וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי משכר: צ'ארון שרי הוא רכש עם פוטנציאל גבוה מאוד עבור מכבי חיפה

13.8.2019 / 16:40

הפליימייקר ההולנדי גדל בעוני, פילס את דרכו בזכות כשרון ונחישות, ולפני ארבע שנים היה על סף הופעת בכורה בנבחרת הולנד. עם יצירתיות, ראיית משחק משובחת, רגל שמאל אימתנית ומאזן כיבושים נהדר, הוא עשוי להפוך לאחד הזרים המלהיבים בתולדות הירוקים

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

בווידאו: התגובות להדחת מכבי חיפה מהליגה האירופית

הכדור החופשי של צ'ארון שרי טס מכ-30 מטרים בעוצמה ובסיבוב הישר לחיבורים של פיינורד, השוער לא הספיק אפילו לזנק, ומאמן היריבה פרד רוטן הרים ידיים בחוסר אונים. הוא הרי השתוקק לראות את שרי בקבוצתו ודרש מפורשות מההנהלה להחתים את "הפושע הקטן" כהגדרתו מספר חודשים קודם לכן, בינואר 2015. כרונינגן נקבה לכאורה בתג מחיר גבוה, כ-5 מיליון יורו, והמנהל הספורטיבי מרטין ואן חל סירב בתוקף. זה היה הקש ששבר את גב הגמל מבחינת רוטן, אשר הודיע כבר בפברואר לממונים כי יעזוב בתום העונה. "דעותינו שונות לגבי הדרך הנכונה להשיג את המטרות", הוא הסביר, והביע אכזבה גדולה.

הכיבוש המרהיב של שרי רק זרה לו מלח על הפצעים, והקשר עצמו חייך בסיפוק: "לא הטרדתי את עצמי במעבר שנכשל, אבל ברור שזה נחמד להבקיע מולם. כעת אני מקווה לשחזר את הביצוע גם בשבוע הבא ברוטרדאם". והוא לא התכוון למפגש נוסף מול פיינורד, אלא לגמר הגביע באיצטדיון דה קייפ, אשר הטריף את כל איזור כרונינגן - כי היתה זו הזדמנות נדירה להניף תואר ראשון בתולדותיה.

שחקן כרונינגן לשעבר צ'ארון שרי חוגג עם חבריו את הזכייה בגביע ההולנדי. GettyImages
היה המוח של כרונינגן. שרי/GettyImages

הגיבור הגדול של הגביע ההיסטורי

מוזר לחשוב על כך, כי מדובר במועדון שורשי עם מסורת מפוארת אשר בשורותיו עברו בצעירותם כוכבים כמו רונאלד קומאן, אריאן רובן ולואיס סוארס, אבל זו היתה המציאות - כרונינגן מעולם לא זכתה בכלום עד מאי 2015. את הצ'אנס הזה אי אפשר היה לפספס, והניצחון 0:2 על זוולה הוציא עשרות אלפים לרחובות. ואולי שרי לא הרשית בגמר עצמו, אבל הוא היה הכוכב האולטימטיבי בהישג החלומי של הירוקים-לבנים, ושמו נרשם באותיות זהב בספרי ההיסטוריה. הוא היה המוח מאחורי רוב המהלכים, וגם הרגל המסיימת. עם 17 שערים ו-12 בישולים בכל המסגרות, הוא היה אחד הפליימייקרים הבולטים בהולנד, מעורב באופן ישיר בכמחצית מכיבושי כרונינגן בליגה.

לא לחינם זימן אותו זמן קצר לאחר מכן מאמן הנבחרת חוס הידינק לסגל, ופרשנים רבים סברו כי הקשר הצנום ראוי לשחק במועדון גדול. "אין לי ספק שאני בשל לשחק באייאקס, באיינדהובן או בפיינורד. אין לי סיבה להצטנע עוד, כי הוכחתי את עצמי לאורך זמן", הצהיר הכוכב עצמו. בצדק. לשרי רגל שמאל קטלנית ששיחררה בעיטות מכל הטווחים. הוא התמחה בביצוע כדורים נייחים. הוא ניחן בראיית משחק נהדרת וניווט את המהלכים. הוא רב-גוני בזכות התנסותו כקיצוני בשני האגפים בנעוריו, ולכן אוהב מאוד להיות נייד על המגרש ולצוץ בכל מקום אפשרי. ואם זה לא מספיק, הוא גם לוחם שמחלץ כדורים ויודע להפעיל לחץ על היריב. שחקן כמוהו היה אמור לזכות להכרה גדולה הרבה יותר.

שחקן קווינס פארק ריינג'רס לשעבר צ'ארון שרי. GettyImages
המעבר ללונדון העלים אותו מאור הזרקורים. צ'ארון שרי במדי קווינס פארק ריינג'רס/GettyImages

השכן של מלכת אנגליה

ואולם, שרי כבר היה בן 27, והגיל לא השתלב טוב עם תג המחיר מבחינת קבוצות הפאר ההולנדיות. חוסר הנסיון במעמדים הגדולים הרתיע גם קונים פוטנציאליים מחוץ להולנד, והאופציות נסגרו בזו אחר זו. לבסוף, שילמה תמורתו קווינס פארק ריינג'רס 4 מיליון יורו. כך נקברו השאיפות ללבוש את החולצה הכתומה של הולנד, כי הידינק לא העניק לו את הבכורה בקיץ 2015, ומליגת המשנה האנגלית קשה עד בלתי אפשרי להישאר באור הזרקורים. בדיעבד, הצעד הזה עצר את המשך הנסיקה, ובמולדתו שכחו עם הזמן מקיומו. "וואו, מזמן לא שמעתי את השם הזה", השיבו לי השבוע בניסוח דומה לא פחות מארבעה עיתונאים הולנדים.

מדוע נדד שרי בשיא הקריירה דווקא לק.פ.ר? היה כאן שילוב של ציפיות לא מציאותיות לעלות לפרמיירליג עם שכר גבוה בהשוואה לכרונינגן ורצון להתנסות בחיים בלונדון. ליתר דיוק, התגורר הקשר בעיר ההיסטורית ווינדזור, ליד משפחת המלוכה. חגיגות יום הולדת 90 של אליזבת השניה נערכו ממש לנגד עיניו, והוא התלוצץ בראיון: "אני השכן של המלכה, בלי הגזמה. לא רע בשביל בחור משכונת מצוקה של אנסחדה".

שחקן כרונינגן לשעבר צ'ארון שרי. GettyImages
את הצבע הוא כבר מכיר. צ'ארון שרי במדי כרונינגן/GettyImages

חייב את הכל לאמא

כן, הוא גדל בתנאים לא פשוטים, ועוד במשפחה חד הורית. אביו נטש כשצ'ארון הקטן היה בן שלוש, ואימו חינכה אותו ואת שני אחיו הגדולים לבדה. "אני לא יודע איך היא עשתה את זה. זו הייתה משימה קשה מנשוא. אוכל תמיד היה לנו, אבל את החשבונות לא הצלחנו לשלם, ופעמים רבות באו אנשים ועיקלו לנו חפצים. החיים היו קשים מאוד עבורי עד שקיבלתי את החוזה הראשון בגיל 19. אני רואה כדורגלנים שמגיעים ממשפחות מסודרות, והם לא לחוצים במיוחד. אם משהו ישתבש, יש להם גיבוי. זה לא היה המקרה שלי. לא הרשיתי לעצמי לחשוב כך. הייתי חייב להצליח, ועשיתי את זה בדרך הקשה ביותר", סיפר שרי בדיעבד.

היא היתה מסובכת במיוחד כי באקדמיה של טוונטה ממש לא האמינו בו. צ'ארון היה ילד צנום, ומאמניו סברו כי לעולם לא יהיה חזק מספיק לכדורגל מקצועני. הוא היה קרוב לניפוי מספר פעמים, ותמיד הצליח לשכנע את הבוסים לתת לו הזדמנות נוספת. לבסוף, כאשר ראה שדרכו חסומה, הוא יצא להשאלות בקבוצות מהליגה השניה, אך גם שם זה לא טריוויאלי. ב-2010, כאשר התדרדר לספסל של רוזנדאל הקטנה, בקצה השניה של הולנד, במרחק יותר משעתיים נסיעה מהמשפחה האהובה, הוא שקל - בפעם הראשונה והאחרונה בחייו - לפרוש מכדורגל ולחפש תעסוקה אחרת.

ההתלבטות לא היתה רצינית, בין היתר כי העצה של חברו הקרוב אלג'רו אליה הידהדה בראשו. אליה הוא לא פילוסוף דגול, והפוטנציאל העצום שלו התבזבז בשל אופיו הבעייתי, על אף שזכה לשחק בהמבורג, יובנטוס, ורדר ברמן ופיינורד. ובכל זאת, הוא השפיע עמוקות על הקריירה של שרי כאשר השניים חלקו חדר הלבשה בטוונטה. אליה ראה שידידו מתקשה להוכיח את עצמו והקפיד לעודד אותו: "תאמין בעצמך, תמשיך להתבסס על הכשרון שלך, ובסוף זה יגיע. זה לא חייב לקרות היום. אפשר גם לחכות".

פטר בוס מאמן באייר לברקוזן. GettyImages
שרי לא רצה "להיתקע" בלעדיו בתל אביב. פטר בוס/GettyImages

חזה שבוס יעזוב את תל אביב

שרי חיכה, השקיע את כולו באימונים, פרח במדי אמן הקטנה בעונת 2010/11, ונבחר לשחקן המצטיין בליגה ההולנדית השנייה. דן האג מיהרה להחתים את היהלום החדש שהגיע לליגה הבכירה בגיל 23, והבריק לפרקים, גם אם האוהדים האשימו אותו בחוסר יציבות. כאשר עבר לכרונינגן ב-2013, הוא השתפר מאוד גם בהביט זה, וסיפק את הסחורה על בסיס שבועי. 27 שערים תוך שנתיים מעמדת קישור היוו מאזן פנטסטי אפילו במונחי הולנד. לו לא היה בוחר להיות השכן של המלכה, ייתכן שהיה מפורסם היום קצת יותר, אבל את הנעשה אין להשיב.

לשחקנים יצירתיים עם נגיעה עדינה בכדור לא תמיד קל להתאקלם לסגנון הפיזי בליגת המשנה האנגלית, אך שרי עשה זאת בקלות יחסית. הוא הסתדר היטב כקשר שמאלי, הבקיע שער אדיר לחיבורים של בולטון דווקא ברגלו הימנית החלשה, והשתלב טוב אפילו יותר כאשר חלוץ העבר ג'ימי פלויד האסלביינק מונה למאמן בדצמבר 2015 והעביר אותו לתפקיד הטבעי כפליימייקר.

זה היה, אם כך, עיתוי לא אידיאלי לנסות לשכנע אותו לעבור למכבי תל אביב. פטר בוס, שחתם אצל הצהובים בינואר 2016, הכיר היטב את כישוריו של שרי. למעשה, אין מאמן מולו הבקיע הקשר יותר במהלך קריירה - ברזומה שלו חמישה שערים לרשת ויטסה של בוס. לכן דורג שרי בראש רשימת הרכש הרצווי שהוגשה לג'ורדי קרויף, אבל הכוכב סירב. הרומן שלו עם האסלביינק רק התחיל, הוא עדיין טיפח שאיפות לעלות לפרמיירליג, וגם ההערכה שלו לגבי תוכניותיו של בוס התבררה כנכונה. "פטר מאמן נהדר, אבל הוא עשוי לעזוב תוך חודשים ספורים, ואני אתקע בלעדיו בתל אביב", הוא הסביר - וצדק.

צ'ארון שרי במדי קייסריספור. GettyImages
האוהדים התאהבו. צ'ארון שרי בקייסריספור/GettyImages

ירוק-לבן עושה לו רק טוב

לרוע המזל, גם הקדנציה של האסלביינק לא האריכה ימים בלונדון, והמנג'ר פוטר מק.פ.ר בנובמבר 2016. לשני ההולנדים ממוצא סורינמי היתה שפה משותפת, וללא המנטור החליט שרי כי אין לו מה לחפש בקבוצה ששקעה בבינוניות בכל מקרה. הוא דרש לעזוב כאשר קיבל הצעה שמנה מהעולה החדשה לליגה הסינית גויז'ו, קיבל את מבוקשו ונעלם מאירופה למשך עונה וחצי.

בקיץ שעבר הוא חזר בהשאלה לקייסריספור הטורקית, והותיר רושם חיובי. "קייסריספור עצמה לא ענתה על הציפיות, אבל שרי בהחלט היה שחקן מפתח כעושה משחק, ולעתים כחלוץ שני. הוא החזיק את הקבוצה במשחקים רבים וחילץ אותה ממאבקי ההישרדות. האוהדים אהבו אותו מאוד", מספר העיתונאי הטורקי קאן ביזאט. עם תשעה כיבושים וארבעה בישולים, היה ההולנדי מעורב שוב באחוז ניכר מ-34 שערי הליגה - וזה נתון שמאפיין אותו לאורך רוב הקריירה. המועדון קיווה להשאירו, אך הוא בחר לנדוד מעט דרומה במזרח התיכון, להצטרף למכבי חיפה ולהפוך לשחקן רכש מסקרן עם פוטנציאל אדיר.

בגיל 31, שיאו בהחלט מאחוריו, אבל שרי הוכיח בעונה החולפת כי הוא ממש לא שחקן עבר, וכושרו עשוי להספיק כדי להצית את הדמיון בליגת העל. אין בישראל שחקנים רבים עם מגוון כישורים כמו שלו, ובכרמל משתוקקים מזמן לפליימייקר שמסוגל הן לנווט את המשחק והן להבקיע בעצמו. אם הכל יתחבר, מסוגל שרי להפוך לאחד הזרים הטובים והאהובים בעידן יעקב שחר. ואולי הוא הגיע באיחור מבחינת פרד רוטן שלא יזכה לעולם לאמן אותו, אבל צבעי ירוק-לבן מזכירים לו את השנתיים הנפלאות בכרונינגן. ואם המועדון ההולנדי זכה בניצוחו בתואר הראשון בהיסטוריה, אולי הוא מסוגל גם להצעיד את חיפה לאליפות ראשונה מאז 2011.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully