וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין דין ואין דיאן: אמבאיי דיאן, מלך השערים המושמץ באירופה

3.5.2019 / 19:00

אוהדי גלאטסראיי העליבו אותו וגרמו לו לסגור את הרשתות החברתיות ולהסתפר, ובתקשורת לעגו לנפילות התכופות ושלחו אותו לפרסם מזרנים. הוא מלך השערים בטורקיה, ורק אמבפה ומסי כבשו יותר ממנו באירופה, אבל אמבאיי דיאן בכל זאת סופג אש בלתי פוסקת מהרגע שהגיע לגלא

עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: מתן בכור בטור דעה על חצאי גמר ליגת האלופות

קריאות הבוז שספג אמבאיי דיאן מאוהדי גלאטסראיי כאשר הוחלף ב-0:0 הביתי מול ייני מלטיאספור במשחק הגביע ב-2 באפריל, נמשכו ביתר שאת ברשתות החברתיות. אוהדי גלא קטלו את החלוץ שנרכש תמורת 10 מיליון יורו מקסימפאשה ולא הסתפקו בביקורת על היכולת המקצועית שלו אלא לעגו גם להשקעה המוגזמת בעיצוב השיער. "אני מקבל מסרים מכל מני חארות, אבל אלה אנשים טיפשים שלא מבינים כדורגל ובסוף העונה הם יסתמו את הפה", כתב דיאן באינסטגרם שלו.

הוא סגר זמנית את החשבון, ויתר על הפריזורה המוגבהת לטובת תספורת קצוצה וענה עם שלושער לרשת אותה מלטיאספור במשחק ליגה בחלוף ארבעה ימים. אלא שהאוהדים לא מרפים ממנו וגם התקשורת משחיזה סכינים. דיאן מצא את הרשת 28 פעמים העונה בליגה, הוא מוביל בהפרש ניכר את טבלת המבקיעים בטורקיה ורק קיליאן אמבפה (30) וליאונל מסי (33) מקדימים אותו באירופה, אבל הוא גם מלך השערים הכי מושמץ ביבשת.

אמבאיי דיאן שחקן גלאטסראיי. GettyImages
ממוצע של יותר משער למשחק, ובכל זאת נקטל. אמבאיי דיאן/GettyImages

החלוץ הסנגלי עבר מסע נדודים מפרך לפני שקבע את מושבו באיסטנבול. הוא נולד בבירה דקר ושיחק ברחוב יחד עם חבריו, כשבמקביל השתייך לבית הספר לכדורגל של שחקן העבר אמבאיי פאל, אבל לא היה חלק מקבוצה מסודרת. האמא סיפרה לדוד שחי באיטליה שיש לה בן שיודע לשחק. כאשר הדוד קפץ לביקור בדקר, הוא הביא לאמבאיי נעליים ומדי כדורגל תוצרת איטליה וראה בעצמו שאכן יש כישרון. הוא החליט לקחת את הנער הגבוה יחד איתו לארץ המגף והכניס אותו לקבוצת הנוער של בראנדיצו החובבנית, מפרברי טורינו.

בעונה הראשונה שלו כשחקן בוגרים, כבש דיאן 27 שערים ועבר מבראנדיצו לקבוצת ברה ששיחקה בליגה הרביעית. 23 השערים שלו שם הובילו להתעניינות מצד קבוצות מהסרייה B, אבל מי שהחתימה אותו לבסוף במפתיע הייתה יובנטוס ששילמה לברה 100 אלף יורו. "זה היה חלום שיובנטוס רצתה אותי והיה חלום להיות חלק ממנה", סיפר בראיון בעונה שעברה. "התאמנתי שם לצד אגדות כמו בופון ופירלו. אני חלוץ ופירלו קשר, אבל למדתי ממנו המון. הוא פנומן. היום אני יכול להתגאות שעשיתי שם את ההתמחות שלי".

דיאן התאמן ביובנטוס, אבל כמו צעירים רבים לא זכה לשחק ואנטוניו קונטה שלח אותו לחבר פבריציו רבאנלי שאימן אז את אז'קסיו. אלא שזו הייתה חצי שנה מבוזבזת, מפני שבעיות בירוקרטיות מנעו מהקבוצה הקורסיקנית לרשום את דיאן לליגה הצרפתית וגם שם הוא לא ראה דשא. בינואר חזר ליובנטוס והושאל מיד ללירסה הבלגית, במדיה כבש שבעה שערים ב-11 משחקים, כולל שלושער לרשת מונס בהופעתו השנייה. התחנה הבאה הייתה אל שבאב הסעודית עם שלוש הופעות בלבד, לאחר מכן עוד חצי עונה בבלגיה ושלושה שערים במדי ווסטרלו, ובקיץ 2015 הושאל לאויפשט ההונגרית. חצי עונה נהדרת, במהלכה כבש 11 שערים ב-14 משחקים, הובילה להתעניינות מצד קבוצות טובות יותר באירופה, אבל דיאן בחר לשים את הקריירה בהמתנה וללכת לעשות כסף בסין.

אמבאיי דיאן במדי טיאנג'ין טדה, 2017. GettyImages
השיעמום בסין גרם לו לעשות שטויות. אמבאיי דיאן במדי טיאנג'ין טדה/GettyImages

"הייתי אמור להימכר מיובנטוס לספורטינג ליסבון, אבל ההצעה מסין הייתה גבוהה פי ארבעה ולא יכולתי לסרב לה", הסביר. "ידעתי שזו הצעה שתשנה את העתיד של המשפחה שלי. החלטתי ללכת לסין בידיעה שאני חוזר לאירופה תוך שנתיים". זה בדיוק מה שעשה, רק עם תקרית אחת באמצע.

טיאנג'ין טדה שילמה 1.9 מיליון יורו וקיבלה ממנו 16 שערים ב-44 משחקים, אבל לסנגלי היה מאוד משעמם בסין. יום אחד העלה סרטון באינסטגרם ובו הוא מצולם עם אקדח וקורא: "אל תאיימו על המשפחה שלי". הסרטון עורר סערה ודיאן התנצל כעבור כמה ימים: "פרסמתי סרטון עם אקדח צעצוע וחשבתי שזה מעניין, אבל האמת היא שההתנהגות שלי הפרה את החוק הסיני ופגעה בתדמית של טיאנג'ין. מחקתי את הסרטון בהוראת המועדון והעברתי את אקדח הצעצוע למשטרה. אציית לכל החוקים הסינים במהלך תקופתי כאן".

בינואר 2018, התקופה הזו נחתמה. דיאן הבין שלא יוכל לקבל זימון לנבחרת סנגל דרך הליגה הסינית, סיים את חוזהו ושב כמתוכנן לאירופה, עם חוזה לשנה וחצי דווקא בקסימפאשה הצנועה מאיסטנבול. החלוץ הגבוה (1.93 מ') התאקלם במהירות וכבש 12 שערים ב-17 משחקי הליגה בחצי העונה הראשונה. את העונה הנוכחית החל בהרעשה כבדה ושבר שיאי מועדון עם 20 שערים ב-17 מחזורים, כולל שער מול גלאטסראיי וצמדים לרשת איסטנבול בשאקשהיר, פנרבחצ'ה ובשיקטאש. כך גם הגיע לראשונה לנבחרת, אחרי שפספס את המונדיאל, וערך בכורה כשהחליף את מוסא קונאטה בדקת הסיום מול מדגסקר בספטמבר האחרון. לאור מעמדו החדש והעובדה כי ההסכם עמו פג בקיץ 2019, לקסימפאשה לא נותרה ברירה אלא למכור כבר בינואר. ליל וניס גיששו, גם וולבס הייתה בתמונה ודיאן אפילו חלם בקול רם על חזרה ליובנטוס, אבל היעד הבא היה ברור: גלאטסראיי.

אמבאיי דיאן כובש במדי קסימפאשה, 2018. GettyImages
20 שערים ב-17 מחזורים. אמבאיי דיאן כובש במדי קסימפאשה/GettyImages

האימפריה הטורקית חיפשה בנרות מחליף לסקורר בפטימבי גומיס שנמכר שנה לפני כן לאלופה הסעודית אל הילאל, ודיאן נראה כמו העתק צעיר שלו. שחקן בעל משחק ראש משובח, מטריד הגנות וכזה שמכיר כבר את הליגה. העסקה הושלמה רק בשעות האחרונות של חלון ההעברות, ב-31 בינואר, כאשר גלא הוציאה 10 מיליון יורו והעניקה לחלוץ חוזה עד 2023 ואת השכר הרביעי בגובהו בטורקיה.

דיאן מצא את הרשת כבר בדקה ה-21 של הופעת הבכורה (1:3 מול טרבזונספור) אבל זה היה רק מהנקודה הלבנה - אחד מתוך 11 פנדלים שלו העונה (שישה בקסימפאשה וחמישה בגלאטסראיי). בצמד המשחקים מול בנפיקה בליגה האירופית, ההופעות הראשונות שלו במפעלי אופ"א, הוא נראה אבוד לחלוטין וקבוצתו הודחה. גם בליגה קרטע וכאמור רק שלושה משמונת שעריו היו שערי שדה. "הוא כובש רק פנדלים ודחיקות מקרוב, ובעיקר יודע ליפול", תקפו בטורקיה והאוהדים העניקו לו בלגלוג את השם הנשי Diana.

ביום שני האחרון קיבלה גלאטסראיי הזדמנות אדירה לעקוף את איסטנבול בשאקשהיר שמוליכה את הטבלה מאז המחזור ה-10. המדורגת ראשונה הפסידה 2:0 בבית לגוזטפה וצברה נקודה בלבד בשלושה משחקים, אבל האריות כשלו בניסיון להכניע את קוניאספור ונותרו במקום השני עם 0:0 מתסכל שהציב את דיאן בקו האש. הטורקים ספרו לו 20 נפילות ורק תשע נגיעות בכדור, ופרשן הטלוויזיה גוקאן דינץ' לעג: "הוא יכול להיות מפרסם נפלא לחברות המזרנים בזכות היכולת שלו לזרוק את עצמו כך פעם אחר פעם".

בפטימבי גומיס שחקן גלאטסראיי. רויטרס
השיא שלו בסכנה. בפטימבי גומיס במדי גלאטסראיי בעונה שעברה/רויטרס

האוהדים הצטרפו למתקפה ברשתות החברתיות ולא הבינו מדוע פתיח טרים השאיר את דיאן המסורבל על המגרש בכל 90 הדקות. הם גם הביעו געגוע לחלוץ המקורקע ארן דרדיוק, שכבש שבעה שערים בחצי העונה הראשונה ונזרק מהסגל לאחר שסירב לעבור לקסימפאשה בעסקת דיאן. הפרשן אחמט צ'קאר טען: "דרדיוק טוב פי שלושה מדיאן. אין לו טכניקה ולא חוכמת משחק, הוא לא יכול להיות החלוץ המוביל של גלאטסראיי. רק בגללו היא לא תהיה אלופה".

בזמן דיווחים על כך שבמועדון שוקלים למכור את דיאן לסעודיה בקיץ, טרים ממשיך להאמין בחלוץ הרכש והכניס אותו למשטר אימונים מיוחד לקראת הדרבי הלוהט מול בשיקטאש ביום ראשון. שתי הקבוצות נצמדו לבשאקשהיר המקרטעת כשנותרו ארבעה מחזורים לתום העונה: למוליכה יש 62 נקודות, לגלאטסראיי 60 ולבשיקטאש 59. "אני צריך להדביק את החברים שלי מבחינת פיזיות וכושר גופני", אמר השבוע הסנגלי בן ה-27 והזכיר כי לא התאמן במשך חודש לפני המעבר ולא היה עם הקבוצה במחנה האימונים באנטליה. "אני עדיין לא ב-100 אחוז, אבל כשאגיע לשם אז תראו את דיאן האמיתי".

ושוב, נזכיר: מדובר במלך השערים הבלתי מעורער של הליגה הטורקית, מי שהבקיע מול 16 קבוצות מתוך 18 (רק גוזטפה והאקסית קסימפאשה לא ספגו ממנו), מחזיק בממוצע של יותר מגול למשחק ולסגן שלו בוראק ילמאז יש בסך הכול 16 כיבושים. השער הבא של דיאן ישווה את שיא הליגה לשחקן זר שקבע גומיס בעונה שעברה (29 ב-33 משחקים) ואם ישבור אותו זה בכל מקרה יהיה בפחות הופעות (כרגע עומד על 28 ב-26) אבל כדי "לסתום את הפה לכל האנשים" כפי שהבטיח, השיא לא יספיק. כמו גומיס, גם דיאן צריך להביא אליפות.

אמבאיי דיאן שחקן גלאטסראיי נופל לפני מחמט טופאל שחקן פנרבחצ'ה. GettyImages
"יודע בעיקר ליפול". אמבאיי דיאן/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully