וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אמורה: דרכו המיוחדת של לוקאס מורה למעמד הגיבור של טוטנהאם

9.5.2019 / 10:00

הוא הוגדר בתחילת העשור כמוכשר יותר מחברו הקרוב ניימאר, אבל הסירוב לפרגוסון והמעבר לפ.ס.ז' פגע בו קשות. כעת, אחרי שהגיע באיחור לפרמיירליג ובסיוע שינוי העמדה של פוצ'טינו, לוקאס מורה הפך לנשק קטלני ולקלף המנצח של טוטנהאם בדרך לגמר ליגת האלופות

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: התגובות אחרי חצי הגמר בין ליברפול וברצלונה

ספטמבר 2014. פריס סן ז'רמן מתארחת אצל אייאקס באמסטרדם ארינה בפתיחת שלב הבתים בליגת האלופות ומובילה 0:1 כאשר לוקאס מורה מקבל הזדמנות נפלאה מול השער. קל יותר לכבוש מלהחמיץ, אבל הקשר הברזילאי מחמיץ, ואייאקס מצליחה לבסוף להשוות ל-1:1 מכדור חופשי מושלם של לאסה שונה. התקשורת הצרפתית חתכה אז את לוקאס לגזרים והאשימה אותו בחוסר תכליתיות. מעמדו, שלא היה מזהיר גם כך, התערער עוד יותר.

מרץ 2017. פריס סן ז'רמן מגיעה לקאמפ נואו עם יתרון 0:4 מדהים בשמינית גמר ליגת האלופות. לוקאס מורה שותף רק כמחליף במשחק הראשון החלומי בפארק הנסיכים, אבל בגומלין הציב אותו המאמן אונאי אמרי בהרכב הפותח. הוא התחרט על כך. הברזילאי, שכלל לא תיפקד תחת לחץ, הוחלף כבר בדקה ה-55 כאשר התוצאה עמדה על 0:3 לברצלונה. כולם יודעים איך העסק נגמר - הפריסאים הובסו 6:1, ובדיעבד היה זה משחקו האחרון של מורה במדיהם בצ'מפיונס-ליג.

דצמבר 2018. טוטנהאם מתייצבת בקאמפ נואו במחזור האחרון בשלב הבתים, כאשר היא זקוקה לתוצאה זהה לזו של אינטר במפגש ביתי מול איינדהובן על מנת להקדים את הנראזורי. על הנייר, זה אומר לנצח את ברצלונה - משימה לא טריוויאלית גם במשחק לפרוטוקול עבור הקטלאנים. למזלם של התרנגולים, איינדהובן עושה עבורם חלק מהעבודה וסוחטת 1:1 בסן סירו, אבל טוטנהאם עצמה נמצאת בפיגור 1:0 בדקה ה-85. קבלו נא את לוקאס מורה. הברזילאי נזרק למערכה על ידי מאוריסיו פוצ'טינו רק כמחליף מאוחר, אבל היה במקום הנכון בזמן הנכון כדי לדחוק פנימה כדור רוחב של הארי קיין.

מאי 2019. הפעם קיין פצוע, ולוקאס מורה מוביל את התרנגולים במשחק הגומלין מול אייאקס באמסטרדם. בהפסקה העסק נראה אבוד - ההולנדים מובילים 0:3 בסיכום. במחצית השניה מבקיע לוקאס שלישיה, כולל הכיבוש המטורף בדקה ה-96 ומכריע את ההתמודדות באופן הדרמטי ביותר שיש. את השער השני, אשר החזיר באמת ובתמים את האמונה כי הקאמבק אפשרי, הוא הפציץ בקור רוח אחרי שלאסה שונה הפריע לשוער אנדרה אונאנה לקלוט את הכדור. כן, לאסה שונה - השחקן היחיד שנותר בהרכב אייאקס מהערב ההוא ב-2014.

עילוי גדול לצד ניימאר ב-2001

סגירת מעגלים תמיד מרגשת. לסגור בעונה אחת שני מעגלים, בשני האיצטדיונים בהם חווה את הרגעים המתסכלים ביותר בקריירה - זה כבר גובל בתסריט הוליוודי שלא קשור למציאות. מורה הוא הגיבור האולטימטיבי בעלייתה הסנסציונית של טוטנהאם לגמר ליגת האלופות. בלעדיו, היא היתה נושרת לליגה האירופית כבר בדצמבר. אתמול, בעוד פוצ'טינו פורץ בבכי חסר מעצורים, הציע כריסטיאן אריקסן, אקס אייאקס בעצמו, להקים לברזילאי פסל. בערב אחד, הוא זינק לתודעה של מיליוני אוהדים ברחבי תבל. מעטים הקדישו לו תשומת לב בשנים האחרונות, וגם החתמתו בינואר 2018 - אשר נותרה באופן משעשע האחרונה של טוטנהאם שלא היתה פעילה כלל בשוק ההעברות מאז - עברה מתחת לרדאר. עכשיו הוא לפתע כוכב, ולא ממש יודע כיצד להתמודד עם ההמולה.

ואתם יודעים מה הכי מוזר כאן? העובדה הפשוטה כי לוקאס מורה היה אמור להיות סופרסטאר כבר מזמן. זו היתה התוכנית בתחילת העשור כאשר הוא פרח לצידו של חברו הטוב ביותר, ניימאר. השניים, ילידי 1992, מכירים עוד מהימים בהם שיחקו בטורנירי קטרגל כנערים קטנים, והכישורים המיוחדים שלהם הציתו את הדמיון. כאשר זכתה ברזיל באליפות דרום אמריקה לנבחרות עד גיל 20 ב-2011, הם היו הצמד הלוהט, ולוקאס מורה אף נתפס כבעל פוטנציאל גבוה יותר. ניימאר אמנם כבש יותר, אבל לוקאס ניהל את הכל ביד רמה. השליטה המופלאה שלו בכדור ומהירותו המסחררת הפכו אותו לשחקן בלתי ניתן לעצירה, ומועדוני הפאר באירופה עמדו בתור כדי לדבר עם סוכנו.

כך נראה בתחילת הקריירה

הסירוב לפרגוסון עלה ביוקר

מנצ'סטר יונייטד הובילה במירוץ הזה. אלכס פרגוסון התקשר אישית, ואף שלח מכתב מפורט לאביו של הקשר, ז'ורז'ה. "אנחנו עוקבים אחריו כבר זמן רב, ונשמח מאוד לראותו אותו בשורותינו", כתב הסקוטי. המגעים עם סאו פאולו התקדמו מצוין, כל הפרטים נסגרו, ובקיץ 2012 היה צפוי לוקאס לעשות את דרכו לאנגליה. אלא שאז נכנס לתמונה לאונרדו, כוכב העבר שכיהן כמנהל הספורטיבי של פ.ס.ז'. "כבר נתנו את המילה ליונייטד, אבל הפרויקט של לאונרדו הקסים אותנו. החלטנו שזו האופציה העדיפה", סיפר לימים ז'ורז'ה מורה.

הוא טעה בגדול. איש לא יודע כיצד היתה מתפתחת הקריירה של לוקאס באולד טראפורד, והנסיון מלמד כי הברזילאים לא בדיוק מצליחים שם, אבל המעבר לעיר האורות בינואר 2013 הוביל להתרסקות. הציפיות היו עצומות - 45 מיליון יורו ששולמו תמורת הבחור בן ה-20 היוו אז סכום שיא עבור סן ז'רמן, וגם סכום שיא עבור שחקן מהליגה הברזילאית. הפרשנים במולדתו טענו שהוא עשוי להיות גדול יותר מניימאר, בין היתר כי הוא מקצוען יותר וצנוע יותר. אלא שההתאקלמות היתה קשה, לוקאס דווקא נטה להיות אנוכי מאוד, והכדרורים שלו החלו לעצבן את חבריו.

לוקאס מורה במדי פ.ס.ז'. AP
בדיעבד, החלטה רעה מאוד. מורה במדי פריס סן ז'רמן/AP

מחוץ למונדיאל הביתי, מחוץ לתודעה

מעבר לכך, לך תבלוט לצד זלאטן איברהימוביץ'. השבדי לא סימפט את המתחרה הצעיר בלשון המעטה, וגער בו בגסות כאשר לא קיבל ממנו מסירות. הבטחון העצמי של לוקאס התדרדר, הוא לא ניצל הזדמנויות, ניסה בכוח לקחת את המשחק על עצמו ונכשל. לכן הוא אפילו לא היה שחקן קבוע בהרכב של לורן בלאן, וכאשר פורסם הסגל למונדיאל 2014 שמו כלל לא הופיע בו. שלוש שנים קודם לכן, היה ברור כשמש שלוקאס וניימאר יהיו הבאנקרים בטורניר הביתי. ההימור על סן ז'רמן הרס את החלום עד היסוד, והמכה היתה איומה. בעוד כל יתר שחקני הפריסאים חגגו אליפות בתחילת מאי, לוקאס התסגר בחדר ההלבשה והתייפח. הוא לא האמין שנותר בחוץ.

הקריירה בנבחרת לא שוקמה מאז - הוא היה שחקן ספסל זניח בקופה אמריקה ב-2016, ובאופן כללי שותף כמחליף בארבעה משחקים בחולצה הצהובה מאז 2013. הוא לא הופיע כלל במוקדמות המונדיאל האחרון, והנסיעה לרוסיה מעולם לא היתה רלוונטית. מהבטחה עצומה הוא התדרדר לסתם שחקן אלמוני למדי. לעתים היו לו משחקים מרשימים במדי פ.ס.ז', אך יציבות מעולם לא היתה שם. סמלי מאוד, למשל, שהמבצע הבודד המבריק ביותר שלו - דהירה מופלאה לאורך מגרש שלם במשחק מול מארסיי - לא הסתיים בשער כי הכדור הורחק מהקו. כאשר ברח ללונדון, אפשר היה לסכם את התקופה כחמש שנים מבוזבזות.

לוקאס מורה במדי נבחרת ברזיל. GettyImages
כעת הסיפור בנבחרת יהיה אחר?/GettyImages

הגיע בשקט, אבל הבטיח תואר

האיש שחיסל אותו סופית בבירת צרפת היה דווקא ניימאר. מאז החתמתו של כוכב ברצלונה, לוקאס כלל לא היה בתוכניות. בחצי השנה האחרונה בסן ז'רמן, הוא הסתפק בחמש הופעות קצרצרות כמחליף, ולא נותרה ברירה אלא לעזוב. ההנהלה דחקה אותו החוצה בכוח, ובתקשורת נטען לאחר סגירת העסקה עם טוטנהאם כי הברזילאי נחשד בהיותו החפרפרת בחדר ההלבשה. ניימאר עצמו כעס. "אני עצוב כי לוקאס הוא שחקן מצוין שלא נוצל כראוי. זה לא הוגן לדעתי. הוא כמו אח עבורי, ואני מאחל לו הצלחה מכל הלב. אין לי ספק שהוא יבקיע המון שערים בקבוצתו החדשה, ויחזור לנבחרת. לו זה היה תלוי בי, הוא לא היה עוזב", הוא הכריז.

קשה לומר שאוהדי התרנגולים התלהבו בינואר 2018. רבים מהם אפילו לא ידעו במי מדובר. אז נכון, הקבוצה שילמה תמורת לוקאס 25 מיליון ליש"ט, אבל ככה זה בימים אלה. מוסא סיסוקו עלה 30 מיליון. לא מתרגשים יותר. את החודשים הראשונים בטוטנהאם בילה הברזילאי על הספסל, וזה מובן - דלה עלי, כריסטיאן אריקסן, יונג מין-סון ואריק לאמלה נמצאים בקבוצה כבר מזמן, והם היו חשובים הרבה יותר. גם ראיונותיו בקיץ האחרון לא עוררו עניין. רק עכשיו, כאשר מסתכלים עליהם בדיעבד, זה נשמע מעניין. "אני מאמין בפרויקט הזה. טוטנהאם היא מועדון גדול יותר מפ.ס.ז'. מערכת היחסים עם פוצ'טינו מצוינת, ואני מאמין בקבוצה הזו. אנחנו יכולים לזכות בתואר העונה".

ההברקה של פוצ'טינו שינתה את הכל

היעדר הפעילות בשוק ההעברות חיזק את מעמדו של מורה, ואת הכותרות הגדולות הראשונות הוא עשה כבר באוגוסט כאשר נבחר לשחקן החודש בפרמיירליג. אם תרצו, היתה זו סגירת מעגל פיקנטית נוספת, כי זה קרה בזכות צמד שכבש ב-0:3 על השדים האדומים באולד טראפורד. זה היה סמלי, אבל חשוב מכך - פוצ'טינו הינדס עבורו תפקיד חדש. במשך כל הקריירה, היה לוקאס שחקן אגף או פליימייקר. הארגנטיני החל להשתמש בו גם כחלוץ לכל דבר, לצד קיין או בלעדיו. הרעיון המהפכני גרם לברזילאי לפרוח. "הוא הוסיף לנו מימד חדש, וחשוב למצוא עבורו את המשבצת המתאימה", אמר המנג'ר. ובמשבצת החדשה הזו, מגשים לוקאס את חלומותיו. בגיל 26, הוא מצא את מקומו הנכון, והכל עדיין לפניו.

השער מול ברצלונה היה קריטי והפך אותו ליקיר האוהדים. באפריל, אחרי המעבר לאיצטדיון החדיש, היה מורה הראשון שהבקיע בו שלושער, בדיוק אחרי שקיין נפצע. ואולי זה היה נגד האדרספילד החלשה, אבל שלישיה ראשונה בקריירה זה לא דבר של מה בכך. זה מוסיף מוטיבציה ובטחון עצמי, והשחקן מתחיל להאמין שכל בעיטה שלו יכולה למצוא את הרשת. ממחמיצן חסר תכלית בפריס, התפתח לוקאס לנשק קטלני למדי. אתמול (רביעי) הוא הופעל בעיתוי האידיאלי על הבמה הגדולה מכולן. שלוש בעיטות חדות ומושלמות הכניעו את הסינדרלה הכי מרגשת ושברו את לבבות אוהדי אייאקס ברחבי תבל, אבל יש לנו סינדרלה אחרת.

ויש כאן אירוניה לא מבוטלת - סן ז'רמן זרקה את לוקאס במהלך בניית סגל שיתמודד סוף כל סוף על זכיה בליגת האלופות. היא עפה בבושת פנים בלעדיו כבר פעמיים, ודווקא לוקאס עולה לגמר. בכל הקריירה בפריס, היו לו שלושה שערים בליגת האלופות. בעונה אחת בטוטנהאם הוא סיפק חמישה. ניימאר כבר זכה עם ברצלונה ב-2015. האם הגיע כעת תורו של חברו היקר? במשחק האחרון מול ליברפול, לפני חודש, לוקאס מורה הבקיע וכמעט הרס את חלום האליפות של יורגן קלופ, אבל טובי אלדרוויירלד כבש שער עצמי בדקה ה-90, וטוטנהאם הפסידה 2:1. ב-1 ביוני במדריד, ייתכן שהדרמה תלך בכיוון ההפוך. הכל פתוח לחלוטין בעונה המטורפת הזו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

מנג'ר טוטנהאם מאוריסיו פוצ'טינו עם לוקאס מורה. GettyImages
כמה שזה השתלם לשניהם. פוצ'טינו ומורה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully