פאקו אייסטרן עם רפא בניטס, ליברפול, 2005. GettyImages
פאקו אייסטרן עם רפא בניטס, ליברפול, 2005/GettyImages

"סטיבן ג'רארד ביקש ממני, 'תהפוך אותי לקשר הכי הטוב באירופה'": פאקו אייסטרן בראיון

הייאוש בחדר ההלבשה במחצית הקאמבק העצום מול מילאן, הבקשה של קפטן בסיום גמר 2005 והקסם של אנפילד. פאקו אייסטרן בראיון, כולל ההצעה מבית"ר ירושלים, הסרת הקללה והזכייה של מכבי תל אביב באליפות (ד"ש למיכה) והסטוץ הקצר עם יוסי בניון בליברפול

אולי בעולם מקביל זה היה הפוך, ופאקו אייסטרן היה מאמן השבוע נגד אתלטיקו מדריד ולא יפרשן בשבת הבאה את גמר ליגת האלופות באיצטדיון שלה. "באוקטובר האחרון בית"ר ירושלים פנתה אליי, דרך סוכן, וביררה אם יש אפשרות שאגיע לאמן אותה", מספר הבאסקי בראיון לוואלה! ספורט. פאקו אימן את מכבי תל אביב ב-2014/15, אחרי שאוסקר גרסיה עזב במפתיע בקיץ, והצעיד את הצהובים לטרבל היסטורי. מיד לאחר מכן עזב, ומאז הצהובים לא הצליחו לשחזר את ימי הקסם - עד העונה. קללת פאקו תמה, זמן מצוין לבדוק דופק אצל האיש שכמעט חזר לישראל לפני כמה חודשים. אז למה זה לא נסגר? "הייתי תחת חוזה ואני מכבד חוזים", הוא אומר, "וזו התשובה שנתתי להם".

עכשיו יש דיווחים שבית"ר שוב מחפשת מאמן, אני מעדכן אותו. "הפעם הם לא פנו אליי, אבל בכדורגל אתה אף פעם לא באמת יודע מה יקרה. יש כמה הצעות, אני פנוי ובודק ומתלבט, אין שום דבר סגור כרגע".

אני מעדכן אותו שיוסי בניון הוא המנהל המקצועי החדש בבית"ר. באוקטובר הוא עוד לא היה במועדון, מאז הספיק לשוב, לפרוש ולהתמנות. "היינו ביחד כמה חודשים בליברפול לפני שאני עזבתי", הוא נזכר ב-2007. "זו היתה חוויה. הקריירה של יוסי מספרת הכול, בקושי צריך לדבר. הוא היה שחקן נהדר עם איכות לשחק בכל ליגה בכירה. זה שהוא האריך את הקריירה ככה מראה לך הכול על המקצוענות שלו, על הנחישות ובעיקר על האהבה למשחק. הוא היה שחקן קל לאימון, מאלה שתמיד שואלים 'למה עושים את זה?' ולא רק מבצע - אלה השחקנים האינטליגנטיים".

"בניון היה שחקן קל לאימון, מאלה שתמיד שואלים 'למה עושים את זה?' ולא רק מבצע"

יוסי בניון במדי ליברפול ב-2007. GettyImages
יוסי בניון במדי ליברפול ב-2007/GettyImages

ואם כבר בניון וליברפול, והמשחק אותו יפרשן פאקו במדריד, נחזור קודם ל-2005. הפעם האחרונה שליברפול זכתה בצ'מפיונס ליג. באיסטנבול. פנדלים, אחרי 3:3 ב-120 דקות, אחרי 0:3 למילאן במחצית. רפא בניטס המאמן, פאקו עוזרו. כן, ברור שזה ערב שאי אפשר לשכוח. פאקו זוכר גם את התקופה שקדמה לכך.

"אף אחד לא ציפה מאיתנו שנהיה מועמדים לזכייה בכלל. לא היינו טובים בליגה, היינו רחוקים מצ'לסי, וגם בשלב הבתים באלופות כבר היינו בפיגור במשחק האחרון מול אולימפיאקוס". היוונים היו עם 10 נקודות והאנגלים עם 7, ואכן ריבאלדו עשה 0:1 באנפילד". "ואנפילד הוא זה שדחף אותנו", נזכר איייסטרן. "הקסם של אנפילד". וליברפול הפכה ל-1:3 ועלתה לשמינית הגמר עם אותו מספר נקודות של אולימפיאקוס. העונה אנפילד היה מדהים אפילו יותר בליגת האלופות - במיוחד בגומלין מול ברצלונה, כששלושה שערי פיגור נמחקו כלא היו.

"זה חיבור בין שחקנים למועדון לאוהדים", פאקו מנסה להסביר את הקסם. "לפני כמה ימים עיתונאים ספרדים שאלו אותי אם לדעתי כל הבעלות הזרה באנגליה תגרום לאבדן זהות. עניתי שלא. כי מה שנותן את הזהות למועדונים באנגליה זו ההיסטוריה, ואת זה אף אחד לא יכול למחוק, ובעיקר האוהדים. שם ההבדל. אוהדים. בטח באנפילד. והאוהדים האלה תמיד מאמינים ותמיד נאמנים. קל להיות נאמן כשהתוצאות נהדרות, אבל קשה להיות נאמן כשלא הולך".

"אספר סיפור שיראה לך מה זה ליברפול", הוא ממשיך. "הגענו ב-2004, אחרי שנים לא טובות, ליברפול היתה בכלל בגביע אופ"א. בקושי הייתי בעיר עשרה ימים, עוזר מאמן, ובחור בשנות ה-60 שלו ראה אותי, חצה את הכביש, לחץ לי את היד ואמר 'פאקו, תודה שבאת'. ואני חושב 'תודה שבאת'?! עוד לא עשיתי כלום והם כבר אומרים לי תודה - אלה דברים שגורמים לך להבין מה זה ליברפול".

"האוהדים האלה תמיד מאמינים ותמיד נאמנים. קל להיות נאמן כשהתוצאות נהדרות, אבל קשה להיות נאמן כשלא הולך"

אוהדי ליברפול. רויטרס
אוהדי ליברפול/רויטרס

בשמינית הגמר ההוא ליברפול הסתדרה עם לברקוזן בדרך ל-2:6 בסיכום. ברבע הגמר חיכתה יובנטוס. בצד של ליברפול היו גם באיירן וצ'לסי, ופאקו מספר שהיחס לזכייה אז עמד על 37 ל-1. "אמרתי לאשתי 'לא יודע, מרגיש לי שנגיע לגמר, אולי שווה שתגידי לאיזה חבר להמר על זה'. היא בסוף אמרה לחבר, והוא זכה בקצת כסף".

הוא בטח מודה לך על זה בכל יום.

"לא, לא, זה לא היה כל כך הרבה כסף", הוא צוחק.

אגב העונה הזו שהיא דרמטית באופן משוגע, זה היה אחד משני הגמרים הכי דרמטיים במפעל.

"והייתי גם בשני. 1999. אימנו באקסטרמדורה ולקחנו אוטו ונסענו לקאמפ נואו. לדעתי שלנו היה דרמטי יותר, גם בגלל מהלך המשחק וגם בגלל הפער. בין באיירן ליונייטד לא היה פער כזה ביכולת. בין מילאן לבינינו - בהחלט".

0:3 במחצית. אתם בטח דואגים לבקש מהשחקנים למזער את ההשפלה.

"לא דיברנו אז על חזרה, ראית על הפנים של השחקנים שהם הרגישו מובכים, מושפלים. דיברנו על להחזיר את הגאווה למועדון ולאוהדים. אבל רפא דיבר טקטיקה, הוא לא רק דיבר מוטיבציה. הוא הרגיש שיש מה לתקן, הכניס את האמאן כדי שיצר את צעדיו של קאקה שעשה מה שהוא רוצה במחצית הראשונה".

מתי הרגשת שיש פה מצב לנס?

"רק ב-3:2, אחרי שני גולים בשלוש דקות. ככה גם חשבתי הפעם כשליברפול חזרה מול ברצלונה. ב-3:2 ידעתי שזה אפשרי". אגב, זה המקום לציין שבשני המשחקים ליברפול כבשה בדקות 54 ו-56. "ב-3:2 באיסטנבול ראית שחקנים אומרים האחד לשני 'יאללה, למה שלא ננצח כבר?!' וראית שהם פתאום מחוברים, מעודדים. חייבים להודות גם שהיה לנו הרבה מזל בהארכה, עם שתי ההזדמנויות המעולות של מילאן - במיוחד של שבצ'נקו. זה היה נס, מה שדודק עשה".

"במחצית לא דיברנו על חזרה, ראית על הפנים של השחקנים שהם הרגישו מובכים, מושפלים"

פאקו אייסטרן עם רפא בניטס, ליברפול, 2005. GettyImages
פאקו אייסטרן עם רפא בניטס, ליברפול, 2005/GettyImages

אי אפשר בלי לדבר על סטיבן ג'רארד של אותו משחק. אייסטרן ידע שהוא יהפוך למנג'ר, מהסיבות הברורות. "הנחישות שלו, הביטחון שהוא הפיץ כבר אז בשחקנים, יש לו הרבה תכונות שיהפכו אותו למאמן מצליח", הוא אומר. "זה שחקן ששום דבר לא הספיק לו. תמיד רצה אתגרים חדשים. דוגמה לכך קיבלנו באותו משחק שדיברנו עליו עכשיו. כולנו חגגנו על הדשא, והוא ניגש אליי ממש כמה דקות אחרי שהניף את הגביע, ואומר לי 'פאקו, אתה חייב לעזור לי להפוך לקשר הכי טוב באירופה'. זה מה שעבר לו בראש באותו רגע, על זה הוא חשב, זה משהו שעוזר להסביר למה השחקנים האלה, כמוהו, משיגים כל כך הרבה, למה הם שונים מרוב השחקנים - למרות הצלחה, הם ממשיכים להיות רעבים".

ואם כבר הוא מפרשן עבור הטלוויזיה, שייתן גם לנו איזה טיפ לקראת הגמר. "ליברפול של קלופ לרוב לא משנים את איך שהם משחקים", הוא אומר, "תמיד לחץ גבוה, התקפות דרך המגנים - הכי הרבה בישולים באירופה. קלופ אמר וצדק - זו קבוצה הרבה יותר מאוזנת מבעבר. השאלה תהיה איך טוטנהאם תגיב כי פוצ'טינו דווקא כן משנה ומתגמש גם בהתאם ליריבה". תצליח לפרשן באובייקטיביות? אני שואל. "זה משחק שהוא ווין-ווין בשבילי", הוא עונה. "אני רוצה שליברפול תנצח אבל אם זה לא יקרה, אז החבר הטוב שלי פוצ'טינו ישמח".

"שום דבר לא הספיק לג'רארד, הוא תמיד רצה אתגרים חדשים"

סטיבן ג'רארד, ליברפול, 2005. GettyImages
סטיבן ג'רארד, ליברפול, 2005/GettyImages

אייסטרן מפרשן עכשיו כי הוא לא מאמן. היעד האחרון במקסיקו גם לא העלה אותו על המסלול אותו הוא עדיין מחפש מאז שעזב את מכבי ב-2015. הוא חזר שוב לבסיס בצפון אמריקה, משם הפך לעוזר של גארי נוויל בוולנסיה, ולמאמן ראשי זמני אחרי שהאנגלי פוטר. גם קדנציות בלאס פלמאס ושוב במקסיקו, הפעם בפאצ'וקה, הסתיימו מהר ומאכזב.

מתחרט לפעמים על איך שנגמר על מכבי תל אביב? מאז שעזבת פחות הולך לך.

"אני חושב שזה מקרי. לנצח זה מאוד קשה, לפעמים אנשים לא מבינים את זה. רק קבוצה אחת בכל ליגה זוכה, רק 2-3 מועמדות לזכייה. אם אתה לא מאמן את אחת מהן, קשה לך להצליח ולהטמיע את מה שאתה מאמין בו, ולקבל הזדמנות וזמן לעשות את זה. לגבי מכבי, אסור להתחרט על החלטות בעבר. תמיד אפשר לחשוב מה היה קורה אם, אבל זה לא בריא. באותו זמן, זו היתה ההחלטה הנכונה, למרות שנהניתי מאוד במכבי".

בפעם האחרונה שדיברנו סיפרת שעזבת בגלל חילוקי דעות מקצועיים. עברו שלוש שנים, יש עוד פרטים?

"זו בדיוק הסיבה. הגישה שלי היא שגם כשהכל טוב, ומנצחים, וזוכים, צריך לחדש ולהוסיף. במיוחד להוסיף רעב. לפעמים כשמנצחים לא מבינים שצריך להיות מוכנים לשלב הבא, להפוך לטובים עוד יותר, שזכייה בליגה זה לא מספיק וצריך להיות מאוד תחרותיים במסגרת האירופית, למשל. לפני כמה שנים נפגשתי לארוחת ערב עם רוי קין. שאלתי אותו מה היה הסוד של יונייטד של פרגי. הוא אמר שהגדולה של פרגוסון היתה שהוא תמיד שמר את כל השחקנים שלו דרוכים, על קצות האצבעות. בכל פעם שהיתה הצלחה גדולה הוא הוסיף לסגל 2-3 שחקנים אדירים שיגרמו לכולם לתחרותיות. זו חובה".

גם נראה שנהיה קשה יותר ויותר להיות מאמן כדורגל. מפטרים אתכם כל הזמן.

"מאוד קשה להיות מאמן כדורגל היום, זה נכון. הדבר הכי גרוע בכדורגל בכל העולם - ציפיות. יותר מדי מועדונים מצפים ליותר מדי, ובסופו של דבר בטופ-4 יש רק ארבעה מקומות. מי שלא מצליח, נכשל? הכול תלוי בביטחון שנותנים לך הבוסים, באמונה בדרך שלהם, באמונה בבחירה שלהם בך. תראו את ולנסיה, שכמעט פיטרו מאמן, לא עשו את זה וזה השתלם להם. כשאנשים משוכנעים בדרך שלהם ובבחירה בך ונותנים לך צ'אנס, אתה תצליח. במקסיקו אחרי שלושה משחקים רעים פיטרו אותי. אתה לא יכול להבין דבר כזה אבל ככה הכדורגל היום, וזו הסיבה שהפרויקט הבא שלי יהיה פרויקט בו אהיה משוכנע שהבעלים מאמינים בדרך שלהם ובי".

seperator

נחזור לפרויקט הקודם שלו - עכשיו קללת פאקו שהמצאנו הוסרה. מכבי זכתה באליפות, ובצורה מרשימה. "אני עוקב, בעיקר אחרי התוצאות שלהם, אבל עוקב. זו עונה לא תיאמן, אחת הטובות בהיסטוריה, אני רוצה לברך אותם על כך. שמחתי מאוד עבורם. לגבי ה'קללה' - בכדורגל יש סייקלים. קשה לשמור על מועדון בטופ כל הזמן. קראתי מאמר טוב לא מזמן - וכתוב שם שכל מועדון מגיע לנקודה בה הוא חושב שהוא מצא את המתכון. וזו נקודה רעה, כי מפספסים את המועדון השני, זה שלא הצליח ונמצא בתהליך לעקוף את המועדון שלך".

אייסטרן גם שמע שמיכה זכה בתואר שחקן העונה. "יש לו יכולות מדהימות, הבנה נהדרת של המשחק ועכשיו זה עוד יותר נכון כי זה תחום שמשתפרים בו עם הגיל והניסיון. יש לו ידע עצום על המשחק, הוא מקצוען ונחוש. לא הופתעתי. אגב", הוא שואל, "מה עם זהבי? אני רואה שממשיך לכבוש".

אתה הפכת אותו לחלוץ. לדעתי אתה זכאי ל-15% מהשכר שלו.

הוא צוחק. "תגיד לו שאני עכשיו שולח לו הודעה עם פרטי חשבון הבנק שלי".

orenjos@walla.co.il

"הפרויקט הבא שלי יהיה פרויקט בו אהיה משוכנע שהבעלים מאמינים בדרך שלהם ובי"

פאקו אייסטרן מאמן מכבי תל אביב מונף על ידי שחקניו אחרי הזכייה בגביע המדינה. ברני ארדוב
פאקו אייסטרן מאמן מכבי תל אביב מונף על ידי שחקניו אחרי הזכייה בגביע המדינה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully