וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הכיפורים של אופ"א: דרבי רד בול מעורר גיחוך וטענות על חוסר ספורטיביות

20.9.2018 / 15:00

השחקנים עוברים כמו לחמניות חמות בין הקבוצות, המועדונים אפילו מתבלבלים בין החולצות והפרשנים לא יודעים אם לצחוק או לבכות. אבל העיקר שאופ"א לא זיהתה קשר בין השתיים. רועי פרייס מסביר למה המשחק הערב בין שתי הקבוצות של רד בול הוא עוד רגע שפל בכדורגל המודרני

טימו ורנר שחקן ר.ב. לייפציג. רויטרס
מי ינצח? האם זה באמת חשוב? ורנר/רויטרס

כמה היה צריך לקרות, להשתנות ולהשתבש כדי שגם ר.ב. לייפציג וגם רד בול זלצבורג יגיעו לשלב הבתים של הליגה האירופית?

הקבוצה הגרמנית פיגרה 2:1 בבית מול זוריה לוגאנסק האוקראינית אחרי 0:0 במשחק הראשון והייתה בדרך הביתה בשלב המוקדמות האחרון והמכריע. אז הגיע שוויון של ז'אן קווין אוגוסטן בדקה ה-69 ופנדל בדקה ה-90 של אמיל פורסברג וסידר לקבוצה של רלף ראנגניק כרטיס לשלב הבתים. כל זה קרה ב-30 באוגוסט בגרמניה. קצת פחות מ-24 שעות לפני כן "הצליחה" זלצבורג שוב לעוף בשלב הפלייאוף של מוקדמות ליגת האלופות אחרי שכבר הובילה 0:2 מול הכוכב האדום בלגרד כשצמד של בן נבוהאנה בתוך דקה (65 ו-66) סידר לסרבים כרטיס לשלב הבתים באלופות.

כך נקבע ששתי הקבוצות, שניתן לומר כי אחת הן, יישלחו אחר כבוד להגרלה של יום שישי בצהריים. ומה רבה הייתה האכזבה במשרדי משקאות האנרגיה כאשר נשלפו השמות של שתי קבוצות הבית והן שובצו יחד לבית ב'. אפשר להשוות את האכזבה הזו רק למידת המבוכה שבוודאי הרגישו באופ"א באותם הרגעים. כנראה שגם שם הבינו שהשרץ שהוכשר על ידם בתום מיני פיתולים ביוני 2017, חזר לרדוף אותם באוגוסט 2018.

אנדראס אולמר שחקן רד בול זלצבורג. צילום מסך
אולמר משחק עם חולצה של ר.ב. לייפציג. אופס/צילום מסך

וכאן שווה לחזור ליוני 2017, או יותר נכון קצת לפני כן כשזלצבורג זכתה בעוד אליפות באוסטריה ור.ב. לייפציג השלימה עונה חלומית וסיימה במקום השני בבונדסליגה. כלומר, הגרמנים הבטיחו מקום בשלב הבתים של ליגת האלופות, זלצבורג את מקומה במוקדמות המפעל וכך נוצר מצב בו השתיים עלולות להיפגש במסגרת תחרות הקבוצות הכי יוקרתית של ארגון הכדורגל האירופי. או אז, התעוררו השונאים (ויש רבים כאלה) והעלו את התהייה מה לגבי סעיף 5 - יושרת התחרות, ובתוכו סעיף 5.01, שקובע כי "על מנת לשמור על היושרה בתחרויות המועדונים של אופ"א" יש לעמוד בתנאים רבים, שכולם נוגעים לקשרים בין מועדונים שונים ובעלות משותפת על מועדונים.

הבעיה אפילו הייתה חמורה יותר כיוון שהחוק קובע כי במקרה ששתי קבוצות לא עומדות בתקנון בכל הנוגע לאי מניעת בעלות משותפת, הקבוצה שזכתה באליפות מקבלת עדיפות. במקרה כזה, ר.ב. לייפציג הייתה מודחת מליגת האלופות ויורדת לליגה האירופית אם אחותה מזלצבורג הייתה מגיעה לשלב הבתים. זה הסיוט הכי גרוע מבחינת ראשי חברת המשקאות "רד בול" כיוון שעם כל הכבוד לפרויקט האוסטרי, הקבוצה הגרמנית היא זו שמקבלת עדיפות ברורה. השחקנים שמצטיינים בזלצבורג עולים צפונה לכיוון מזרח גרמניה (גאוגרפית, לא המדינה לשעבר) ולא להפך, התקציבים הגדולים יותר מופנים לכיוון גרמניה והמטרות שם גדולות יותר.

או אז החלו היועצים המשפטיים של הקונצרן הענק לעבוד והצליחו לשכנע את אופ"א שאין בעלות צולבת. "לאור חקירה מעמיקה ובשל שינויים מבניים ותפקודיים שנעשו במועדונים (בנוגע לענייני תאגיד, תקצוב, איוש תפקידים, הסכמי חסויות וכיוצא באלה), ועדת הפיקוח הכלכלי של אופ"א החליטה שאין יותר השפעה לאף גוף על יותר ממועדון אחד שמופיע באותה תחרות של אופ"א. הוועדה תמשיך לעקוב אחרי שני המועדונים כדי לוודא שהחוקים לא מופרים גם בעתיד".

בשורה התחתונה, אופ"א אישרה לשתי הקבוצות לשחק באותו מפעל כיוון שיצרנית המשקאות "רד בול" מחזיקה ב-99% מהמניות בר.ב. לייפציג ויש לה 49% מהקולות בהצבעות במועדון, בעוד החברה היא רק הספונסר בזלצבורג. העניין הוכשר. אגב, כחלק מהחובות, זלצבורג הייתה אמורה לשנות את הסמל שלה, כך שיופיע בו שור אחד ולא שניים כמו בזה של לייפציג. בנוסף, השמש שמופיע מאחורי השוורים הייתה אמורה להיות מסולקת. בינתיים זה לא קרה.

ברומה שחקן ר.ב. לייפציג חותם על החוזה. אתר ר.ב. לייפציג, אתר רשמי
ברומה חותם על החוזה וברקע שוקולד זלצבורגאי/אתר רשמי, אתר ר.ב. לייפציג

לפיכך, בואו נראה כמה אופ"א מפקחת וכמה באמת אין קשר בין שני המועדונים. ב-14 ביוני 2017 ברומה הפורטוגלי עבר מגלאטסראיי לר.ב. לייפציג. בתמונה שהעלתה הקבוצה הגרמנית הייתה בצד ימין קופסה של מוצרטקוגלן, ממתק שמזוהה מאוד עם זלצבורג. זה מה שנכתב אז באתר "צייט": "זה צירוף מקרים, מוצרטקוגלן זה טעים מאוד, אבל בעולם הכדורגל שיצר רד בול, זה פרט פיקנטי ולא שולי (פינאטס במעין משחק מילים) כי בין לייפציג לזלצבורג אין שום קשר. כך לפחות קבעו באופ"א, הכול נקי לחלוטין. ההחלטה הזו שוב הוכיחה איך רד בול מנצלת את חוקי הכדורגל, עובדת על כל התאחדויות הכדורגל ומסדרת אותם כדי לשנות את התחרויות".

"זה מה שקרה בבונדסליגה וגרם לזעם כל כך גדול בקרב האוהדים, שמבחינתם האישור של לייפציג לבונדסליגה היה רגע השפל הגדול ביותר בשנים האחרונות של הכדורגל". המשיכו בצייט. "כך או אחרת, שני המועדונים מעורבים במשחק הזה: רד בול משתמשת בבולדוזר כדי למצוא חורים וההתאחדויות מתיישרות לפי זה. התפקיד של אופ"א הוא להגן על התחרויות והמפעלים שלה, אבל השינויים ששני המועדונים האלה עשו בחודשים האחרונים גורמים לליגת האלופות להיראות כמו קרקס. מנכ"ל לייפציג אוליבר מינצלאף היה היחיד שנאלץ להתפטר מהתאגיד העולמי. זה היה טריק מצחיק. ברור שהקשר בין כל התאגיד הזה יימשך באין מפריע".

רוצים עוד? רלף ראנגניק, שהיום מאמן את לייפציג לעונה אחת עד שיוליאן נאגלסמן יתמנה לתפקיד, שימש בעבר כמנהל הטכני של קבוצת "רד בול" והודה ב-2014: "אם אנחנו מגלים שחקן טוב, אז הדבר החשוב ביותר שאני צריך להחליט הוא האם אותו שחקן מתאים לזלצבורג או שכבר ללייפציג".

הלאה, נמשיך עם חוסר הקשר בין המועדונים ונחזור לפאדיחה הכי גדולה שהייתה שם בשנים האחרונות והתרחשה ביולי 2016. המגן השמאלי של רד בול זלצבורג אנדראס אולמר עלה למשחק הקבוצה במוקדמות ליגת האלופות מול פ.ק. ליפאיה עם חולצה לא נכונה. ולא זו בלבד שהוא עלה למגרש עם חולצה שכזו, הוא גם השלים 90 דקות כשהוא לובש את החולצה שאינה של קבוצתו כלל וכלל ושייכת לקבוצה אחרת שבכלל לא קשורה לקבוצתו. אולמר לבש חולצה של ר.ב. לייפציג במהלך המשחק.

הבלבול נבע כנראה מהעובדה שהמועדונים לא רשאים ללבוש חולצה עם סמל עליו מופיעה שמה או סמלה של חברת המשקאות המאמצת ולכן נתנו לאולמר חולצה בה לא היה את הסמל של "רד בול", אבל גם לא היה את הסמל של זלצבורג כי אם של לייפציג, כולל הכיתוב "ר.ב. לייפציג". במועדון הבינו את הפאדיחה רק בזמן הראיונות שאחרי המשחק כשמישהו קלט פתאום שאולמר לובש חולצה ששייכת למועדון אחר. על פי דיווחים באוסטריה, כנראה נפלה טעות במשלוח של המלבישה "נייקי" ואף אחד לא שם לב לעניין. בקטנה.

רלף ראנגניק מאמן ר.ב. לייפציג. GettyImages
"זה יהיה משחק מיוחד בשבילי". ראנגניק/GettyImages

נקודה נוספת היא כמובן העבר של שחקנים רבים בלייפציג. כפי שכבר אמרנו, העדיפות בין שני המועדונים היא לזה מגרמניה ולכן רבים מהשחקנים שמשחקים היום בקבוצה של ראנגניק כיכבו בעבר בזלצבורג. פטר גולאסי, מרסל זאביצר, דאיוט אופמקאנו, שטפן אילזנקר, קווין קאמפל, קונראד לאיימר. כל השחקנים האלה שייכים היום לסגל של לייפציג ובעבר שיחקו גם בזלצבורג.

למרות כל הסתירות, המיליארדר ובעלי "רד בול" דיטריך מאתשיץ הבטיח כבר אז ש"זה חסר טעם להתעסק בזה בכלל כי אופ"א לא ראתה בכך שום בעיה. אבל זה בסדר, אני מעולם לא בגדתי בעקרונות שלי. צריך להפריד בין שני המועדונים. אם הם ייפגשו בליגת האלופות, שתי הקבוצות יתנו את המיטב והקבוצה הטובה יותר תנצח. אנחנו מדברים על תחרות ספורטיבית".

אחרי הגרלת הליגה האירופית, שקבעה ששתי הקבוצות ייפגשו, אמר מאתשיץ לבילד: "זו הגרלה נהדרת, אני ממש מאושר", וכשנשאל מי הוא מעדיף שתנצח, אמר המיליארדר: "הטובה יותר תנצח בשני המשחקים".

גם מיודענו ראנגניק התייחס להגרלה ואמר: "ברור שהמשחק מול זלצבורג הוא מיוחד מאוד בשבילי, ואני בטוח שגם בשביל עוד איזה שחקן או שניים שלנו. כשאני עזבתי את התפקיד שלי בזלצבורג לפני שלוש שנים, זה היה הצעד הראשון ובשנתיים לאחר מכן שני המועדונים נפרדו לחלוטין. אף אחד לא צריך לדאוג לגבי התחרותיות במפגשים האלה, יהיו שני משחקים מלאי אמוציות וטירוף".

בין אם אתם מאמינים להפרדה הזו - שיש לומר נראית מלאכותית ואפילו די מגוחכת - שיבושם לכם. בגרמניה מרבית האוהדים לא קונים את העניין והריצו אין סוף בדיחות בנושא מיד עם ההגרלה, כשאליהן נוספו כמובן גם טענות על "סגירת" תוצאה עוד לפני שריקת הפתיחה. עצוב מאוד שבכלל צריכות להיות חשדות כאלה בגלל כל הסתירות המבניות האלה בטיעונים של אנשי "רד בול". חבל מאוד גם שבאופ"א אישרו את העניין הזה שמעורר כל כך הרבה דיבורים וחשדות.

מרקו רוזה מאמן רד בול זלצבורג עם מונס דאבור. GettyImages
כל הדיון הורס את כל הטעם/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully