משחק בין קבוצת ג'אונבוק וקבוצת סוון בליגה הדרום קוריאנית אחרי חזרה לפעילות. יציעים ריקים. רויטרס
משחק בין קבוצת ג'אונבוק וקבוצת סוון בליגה הדרום קוריאנית אחרי חזרה לפעילות. יציעים ריקים/רויטרס

השקט שנשאר

15.5.2020 / 18:00

משחק הרפאים בלונדון, הפיצוץ ברחבה ברוטרדם, שפעת החזירים ששיתקה את מקסיקו, העונש הכפול של ראניירי ומשאל העם בברצלונה. לקראת העידן החדש שנפתח בבונדסליגה, חזרנו למשחקי דממה קודמים בכדורגל העולמי. כשהשקט שלט ואת הזיוף בהמנון אי אפשר היה להסתיר

ממש לא מזמן, ב-11 במרץ, בזמן שמגיפת הקורונה החלה להשבית בהדרגה כמעט את כל הכדורגל העולמי, נערך לראשונה משחק בונדסליגה ללא קהל. בורוסיה מנשנגלדבאך אירחה את קלן למה שנחשב בדרך כלל לדרבי לוהט וניצחה 1:2, אלא שזה קרה באצטדיון שומם לחלוטין, אליו לא הורשו האוהדים להיכנס.

אז, עוד קיוו שמדובר אירוע תקדימי וחד פעמי - כי באיטליה, ספרד וצרפת זה אמנם קרה בעבר, אבל בגרמניה זו הייתה היסטוריה (ובקרוב גם הליגה האנגלית עשויה לחוות זאת לראשונה). עכשיו, קצת יותר מחודשיים אחרי, זו מציאות שיש המברכים עליה ושכולם צריכים להתרגל אליה. כי היא כאן כדי להישאר, לפחות בחודשים הקרובים.

לצורך ההסתגלות, חזרנו לכמה משחקים מפורסמים שנערכו ללא קהל מסיבות שונות ומשונות. החל מהתפרעויות וכלה בשפעת החזירים.

בורוסיה פארק, יציעים ריקים, אצטדיונה של מנשנגלדבאך, קורונה. GettyImages
צריכים להתרגל/GettyImages

1980: משחק הרפאים בלונדון

שתי קבוצות מליגת משנה במפגש במסגרת אירופית. מצד אחד ניצבה קסטייה, קבוצת הבת שהשיגה כרטיס לגביע המחזיקות אחרי הפסד 6:1 בגמר לקבוצת האם ריאל מדריד, ומנגד ווסטהאם, הזוכה האחרונה בגביע האנגלי שעשתה את זה מהליגה השנייה (אחרי ניצחון בגמר על ארסנל). עבור שחקני קסטייה היה זה יום חג, כשהם זכו לשחק בסנטיאגו ברנבאו וגם ביצעו מהפך וניצחו 1:3. בימי החוליגניזם, הדבר עורר מהומה ביציעי ווסטהאם ו-50 אוהדים נזרקו. הבלגן נמשך גם מחוץ לאצטדיון ואוהד אחד אף נהרג מפגיעת אוטובוס. באנגליה ציפו לעונש כבד והרחקה מאירופה, אבל אופ"א נהגה במידת הרחמים וקבעה שני משחקי רדיוס שהומתקו בהמשך לקנס ומשחק אחד ללא קהל.

כך, לגומלין באפטון פארק הורשו להיכנס רק 262 אנשים. המספר הזה כלל את השחקנים והשופטים, ומסביבם אנשי הצוות ונציגי הקבוצות, מביאי כדורים ואנשי תקשורת. זו הייתה הפעם הראשונה שאירוע כזה מתרחש באנגליה, והוא זכה לכינוי "משחק הרפאים". השקט במהלכו היה כל כך לא שגרתי, עד שהיו שטענו שהשוער פיל פארקס שמע את השידור מהטרנזיסטור של אחד הילדים מאחורי השער. פארקס הכחיש את הסיפור, אבל אמר לפני כחודשיים ל-BBC: "זה היה מחזה סוריאליסטי. עד היום אני חושב לעצמי: חלמתי או שזה באמת קרה?". האווירה לא מנעה דרמה, ובסיומה ווסטהאם ניצחה 1:5 בהארכה עם שלושער של דייויד קרוס, כשהשוטרים המקומיים חוגגים את השערים. "זה המשחק היחיד בקריירה שלי שיכולתי לשמוע כל מילה מהספסל", סיכם טרבור ברוקינג.

1982: אלופת אירופה בבית ריק

כמה חודשים אחרי שהניפה את גביע אירופה, אסטון וילה נאלצה להתחיל את מסע ההגנה על התואר במשחק ביתי מול בשיקטאש ללא קהל. אופ"א הענישה את הקבוצה על התפרעות האוהדים בבריסל, בגומלין חצי הגמר מול אנדרלכט עונה קודם לכן. הבלגים דרשו הרחקה מאירופה בעקבות אירועי האלימות (חלקם בסרטון למטה), אך על האנגלים הוטל קנס ואצטדיון וילה פארק נסגר למבקרים.

מספר הצופים הרשמי במשחק מול בשיקטאש היה 167. "כמה עובדים זמניים של המועדון הובאו כדי לייצר סוג של אווירה", סיפר אחד מאנשי וילה. אוהדים מושבעים שלא הרשו לעצמם לוותר על האירוע, חיפשו שטחים מתים מסביב לאצטדיון והצליחו למצוא חרכים כדי להציץ מבעד לחומות ולראות קצת כדורגל. מי שעשה את זה דרך יציע הולט, גם זכה לתפוס את שלושת השערים שהובקעו לכיוון הזה ב-1:3 של וילה.

1987: מפיצוץ ברוטרדם לשקט באמסטרדם

התקרית שכמעט עלתה להולנד בהשתתפות ביורו בו זכתה. קפריסין החלשה הגיעה באוקטובר 1987 לדה קויפ ברוטרדם בידיעה שתחטוף בראש והשוער אנדראס חריטו היה בכוננות ספיגה. אבל לא כזו. במצב של 0:1 לכתומים, אוהד בן 21 שישב מאחורי השער הקפריסאי, זרק חזיז שגרם לפיצוץ אדיר ופצע את חריטו שפונה החוצה. האורחים החליטו לנטוש את המגרש במחאה, ורק אחרי שכנועים מצד השופט ואנשי אופ"א הסכימו לחזור לשחק בחלוף שעה והובסו 8:0 עם חמישייה של ג'ון בוסמן.

"בא לי לבכות, יכול להיות שבגלל זה לא נוכל לשחק ביורו בגרמניה", כעס רוד חוליט, והלחץ ההולנדי היה עצום. תחילה נקבע ניצחון טכני לקפריסאים, אבל מהר מאוד ההחלטה השתנתה ונפסק משחק חוזר ללא קהל, בעוד החוליגן נשלח לשלושה חודשים בכלא והורחק מכדורגל לכל החיים. למשחק החוזר באמסטרדם, כחודש וחצי לאחר מכן, הוכנסו רק 300 אנשים. "לא רק שהאצטדיון היה ריק, עוד שיחקנו ב-15:30 בצהריים", הזכיר השבוע שחקן העבר אדרי ואן טיחלן. "זה היה כמו כדורגל חובבים. הכול היה שקט כשנכנסנו, אף אחד מאיתנו לא היה רגיל לזה. יש אקו באצטדיון, אתה שומע את עצמך מדבר. אבל עשינו את העבודה ועלינו ליורו". הולנד הסתפקה אז בחצי המנה, הפעם עם שלושער של בוסמן, וכאמור המשיכה לזכייה היסטורית באליפות אירופה.

אנדראס חריטו שוער נבחרת קפריסין לאחר שנפגע מחזיז, אוקטובר 1987. GettyImages
היה בכוננות ספיגה, אבל לא כזו. אנדראס חריטו לאחר נפילת החזיז/GettyImages

2009: שפעת החזירים ששיתקה את מקסיקו

נגיף חדש של שפעת החל להתפשט בצפון אמריקה במרץ 2009, והתגלה כי המוקד שלו במקסיקו. באופן לא רשמי כונתה המחלה "שפעת החזירים", אבל מבחינת המומחים זו הייתה "שפעת מקסיקו". וכמו שאנחנו חווינו בתקופת הקורונה, המדינה שותקה כמעט לחלוטין. מי שיצא נדרש לעטות מסיכה ואצטדיוני הכדורגל נסגרו הרמטית כדי למנוע את התפשטות המגיפה שגבתה 398 קורבנות במקסיקו.

כך, כמה משחקים מהמחזור ה-15, כל המחזור ה-16 ושלושה משחקים מהמחזור ה-17 נערכו ללא קהל, כשהמפגש הגדול בין קלוב אמריקה ממקסיקו סיטי לבין טקוס המזוהה עם אוניברסיטת גואדלחארה, שוחק באצטקה אל מול 105 אלף כיסאות ריקים בסוף אפריל. הרחובות היו שוממים ומקסיקו סיטי הפכה לעיר רפאים של ממש, אבל בהתאחדות החליטו שהכדורגל יכול להימשך וכך נערך משחק מוזר עם צופים בודדים שעטו מסיכות, וביניהם מאמן הנבחרת דאז חאבייר אגירה. במקביל היו אמורות צ'יבאס וסן לואיס לשחק בשמינית גמר גביע ליברטדורס, אבל היריבות חששו להגיע למקסיקו, בקונמבול הציעו לערוך משחק אחד אצלן, וההתאחדות המקסיקנית הוציאה את הקבוצות שלה מהמפעל.

גיירמו אוצ'ואה שוער קלוב אמריקה עם מסיכה, אפריל 2009. AP
עם מסיכה בדרך למשחק. גיירמו אוצ'ואה, שוער קלוב אמריקה ב-2009/AP

2009: העונש הכפול של קלאודיו ראניירי

"משחק ללא קהל זה אחד הדברים הכי גרועים שיכול לקרות לקבוצת כדורגל", אמר קלאודיו ראניירי עוד בטרם הוטל אז העונש על יובנטוס, ולפני שידע מה תהיינה ההשלכות מבחינתו האישית. קריאות גזעניות מצד אוהדי הגברת הזקנה ב-18 באפריל 2009 לכיוונו של מריו באלוטלי, אז שחקנה הצעיר של האלופה אינטר, הובילו לנעילת היציעים במשחק הבית מול אטאלנטה ב-17 במאי.

העונש אז סיכן את מקומה של יובנטוס בליגת האלופות, שכן היריבה מברגמו הוציאה נקודה ב-2:2 בטורינו וכמעט ניצחה אחרי שלוש קורות במחצית השנייה. היה זה תיקו חמישי רצוף של יובה ומשחק שביעי ללא ניצחון, ויום לאחר מכן ראניירי פוטר על אף ההצהרות החוזרות שיישאר עד תום העונה. מה היה קורה אילו המשחק היה נערך עם קהל? אין לדעת. "היינו חייבים שינוי אחרי התוצאות האחרונות, ובמיוחד התיקו נגד אטאלנטה", אמר המנכ"ל הצרפתי ז'אן קלוד בלאן. צ'ירו פרארה הוקפץ לתפקיד ועם שני ניצחונות השיג את המקום השני והכרטיס לליגת האלופות.

קלאודיו ראניירי באצטדיון ריק, יובנטוס מול אטאלנטה, מאי 2009. AP
גם הוא הוצא מהאצטדיון בסופו של דבר. קלאודיו ראניירי במשחק מול אטאלנטה ב-2009/AP

2012: הכניסה לילדים בלבד

חזרנו לאלימות. משחק הגביע בין אייאקס לאלקמאר בדצמבר 2011 לא היה אמור לעורר יצרים עזים במיוחד, אבל בדקה ה-38 התחוללה בו מהומה גדולה כאשר אוהד מקומי חדר למגרש וניסה לתקוף את אסטבן אלברדו. שוער אלקמאר הסתובב בזמן והפיל את השיכור המקומי אל הדשא. הוא לא חיכה לכוחות האבטחה והחל לבעוט באותו אוהד בן 19. בתגובה, השופט הרחיק את אלברדו והכעיס את המאמן האורח חרטיאן ורביק, שהוריד את שחקניו מהמגרש ולמעשה פוצץ את המשחק.

ההתאחדות קבעה משחק חוזר, עם עונש חינוכי: רק ילדים מתחת לגיל 13 יורשו להיכנס לאמסטרדם ארנה, כשעל כל שישה יהיה מבוגר אחד כמשגיח. האוהד הפוגע אולי ראה את המשחק מהכלא אחרי שנשלח לחצי שנת מאסר, בעוד ההרחקה של השוער אלברדו בוטלה. הקוסטה ריקני נכנע פעמיים לסים דה יונג, אבל אלקמאר הפכה ל-2:3 ועלתה לרבע הגמר בהשראת 22 אלף הילדים ביציעים. "זה היה מוזר, אבל נחמד", סיכם המאמן המנצח ורביק.

ילדים אוהדי אייאקס במשחק הגביע מול אלקמאר, ינואר 2012. GettyImages
מהלך חינוכי שהועיל מבחינה ספורטיבית ליריבה. ילדים אוהדי אייאקס במשחק הגביע ב-2012/GettyImages

2014: בלי קהל, אבל עם ביברס נאתכו

קריאות גזעניות מצד אוהדי צסק"א מוסקבה לשחקנים שחומי העור של רומא, עלו לקבוצה הרוסית בעונש של שלושה משחקים ללא קהל. רק מה? העונש נקבע אחרי שאוהדי היריבה מנצ'סטר סיטי כבר הגיעו לרוסיה. אז על האנגלים נאסר להיכנס וכמה מהם נעצרו כשתכננו לצפות במשחק ממגדל קרוב כפי שעשו אוהדי באיירן מינכן לפניהם, אבל איכשהו נכחו באצטדיון חימקי 650 אוהדים רוסים שעודדו את קבוצתם וסייעו לה לחזור מפיגור 2:0 ל-2:2, עם פנדל משווה של ביברס נאתכו בדקה ה-86.

"מה לעזאזל האוהדים שלנו עשו רע? למה הם לא הורשו להיות כאן?", תהה בסיום הקפטן וינסנט קומפני. סיטי התלוננה על כך שמאות אוהדים מקומיים כן נכנסו, ובאופ"א הגיבו: "לא הייתה כל התנהגות לא ראויה מצד צסק"א. רק אנשים עם אישורים - דוגמת נציגי המועדונים, אנשי אבטחה, עיתונאים ואורחים של הספונסרים - הורשו להיכנס".

ביברס נאתכו שחקן צסק"א מוסקבה כובש מול ג'ו הארט שוער מנצ'סטר סיטי. AP
הפנדל של ביברס נאתכו באצטדיון חימקי השומם/AP

2017: הפוליטיקה סגרה את קאמפ נואו

אצלנו בארץ משחק ללא קהל הוא עונש די שכיח, אבל כשאוהדי ברצלונה הישראלים נתקלים בזה? זה כבר סיפור שונה. אלפי ישראלים פוצו על ידי חברות נסיעות באוקטובר 2017, לאחר שבספרד נקבע כמה שעות לפני שריקת הפתיחה, כי המשחק הביתי של ברצלונה מול לאס פלמאס ישוחק ללא קהל בעקבות ההתפרעויות האלימות בעיר לאחר משאל העם בנוגע לעצמאות קטלוניה.

עד לרגע האחרון לא היה ברור אם המשחק יוכל להתקיים בכלל, כשהנהלת ברצלונה סירבה להופיע והסתכנה בהפסד טכני והפחתת נקודות. בסופו של דבר הקבוצה שוכנעה, וסגן הנשיא התפטר במחאה. לאס פלמאס הופיעה עם דגל ספרד על דש החולצות, שחקני ברצלונה עלו לחימום במדי קטלוניה והפוליטיקה נכנסה עמוק לתוך המגרש. רק את ליאונל מסי האירוע הזה פחות הטריד. כוכב ברצלונה כבש צמד וגם בישל לסרג'יו בוסקטס ששבר בצורת של כמעט שלוש שנים ב-0:3 של הבלאוגרנה.

שחקן ברצלונה ליאונל מסי, שחקן לאס פלמאס טאנה. רויטרס
אותו כל הסיפור פחות הטריד. ליאונל מסי מול לאס פלמאס ב-2017/רויטרס

2018: לזייף באצטדיון עזוב

ביוני 2015, לפני המשחק הביתי של קרואטיה מול איטליה במוקדמות היורו, צויר צלב קרס על הדשא באצטדיון בספליט. אופ"א הענישה את המארחת בשני משחקים ללא קהל, כשאחד מהם היה ארבעה חודשים לאחר מכן נגד בולגריה והשני? אחרי יותר משלוש שנים נגד אנגליה בליגת האומות. מדוע? מפני שמשחקי הבית הרשמיים במהלך התקופה הארוכה הזו היו במסגרת של פיפ"א.

שתי הנבחרות, שנפגשו כשלושה חודשים לפני כן בחצי גמר המונדיאל, היו שותפות לערב מוזר ברייקה, בו הקרואטים דאגו למוזיקה רועשת ממערכת ההגברה כדי ליצור איזושהי אווירה. משחק בינלאומי ללא קהל, שבוע וחצי אחרי אחד כזה בין ליון לשחטאר דונייצק בליגת האלופות. "היה הזוי להיכנס ולשיר את ההמנון הלאומי מול יציעים ריקים", אמר המגן בן צ'ילוול שערך אז את הופעת הבכורה שלו. "ידענו שהולכת להיות אווירה מוזרה, אבל אתה חייב לשיר, לא משנה כמה אתה מזייף". המשחק הסתיים ב-0:0 די צפוי ומספר הצופים הרשמי היה 0, אבל היו כמה שמצאו מקומות על גגות הבתים ועל גבעה שהשקיפה על האצטדיון. "שמענו אותם בבירור", הודה אריק דייר בסיום. "הם היחידים שהיו כאן".

קרואטיה אנגליה. רויטרס
שמעו את האוהדים מהגבעה. אנגליה מול קרואטיה ב-2018/רויטרס

ב-2020 זוהי הקורונה שמייצרת סיפורים חדשים. אחרי המחזות מבלארוס ודרום קוריאה, מחר (שבת) כבר עולים למגרש של הגדולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully