וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרנד פינאלה: נדאל ודג'וקוביץ' מתכוננים לקרב על השיא של פדרר

אור לוי

26.5.2019 / 10:00

המרדף אחרי מלכות תארי הגרנד סלאם נמצא בישורת האחרונה, ואחרי ששכחו מהתקופה הרעה שני הגלדיאטורים מגיעים לרולאן גארוס עם מוטיבציה מיוחדת. איך ישפיעו החתונה של נדאל והרצף הנדיר של דג'וקוביץ' על תוצאות המירוץ, ובעד מי אוהדי פדרר צריכים להיות?

עריכת וידאו: מתן חדד

כשהשמש זרחה הבוקר (ראשון) על יומו הראשון של רולאן גארוס 2019, היא אמנם האירה על איצטדיון חדש ועל שיפוצים נוספים שנערכו במתחם הטניס הפריזאי בשנה החולפת, אבל הסיפור של הטורניר צפוי להיות דומה לזה של השנים האחרונות - רפאל נדאל או נובאק דג'וקוביץ'.

רק לפני מספר שבועות התמונה נראתה מעט שונה. דג'וקוביץ' אומנם זכה בשלושת תארי הגרנד סלאם האחרונים, אבל מאז אליפות אוסטרליה הוא גמגם לא מעט. זה התחיל בהפסדים מוקדמים באינדיאן וולס ובמיאמי, ונמשך כשנראה מהוסס וחסר השראה גם על החימר בהפסד למדבדב במונטה קרלו. בנוסף הביקורת התקשורתית על התנהלותו הפוליטית במסגרת תפקידו כנשיא מועצת השחקנים לא הוסיפה לשלוות הנפש שלו.

אצל נדאל המצב היה מדאיג עוד יותר. חובבי הטניס כבר רגילים לראות ממנו חריקות על משטחים קשים, אבל שלושת ההפסדים שלו בעונת החימר הנוכחית (אף אחד מהם לא מול דג'וקוביץ') והעובדה שהגיע עד לאמצע מאי ללא אף תואר השנה היו חריגים ביותר. הסיפורים הגדולים של הענף לאחרונה היו התואר של פדרר במיאמי והפריחה של הדור הצעיר - במיוחד דומיניק תים וסטפנוס ציציפאס, כמו גם של פאביו פוניני הוותיק.

רפאל נדאל, טניסאי ספרדי. רויטרס
הגיע עד אמצע מאי ללא אף תואר. רפאל נדאל/רויטרס

אבל בשבועות האחרונים שניהם איפסו כוונות. דג'וקוביץ' התאושש ראשון עם תואר מרשים על משטח החימר המהיר במדריד, ולאחר מכן נדאל סיפק תצוגת תכלית אופיינית ברומא, כשגולת הכותרת היתה ניצחון סוחף על דג'וקוביץ' העייף בגמר, ועולם הטניס שוב תוהה מי יכול לעצור את שניהם מעוד מפגש בגמר בפריס?

רוג'ר פדרר קשישא, שלא שיחק ברולאן גארוס בשלוש השנים האחרונות וסוחב ככל הנראה פציעה ברגל מרומא? אפילו מעריציו לא מאמינים בכך. תים, שנראה טוב על החימר אבל לא באמת הצליח להתמודד עם נובאק ורפא בשיא כושרם במשחקים של חמש מערכות? ציציפאס, שזקוק לעוד זמן הבשלה וחימר איננו המשטח הטבעי שלו? אלכסנדר זברב שלא פוגע מתחילת השנה ובאופן מסורתי מתקשה להציג את יכולותיו בגרנד סלאם וקורס תחת משקל הציפיות? חואן מרטין דל פוטרו, שאולי יוכל לנצח אחד מהשניים בהתעלות גדולה, אבל יתקשה לנצח את שניהם?

חשוב לזכור שאנחנו לא עוסקים כאן רק בעוד תואר גרנד סלאם, יוקרתי ככל שיהיה. זכיה ברולאן גארוס השנה תהווה צעד גדול של שני הטוענים לכתר לקראת כס הברזל של הטניס - שיא תארי הגרנד סלאם של פדרר. מצב הדברים הנוכחי הוא כזה: לדג'וקוביץ' יש 15 תארי גרנד סלאם, לנדאל 17, לפדרר 20. הספרדי והסרבי היו אמורים להדביק מזמן את הפער, והשוויצרי היה אמור להיות בשלב הגריאטרי של הקריירה שלו, אבל ב-2017 הוא שבר בצורת של חמש שנים ללא תואר גרנד סלאם, בעוד ששני מתחריו החלו לדשדש, כל אחד מסיבותיו.

עוד באותו נושא

ראשון ברולאן גארוס: משחק הקאמבק של רוג'ר פדרר במוקד

לכתבה המלאה
נובאק דג'וקוביץ' זכיות גרנד סלאם. מערכת וואלה!
נובאק דג'וקוביץ' זכיות גרנד סלאם/מערכת וואלה!

אם רפא יזכה השנה, בגיל 33, הפער מפדרר בן ה-38 יצטמצם לשני תארים בלבד - פער קטן ושביר, כזה שמדיר שינה מעיניהם של מעריצי פדרר ברחבי העולם. הרדיפה אחרי רוג'ר הגדירה במידה רבה את הקריירה שלו. הוא לעולם לא יודה בכך, אבל לסיים את הקריירה עם מספר סלאמים גבוה יותר מפדרר יהיה מבחינתו ההישג הכי גדול שיכול היה לקוות אליו. הישג שבתקופות רבות בקריירה שלו - לא האמין שהוא אפשרי.

מצד שני, הוא בקלות יכול לסיים את המירוץ הזה שלישי. נדאל לא נראה טוב מחוץ לחימר בשנתיים האחרונות, המשטח האדום הוא המבצר האחרון שלו, וגם בו מתגלים בקיעים של חוסר יציבות, עייפות ושחיקה פיזית. אבל הנתון המשמעותי ביותר הוא שרפא אמור להתחתן השנה.

בעבר הביע נדאל רצון להתחתן רק אחרי שיפרוש. פרישה מיידית כנראה לא מתוכננת, אבל השור ממאיורקה הוא טיפוס ביתי ומשפחתי בבסיסו וקשה לדמיין אותו סוחב את המשפחה איתו ברחבי העולם, כפי שבחרו לעשות רוג'ר ומירקה פדרר. קשה גם לדמיין אותו משאיר אותם מאחור, ולכן אם הוא רוצה לשבור את השיא ולהרחיק ממנו את דג'וקוביץ' הוא חייב לזכות ברולאן גארוס השנה.

עבור נובאק, האפשרות שיזכה ברולאן השנה משמעותית במיוחד. פדרר ונדאל מעולם לא זכו בארבעה סלאמים רצופים, והוא ישמח לעשות זאת בפעם השנייה (אחרי ווימבלדון 2015 עד רולאן גארוס 2016), וישמח עוד יותר להשאיר לעצמו סיכוי לזכות בגביע הקדוש האמיתי - ארבעה סלאמים רצופים בשנה קלנדרית אחת. בעוד חמש שנים, כששלושת הגדולים יפרשו ונתחיל לנתח את הסטטיסטיקות הסופיות, הנתון הזה יהיה בעל חשיבות בלתי מבוטלת.

יתרה מכך, דג'וקוביץ' בן ה-32 אמנם נמצא במצב הפיזי הטוב ביותר מבין השלושה, אבל בשנים האחרונות היציבות שלו מתחילה להתערער, והוא נע בין תקופות של כושר מוחץ לתקופות בהן הוא לא פוגע, במיוחד מחוץ לטורנירים הגדולים. כמה זמן עוד תהיה לו מוטיבציה להמשיך להסתובב בסבב הרחק מהמשפחה? התשובה לכך תלויה בשאלה עד כמה הוא יהיה קרוב לשבור את השיא של פדרר.

נובאק דג'וקוביץ' טניסאי סרבי. רויטרס
במצב הפיזי הטוב ביותר מבין השלושה. נובאק דג'וקוביץ'/רויטרס

בניגוד לנדאל, שלקח לו זמן למצב את עצמו מנטלית, כיריב של פדרר, דג'וקוביץ' תמיד ראה את עצמו כזכר-אלפא וכטוען לכתר. אם יזכה ברולאן גארוס זה ייתן לו מוטיביציה להמשיך להלחם ולצמצם פערים. אם יפסיד, במיוחד אם ההפסד יהיה לנדאל, זה עשוי להשליך באופן שלילי על התוצאות שלו בהמשך השנה.

במצב הדברים הנוכחי, קרב על התואר בין השניים הללו יגרום למעריצי פדרר לעודד את מי שנתפס בעיניהם כבעל סיכויים פחותים יותר לשבור את השיא. אבל עדיין לא ברור מי זה. כרגע שני השחקנים הנהדרים האלו קרובים מאוד. כל כך קרובים, שייתכן שבסופו של יום עוד נראה כאן תיקו משולש, אם לא תוצאה עוד מפתיעה יותר. אבל המפתח להישג כזה מתחיל ברולאן גארוס 2019 והזמן להוכיח את עצמם הוא ממש עכשיו.

אור לוי היא חברה בפורום טניס בפייסבוק, המקום לדיוני טניס מקצועיים ברשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully