וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא באירופה ולא בספרד: הקבוצות הספרדיות שירדו ליגה בעונה אירופית

3.7.2020 / 16:00

אם לא יקרה נס, אספניול תיפרד מלה ליגה אחרי 26 שנים ותהיה השמינית שזה קורה לה במקביל לקמפיין אירופי. מהקריסה הכפולה של יורו-סלטה, דרך הנשירה המפתיעה של "נבחרת ארגנטינה" ועד להתבזות של בטיס. הנחמה, כפי שמוכיחות גם הדוגמאות מישראל: הקאמבק אמור להיות מהיר

אריאן רובן מודיע על חזרתו לכרונינגן/האתר הרשמי של כרונינגן

בווידאו: אריאן רובן מודיע על חזרתו מפרישה לקבוצת נעוריו כרונינגן

לא בכל יום וגם לא בכל שנה אוהדים של קבוצה שסיימה במקום השביעי פורצים למגרש, אבל בעונה שעברה זה קרה. אספניול, שבסוף חודש מרץ 2019 כבר נסוגה עד למקום ה-14 והשכיחה פתיחת עונה חלומית, רצה לפתע שוב עם מאזן נקי מהפסדים בתשעת המחזורים האחרונים, והבטיחה את הכרטיס לפלייאוף הליגה האירופית עם 0:2 ביתי על ריאל סוסיאדד.

הקבוצה השנייה של העיר ברצלונה שבה לאירופה, 12 שנים אחרי המשחק האחרון שהיה ההפסד לסביליה בגמר גביע אופ"א 2007. אותה סביליה שניצחה את אתלטיק בילבאו במחזור הסיום וסייעה לאספניול לתפוס את המקום השביעי. האוהדים חגגו על הדשא, השחקנים נשארו בתחתונים בלבד והמאמן רובי הזיל דמעות של אושר: "בכיתי אחרי זמן רב שזה לא קרה לי. ראיתי אנשים מבוגרים בוכים ביציע... את העונה הזו יהיה קשה לשכוח".

בורחה איגלסיאס שחקן אספניול. GettyImages
השאיר את המכנסיים לאוהדים ועזב. בורחה איגלסיאס לאחר השגת הכרטיס לאירופה/GettyImages

אלא שהכול נשכח מהר מאוד. רובי ברח מיד לבטיס עם הכוכב הגדול בורחה איגלסיאס (רק כדי להתרסק שם יחד) ואספניול לא מצאה תחליפים לשניהם, וגם לא לבלם מריו הרמוסו שנמכר לאתלטיקו מדריד, אף על פי שהוציאה כ-60 מיליון יורו. למרות קמפיין אירופי טוב שבו צלחה בקלילות את שלב הבתים ונעצרה על ידי וולבס ב-32 האחרונות, השורה התחתונה היא שלקבוצה היו העונה פי שניים יותר מאמנים (ארבעה) מאשר ניצחונות בית (שניים) והיא צפויה לרדת אחרי 26 שנים רצופות בלה ליגה.

בירידה הקודמת, אספניול ידעה לחזור תוך עונה אחת. את זה עשו בשנות ה-2000 חמש מתוך שבע הקבוצות האחרות שנשרו מהליגה הבכירה בספרד דווקא בעונה בה שיחקו במקביל באירופה. האם זה יקרה גם הפעם?

סראגוסה 2001/02

סאבו מילושביץ' במדי סראגוסה 2002. GettyImages
סאבו מילושביץ'/GettyImages

נתחיל עם המקרה יוצא הדופן מבין השבעה. סראגוסה לא הבריקה ב-2000/01 אלא ניצלה מירידה בשיניים, אבל השיגה את הכרטיס לאירופה בזכות ניצחון על סלטה ויגו בגמר הגביע. לאחר מכן המזל לא האיר לה פנים, וזה התחיל כבר בקיץ. סראגוסה נפרדה מחואן אסניידר הוותיק וניפצה את שיא ההעברות שלה עם 13 מיליון יורו לכוכב האדום בלגרד עבור הבטחה בשם גוראן דרוליץ'. אבל החלוץ הסרבי נפצע כבר בהכנה, תרם שער אחד בליגה ונחשב עד היום לרכש הגרוע בתולדות המועדון. הקמפיין האירופי נגמר בהדחה מביכה מול סרבט ז'נבה בסיבוב השני של גביע אופ"א, בגביע היה הפסד מביש ללוגרונייס והפיאסקו נחתם בליגה עם ירידה אחרי 25 שנה - מהמקום האחרון ועם סיום עונה של 12 משחקים ללא ניצחון.

חזרה אחרי עונה אחת

אלאבס 2002/03

ג'ורדי קרויף במדי אלאבס 2002. GettyImages
ג'ורדי קרויף/GettyImages

שנה אחרי סראגוסה, הגיע תורה של אלאבס. הקבוצה שגררה את ליברפול להארכה דרמטית בגמר גביע אופ"א שהסתיים בהפסד 5:4 ב-2001, חזרה לעוד עונה במפעל לאחר שסיימה שביעית בליגה. אלא שהפעם לא הצליחה לרוץ בשתי המסגרות במקביל, וכשלה בשתיהן. בגביע אופ"א הפסידה לבשיקטאש בסיבוב השני, ובליגה ירדה אל מתחת לקו האדום במחזור ה-27 ומשם הוסיפה למאזנה רק עוד ניצחון אחד, ונשרה למרות שינוי נואש על הקווים (מאנה פוטר אחרי שש שנים) וגול אחד של ג'ורדי קרויף.

חזרה אחרי שתי עונות

סלטה ויגו 2003/04

סלטה ויגו בליגת האלופות 2003/04. GettyImages
סלטה ויגו בליגת האלופות 2003/04/GettyImages

רצף הקריסות של "האירופיות" נמשך עם סלטה ויגו, שהגדילה לעשות וירדה ליגה בעונה בה הגיעה עד לשמינית גמר ליגת האלופות. ב-2002/03 הקדימה סלטה את ולנסיה וברצלונה בזכות ההגנה השנייה בטיבה בליגה, וזכתה בכרטיס למוקדמות ליגת האלופות דרך המקום הרביעי. אחרי שעברה את סלביה פראג וצלחה שלב בתים שכלל את מילאן, אייאקס וקלאב ברוז', הקבוצה מגליסיה נתקלה בארסנל בשמינית הגמר ושם סיימה את דרכה. למרות סגל מנוסה בהובלת אלכסנדר מוסטובוי, סאבו מילושביץ', אדו, גוסטבו לופס, סילביניו, אדוארדו בריסו, קטאניה ואחרים, סלטה לא מצאה את עצמה בזירה המקומית. היא הפכה להגנה הגרועה בליגה עם 68 שערי חובה, הפסידה 11 פעמים בבלאידוס וגם ראדומיר אנטיץ' שהחליף את מיגל אנחל לוטינה לא הצליח למנוע ירידה מהמקום ה-19.

חזרה אחרי עונה אחת

סראגוסה 2007/08

דייגו מיליטו במדי סראגוסה 2008. GettyImages
דייגו מיליטו/GettyImages

הופעה שנייה לנציגת אראגון, הפעם עם אחת הקבוצות הכי טובות שירדו אי פעם ליגה בספרד. סראגוסה הלהיבה ב-2006/07 עם חצי נבחרת ארגנטינה בהנהגת האחים מיליטו, פאבלו איימאר ואנדרס ד'אלסנדרו, כשגם המושאל הצעיר ג'רארד פיקה הרשים בעונת הבכורה שלו בלה ליגה. הקבוצה סיימה במקום השישי והגיעה לגביע אופ"א על חשבון אתלטיקו מדריד, אבל אז פיקה וגבי מיליטו עזבו, החוויה האירופית הייתה קצרה (הדחה מול אריס סלוניקי כבר בסיבוב הראשון) ובליגה ההתקפה לבד לא הספיקה. ריקרדו אוליביירה (18 שערים) ודייגו מיליטו (15) עשו את שלהם וסראגוסה כבשה 50 שערים (יותר מ-13 קבוצות אחרות), אבל רוברטו אז'אלה לא הצליח להחזיק את ההגנה והקבוצה ירדה למרות מאזן של 42 נקודות שבדרך כלל מספיק להישארות.

חזרה אחרי עונה אחת, ירדה שוב ב-2012/13 ואולי תשוב העונה

ויאריאל 2011/12

ג'וזפה רוסי שחקן ויאריאל. רויטרס
ג'וזפה רוסי/רויטרס

עוד קריסה כואבת מליגת האלופות לסגונדה. עונה לפני כן הקדימה ויאריאל את סביליה, אתלטיק בילבאו ואתלטיקו מדריד בקרב על המקום הרביעי והכרטיס לליגת האלופות. בפלייאוף עברה את אודנסה הדנית, אבל בשלב הבתים הייתה שק חבטות וסיימה ללא נקודות ועם שני שערים בלבד בבית המוות של באיירן מינכן, נאפולי ומנצ'סטר סיטי. הגורם העיקרי לכך היה אובדן שני הכוכבים הגדולים: סנטי קאסורלה נמכר למלאגה הנובורישית ואילו ג'וזפה רוסי (32 שערים ב-2010/11) קרע את רצועות הברך במחזור ה-10 ולא חזר. גם קאני ונילמאר לא התקרבו לעונת השיא הקודמת, ולאחר סיום הקמפיין האירופי הגיעה מבוכה בגביע מול מיראנדס וכישלון מחפיר בליגה עם שלושה מאמנים שונים. הצוללת הצהובה לא הייתה מתחת לקו האדום מאז המחזור ה-21 והתחילה את יום הנעילה כשהיא במקום ה-16 ומעל הקו האדום, אבל הפסד לאתלטיקו במחזור האחרון שלה אותה לליגה השנייה אחרי 12 שנה.

חזרה אחרי עונה אחת

בטיס 2013/14

שחקני בטיס, חאבייר צ'יקה (ימין), פאולאו (במרכז), אנטוניו אמאיה (שמאל). GettyImages
שחקני בטיס, חאבייר צ'יקה (ימין), פאולאו (במרכז), אנטוניו אמאיה (שמאל)/GettyImages

בדבר אחד יכולה אספניול להתנחם - היא לא תהיה בטיס של לפני שש שנים. הירוקים סיימו במקום השביעי בליגה ב-2012/13 וזכו מן ההפקר עם כרטיס לפלייאוף הליגה האירופית רק בגלל הרחקתה של מלאגה ממפעלי אופ"א. בקיץ עזבו כמה שחקני הרכב, ביניהם בניאט והשוער אדריאן, אבל הסקוררים רובן קסטרו וחורחה מולינה נשארו יחד ופפה מל כיוון לעוד עונה בצמרת. בדצמבר הוא כבר פוטר, בעקבות היקלעות למקום האחרון בספרד ולמרות הצלחה בליגה האירופית. מחליפו חואן קרלוס גארידו גירד בקושי חודש וחצי בתפקיד, והבא בתור היה גיבור העבר גבריאל קלדרון שחווה הפסד כואב בפנדלים בדרבי שנערך בשמינית גמר הליגה האירופית (אחרי ניצחון חוץ 0:2) והתרסקות בליגה. בטיס סיימה עונה איומה שכללה שישה ניצחונות בלבד ו-78 שערי חובה. היא בילתה במקום האחרון החל מהמחזור ה-13 ועד לשריקה האחרונה, והפער מחוף מבטחים עמד על 15 נקודות.

גם היא חזרה אחרי עונה אחת

ובונוס תוצרת ישראל

שחקני עירוני קרית שמונה ברק בכר עם עמיר נוסבאום. איתי חסיד
ברק בכר עם עמיר נוסבאום לאחר ירידת קרית שמונה ב-2009/איתי חסיד

בליגה שלנו היו שלוש קבוצות שפתחו עונה עם משחקים באירופה וירדו בסיומה:

הפועל באר שבע 1997/98

אחרי עונה של מקום שלישי וזכייה היסטורית בגביע המדינה, התקציב קוצץ משמעותית, אלי גוטמן עבר להפועל חיפה, הזרים הנפלאים עזבו והקבוצה השתנתה כמעט לגמרי. את ז'לגיריס וילנה עוד הצליחה באר שבע לעבור במוקדמות גביע המחזיקות, אבל בסיבוב הראשון הובסה 4:1 בווסרמיל על ידי רודה ובגומלין חטפה את אותו 10:0 מפורסם, כשבמקביל רשמה בליגה רצף של 15 משחקים ללא ניצחון. בני טבק פוטר, ג'קי דקל החליף אותו ואז חזר אליהו עופר שהביא לשיפור, אבל לא הושיע למרות עונת פריצה נהדרת של יוסי בניון שנפרד בדמעות במחזור הסיום.

חזרה אחרי שלוש עונות

עירוני קרית שמונה 2008/09

בעונת הבכורה שלה בליגת העל הצליחה קרית שמונה להדהים את כולם ולהשיג את הכרטיס לאירופה מהמקום השלישי. אלא שאז רן בן שמעון עבר לאמן את מכבי תל אביב, במקומו מונה מישל דיין והקבוצה החלה את העונה עם זר אחד בלבד. היא עברה את מוגרן בסיבוב המוקדמות הראשון, אבל הודחה על ידי ליטקס לובץ' בסיבוב השני וגם בליגה לא התרוממה. דיין פוטר במחזור ה-12, יצחק בוזורגי מילא מקום לשני משחקים ואז הגיע אלי כהן "השריף" שנשאר בעיירה עד למחזור ה-26. בן שמעון הוחזר כדי להושיע, אבל הקריה ירדה מהמקום האחרון.

חזרה אחרי עונה אחת

מכבי נתניה 2012/13

תסריט דומה, רק נטול בעלים, חוותה מכבי נתניה. ראובן עטר הוביל את הקבוצה למקום הרביעי והשיג את הכרטיס לאירופה בעונה בה אחמד סבע סיים כמלך השערים עם 20 כיבושים, אלא שאז מכבי חיפה קראה לו לסגור מעגל. טל בנין מונה במקומו, הסגל עבר מהפכה והקמפיין האירופי הסתיים כבר במפגש עם קופס הפינית. עטר חזר לנתניה בפלייאוף התחתון כשהקבוצה כבר מתחת לקו האדום, ולא הצליח למנוע ירידה.

חזרה אחרי עונה אחת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully