וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורי סבתא: הדרך המפתיעה של מתאו ברטיני לצמרת הטניס

11.11.2019 / 21:18

הוא כשל במבחני יכולת, היה שחקן נוער בינוני וגרם לסבתא שלו לוסיה לדאגה, עד שהיא הסתכלה בעיניו ואמרה לו שהוא יעשה את זה. בגיל 23 האיטלקי, שהובס במשחק הראשון, הוא השם הכי מפתיע בטורניר גמר הסבב היוקרתי ובדרך לכוכבות

מתאו ברטיני טניסאי איטלקי. GettyImages
לא עוד איטלקי שטוב רק על חימר. ברטיני אחרי הזכייה בטורניר הדשא בשטוטגרט/GettyImages

השם המפתיע ביותר בטורניר גמר סבב ה-ATP בלונדון הוא בלי שום ספק מתאו ברטיני. האיטלקי בן ה-23 אמנם הובס אתמול (ראשון) על ידי נובאק דג'וקוביץ' במשחק הראשון, אבל הוא פרץ למאייה הראשונה בעולם רק ב-21 במאי 2018 ואת השנה הנוכחית התחיל במקום ה-54 בעולם כשהוא רושם בקריירה שלושה ניצחונות בסך הכול בארבעה טורנירי גרנד סלאם בהם השתתף. האיטלקי הגבוה והעוצמתי (1.96 מטר) גם לא היה איזשהו שחקן מבטיח במיוחד בנוער ודורג בשיאו שם במקום ה-52 בעולם. גם ההצלחה שלו במחצית הראשונה של 2019, שבאה לידי ביטוי בזכייה בטורניר בודפשט מסבב ה-250 של ה-ATP והגעה עד לגמר טורניר מינכן מאותו סבב, נלקחה מעט בעירבון מוגבל. בכל זאת, ככה זה כשטניסאי איטלקי עושה תוצאות יפות על חימר.

אלא שמאז יוני ברטיני הראה שהוא שחקן רב גוני וממש לא עוד שחקן חימר איטלקי טיפוסי, שלא ממש פוגע על משטחים אחרים. זה התחיל עם זכייה מרשימה מאוד בטורניר הדשא בשטוטגרט כשהוא לא שומט מערכה כל הדרך אל התואר למרות שפגש שם שחקנים חזקים מאוד כמו ניק קיריוס, קארן חצ'אנוב, יאן לנארד שטרוף ופליקס אוז'ה עליאסים. הטניסאי מרומא המשיך במומנטום הזה כשהגיע עד לחצי הגמר בטורניר הדשא בהאלה שבגרמניה כשהוא שוב מנצח את חצ'אנוב. בווימבלדון הוא כבר הגיע לראשונה בקריירה עד לשמינית הגמר תוך שהוא שורד קרב גדול עם 7:6 (5), 6:7 (2), 6:4, 6:7 (5), 3:6 מול דייגו שוורצמן ומפסיד בסופו של דבר רק לרוג'ר פדרר, שהגיע עד לשתי נקודות טורניר בגמר מול נובאק דג'וקוביץ'.

באליפות ארצות הברית ברטיני הראה שגם על משטחים קשים יש לו מה למכור כשעלה עד לחצי הגמר והפך לאיטלקי הראשון מאז קוראדו בראזוטי ב-1977 שמגיע לארבעת הגדולים תחת האורות בניו יורק סיטי. לאורך השנים הטניס האיטלקי חווה הצלחות גדולות אצל הנשים עם שחקניות כמו פלביה פנטה, רוברטה וינצ'י, פרנצ'סקה סקיאבונה ושרה אראני, אבל אל הגברים ההצלחה הזו לא חלחלה. כך ברטיני הפך בסך הכול לאיטלקי הרביעי שמגיע לחצי גמר טורניר גרנד סלאם אחרי בראזוטי, אדריאנו פנאטה ומרקו צ'קינאטו.

המשתתפים בטורניר גמר הסבב, סשה זברב, נובאק דג'וקוביץ', רפאל נדאל, רוג'ר פדרר, דניל מדבדב, מתאו ברטיני, דומיניק תים, סטפנוס ציציפאס. GettyImages
ברטיני/GettyImages

כדי להבין את ההצלחה המפתיעה של ברטיני מזווית נוספת כדאי לחזור לסיפור אותו חלק עם כתב "ניו יורק טיימס" דייויד ואלדשטיין בספטמבר. כשהמדורג שמיני בעולם היום היה נער הוא עבר בדיקות במרכז טניס באיטליה. הבדיקות כללו ריצה, קפיצה, זמן תגובה, סיבולת ובחינות אחרות. ברטיני סיים אחרון כמעט בכל מדד וזה גרם לו לתהות ולשאול את מאמנו דאז אם בכלל כדאי לו להמשיך לשחק. מאמנו, טניסאי העבר וינצ'נזו סנטופארדה, אמר לו שהוא לא הפסיד בכל המדדים ובאחד אפילו ניצח, בגובה. ברטיני התנשא כבר אז ל-1.95 מטר. סנטופארדה שכנע את הקליינט שלו שבשנים הבאות הוא יתבגר פיזית ומנטאלית ויצליח להתחרות עם אותם נערים במשך ארבע שעות לעיני אלפי צופים.

טניס היה חלק מעולמו של ברטיני מגיל צעיר שכן שני הוריו שיחקו במועדון מקומי במשך שנים ושמו לו מחבט ביד. גם אחיו הצעיר ג'אקופו אחראי להצלחה, כפי שסיפר מתאו לאתר ה-ATP: "כשהייתי בן שבע או שמונה ועדיין לא שיחקתי טניס, אחי בא ואמר לי 'בוא לשחק, אתה תיהנה'. אני אמרתי 'הממ אני לא משוכנע'. אז הלכתי לשחק ולא הפסקתי מאז. כך התחלתי". ג'אקופו, אגב, צעיר ממתאו בשנתיים וחצי ומשחק בינתיים בעיקר בטורנירים מסבב הפיוצ'ר והצ'לנג'ר.

ברטיני, שלא כמו כל טניסאי איטלקי אחר בשנים האחרונות, אמר לאתר ה-ATP כי "אמרתי כבר ששני המשטחים האהובים עליי הם דשא ומשטחים קשים. לפני תחילת עונת הדשא אמרתי שחימר הוא המשטח האהוב עליי. עכשיו אני יכול להגיד אולי שכל המשטחים האלה. בעבר נהגתי לשחק הרבה על חימר, התאמנתי בעיקר על חימר. אבל המאמן שלי רצה שאשתפר גם במשטחים אחרים. אז שיחקתי בהרבה טורנירים בשנת 2015. שיחקתי 70% מהטורנירים על משטחים קשים. הקרבתי והשקעתי למען הקריירה שלי. כמובן שהנשקים שלי באים לידי ביטוי הכי טוב על משטחים קשים, אבל זה לא פשוט במיוחד כי אני גבוה. אני אוהב לשחק כשיש לי קצת זמן. זה הדבר שהשקעתי הכי הרבה כדי לשפר במהלך השנים האחרונות".

מתאו ברטיני טניסאי איטלקי. AP
באליפות ארצות הברית ברטיני הראה שגם על משטחים קשים יש לו מה למכור כשעלה עד לחצי הגמר והפך לאיטלקי הראשון מאז קוראדו בראזוטי ב-1977 שמגיע לארבעת הגדולים תחת האורות בניו יורק סיטי/AP

יש לומר שהכניסה לטורניר גמר הסבב היוקרתי הייתה תלויה בעיקר בברטיני, אבל לא רק בו. הוא היה צריך שגאל מונפיס יפסיד לדניס שפובאלוב ברבע גמר טורניר המאסטרס בפריס לפני כשבוע כדי שהצרפתי יישאר מחוץ לטורניר בלונדון והוא יזכה בכרטיס. ב-1 בנובמבר, בשעה שמונפיס שיחק מול שפובאלוב, ברטיני בכלל אכל ארוחת ערב עם חבר במונטה קרלו (שם הוא וטניסאים רבים גרים). כשהטלפון שלו התחיל לרטוט בלי סוף עם הודעות ושיחות, הוא הבין שמונפיס הפסיד ושהוא זה שיזכה לשחק בטורניר גמר הסבב.

כששמע את הבשורה ברטיני הזמין סטייק פיורנטינה ובקבוק שם יין אדום כדי לחגוג. "הייתי כל כך לחוץ בימים האחרונים שפשוט ניסיתי לעשות כל דבר אפשרי כדי שדעתי תוסח", סיפר האיטלקי בראיון, "אחרי שהבנתי מה שקרה, היו לי שיחות וידאו עם הצוות שלי, המאמן שלי, המשפחה וסבתא שלי, עם כל האנשים שקרובים אליי. זה היה רגע נחמד מאוד, אבל באותו לילה היה לי קשה מאוד לישון, חשבתי על יותר מדי דברים".

ברטיני אמנם נולד ברומא, אבל הוא אוהד של פיורנטינה וגם אוהב כדורסל ואת לברון ג'יימס. הוא מחשיב את עצמו כשחקן כדורגל וכדורסל טוב ואולי תכנן את שני הענפים האלה כתחנת מילוט למקרה שהעניינים בטניס לא יסתדרו, כפי שסבתו חששה. לוסיה פוגאסה עברה מברזיל כדי להתחתן עם סבו של ברטיני אליו ביגו והייתה מודאגת מאוד מה יקרה אם נכדה לא יצליח בטניס. ברטיני סיפר על סבתו הפסיכולוגית: "יום אחד היא הסתכלה לי בעיניים וראתה שאני ממש רוצה את זה. אז היא אמרה 'בסדר, לך על זה. אני יודעת שתצליח בכל מה שתעשה כי יש בך המון".

דניס שפובאלוב טניסאי קנדי. רויטרס
אולי ברטיני צריך לשלוח גם לו איזה בקבוק יין? שפובאלוב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully