וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיבוב פרידה: הכוכבים הבאים שהיורוליג עלולה לאבד לטובת ה-NBA

16.5.2019 / 14:00

גם הקיץ לא צפוי שינוי במגמת השחקנים המצטיינים שפורשים כנפיהם לארה"ב. לקראת הפיינל פור: מי הם אלו שמרכזים עניין רב בליגה הטובה בעולם, ושחובבי הכדורסל האירופי ייאלצו להתרפק עליהם בנוסטלגיה? ספוילר: גם למכבי תל אביב יש נציג בפנים

עריכה: מתן חדד

בווידאו: מספרי העונה הסדירה ביורוליג

בקיץ האחרון איבדה היורוליג את הכוכב הגדול ביותר שלה, לוקה דונצ'יץ'. לפני שנתיים עזבו אותה מילוש תאודוסיץ' ובוגדן בוגדנוביץ'. קודם לכן נטש מלקולם דילייני. כולם עברו לאותו יעד - חוזה ב-NBA - והותירו את חובבי הכדורסל האירופי ללא הדמויות המרכזיות ביותר שבהן נהנו לצפות.

גם הפגרה הקרובה אינה עומדת להיות שונה; שוב יסמנו הקבוצות מעבר לים את השחקנים הבולטים ביותר ביבשת הישנה, ושוב הן לא יתקשו לפתות אותם לבצע את המעבר המתבקש. אלא שהפעם, בניגוד למגמה שנרשמה בשנים האחרונות, את מירב העניין ירכזו דווקא שחקני הפנים.

יממה לפני הפיינל פור בוויטוריה, ננסה להתחקות כאן אחרי השחקנים הבולטים ביותר שהיורוליג עלולה לאבד לקראת העונה הבאה. לא מן הנמנע שחלקם יישאר לבסוף באירופה; הדירוג היה כמעט אקראי, וניסה לשלב את סיכוייו של כל שחקן לקבל חוזה בליגה הטובה בעולם, לצד מידת ההשפעה של עזיבתו.

טאריק בלאק מול ניקולה מילוטינוב. אתר רשמי, אתר רשמי
ייפגשו בעונה הבאה ב-NBA? בלאק מול מילוטינוב/אתר רשמי, אתר רשמי

6. טאריק בלאק (מכבי תל אביב)

רגע נתון: לראשונה מאז שון ג'יימס, אי אז ב-2013, הצליח סנטר במכבי תל אביב להשלים עונת יורוליג עם ספרות כפולות בטור הנקודות (11 למשחק).

שלושה סנטרים אמריקאים, שהצטיינו בעונה החולפת, אמורים לעורר הקיץ מהומה בשוק האירופי: בלאק, ברנדון דייויס מז'לגיריס קובנה וג'ורדן מיקי מחימקי מוסקבה. שחקנה של מכבי תל אביב הביע כבר מהרגע הראשון את רצונו להשתלב מחדש ב-NBA, ועל אף השיחות שהוא מנהל על הארכת חוזהו - בינתיים הוא לא זנח את החלום.

לא מן הנמנע שגם אם הצהובים יצליחו להגיע איתו לסיכום, הם ייאלצו להמתין ולאפשר לו למצות את האופציה האמריקאית לפני שהישארותו תהפוך רשמית וסופית. כך או כך, בארה"ב לא פורסמו דיווחים על קבוצות ספציפיות שמעוניינות בו, מה שאמור להעלות את מפלס האופטימיות ביד אליהו.

וויל קלייברן, שחקן צסק"א מוסקבה. GettyImages
הסמול פורוורד הטוב באירופה חוגג 29. קלייברן/GettyImages

5. וויל קלייברן (צסק"א מוסקבה)

רגע נתון: לראשונה זה שמונה שנים, השחקן היעיל ביותר בצסק"א מוסקבה, שמוביל אותה במדד (17.5), הוא זר אמריקאי. מדורג ראשון בקבוצה גם בדקות, בריבאונדים ובסחיטת העבירות, ושלישי בנקודות.

צסק"א עומדת בפני קיץ גורלי, ואפילו די נדיר. רוב כוכביה, וגם מאמנה, מסיימים חוזים - והיא תצטרך לחשוב ולהכריע עד כמה עמוק יהיה החריש שתבצע בסגל. דבר אחד בטוח: היא תרצה לבנות את הקבוצה הבאה שלה סביב קלייברן. לא בכדי הוא הנציג היחיד שלה בחמישיית העונה ביורוליג; האיש, ששיחק רק לפני ארבע שנים בהפועל חולון והוכתר למלך הסלים של ליגת העל, הוא הסמול פורוורד הטוב ביבשת כיום.

הרוסים יעשו הכל (וייתכן שכבר עשו, אך לא הודיעו) כדי להשאירו ולהפוך אותו לאחד מחמשת השחקנים היקרים ביבשת. אלא שקלייברן יחגוג מחר 29, והוא מבין כי ההזדמנות הקרובה שלו להשתלב ב-NBA תהיה ככל הנראה גם האחרונה. אם יעזוב דווקא עכשיו, כשהוא בשיא פריחתו, זו תהיה אבידה לכדורסל האירופי.

דרק וויליאמס שחקן באיירן מינכן. AP
באירופה הוא ממש לא פלופ. וויליאמס/AP

4. דרק וויליאמס (באיירן מינכן)

רגע נתון: איזהו ברומטר? בניצחונות של באיירן מינכן עמד על 15.7 נקודות, 59.8% לשתיים ו-42.6% לשלוש; בהפסדים צנח ל-11.2 נקודות, 47.4% לשתיים ו-26.2% לשלוש.

לא מעט גבות הורמו כששבוע לפני פתיחת העונה הצליחה באיירן להחתים את וויליאמס, הבחירה מספר שתיים בדראפט 2011. הפורוורד השתלב בצורה נפלאה באירופה, והיה הכוכב הראשי בעונה החיובית של הגרמנים, שכמעט נגעו בכרטיס לפלייאוף. אלא שלוויליאמס יש מטרה ברורה לקראת הקיץ. רשות הדיבור שלו: "אני מקבל הצעות מה-NBA ואני לא מסתיר את הרצון שלי לחזור לשם", סיפר בשבוע שעבר. "לא אעשה את זה בכל מחיר, כי מעולם לא נהניתי לשחק כדורסל כפי שנהניתי העונה".

הקבוצות המובילות באירופה לוטשות עיניים לעבר וויליאמס, ובאחד האתרים בספרד פורסם כי הוא מבוקש בברצלונה. המנהל המקצועי של באיירן, מרקו פשיץ', הגיב וטען כי "קראתי את זה וצחקתי... "אנחנו מדברים איתו. אם הוא לא ימצא חוזה ב-NBA וירצה לחזור לאירופה, נעשה הכל כדי שיהיה אצלנו".

גוגה ביטאדזה בודוצ'נוסט. מגד גוזני
הדבר האמיתי. ביטאדזה/מגד גוזני

3. גוגה ביטאדזה (בודוצ'נוסט)

רגע נתון: עוד לפני שמלאו לו 20, הספיק לרשום חצי עונה מרשימה בזירה המרכזית של אירופה - 12.1 נקודות, 6.4 ריבאונדים, מדד 16.3 ובחירה לכוכב העולה של היורוליג.

צריך לומר את האמת: ביטאדזה עדיין לא הטביע חותם ממשי על היורוליג. הוא נחת בבודוצ'נוסט רק באמצע העונה, הופיע במדיה 13 פעמים וניצח בשלושה משחקים בלבד; אבל במבט לעתיד, המחשבה שפרוספקט ה-NBA הזה (שראוי לתואר "הדבר האמיתי" לצד שמו) הספיק לשחק כל כך מעט ברמות הגבוהות באירופה לפני שפרש כנפיו, תהיה בגדר החמצה.

הגאורגי נרשם לדראפט הקרוב, ושיפר עמדות במהלך העונה. לפני הופעת הבכורה שלו ביורוליג הוא דורג במוקים השונים באזור המקום ה-24, וכעת התייצב בתחתית העשירייה השנייה. לסן אנטוניו ובוסטון, שמחפשות סנטרים וששמן נקשר כמי שמעוניינות בכאלה שבאים מאירופה (פרטים בהמשך הכתבה), שמורות בחירות 19 ו-20, ובכל מקרה - ביטאדזה צפוי לקבל חוזה מובטח. אולי, אם יתמזל מזלנו, הוא יישלח להשתפשפות לא נחוצה של עונה נוספת ביורוליג.

ונסן פוארייה שחקן באסקוניה. קובי אליהו
רוצה לשחק ב-NBA, לא סתם לסמן וי. פוארייה/קובי אליהו

2. ונסן פוארייה (באסקוניה)

רגע נתון: 16.5 נקודות, 78.8% מהשדה, 82.4% מהעונשין, עשרה ריבאונדים, מדד 27.8. אלו המספרים הפנומנליים שהעמיד רק בסדרת הפלייאוף מול צסק"א, אבל קשה שלא לבהות בהם שוב ושוב.

כמה פוארייה רצה להיפרד מבאסקוניה עם כרטיס לפיינל פור הביתי, וכמה הוא התאמץ כדי לגרום לזה לקרות, אבל הרוסים היו גדולים עליו. הסנטר הצרפתי, שהחל את פריחתו בגיל 25, מדבר בקול רם על כוונותיו. "אני יודע שכמה קבוצות, גם ביורוליג וגם ב-NBA, מעוניינות בי", אמר במהלך העונה, והגיב גם לדיווחים על התעניינות של בוסטון בשירותיו ("כבוד גדול שמועדון בסדר גודל כזה חושב עליי").

יש כמה התניות: מלך הריבאונדים העונתי ביורוליג הבהיר כי "לא אעבור ל-NBA כדי לשבת על הספסל", וסוכנו טען שאם יעבור - זה יהיה רק בחוזה מובטח, ולא דרך מבחנים בליגת הקיץ; הסלטיקס עלולים לרדת מהפרק אם יבחרו בביטאדזה בדראפט, אבל בוויטוריה כבר מתרגלים לרעיון שבעונה הבאה הוא לא יהיה חלק מהקבוצה ומדברים על עזיבתו כעל עובדה מוגמרת.

ניקולה מילוטינוב שחקן אולימפיאקוס. GettyImages
מה פופוביץ' יכול לעשות איתו? מילוטינוב/GettyImages

1. ניקולה מילוטינוב (אולימפיאקוס)

רגע נתון: לא מעט שחקני פנים משובחים עברו תחת דיוויד בלאט ביורוליג. אנדראה ברניאני, אנטה ז'יז'יץ' וסופוקליס שחורצאניטיס הם הבולטים, אבל רק אחד - ניקולה וויצ'יץ' - הגיע למספרים גבוהים יותר ממילוטינוב, שדורג העונה שני במדד (20) ובריבאונדים (7.9) בכל היורוליג.

מילוטינוב היה נקודת האור היחידה בעונה המסויטת שעברה על אולימפיאקוס, והוא בשל ומוכן מתמיד לשלב הבא בקריירה. סן אנטוניו, שבחרה אותו במקום ה-26 בדראפט 2015, עוקבת אחריו ושוקלת ברצינות לצרף אותו לסגל שלה. אין צורך אמיתי לפרט את הסיבות והטיעונים שבגללם כדאי לסנטר הסרבי לנחות בממלכה של גרג פופוביץ', ששילבה יותר שחקנים בינלאומיים מכל קבוצה אחרת ב-NBA.

והנה עוד סיבה: עתידם הכלכלי של היוונים לוט בערפל, עד כדי כך שצסק"א דווחה כמי שפנתה אליהם והתעניינה באפשרות להתיר את חוזהו של מילוטינוב ולהנחיתו בשורותיה. לספרס זה יהיה פשוט יותר, בגלל סעיף היציאה שיאפשר לו בכל מקרה לצאת ל-NBA, והם מחזיקים בזכויות עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully