לוקה ואלדשמידט שחקן נבחרת גרמניה הצעירה. רויטרס
לוקה ואלדשמידט שחקן נבחרת גרמניה הצעירה/רויטרס

לה וידה לוקה: יורו 2019 החלומי של לוקה ואלדשמידט

28.6.2019 / 16:00

בפרנקפורט הוא סבל ובהמבורג כבר הספידו את הקריירה שלו, אבל בחממה של פרייבורג הצליח לוקה ואלדשמידט לחזור למסלול שיועד לו מלכתחילה וכעת הוא השם החם של גרמניה והשיאן החדש של יורו הצעירות. הצמחוני שרוכב על וספה ועושה חיים משוגעים באליפות אירופה

"היו לו שתי מסירות גרועות מול השער", הסביר הבלם טימו באומגרטל, "אז הוא בטח חשב לעצמו: 'טוב, במקום עוד מסירה רעה, אני אבעט הפעם'. ותראו מה יצא".

מה שיצא זה שער מרהיב, כנראה הגול הכי יפה של יורו 2019, ורגע שמשנה קריירה. הטיל המונחה ששיגר לוקה ואלדשמידט מ-30 מטרים לרשת של אוסטריה ב-1:1 של גרמניה הצעירה בסיום שלב הבתים ביום ראשון באצטדיון באודינה, הפך אותו משחקן שלא הופיע אפילו ברשימת 30 הכישרונות הגדולים בתחילת הטורניר הזה - לשם הכי חם שלו.

הכירו את הכוכב המפתיע של יורו הצעירות.

עוד בנושא:
לוקה ואלדשמידט שוב כיכב, גרמניה עלתה לגמר יורו 2019 עם 2:4 דרמטי על רומניה
כמו ב-2017, גם הפעם היריבה שלה תהיה ספרד, שסיפקה הצגה ב-1:4 על צרפת
"מנצ'סטר סיטי ומנצ'סטר יונייטד נאבקות על עילאי אלמקייס הישראלי"

לוקה ואלדשמידט שחקן נבחרת גרמניה הצעירה. GettyImages
שער שהשתיק את הביקורות הישנות, ברגע שמשנה קריירה. לוקה ואלדשמידט לאחר הביצוע מול אוסטריה/GettyImages

בגרמניה כבר היו קרובים להתייאש מוואלדשמידט. הילד מזיגן, שאביו שיחק לפני 21 שנה במדי דרמשטאדט בליגה השנייה, היה כוכב האקדמיה של איינטרכט פרנקפורט, אליה הצטרף בגיל 14. הוא כבש בצרורות בכל עונה, שיחק בכל נבחרות הנוער של גרמניה ועורר עניין בבאיירן מינכן. כשהיה בן 17 כבר הוקפץ לסגל הקבוצה הבוגרת, אבל המעבר הזה - יחד עם פציעה במפשעה וניתוח מיד לאחר החתימה על החוזה המקצועני הראשון - היה חד וקיצוני מדי עבורו.

"פשוט לא הייתי מוכן", הודה בכנות. "זה שינוי גדול להגיע מהנוער לבוגרים ופתאום לחכות על הספסל ולהרגיש שאתה נותן 110 אחוז באימונים ואף אחד לא מבחין בכך. קשה להרים את עצמך פעם אחר פעם". תומאס שאף היה המאמן שהעלה אותו לסגל הבוגר ונתן לו את ההזדמנות הראשונה, ארמין פה הגיע אחריו ומיעט להשתמש בו, וניקו קובאץ' כבר ויתר עליו סופית.

המנהל הספורטיבי פרדי בוביץ' עוד ניסה להתעקש. "מה עוד אתה רוצה?", שאל את ואלדשמידט בפגרת החורף ב-2015 במטרה להשאירו, כאשר החלוץ הצעיר הגיע עם הצעה מהליגה השנייה וביקש לצאת להשאלה. פרנקפורט רצתה להאריך לו את החוזה בשלוש שנים ושכנעה אותו להישאר, אבל בקיץ הוא כבר נטש. "אחרי שעניין ההשאלה נפל, חשבתי רבות על העתיד שלי. לא רציתי להאריך חוזה. הייתי חסר ביטחון וידעתי שאני חייב לצאת משם. הייתי צריך משהו חדש".

לוקה ואלדשמידט במדי איינטרכט פרנקפורט 2015. GettyImages
המעבר לבוגרים היה חד וקיצוני מדי. לוקה ואלדשמידט במדי איינטרכט פרנקפורט ב-2015/GettyImages

ואלדשמידט יצא משם אחרי שער אחד (במשחק גביע) ב-17 הופעות, אבל בחר בדלת הלא נכונה. אחרי קשיי הגדילה בפרנקפורט, הוא עבר להמבורג המתוסבכת וסבל שם מחילופי המאמנים התכופים ומהלחץ העצום. החלוץ נפצע והורד לקבוצת המילואים, אבל אז חזר וזכה למעמד של אליל ב-20 במאי 2017, בזכות שער הבונדסליגה הראשון בקריירה. הוא נכנס כמחליף לקראת סיום קרב התחתית מול וולפסבורג, ותוך פחות משתי דקות נגח את שער הניצחון והשאיר את המבורג בליגה בדקה ה-88. אלא שגם בעונה השנייה הוא הסתפק בשער בודד, והפעם הקבוצה כבר לא הצליחה להינצל. הירידה ההיסטורית של המבורג גם עלתה לו במקום בסגל הנבחרת הצעירה.

"הרגשתי כל הזמן שיש לי הזדמנות אחת - או שאצליח או שאני שוב בחוץ", התייחס לימי הטרפת בהמבורג. "אחרי כמה משחקים שבהם לא שותפתי, התפרסמה כתבה שכותרתה הייתה: 'ואלדשמידט בנקודת השפל של הקריירה'. ואני הרגשתי אז שהקריירה שלי בכלל לא התחילה".

הקריירה הוזנקה באופן רשמי ביער השחור. פרייבורג הצנועה, שהפכה לחממה בשנים האחרונות וקידמה שחקנים דוגמת מקס קרוזה, מקסי פיליפ, וינצ'נזו גריפו, מתיאס גינטר ואחרים, הסכימה לשלם 5 מיליון יורו להמבורג (רק מיליון פחות משיא ההעברות של המועדון) כדי לרכוש את ואלדשמידט ולהחתימו עד 2022. ההחלטה הזו אולי נראתה תמוהה בקיץ שעבר, אבל עכשיו, לאור ההתעניינות הגוברת והעובדה שאין לו סעיף שחרור, היא מסתמנת כהברקה שתניב תשואה גבוהה בעתיד הקרוב.

השקט של פרייבורג והביטחון שקיבל מהמאמן כריסטיאן שטרייך, סייעו לוואלדשמידט להזכיר את ימיו ככוכב נוער. אמנם רק 16 מ-30 ההופעות שלו בליגה היו בהרכב, אבל הוא סיפק תוצרת מרשימה עם תשעה שערים ושלושה בישולים, והקבוצה לא הפסידה בשמונה מתשעת המשחקים בהם מצא את הרשת. שטרייך השתמש בו כחלוץ, הציב אותו גם כחלוץ שני מאחורי נילס פטרסן ולפרקים אפילו בכנף ימין, משם ביצע כניסות עם רגל שמאל. "הוא כישרון ענק, אבל עדיין בשלב ההתפתחות שלו", הסביר שטרייך. "יש לו עוד הרבה מה ללמוד, ואולי יתמזל מזלי ואמשיך להיות זה שילמד אותו. יש לו ראש, הוא בחור טוב ופיקח".

לוקה ואלדשמידט. רויטרס
אליל, אבל רק לרגע. לוקה ואלדשמידט לאחר השער שהשאיר את המבורג בליגה/רויטרס

היכולת הטובה בבונדסליגה החזירה את ואלדשמידט לנבחרת הצעירה, אם כי לא כשחקן מוביל. שמות בולטים כמו תילו קהרר, יוליאן ברנדט, לירוי סאנה, קאי האברץ וטימו ורנר שכבר מופיעים דרך קבע בנבחרת הבוגרת, קיבלו שחרור מהטורניר והמאמן שטפן קונץ התלונן שאין לו חלוצים. ורנר ששיחק לצד ואלדשמידט בנוער לא עמד לרשותו כאמור, סדריק טויכרט שכיכב במוקדמות עם שבעה שערים בשבעה משחקים נשאר בחוץ כי בקושי שיחק בשאלקה, וקונץ הביע געגועים לדייבי זלקה שהצטיין בזכייה ביורו 2017.

בהיעדר אופציות אחרות, המאמן הימר על ולאדשמידט כחלוץ החוד שלו וראה אותו משתף פעולה בצורה פנטסטית עם מפתיע נוסף, מרקו ריכטר מאוגסבורג. אחרי שער אחד במוקדמות, הוא נכנס ליורו בסערה עם גול מול דנמרק, שלושער מול סרביה שהעמיד באור חיוור את לוקה יוביץ' וכמובן הרקטה לחיבורים של אוסטריה. המאמן קונץ לא שכח למי מגיע הקרדיט: "חייבים לשבח את שטרייך שקידם את לוקה בפרייבורג. הוא נתן לו ביטחון ועשה ממנו שחקן מוביל".

ואלדשמידט סיים את שלב הבתים לא רק ככובש המוביל, אלא גם כשחקן שיצר הכי הרבה מצבי הבקעה. היו לו 10 כאלה, בדיוק כמו דני סבאיוס, לורנצו פלגריני וניקולו בארלה. רק להבדיל מהם, הוא משחק כחלוץ. אם כי לא מדובר בחלוץ הגרמני הקלאסי שאוהב כדורים ארוכים ומצטיין במשחק הראש. באיטליה מיהרו לכנותו "איל בומבר" (המפציץ) והשוו אותו למירוסלב קלוזה, מה שהוביל מיידית לדיווח ב"גאזטה דלו ספורט" על כך שלאציו מוכנה לשלם 15 מיליון יורו עבורו, אבל סגנון המשחק שלו מזכיר דווקא את מקס קרוזה. גם הוא שחקן ארוך ורזה עם שמאלית אימתנית ומדויקת, שמוצב בחוד ומעדיף לבוא עם הפנים לשער. הוא חלוץ שאוהב להשתתף בהנעת הכדור ומרגיש נוח יותר כפליימייקר. יותר 10 מ-9 - בדיוק כמו המספר על החולצה.

כריסטיאן שטרייך מאמן פרייבורג עם לוקה ואלדשמידט. GettyImages
גם מאמן הנבחרת החמיא לעבודה שלו. כריסטיאן שטרייך עם לוקה ואלדשמידט/GettyImages

רצף ההבקעות של ואלדשמידט נמשך גם בחצי הגמר מול רומניה, שם החל עם חטיפת כדור ובישול לנאדים אמירי. במחצית השנייה הוא השווה מהנקודה הלבנה, רשם החמצה גדולה וכמה דקות אחרי השכיח אותה עם כדור חופשי נפלא לקורה ופנימה שהשלים מהפך בדקה ה-90. הצמד הזה הפך את החלוץ לשיאן השערים של גרמניה ביורו עד גיל 21 (עקף את פייר ליטברסקי שכבש שישה ב-1982) ושער נוסף בגמר מול ספרד יהווה שיא מפעל חדש. מרכוס ברג השבדי כבש שבעה שערים ביורו 2009, ועשור אחרי הגיע ואלדשמידט, השתווה אליו ועוד יכול לעקוף אותו.

החלוץ הגרמני שהיה אלמוני עבור רבים בפתיחת הטורניר - צמחוני שרוכב על וספה לאימוני הקבוצה - מצטרף בזכות טורניר חלומי לרשימת מלכי שערים הכוללת שמות כמו ג'אנלוקה ויאלי, ראול, אנדראה פירלו וקלאס יאן הונטלאר. ולחשוב שהוא בכלל לא האמין שיהיה כדורגלן מקצוען, אלא כיוון להיות מורה או נגר.

לוקה ואלדשמידט שחקן נבחרת גרמניה הצעירה. רויטרס
שיאן השערים החדש של יורו הצעירוות. לוקה ואלדשמידט/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully