאקלם לתנאים החדשים. הוא נכשל באופן מוחלט בזניט, שם הסתכסך עם השחקנים, האוהדים והתקשורת ופוטר אחרי עונה עלובה אחת - על אף שהיה חתום לשנתיים עם אופציה לשנה שלישית. הוא נכשל אפילו יותר עם נבחרת טורקיה, לא העפיל למונדיאל, סיים במקום האחרון בליגת האומות ורשם ארבעה נצחונות בלבד ב-17 משחקים. הרומני אף הצהיר כי יהיה זה תפקידו האחרון, ואחרי שהודח בפברואר 2019 היה מובן מאליו שהוא יוצא לגמלאות. וכעת הוא חוזר כדי לעורר סערה בקנה מידה מפלצתי.

סיכויי ההצלחה קטנים, ולא רק בגלל סלידת האוהדים ממנו, והעובדה כי איבד את מגע הזהב. גם אם נניח שלוצ'סקו הוא עדיין מאמן ענק כמו בעשור הקודם, הוא לא יקבל בקייב את התנאים שאיפשרו את הפריחה בשחטאר. בשחטאר הוא ניהל את העסק עד הפרטים הקטנים ביותר, ובקייב של האחים סורקיס זה לא יכול לקרות. בשחטאר הוא ביסס את המשחק על הברזילאים, ובקייב אין אפילו ברזילאי אחד בסגל. בשחטאר הוציא אחמטוב הון עתק על שחקני רכש שנבחרו לבקשתו של המאמן, ולקייב אין תקציב להחתמות יקרות. בשחטאר היה ברור שיש לו זמן לבנות פרויקט ארוך טווח, אבל על איזה טווח אפשר לדבר כעת, בגיל 75? נדרש כאן זמן, והזמן הזה לא עומד לרשותו של הבוס.

כולם כבר הפסידו?

ראשי דינמו מתביישים מעט בבחירתם, ואפשר לחוש זאת בהודעה הרשמית שפורסמה על מינויו של לוצ'סקו. "הוא אחד המאמנים המעוטרים בעולם שעבד בין היתר ברומניה, באיטליה, בטורקיה ובאוקראינה", נכתב שם, מבלי להזכיר מפורשמות את שמה של שחטאר. "המסורת המנצחת של דינמו קייב תקום לתחיה איתו, הוא יזכה בתארים רבים, והאוהדים ישפטו אותו על הישגיו", הרכיז הנשיא איגור סורקיס. "אוקראינה היתה חסרה לי. רציתי לחזור למדינה בה חוויתי הצלחה, ואני אסיר תודה על האמון", קבע הרומני שהקפיד להזכיר פעמים רבות את ההיסטוריה המפוארת של דינמו קייב ואת עוצמתה. נסיונות ההתחנפות לא יעזרו לו עם אוהדי דינמו, אך בהחלט יכתימו לתמיד את המורשת שהותיר בשחטאר - וכך כל הצדדים עלולים להפסיד מהמהלך התמוה הזה.

שחטאר הפסידה אגדה - אחד האנשים החשובים בתולדות המועדון נרשם כעת בהיסטוריה כבוגד. לוצ'סקו זרק לפח 12 שנים, והפך בעיני האוהדים בכתום-שחור מגיבור לנבל. דינמו הביעה זלזול בוטה בקהל שלה, ועלולה לשלם על כך מחיר כבר. "אולי האחים סורקיס חושבים שהם עושים מהלך אמיץ ומשנים את הכיוון, אבל זה לא כך. הם פגעו ברגשות האוהדים, מבלי לקבל דבר בתמורה. הם ממשיכים לשקוע בביצת העבר. העבר הוא הכל, ההווה הוא כלום - נדמה כי זה המוטו של דינמו. לכן היא כל הזמן מועדת. תנסו ללכת אחורה כל הזמן, ותבינו את הסיבה. כל המדינה צופה בהצגה המביכה הזו כבר הרבה זמן, אבל הפעם הם הגזימו", כתב העיתונאי רומן סינצ'וק.

אז נראה כי השידוך הזה נידון לפיאסקו, אבל אי אפשר להתעלם מכך שהוא יוסיף המון עניין לליגה האוקראינית. המפגשים בין דינמו לשחטאר תמיד היו טעונים, אך מתח כמו בעונה הקרובה לא היה שם מעולם. תנסו לדמיין את אלכס פרגוסון פוגש את מנצ'סטר יונייטד כמנג'ר ליברפול. זה מה שהאוקראינים קיבלו, ומשעמם זה לא יהיה. למנור סולומון צפויה חוויה מיוחדת מאוד. תכינו את הפופקורן.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully