וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למכירה: מועדון צמרת על סף פשיטת רגל

איזי עין-דור

28.12.2002 / 11:31

סרג'יו קראניוטי הודיע על פרישתו מניהול לאציו. איל המזון השאיר למחליפו קבוצה חזקה, אך מלאה בחובות. איזי עין דור על נשיא וקבוצה שנויים במחלוקת

"אני משאיר אחרי לאציו ענקית", אמר השבוע סרג'יו קראניוטי בראיון לעיתון הגאזטה דלו ספורט. ואכן קראניוטי יכול להתגאות בקבוצתו, שהפכה להיות אחת מהקבוצות הטובות ביותר באירופה בעשור האחרון. הטייקון האיטלקי, שלקח לפני שנתיים אליפות
עם קבוצתו, החליט לעזוב את לאציו ב-3 בינואר, היום בו ייבחר ועד מנהל חדש למועדון.

קראניוטי עצמו בטוח בהישגיו ובעובדה, כי הוא עשה את המיטב למען הצלחת קבוצתו. איל המזון בן ה-62, ביטא את העצבות שמלווה אותו בעזיבתו, "החיים בנויים ממעגלים ומעגל זה מסתיים, למרות שתקופת החגים השנה תהיה שונה מאוד עבורי, הנפש שלי רגועה ושלמה מפני שאני יודע שעשיתי רבות עבור הקבוצה."

קראניוטי השתלט על לאציו ב-1992 ומיד החל לשקם את הביטחון של הקבוצה, שהיתה עד אז קבוצה בינונית בלי הישגים כמעט, שלא הצליחה להתמודד מול הגדולות. בעלי ענק המזון צ'יריו, היה לנשיא הראשון של קבוצה איטלקית שהוציא את מניות קבוצתו למסחר
בבורסה. לצ'יריו וקראניוטי 51 אחוזי בעלות על והנשיא החל לשפוך כסף גדול לקבוצה הרומאית השניה בגודלה בעיר. ויש אומרים הראשונה.

לאציו השתפרה משנה לשנה, לפני שהתבססה כקבוצת ענק אירופאית. היא סיימה חמישית ב-93', רביעית ב-94', שניה ב-95', שלישית ב-96', רביעית ב-97' ושביעית ב-98' הכשלונית יחסית, שהביאה לחילופי מאמנים רבים. דינו זוף המאמן בא והלך, עד שבסופו של דבר התייצב השבדי, סוון גוראן אריקסון בתפקיד. ב-99' סיימה הקבוצה במקום השני, נקודה אחת בלבד מהמקום הראשון כשהאליפות נלקחת ממנה במחזור האחרון ע"י מילאן. באותה השנה התנחמה הקבוצה בזכיה בגביע אירופה למחזיקות גביע. ב-2000 כבר היה תורה לגנוב את הסקודטו על קו הסיום, כשהקורבן היתה יובנטוס של זידאן ודל פיירו. היתה זו האליפות הראשונה של לאציו מזה 26 שנה והשניה בסה"כ. באותה שנה לקחה הקבוצה גם את הגביע האיטלקי והגיעה עד לרבע גמר הצ'מפיונס ליג, תוך שהיא חוגת 100 להיווסדה.

קראניוטי ריפד את הסגל של אריקסון בכוכבים כמו אלסנדרו נסטה, אנג'לו פרוצי, חואן סבסטיאן ורון, דייגו סימאונה והרנן קרספו, כשכמעט כל שם חם באירופה הוזכר במעבר אפשרי לתכולים של רומא. "שני הרגעים הקסומים ביותר בחיים שלי, הם הזכיה בסקודטו והנצחון על מנצ'סטר יונייטד בסופר קאפ האירופי ב-99'," אמר קראניוטי כשהוא נזכר בתקופה היפה שלו בקבוצה.

אך לקראניוטי היו גם רגעים קשים בקבוצה. לאציו היתה מזוהה כמעט מאז הקמתה ב-1900 עם התנועה הימנית הקיצונית של איטליה. קראניוטי נקנס כמעט בכל שבוע בסכומי כסף אדירים על ההתנהגות הגזענית של אוהדי קבוצתו ויותר מפעם אחת איים לפרוש בשל כך. אח"כ התחילה חברת צ'יריו שבבעלותו להפסיד כספים, הכדורגל באיטליה נכנס למשבר מקצועי ועסקאות ענק שהיו אמורות להכניס כסף, כמו ה"פיי פר וויו" בטלביזיה, קרסו והשאירו את לאציו על סף פשיטת רגל.

השנה שעברה היתה הגרועה ביותר מהבחינה הזו. התכולים נכנסו בסיומה לגרעון שיא של כ-500 מיליון יורו. הסכום הדמיוני הזה נבע מירידה של 12 אחוז בהכנסות ומהפסדים שגדלו ב-57 אחוז
והגיעו ל-139.8. בנוסף לכך המשיך קראניוטי לפזר כסף על שחקנים, מאמנים, משכורות ומה לא, וכמעט גרם לה לפשוט את הרגל, בדיוק כפי שקרה לפיורנטינה הגדולה מפירנצה.

הבעיות מתחילות להשיג את לאציו

השנה התחילו הבעיות הכלכליות להתעורר שוב, כשבשבועות האחרונים החלו השחקנים להתלונן על כך שמשכורותיהם עדיין לא נכנסו. בהתחלה היה זה הקשר הארגנטיני דייגו סימאונה שביקש מקראניוטי להתייחס לבעיית תשלומי המשכורות ועשה זאת מעל גבי העיתונים, למען הגברת הלחץ על הנשיא. אח"כ התעורר השוער אנג'לו פרוצי, שאיים ועדיין מאיים בעזיבה במידה ולא ישולם לו החוב על ארבעה חודשי משכורת, בסך 720,000 יורו.

המאמן רוברטו מנצ'יני הצליח עד עכשיו, בצורה יוצאת מן הכלל לגרום לשחקנים שלו לשכוח מהבעיות הכלכליות ולהתרכז במשימות על הדשא. משפטים כמו, "התנהגות השחקנים היא מדהימה בהתחשב בתקופה הקשה שעוברת על המועדון ועליהם" נאמרים על ידו כמעט בכל ראיון עימו. מנצ'יני למעשה משתמש במצב הגרוע של הקבוצה, ככלי מוטיבציה מלכד, ומצליח להיצמד בעזרתו למובילות ממילאנו, כשהוא אוחז ברצף של 14 משחקים ללא הפסד (למעשה מאז ההפסד לקייבו במחזור הפתיחה).

מנצ'יני שופך מילים חמות לבוס שלו, אך רומז כי למעשה הגיעה שעתו לעזוב את המועדון: "כשהנשיא יעזוב זו בהחלט תהיה מכה
כואבת, אך אני בטוח שהוא עושה את הצעד הנכון למען טובתה של הקבוצה." בכל מקרה נראה כי סבלנותם של הכוכבים כבר עומדת לפקוע וישנם כאלו שמדברים בגלוי על עזיבה בקרוב מאוד.

בורסת ההימורים כבר התחילה להתעורר בנוגע לזהות מחליפו של קראניוטי, שכבר יותר מחצי שנה מחפש קונים למועדון. "אני מקווה שמי שיקח את המועדון, ייהנה מאותו מזל טוב לה זוכה הקבוצה השנה. בכל מקרה הוא מקבל לאציו חזקה וטובה." הזמן יאמר כנראה את שלו בנוגע למידת הצלחתו של קראניוטי. אוהדי רומא בוודאי שמחים על עזיבתו של מי שהפך את יריבתם המושבעת לכח של ממש בכדורגל האיטלקי והאירופי, אך גם אוהדי לאציו לא יזילו דמעה על ההליכה של מי שהפך את לאציו לאחד מהמועדונים העניים ביותר ביבשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully