וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוראים לי לוקא: פוי עם הישג שיא אחרי שנים קשות

23.1.2019 / 15:00

הוא פרץ בענק, זכה בחוזי עתק, נכנס לטופ 10 והפך לבן האהוב של אומת הטניס צרפת, אבל מאז איבד את החשק והרעב וכישלון רדף כישלון. האם השת"פ עם אמלי מורזמו וההצלחה הנוכחית יביאו איתם סוף סוף גם עקביות?

עריכת וידאו: מתן חדד

"על זה שהיא הצליחה להוביל את לוקא פוי לרבע גמר אליפות אוסטרליה ראוי להכניס את אמלי מורזמו באופן אוטומטי ומיידי להיכל התהילה של הטניס. אבל היא בעצם כבר שם, אז אולי לשנות את השם ל'היכל התהילה של אמלי מורזמו'". כך צייץ בציניות עוקצנית אבל גם מחמיאה העיתונאי האמריקאי ריקי דיימון אחרי שפוי הפתיע וניצח 7:6 (4), 4:6, 5:7, 6:7 (2) את בורנה צ'וריץ' הקרואטי.

מאז אותו ניצחון הספיק פוי גם להמשיך הלאה ועלה לחצי גמר גרנד סלאם בפעם הראשונה בקריירה שלו עם 6:7 (4), 3:6, 7:6 (2), 4:6 על מילוש ראוניץ'. פוי, רק בן 24, מעולם לא הצליח לנצח במלבורן למרות שהשתתף בגרנד סלאם הראשון של השנה כבר חמש פעמים. זה נגמר בהפסדים לדושאן לאיוביץ', גאל מונפיס, אותו מילוש ראוניץ', אלכסנדר בובליק ורובן במלמנס. לא רק באוסטרליה פוי לא הצליח, אלא בכלל בטורנירי גרנד סלאם. מאז שהצליח ב-2016 להגיע לרבע הגמר גם בווימבלדון וגם באליפות ארצות הברית, פוי הגיע רק פעם אחת לשמינית (2017 בניו יורק) ובמחצית השנייה של השנה שעברה רשם משבר גדול כשאחרי שהגיע לגמר בדובאי (תחילת מרץ), לא הצליח לנצח כמעט בסבב וברולאן גארוס הביתי הוא זכה להגרלה נוחה שהביאה אותו עד לסיבוב השלישי, אבל שם לא סיפק פייט בכלל לקארן חצ'אנוב הרוסי, שניצח אותו 3:6, 5:7, 3:6.

בסוף 2018 החליט פוי להיפרד מהמאמן שלו בשש השנים שקדמו לכך, מאנו פלאנקה. "היו לנו שנים יפות ביחד, הוא האדם שמכיר אותי הכי טוב שיש והוא תמיד יישאר חשוב מאוד בחיים שלי", סיפר הצרפתי בראיון ל"לה פריסיאן" בדצמבר, "הגענו לנקודה ממנה לא יכולנו להתקדם יותר. זה היה לי עצוב מאוד, אבל עברתי שנה קשה מאוד והחלטתי שצריך שינוי. זו הייתה שנה בה איבדתי את התשוקה, את הרצון לשחק. לא חשבתי על פרישה, אבל כן חשבתי לקחת הפסקה ארוכה. יש את הטניס ויש את החיים שמעבר. לא הייתי בבית, אני כל הזמן בבתי מלון, יש זמנים שאני אוכל שלוש פעמים ביום במסעדה ולא פורק אפילו את המזוודה שלי. לא הייתי מאושר מחוץ לטניס ויש לזה השפעה גדולה על הקריירה, זה חלק מהשלם. כשהדברים לא נמצאים בהרמוניה מושלמת, זה לא יעבוד. בטח לא כשיש הפסד ועוד הפסד ועוד הפסד. זה הפסד אחד, שניים, שלושה, בסוף אתה מאבד את הביטחון ולא נהנה בכלל".

לוקא פוי טניסאי צרפתי. רויטרס
התהילה הגיעה בגיל 22 ואיתה גם הנפילה. פוי אחרי הניצחון מול ראוניץ'/רויטרס

אחרי הפרידה מהמאמן הקודם שלו, פוי החליט לפנות לטניסאית העבר אמלי מורזמו. "היא אלופה", אמר, "היא זכתה בטורנירי גרנד סלאם ואימנה שחקן גדול כמו אנדי מארי, היא הייתה הקפטנית של נבחרת הפדרציה. העובדה שהיא אישה ממש לא משנה לי. מה שמשנה לי זה שתהיה מאמנת טובה. חיפשתי ראיית עולם מסוימת ויש לה את זה. מיד אחרי שנפרדתי מהמאמן שלי ניסיתי לחשוב על שמות אחרים. לא ידעתי יותר מדי". בסופו של דבר החליט פוי למנות את מי שהייתה אמורה להתמנות לקפטנית של נבחרת הדייויס הצרפתית, אמלי מורזמו, שוויתרה על התפקיד ולקחה עליה את האתגר ובינתיים החיבור עובד בצורה מושלמת.

חזרה קצרה בזמן: לוקא פוי פרץ בגדול לתודעה כשרשם את הניצחון הגדול בקריירה שלו, לפחות עד הטורניר הנוכחי, בשמינית הגמר של אליפות ארצות הברית 2016. הצרפתי ניצח 1:6, 6:2, 4:6, 6:3, 6:7 (6) את רפאל נדאל בתום קרב שארך ארבע שעות ועוד שבע דקות. "כשהוא הגיע לרבע גמר ווימבלדון השנה, רבים קבעו שפוי הוא כוכב העתיד", נכתב על המשחק ההוא אז ב"גרדיאן" הבריטי, "אחרי הניצחון שלו מול רפאל נדאל בשמינית הגמר בערב יום ראשון, הוא נראה מאוד כמו כוכב ההווה". קפטן נבחרת הדייויס של בריטניה לאון סמית' אמר אז ל-BBC: "ללוקא פוי יש הכול, סרב מצוין, הוא לא מפחד לעלות לרשת ויש לו פורהנד ובקהנד חזקים. אין חור במשחק שלו וצריך לשחק טוב מאוד כדי לנצח אותו".

ואז בצרפת, כמו בצרפת - כלומר אומת טניס אדירה עם אקדמיות מפוארות ושחקני עבר גדולים כמו גם שחקני הווה מצוינים שלא מצליחים לזכות בתארי גרנד סלאם כבר שנים למרות טורניר ביתי ומסורת מרשימה, החלה חגיגה גדולה. פוי, בחור נאה, אלגנטי ואופנתי שיוצא כבר שנים עם הדוגמנית קלמנס ברטראנד הפך ל"מאמי הלאומי", לאנטואן גריזמן של הטניס. הוא קיבל חוזים יוקרתיים ושמנים מאוד מחברות כמו רולקס ואביאן. הוא גם הצליח להיכנס במרץ אשתקד לטופ 10 העולמי ולעצור שם לתקופה קצרה במקום העשירי.

אמלי מורזמו טניסאית עבר צרפתייה והמאמנת של לוקא פוי. רויטרס
מורזמו מאושרת מהקליינט שלה אחרי הניצחון נגד ראוניץ'/רויטרס

אחרי העלייה הגדולה והנפילה הגדולה, פוי החל להיפגש גם עם פסיכולוג שיעזור לו. "אני נהנה שוב על המגרש, זה מדהים בשבילי", הודה פוי בראיון לעיתון "לה פיגארו". במהלך הפגרה השיל פוי בין ארבעה לחמישה קילוגרם ממשקלו ושינה גישה טקטית כשהחליט ביחד עם מורזמו לנסות לאמץ שיטה התקפית יותר. ז'אן ז'וליאן אזבאן כתב ב"לה פיגארו" כי "השינוי בו ניכר גם בעין בלתי מזוינת. פתאום הוא לא מחביא את העיניים מתחת לכובע, הכתפיים לא נופלות אחורה בעצבים תוך כדי המשחק. כמו בקסם, המחבט שלו חזר לייצר דברים נהדרים".

פוי עצמו הודה שלא ציפה לרשום הישג היסטורי מבחינתו כבר בטורניר השני שלו תחת מורזמו (חטף 6:2, 6:3 מאנדריי רובלב בסיבוב הראשון בסידני) ולהפוך לצרפתי השביעי בעידן הפתוח (מאז 1968) שמגיע לחצי גמר אליפות אוסטרליה. "כשהגעתי לכאן לא אמרתי לעצמי שהמטרה היא לנסות להגיע לשבוע השני או לרבע הגמר", הוא אמר אחרי הניצחון מול ראוניץ', "המטרה הייתה רק להתרכז במשחק שלי ומה שאני צריך לעשות במגרש, רציתי להביא לידי ביטוי את מה שעשיתי בהכנה לשנה. היו לי ציפיות נמוכות. אני חושב שאם היו שואלים בנאדם ברחוב מה אני אעשה בטורניר, אז אף אחד לא היה אומר חצי גמר או יותר. היו ציפיות נמוכות מבחוץ וגם מבחינתי".

על מורזמו הוא אמר: "היא מוסיפה לי המון ביטחון, המון לאישיות שלי. אני מתרכז רק במשחק שלי ולא בהשלכות ובתוצאות. אני חושב שהיא מאמנת נהדרת ומלאת מוטיבציה. היא מרוכזת בכל כדור באימון. למרות זאת יש אווירה נהדרת באימונים. אנחנו לא רציניים יותר מדי ומתבדחים המון".

קלמנס ברטראנד ארוסתו של הטניסאי הצרפתי לוקא פוי. רויטרס
ארוסתו של פוי, קלמנס ברטראנד, בוכה מהתרגשות אחרי העלייה לחצי הגמר/רויטרס

גם יריבו הבא של פוי, נובאק דג'וקוביץ', החמיא לו כשאמר: "תמיד חשבתי שהוא שחקן איכותי. מה שהוא עשה בטורניר הזה זה פנטסטי. הוא ניצח כמה שחקנים מהרמה הכי גבוהה פה. הוא קצת התקשה למצוא עקביות מבחינת תוצאות בשנתיים האחרונות. אבל עם איכות הטניס שיש לו, בטוח שהוא שווה מקום ב-15 הראשונים בעולם, אולי אפילו בין העשרה הכי טובים. יש לו את האיכות והפוטנציאל, אין ספק".

טניסאי העבר ארנו קלמון התייחס לשינוי המשמעותי מבחינת פוי ואמר ל"לה פריסיאן" ש"בשנה שעברה פחדתי מאוד, חששתי שהוא החמיץ את הרכבת כי שאר השחקנים לא מחכים לו, הם מתקדמים והם מסוכנים מאוד. תמיד חשבתי שהוא הצרפתי היחיד שאולי מסוגל לזכות בטורניר גרנד סלאם ולא השחקנים מהדור הוותיק יותר. הוא עובד מעט מאוד זמן עם אמלי, אבל השינוי הוא מדהים. אפשר לראות את הביטחון שהוא הפגין מהקו האחורי, את היוזמה, היציבות שלו בהגשות. הוא מנצח במשחקים מול יריבים קשים מאוד וזה נראה טבעי כי זה מגיע לו ובגלל שהוא משחק מדהים".

השאלה עכשיו, כמו לאורך כל הקריירה של הצרפתי הכל כך כישרוני וכל כך שביר מנטאלית הזה היא האם הוא יוכל לשמור על עקביות או שההישג האדיר בעצם ההגעה לחצי הגמר באוסטרליה 2019 תיזכר כמו אותו ניצחון נגד נדאל באליפות ארצות הברית 2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully