ז'וזואה שחקן הפועל באר שבע. קובי אליהו
ז'וזואה שחקן הפועל באר שבע/קובי אליהו

"מבחוץ יהיה כתוב ז'וזואה, אבל בפנים אכתוב ברדה"

29.5.2020 / 15:00

קבלת החולצה עם המספר 10 ("אעשה הכל כדי להצדיק את המורשת הזו"), החיבור לבאר שבע ("הלוואי שהייתי חלק משושלת האליפויות, אבל נחזיר את המועדון לשם"), הקיצוץ ("לא מחפש שהתקשורת תאהב אותי"), בכר, אבוקסיס, ברקת והקעקועים. ז'וזואה, האליל החדש של טרנר, בריאיון

את הריאיון עם ז'וזואה אנחנו עורכים דקות ספורות לאחר פרסום הידיעה שבפורטוגל רכשו את זכויות השידור של ליגת העל הישראלית וישדרו אותה לפחות עד שיתחיל אצלם הכדורגל.

ידעת שזה עומד לקרות?

"כן, מישהו סיפר לי שעומדים לסגור על שידור הכדורגל הישראלי בפורטוגל. זה ברור שהם לא היו עושים את זה בימים רגילים".

זה בטוח עושה לך משהו.

"כן זה טוב מאוד בשבילי. שמע יש במכבי תל אביב את ז'ראלדש ובבית"ר ירושלים את וראדסקה ואצלנו כמובן בבאר שבע מיגי (מיגל ויטור), סימאו ואני. זה מרגש שהמשפחה שלי והחברים בפורטוגל יוכלו לצפות יחד".

זה ייתן לך יותר מוטיבציה?

"יש לי מספיק מוטיבציה".

בן שהר הפועל באר שבע עם ז'וזואה. דני מרון
כבש את לב הקהל בטרנר. ז'וזואה/דני מרון
"אני לא פוחד. זו המציאות שלנו. אני עומד עכשיו לשחק מול הרבה שחקנים מקבוצות שונות ואני לא יודע מה הם עברו ועם מי הם מסתובבים. אין לנו יותר מדי מה לעשות נגד זה. אני לא גיבור מול הקורונה"

המשפט האחרון הוא תמציתו של ז'וזואה פשקיירה, הזר הכי מעניין של הפועל באר שבע וזה שנכנס עמוק לתוך הלבבות של אוהדי הקבוצה. גם בעונה רווית מהפכים, כשברק בכר משלם את המחיר והולך הביתה, הצליח שחקן אחד לכבוש את לב הקהל בטרנר. מעבר לעובדה שהוא שחקן שמוסיף איכות להפועל באר שבע, ז'וזואה הוא סוג של סוס פרא שלא יגיד לך מה שאתה רוצה לשמוע ולא יהיה פוליטיקלי קורקט. הוא דעתן, עומד על שלו ובעיקר רוצה לשמור על כבודו והכבוד של חבריו. כמה שעות לפני ששוחחנו בריאיון מיוחד לוואלה! ספורט הגיעו תשובות הבדיקה שערך ניב זריהן לנגיף הקורונה.

היית לחוץ עד שהגיעו התשובות?

"זה טוב בשביל הקבוצה ובשביל הליגה שהוא לא חלה. ידעתי ישירות ממנו שהכל בסדר".

פחדת מהמחלה?

"אני לא פוחד. זו המציאות שלנו. אני עומד עכשיו לשחק מול הרבה שחקנים מקבוצות שונות ואני לא יודע מה הם עברו ועם מי הם מסתובבים. אין לנו יותר מדי מה לעשות נגד זה. אני לא גיבור מול הקורונה. המצב לא טוב עדיין בהרבה מקומות באירופה כולל במדינה שלי פורטוגל שעדיין נמצאת במצב הרבה יותר קשה מאשר ישראל. כאן אני מרגיש בטוח מאוד. התחושה היא שבישראל הנגיף כמעט נעלם. אני מקווה שהם יחזרו בפורטוגל לשחק ב-4 ביוני לפי התכנון שלהם".

ראית את ניב כשהוא הגיע למועדון עם חום?

"ראיתי אותו באותו בוקר כשהוא עם חום. אמרתי לו: 'סע הביתה, אחרת אני לא אגע בך יותר לעולם'. אני לא מאחל לאיש את הוירוס הזה אבל אתה לעולם לא יכול לדעת איך תידבק".

אמרו לי שיש לכם קשר מיוחד כי שניכם עם רגל שמאל.

"אני בקשר מצוין עם כל אנשי הקבוצה".

אבל אתה אוהב שחקנים עם רגל שמאל כמוך.

"אני אוהב, כן".

מי הכי מרשים אותך עם רגל שמאל?

"דויד סימאו שלנו. אני יודע מה הוא עומד לעשות במשחק וגם הוא יודע מה אני אוהב לעשות. גם לניב יש רגל שמאל מצויינת".

מכיר את ערן לוי? לו יש שמאלית נדירה.

"אני לא מכיר אותו".

ניב זריהן שחקן הפועל באר שבע עם ז'וזואה. ברני ארדוב
"אמרתי לו: 'סע הביתה, אחרת אני לא אגע בך יותר לעולם'". ז'וזואה עם ניב זריהן/ברני ארדוב
"אני עובד כדי שהאוהדים יהיו שמחים והם אוהבים לראות איך אני עובד, איך אני רץ, איך אני משקיע. אני מרגיש היטב את האהבה שלהם"

מה הביא לכך שאתה ואוהדי הקבוצה תהיו כל כך מחוברים?

"אני עובד כדי שהאוהדים יהיו שמחים והם אוהבים לראות איך אני עובד, איך אני רץ, איך אני משקיע. אני מרגיש היטב את האהבה שלהם והיא אחת הסיבות שהחלטתי להישאר בהפועל באר שבע לעונה הבאה. אני מרגיש את האהבה הזו חזק מאוד בעיר. כשאני מסתובב ופוגש אותם. זו אהבה וחום מדהימים".

אתה מבין שפיספסת את השנים היפות של הפועל באר שבע. יכולת להיות חלק ממשהו שאולי לא יחזור.

"למה שלא יחזור? גם מכבי תל אביב ראתה שלוש שנים את הפועל באר שבע לוקחת אליפויות וחזרה לעצמה. מכבי חיפה היא קבוצה טובה מאוד שהרבה שנים לא לקחה אליפות, אבל גם יומה יחזור. מבחינתי לא יכולתי להיות חלק מהפועל באר שבע של התארים כי הייתי בגלאטסראיי. הלוואי שהייתי חלק מהקבוצה הזו, אבל זה יחזור. אני מאמין שאנחנו יכולים לחזור לימים היפים של הפועל באר שבע. אם לא הייתי מאמין, לא הייתי נשאר. לא חתמתי לעוד עונה כדי להעביר את הזמן. אני רוצה לזכות בתארים עם הפועל באר שבע ואני נלחם בשביל זה בכל אימון. אני יכול לבכות באימון אם אני מפסיד במשחק. אפשר להפוך את הדברים ולהחזיר את הפועל באר שבע למאבקי אליפות".

מנכ"ל הפועל באר שבע אסי רחמים. לירון מולדובן
ז'וזואה: "לא איכפת לי מה התקשורת כתבה עלי, אסי חשוב לי". רחמים/לירון מולדובן
"אם לא הייתי רוצה לקצץ, הייתי אומר שאני לא רוצה בלי לעשות חשבון לשום דבר. כל מה שיש לי לומר, אני אומר בפנים. חברים ישראלים אומרים לי שאני לא אהוד בתקשורת הישראלית. זה לא מזיז לי"

בתוך כל ההמולה הראשונית עקב בקשת הקיצוץ של אלונה ברקת, נכתב שאתה מתנגד לקצץ העונה ושאפילו עזבת את קבוצת הוואטסאפ של השחקנים.

"וראית שכן קיצצתי לעונה הזו".

הפרסומים כנראה לא היו נכונים. לא חששת שתאבד את הקשר עם האוהדים שכל כך חשוב לך והם יהיו נגדך על זה שאתה לא רוצה לקצץ?

"לא חששתי כי מי שצריך לדעת את האמת, יודע. מי שמכיר אותי יודע שאני אדם ישר שתמיד אומר את האמת. אם לא הייתי רוצה לקצץ, הייתי אומר שאני לא רוצה בלי לעשות חשבון לשום דבר. כל מה שיש לי לומר, אני אומר בפנים. חברים ישראלים אומרים לי שאני לא אהוד בתקשורת הישראלית. זה לא מזיז לי. לי חשוב מי שקרוב אלי והאנשים שהתחברו אלי. הם יודעים את האמת עלי".

היה לך חשוב באותם ימים להבהיר למנכ"ל אסי רחמים את עמדתך וצילצלת אליו.

"כי המועדון חשוב לי ובטח שאסי חשוב לי. לא איכפת לי מה התקשורת כתבה עלי ואיך אתם מתייחסים אלי. אני עושה את העבודה שלי".

גם עכשיו אחרי שסגרת על חוזה לעונה הבאה, הועלו ספקות באשר להסכמתך לקצץ 50 אחוז.

"אני, מיגי ואסי יודעים את האמת. לא איכפת לי אם מישהו אחר מאמין או לא. מה אני יכול לעשות מעבר לזה? אני לא יכול להיות מוערך על ידי כל העולם. גם אתה כעיתונאי עובד ולא כולם קוראים מה שאתה כותב. יש אנשים שיעדיפו לקרוא אתרים אחרים. מיגי יודע את האמת, אני יודע את האמת, המועדון יודע את האמת".

שחקן הפועל באר שבע, ז'וזואה. דני מרון
"אני לא יכול להיות מוערך על ידי כל העולם". ז'וזואה/דני מרון
"אני רוצה את כל השחקנים הטובים איתי בעונה הבאה ודויד הוא שחקן טוב. הוא מהטובים שלנו. אבל זו לא החלטה שלי מי יקבל חוזה ומי לא. אם זו היתה החלטה שלי, ברור שהייתי משאיר אותו"

תישאר בוודאות בהפועל באר שבע או שאם תגיע הצעה יותר גבוהה תעזוב?

"אם לא הייתי רוצה להישאר בהפועל באר שבע לעונה נוספת, לא הייתי מסכים לתנאים שלהם ולא הייתי חותם. לא חתמתי כדי להפר את ההסכם".

אתה זוכר את הפעם הראשונה בה שמעת שיש הצעה מהפועל באר שבע?

"הסוכן שלי אמר לי שיש הצעה מהפועל באר שבע. בדקתי עם מיגי כמובן וצילצלתי גם לוראדסקה שכבר היה בבית"ר. ביררתי על ישראל והחלטתי לבוא".

מה הדבר המרכזי שגרם לך להישאר לעונה נוספת?

"אסי רחמים. הוא המפתח לכך שנשארתי. הוא יותר מכולם".

אתה אוהב את זה שאין לו שני פנים?

"אני אוהב את זה שהוא ישר ושיש לו לב גדול".

עד כמה אתה רוצה שסימאו ישאר איתכם לעונה נוספת? יוסי אבוקסיס עוד לא בטוח לגביו.

"אני רוצה את כל השחקנים הטובים איתי בעונה הבאה ודויד הוא שחקן טוב. הוא מהטובים שלנו. אבל זו לא החלטה שלי מי יקבל חוזה ומי לא. אם זו היתה החלטה שלי, ברור שהייתי משאיר אותו. אבל אני לא רוצה להתערב בין הקבוצה לבין דויד. מה שאני רוצה אינו משמעותי. מקווה שהוא יישאר".

שחקן אקיסר, ז'וזואה, מול שחקן סביליה, רוקה מסה. GettyImages
"אני גאה בקריירה שלי". ז'וזואה בטורקיה/GettyImages
"ברק לא דיבר איתנו יותר מדי. הוא היה יותר סגור. זו הדרך שלו. יוסי מדבר יותר ומתעניין בחיים האישיים שלי. הוא יודע שחשוב לשחקנים שהמאמן יתעניין גם בחיים שלך מחוץ למגרש"

שיחקת בנבחרת פורטוגל, שיחקת בפורטו בליגת האלופות. במועדונים גדולים בטורקיה. איך זה שבגיל 29 אתה בסך הכל במועדון כדורגל בישראל?

"אין לי שום בעיה עם זה. מעולם לא הלכתי למקום שלא רציתי. בשבילי יותר חשוב מכסף, זה להיות במקום שמעריכים אותי ורוצים אותי. האהבה של המועדון והקהל יותר חשובים מכסף. שיחקתי במקומות גדולים, אבל המועדון הזה הוא כמו משפחה עבורי. היו מועדונים גדולים יותר, אבל לא הרגשתי טוב כמו בהפועל באר שבע. אבל שיהיה לך ברור, אני גאה בקריירה שלי כי הכי חשוב בכל מקום בו דרכתי עשיתי את זה כי אני רציתי. אף אחד לא בחר בשבילי היכן אני אשחק וזה הכי חשוב".

אבל כשגדלת בפורטו לא דמיינת שתשחק באיטליה או בספרד?

"אני לא עוסק בזה בחיי. אני גאה במה שהשגתי ולא עסוק בראש שלי למה לא הגעתי לליגות הגדולות באירופה".

מה הטעות הכי גדולה שעשית בקריירה שלך?

"לא עשיתי טעויות גדולות. כן למדתי מטעויות שעשיתי, אבל לא עשיתי טעות גדולה".

בוא נדבר על האישיות שלך מול השופטים. אתה לא קל לשופטים. אתה לא מהשחקנים השקטים ועכשיו בלי קהל, השופטים ישמעו כל מה שתגיד להם. אתה מתתכוון להשתנות?

"להשתנות? למה שאשתנה? אני מדבר במגרש עם חברים שלי לקבוצה ומדבר גם עם שופטים. אני לא יכול להשתנות".

ברק בכר הביא אותך לישראל, אבל דומה שהתחברת מאוד ליוסי אבוקסיס. נדמה לפעמים שאתה מזכיר את אבוקסיס השחקן, בטח באופי.

"יש לי חיבור מאוד טוב עם יוסי. גם עם ברק היה לי חיבור טוב, אבל הוא שונה מיוסי. ברק לא דיבר איתנו יותר מדי. הוא היה יותר סגור. זו הדרך שלו. יוסי מדבר יותר ומתעניין בחיים האישיים שלי. הוא יודע שחשוב לשחקנים שהמאמן יתעניין גם בחיים שלך מחוץ למגרש. אני אוהב את יוסי ואני אוהב גם את אליניב ברדה ומאור מליקסון. אני מאוד מחובר לצוות המקצועי. אפילו פיני, האיש המבוגר שנותן לנו את הבגדים, מקבל ממני את היחס הכי טוב שיכול להיות".

אתה בטח מהשחקנים שיהיה להם הכי קשה בלי אוהדים ביציע.

"יהיה לי קשה מאוד בלי האוהדים שלנו ביציעים. הם יחסרו לי. אבל זו המציאות. ברור שזה לא מובן למה הקניונים והמסעדות פתוחים וקהל לא יכול להגיע. אני מקווה שנקבל את הקהל לפחות לחצי גמר גביע המדינה. יש עוד זמן. הם יחסרו לי מחוץ לטרנר, אבל בעיקר בטרנר".

מאמן הפועל באר שבע ברק בכר עם אליניב ברדה. אסף חיימוביץ', מערכת וואלה!
ז'וזואה: "אעשה הכל כדי להצדיק את המורשת שלו. אליניב ברדה והחולצה מספר 10/מערכת וואלה!, אסף חיימוביץ'
"ביקשתי לשחק עם חולצה מספר 10 ואמרו לי שזו חולצה מיוחדת ששמורה לא לשימוש בגלל מה שאליניב ברדה היה בשביל המועדון הזה. אמרתי לסוכן שלי: 'אני מבין הכל ומקבל. אבל בעוד שנה הם ייתנו לי לשחק עם מספר 10'"

אלונה ברקת עדיין בעלי הקבוצה אבל היא הודיעה שהיא עוזבת. אתה חושב שהיא תשנה את דעתה ותישאר בסוף?

"אלונה הביאה אותי להפועל באר שבע. היא הביאה את הפועל באר שבע מלמטה להיות אחד המועדונים הגדולים בישראל. היא החליטה לעזוב ואני לא חושב שאני יכול לשנות את דעתה. אני משוכנע שהמועדון ימשיך עם אלונה או בלי אלונה. אנחנו צריכים להמשיך לעבוד כדי להביא תוצאות".

מייד אחרי שהסכמת לקצץ ולחתום לעונה נוספת, אליניב ברדה אמר שהוא נותן לך את החולצה מספר 10 שלו והוא רוצה שתשחק איתה בעונה הבאה. תעבור למספר הזה?

"בוודאי. כשהגעתי להפועל באר שבע, ביקשתי לשחק עם חולצה מספר 10 ואמרו לי שזו חולצה מיוחדת ששמורה לא לשימוש בגלל מה שאליניב ברדה היה בשביל המועדון הזה ובגלל מה שהוא עבר במגרש האימונים שבגללו הוא היה צריך לפרוש. אמרתי לסוכן שלי: 'אני מבין הכל ומקבל. אבל בעוד שנה הם ייתנו לי לשחק עם מספר 10'. אסי מכיר את הסיפור הזה גם. הגעתי לבאר שבע ב-16 בספטמבר וחיכיתי לשחק עם 10 וברגע שברדה אמר לי את זה בפנים, זה היה מדהים. אגדה כזו במועדון שהקהל כל כך אוהב רוצה שאני אשחק עם החולצה שלו. אני אשחק עם המספר 10 אבל החולצה היא של ברדה. אני אעשה הכל כדי להצדיק זאת. אעשה הכל להצדיק את המורשת שלו. מבחוץ יהיה כתוב ז'וזואה אבל בפנים אכתוב ברדה".

שחקן הפועל באר שבע, ז'וזואה. קובי אליהו
"אני אפילו לא יודע כמה קעקועים יש לי". ז'וזואה/קובי אליהו
"אבא שלי לא רצה שאעשה קעקועים, אבל עשיתי את הראשון והוא היה השם של אבא שלי על הלב. מאז עשיתי המון קעקועים. אני אפילו לא יודע כמה. יש לי את כל שמות בני המשפחה שלי בקעקועים וכמובן הפנים של הבת שלי"

אחד הדברים הבולטים אצלך אלה הקעקועים. מתי זה התחיל?

"בגיל 17. אבא שלי לא רצה שאעשה קעקועים, אבל עשיתי את הראשון והוא היה השם של אבא שלי על הלב. מאז עשיתי המון קעקועים. אני אפילו לא יודע כמה. יש לי את כל שמות בני המשפחה שלי בקעקועים וכמובן הפנים של הבת שלי".

יש לך קעקוע מאוד בולט בצוואר.

"זה קעקוע זהה לזה שהיה לאבא שלי וכאשר הוא מת החלטתי לעשות את הקעקוע הזה כדי שאזכור אותו תמיד שאסתכל בראי. הוא נפטר לפני קצת יותר משנה. כחצי שנה לפני שהגעתי להפועל באר שבע. הוא היה בסך הכל בן 50 ומשהו. אני לא אוהב לדבר על זה כי החיים שלי היו מלאים בבעיות והיו מאוד מורכבים כשהייתי צעיר. לא היו לי עם אבא שלי היחסים שיש לי עם הבת שלי ועכשיו זה כבר מאוחר מדי כי הוא איננו".

הקעקוע הבא יהיה קשור להפועל באר שבע?

"אם אקום מחר בבוקר וארצה לעשות קעקוע שקשור לישראל או להפועל באר שבע, אעשה אבל כל הקעקועים שלי הם על המשפחה ולא על הכדורגל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully