וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם הפסידו, אבל יש כאלה שהפסידו פחות: השלכות דחיית הקלאסיקו

25.10.2019 / 12:30

ביטול הקלאסיקו השבוע הותיר כ-2,000 ישראלים המומים ובעיקר ללא החזר כספי. מי נותר קירח, מי בכל זאת קיבל חלק גדול מהכסף חזרה ומה צריך לעשות להבא כדי להבטיח שהנזק יהיה מינימלי?

עריכת וידאו: מתן חדד

הקלאסיקו הספרדי הפך כבר מזמן למדורת שבט של התייר הישראלי. בכל שנה תמצאו אלפים שמסמנים ביומן את תאריכי המשחקים בין ברצלונה לריאל מדריד, ואוקטובר 2019 לא היה שונה. אלא שאז כ-2,000 איש שרכשו חבילת טיסה כולל כרטיס למשחק גילו .שהחוויה המתוכננת הפכה לכאב ראש. ההתפרעויות בברצלונה בשל הכרזת הממשל הספרדי על כך שתעמיד לדין את ראשי המרד הקטלאני, הביאו להודעה של ביטול המשחק. כ-4 מיליון שקלים, על פי ההערכות, שיצאו מהכיס הישראלי לכבוד האירוע ירדו לטמיון.

בואו נעשה סדר: לא אחת, חברות תיירות מזכות את הרוכש במקרה של תקלות וביטולי אירועים, אלא שביטול מסוג זה נחשב על ידי כל הגורמים המעורבים כ"כוח עליון". במקרה כזה אין אחריות לחברות התיירות או התעופה שדרכן נרכשו החבילות לקלאסיקו על ביטול, היינו אם רכשת חבילה שכוללת כרטיס למשחק, מלון וטיסה ואינך רוצה לטוס לעיר שנמצאת בכאוס, אין חוק המעגן את ביטול המשחק. הרוכשים היו עסוקים כל השבוע בתחנונים לחברות התיירות השונות בבקשה לקבל את כספם בחזרה, ברוב המקרים ללא הועיל.

אוהדי ריאל מדריד. AP
רוכשי הכרטיסים התחננו ללא הועיל. אוהדי ריאל מדריד בקלאסיקו/AP

הגזרה בכל הקשור לביטול המשחק למעשה התחלקה לשניים - חברות התיירות מול בתי המלון וחברות התעופה והלקוחות הפרטיים מול חברות התיירות, כשעל כל המעורבים בדבר עברו ימים לא פשוטים. כדי להבין זאת לעומק, צריך לדעת כי הטיסות שהוזמנו לברצלונה עדיין בתוקף. עלות מטוס שכזה נעה סביב 120 אלף דולר, כמו גם הזמנות החדרים בבתי המלון שנשמרו לטובת אותם הלקוחות כבר מספר חודשים. למעשה, האנשים היחידים שיכלו בערך לישון בשקט הם אותם אלה שעשו ביטוח נסיעות לחו"ל. הם יכלו לבטל את הטיסה, כשלכך גם הוסיפו הזמנה למלון שכוללת ביטול (מה שאולי הקפיץ את מחיר החדר אבל תמיד משתלם). חשוב לציין כי גם הביטוח לא מחזיר את מלוא הכסף והרוכש נפרד מ-28% של "השתתפות עצמית".

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים למעשה מזמינים לבד את החופשות שלהם ובכך חוסכים מאות שקלים. מבחינה צרכנית, ברור שהאפשרויות שנמצאות היום ברשת שינו את כללי המשחק, אבל דווקא באירועים חריגים כאלה היתרונות של הזמנת דילים בחברות התיירות הגדולות היטיבו מאוד עם הנוסעים וגרמו להם לאבד רק חלק קטן מכספי הביטול. על מנת להבין מדוע, חשוב לדעת שצרכן שהזמין את שירותי התיירות שלו ממספר אתרים שונים מצא עצמו פונה לאתר חברת התעופה לאתר המלונות ואתר הכרטיסים, כאשר משלושתם הוא קיבל תשובה שלילית בדבר האפשרות לבטל את השירותים. חברת התעופה לא יכולה לבטל כרטיס טיסה בגלל אירוע שבוטל ללא קשר אליה, כך גם בית המלון, בעוד אתרי הכרטיסים השונים לא התבלבלו ואמרו ללקוח שכרטיסו תקף למשחק החדש שייערך ב-18 בדצמבר ואינם יכולים לזכותו. לא רק שהלקוח מחויב למלוא התשלום, הוא גם שילם על כרטיס, שאם ירצה לממשו, יצטרך לקנות טיסות ומלונות חדשים.

עוד בוואלה!

הקלאסיקו בין ברצלונה לריאל מדריד ייערך ב-18 בדצמבר: מי תגיע לחוצה יותר?

לכתבה המלאה
דגלי ישראל, ברצלונה. ברני ארדוב
זו כבר מזמן מדורת השבט. דגל ישראל לצד דגל ברצלונה/ברני ארדוב

לאורך השבוע האחרון, חברות התיירות הוצפו בפניות מאותם לקוחות שאיבדו את כספם. בדומה לחוויה של לקוח שבחר להזמין לבדו, רבים מרוכשי החבילות בחרו לעשות זאת דרך חברות תיירות פחות ותיקות וגם כאן לא ממש זכו לראות את כספם בחזרה. למשל, מיכאל ביטון שרכש דיל בחברה מסוימת סיפר: "התאכזבתי מאוד מהחברה. הם לא ניסו לבוא לקראת הלקוחות שלהם, לעומת חברות אחרות כמו איסתא, אופיר טורס ועוד, שנתנו ללקוחותיהם דמי ביטול של 400 יורו. זה אולי גבוה, אבל עדיין סביר בהתחשב בסיטואציה. בשיחה שלי עם נציגים של החברה הצעתי לשלם דמי ביטול דומים או אפילו גבוהים יותר אך נעניתי בשלילה". עוד עשרות תלונות בדומה לזו של ביטון הציפו את הרשת. חלק מאותם רוכשי הכרטיסים נאלצו לספוג כמעט את כל עלות הטיול, למעט הכרטיס למשחק, מבלי לטוס כלל לבירה הקטלונית.

כך יוצא שלראשונה מזה שנים, חברות התיירות הגדולות יצאו נשכרות לטובה מאירוע שבו נפגעו לקוחותיהם. חשוב לציין שוב, כי אין פה מחויבות חוקית מבחינת החברות להחזיר כספים. ביטול הטיסה או הזזת המועד יכול להתבצע עד 7 ימי עסקים לפני כן, ורוב החדרים שהוזמנו היו ללא אפשרות ביטול. "כחברת תיירות גדולה שנותנת שירות לאלפי לקוחות, יש לנו גם את היכולת להפעיל את כובד משקלנו מול הספקים השונים כמו חברות התעופה ובתי המלון, גם במקרים מובהקים שמוגדרים ככוח עליון", מספר עידו ווג, מנכ"ל חברת איסתא ספורט, "ניהלנו שיחות רבות במהלך החג עם הספקים והצלחנו להקטין משמעותית את הנזק הכספי עבור לקוחותינו. לקוח שרכש חבילה מאיתנו בעלות של 1,200 יורו, אם יחליט לטוס למשחק הדחוי יינזק רק ב=200 יורו ואילו לקוח שאין לו את האופציה לטוס למשחק ישלם כ-400 יורו דמי ביטול".

ביום רביעי האחרון כבר הכריזו ראשי התאחדות הספרדית על קיום המשחק ב-18 בדצמבר. כעת מעניין יהיה לעקוב האם חברות התיירות הגדולות החזירו לעצמן משהו מקהל הלקוחות העצום שאיבדו בשנים האחרונות. דבר אחד אולי ייקלט: לפעמים מה שזול עולה ביוקר. כל אוהד כדורגל שחולם להיות במשחק הגדול בעולם יחשוב היטב אם לחפש את הדרך הזולה ביותר ולצאת קירח, או לשלם מעט יותר ולהיות שקט ובטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully