וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרכו של רונאלדו: הרכש המיועד של מנצ'סטר יונייטד

29.1.2020 / 11:30

כובש המון מעמדת קישור, מבשל בחסד, מחלץ כדורים, מנהיג דומיננטי וחם מזג שלא סותם את הפה, ובעיקר ממש שונא להפסיד. ברונו פרננדש, שהחל את דרכו כנער צנום בליגה השניה באיטליה והתפתח לכוכב רב גוני, מגיע לאולד טראפורד על תקן המושיע המיועד

עריכת וידאו: ניר חן

הדיווחים על כך שמנצ'סטר יונייטד עשויה לסיים את חלון ההעברות הנוכחי ללא רכש כבר נפוצו, ולכן התפנית החדה מעוררת התלהבות בקרב האוהדים. הייתכן שהשדים האדומים הצליחו לשים את ידם על אחד השחקנים המבוקשים והמבטיחים ביותר בעולם? האם הם עומדים לצרף כוכב בדיוק בעמדה הבעייתית ביותר במערך? ואם זה לא מספיק, ברונו פרננדש מגיע מספורטינג, והאסוציאציות ברורות. יונייטד משתוקקת מזמן למישהו שיחזיר את הרוח של כריסטיאנו רונאלדו. שחקן פורטוגלי שמצטרף מהאריות של ליסבון גורם אוטומטית לנוסטלגיה ומציף את התקווה. אולי הוא המיועד?

ממבט ראשון, מעבר לרגשות הטבעיים, ההקבלה של פרננדש לרונאלדו לא ממש רלוונטית. הוא אפילו לא בוגר האקדמיה של ספורטינג ליסבון, ועשה דרך ארוכה ולא שגרתית כדי לזכות להכרה במולדתו. הוא לא שחקן אגף אלא קשר מרכזי. הוא נוחת באולד טראפורד לא כנער צעיר אלא כרכש נוצץ ויקר בן 25 אשר אמור לפי הציפיות להוות שדרוג משמעותי ביותר כאן ועכשיו. ואולם, יש תכונה אחת בה אפשר למצוא דמיון לא מבוטל בין הפורטוגלי החדש של יונייטד ל-CR7. זהו דחף בלתי נשלט - כמעט חולני - להשתפר, לשבור שיאים ולנצח. הצד השני של המטבע הוא הקושי המובהק להשלים עם מצבים בהם אינו מנצח.

ברונו פרננדש שחקן ספורטינג ליסבון. רויטרס
יחדיר את הווינריות שלו למנצ'סטר יונייטד? ברונו פרננדש/רויטרס

לא מוכן להפסיד גם לבתו

פרננדש מודע לכך היטב. כבר לפני שנה וחצי הוא סיפר בפשטות: "אני לא שחקן שמתמודד טוב עם הפסדים". בכך הוא תירץ התפרצות זעם שהפגין כלפי מבקריו ברשתות החברתיות, אבל אין לו רצון לטפל בסוגיה. מבחינתו, היא דווקא מהווה יתרון. היא מקור הכוח שלו. לכן, למשל, הוא ניסה לפרק את חדר ההלבשה, בעט בתסכול בדלתות נעולות וקילל בשפה בוטה כל מי שהתקרב אליו אחרי שהורחק בספטמבר בשלהי התיקו המתסכל באיצטדיונה של בואבישטה. במועדון המארח הבטיחו לקשר שהסרטון המביך לא יפורסם לציבור הרחב, אך הוא הודלף בכל זאת, ככל הנראה מטעם גורמים בהתאחדות דווקא - ועורר מהומה תקשורתית גדולה. פרננדש התנצל, אבל דאג להדגיש כי היה בסערת רגשות, וזה הרי מצבו הרגיל כאשר קבוצתו לא משיגה את התוצאה הנכונה.

האם זו גישה חיובית ורצויה? תלוי איך מסתכלים על זה. מצד אחד, פרננדש נטה לעתים תכופות לאבד את קור רוחו כבר על הדשא כאשר ספורטינג היתה בפיגור. גם סגולותיו כאב מוטלות בספק, כי הוא הצהיר שלא יהיה מסוגל להפסיד לבתו הקטנטנה בשום משחק בכוונה. "היא תיאלץ לחיות עם התבוסות", טוען הכוכב. מצד שני, השאיפה שלו למצוינות לא יודעת גבול. עם שובו הביתה אחרי כל משחק, הוא חייב להדליק את הטלוויזיה, לראות את השידור במלואו, ולנתח כל נגיעה וכל תנועה שעשה על הדשא. הוא ביקורתי מאוד כלפי עצמו, וחייב להפיק לקחים מכל טעות קטנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שחקן נבחרת ספרד נאצ'ו עם שחקן נבחרת פורטוגל ברונו פרננדש. רויטרס
תופס מנהיגות גם בקבוצה וגם בנבחרת/רויטרס

ספג מכות מאוהדיו

הוא גם תופס מנהיגות בקלות. באליפות אירופה עד גיל 21 שנערכה בקיץ 2017, הוא ענד את סרט הקפטן של נבחרתו על אף ששיחק אז בסמפדוריה, וכמעט ולא היה מוכר בקרב האוהדים הפורטוגלים. הוא הוביל אחריו שחקנים כמו רובן נבס, רנאטו סאנצ'ס, ז'ואאו קאנסלו וגונסאלו גדש. שנה וחצי אחרי שעבר לספורטינג, הוא קיבל את תפקיד הקפטן גם שם, ואין בחדר ההלבשה שחקן קולני יותר. פרננדש ביקורתי לא רק כלפי עצמו - רחוק מכך. שערוריה נוספת התפוצצה העונה כאשר הודלפו לתקשורת הקלטות בהן משתלח הקשר בחלק מחבריו לקבוצה, מאשים אותם בחוסר מחוייבות וטוען שצריך לזרוק את חלקם לכל הרוחות.

לא פשוט להיות כוכב ומנהיג בספורטינג, כי המועדון סובל מלוזריות מובנית, נמצא במשבר תמידי שלא ייגמר בעתיד הנראה לעין, והלחץ מכל הכיוונים עצום. האירוע המכונן ביותר התרחש במאי 2018, פחות משנה אחרי הגעתו של הקשר, כאשר עשרות אולטראס התפרצו למתקן האימונים של המועדון ותקפו באלימות פיזית קשה את השחקנים. רבים מהם, ובראשם פרננדש, ההחליטו בעקבות הטראומה לבטל באופן חד צדדי את החוזים לאור הסכנה שנשקפה להם, ואף פנו לפסים משפטיים על מנת לקבל את השחרור. הם הוגדרו כ"בוגדים" על ידי אוהדים רבים, והתווית הזו ליוותה את פרננדש במשך חודשים גם כאשר חזר בו, שב לקבוצה ואף חתם על חוזה חדש עם סעיף שחרור של 100 מיליון יורו.

ברונו פרננדש. AP
מבקיע המון כקשר. ברונו פרננדש/AP

שיאן הכיבושים של הקשרים

הוא לא סתם חזר, אלא סיפק עונה היסטורית בכל קנה מידה. כבר בעונתו הראשונה בליגה הפורטוגלית, ב-2017/18, הוא נבחר לשחקן המצטיין בפער גדול, על אף שספורטינג דורגה כהרגלה רק שלישית, אך זה כלום לעומת הביצועים אשתקד. ממרכז המגרש, הבקיע הכוכב 33 שערים בכל המסגרות, כולל 20 בליגה, וכך שבר את שיא הכיבושים האירופי עבור קשרים שהיה שייך לפרנק לפמארד. בנוסף, כל המשחק של ספורטינג עבר דרכו, והוא ייצר את מספר מצבי ההבקעה הגבוה ביותר בליגה. זה לא פוגע כלל בעבודה ההגנתית הנהדרת שלו, ופרננדש מוצב גבוה מאוד גם בדירוג מחלצי הכדורים. הוא נבחר, כמובן, שוב לשחקן המצטיין של העונה, אבל ספורטינג סיימה שוב במקום השלישי, בפיגור 13 נקודות מהאלופה בנפיקה.

מבחינת אוהדי האריות, הוא היה ענק בין גמדים. הוא סחב את כל ספורטינג על גבו, ומגוון הכישורים שלו עוצר נשימה. פרננדש ניחן בראיית משחק נפלאה, הוא מוסר בחסד, יודע להתגנב לרחבה למצבי הבקעה, אך גם מפציץ באופן קבוע בבעיטות ממרחק. הוא יעיל מאוד בלחץ על מובילי הכדור של היריבה, ומעריץ מאמנים שדורשים לזכות בכדור מיד אחרי שמאבדים אותו. הוא למד זאת באיטליה, ומאז נוהג לספור בקול רם באימונים את השניות שחולפות מרגע האיבוד עד לרגע החטיפה. אם עוברות יותר מחמש שניות, הקפטן מתעצבן.

ברונו פרננדש סמפדוריה. GettyImages
התקופה באיטליה עיצבה אותו. ברונו פרננדש במדי סמפדוריה/GettyImages

הגיע לאיטליה עם 50 יורו בכיס

התקופה הארוכה באיטליה תרמה לו מאוד ועיצבה אותו כשחקן. ההרפתקה החלה באופן מעט משונה כי סקאוט מזדמן מטעם נובארה צפה במשחק הנערים של בואבישטה כדי לבחון שחקן אחר, אך קשר צנום משך את תשומת ליבו בזכות השליטה הטכנית המרהיבה בכדור. בגיל 17, פרננדש עדיין היה דקיק, ונדמה היה כי רוח יכולה להעיף אותו באוויר. לכן לא נתנו לו המאמנים של בואבישטה להתאמן עם הסגל הבוגר, וכאשר הגיעה ההצעה המפתיעה מארץ המגף, ברונו לא חשב פעמיים. הוא פשוט עזב הכל ונסע, עם 50 יורו בלבד בארנק. הוא עבד שעות נוספות בחדר הכושר, התבלט מאוד בקבוצה הצעירה של נובארה, ובמועדון הוחלט לקדם אותו במהרה הישר לליגה השניה.

בפורטוגל לא ידעו עליו דבר כאשר ליהטט במגרשים הצנועים באיטליה וקיבל את הכינוי המטריף "מראדונה של נובארה". אודינזה מיהרה להחתימו ב-2013, וקיבלה שחקן לא יציב שנטה להיעלם במשחקים לא מעטים ולאבד עשתונות במקרים אחרים, אך גילה לעתים תכופות גם ניצוצות של גאונות טהורה שגררו השוואות לרוי קוסטה, אליל ילדותו. כל זה עבר מתחת לרדאר, ואפילו הצמד ב-1:3 על נאפולי בתחילת 2016 לא עורר עניין מיוחד. זה הספיק רק למעבר לסמפדוריה, ופרננדש אמר אז: "ברור שאשמח לחזור לפורטוגל. לא אכפת לי איזו קבוצה גדולה תקרא לי - אסכים להצעה מכל אחת מהן". פורטו ובנפיקה לא התלהבו, אבל ספורטינג שילמה 7 מיליון יורו ב-2017, וזו היתה אחת הרכישות הטובות בתולדותיה.

קווין דה בראונה שחקן מנצ'סטר סיטי. רויטרס
המודל לחיקוי שלו. דה בראונה/רויטרס

מעריץ את דה בראונה

שנתיים בלבד מאוחר יותר, כאשר סעיף השחרור המפלצתי לפתע לא נראה תלוש מהמציאות, עמדו מועדוני פאר רבים בתור כדי לנהל משא ומתן עם סוכן העל ז'ורז'ה מנדס. מנצ'סטר סיטי היתה יעד ריאלי בקיץ האחרון, גם שמה של מנצ'סטר יונייטד הוזכר, ריאל מדריד היתה לפי הדיווחים קרובה לכאורה להביאו על סף סגירת חלון ההעברות, אבל לטענת השחקן עצמו ההצעה הממשית היחידה היתה של טוטנהאם. הוא אף רצה לשחק עבור מאוריסיו פוצ'טינו, אך התרנגולים לא הסכימו לשלם 70 מיליון יורו. כך נשאר בסופו של דבר קפטן האריות בליסבון, אך כעת - בחלוף חצי שנה נוספת - הוא יעשה ככל הנראה את הדרך לפרמייר-ליג תמורת 55 מיליון יורו.

הקישור הבעייתי של אולה גונאר סולשיאר זקוק נואשות לשחקן מסוגו. לעתים נדרשים אנדראס פריירה או ג'סי לינגארד לתפקד על תקן פליימייקרים, והתוצאה מעליבה מבחינת מועדון בסדר גודל זה. פרננדש אמור להוסיף יצירתיות והברקות, להזין את החלוצים המוכשרים של הקבוצה, ולכבוש מספר נאה של שערים בעצמו. הוא רגיל להיות המנהיג בתחום זה. עם שמונה שערים ושבעה אסיסטים בליגה הפורטוגלית העונה, הוא אחראי ישירות ליותר ממחצית מהכיבושים של ספורטינג. "אני אוהב מאוד לקחת אחריות", הוא טען לא פעם. כעת תהיה לו הזדמנות לעשות זאת על הבמה הגדולה.

פרננדש אף התנסה לאחרונה במעמדים משמעותיים בנבחרת, היה שותף לזכיה בליגת האומות והפך לשחקן הרכב במוקדמות יורו 2020. עברו העשיר בהתמודדות עם משברים עשוי להקל על ההשתלבות, והעובדה כי למד איטלקית תוך חודשים ספורים אחרי המעבר לנובארה מלמדת על יכולת התאקלמות מהירה. פרננדש מגדיר את קווין דה בריינה כקשר הטוב ביותר בעולם כיום, לאחר ירידתו של אנדרס אינייסטה מהבמה, והוא אמור להיות התשובה של השדים האדומים לבלגי של היריבה העירונית. אם יהיה טוב אפילו כמו חצי דה בריינה, ליונייטד יהיה סיכוי אמיתי להיאבק על העפלה לליגת האלופות כבר העונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully