וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמין בניס: האתגר של פטריק ויירה בקריירה האירופית כמאמן

13.9.2018 / 11:00

הוא שואף לשלב את התכונות הטובות של ארסן ונגר וז'וזה מוריניו, מתמקצע בטיפוח שחקנים צעירים, והותיר רושם חיובי מאוד בניו יורק סיטי. כעת מתחיל קפטן ארסנל לשעבר את הקדנציה המרתקת בניס, והמטרה ברורה - להוכיח את עצמו בדרך חזרה ללונדון

עריכת וידאו: ניר חן

במאי קיבל פטריק ויירה טלפון מאנשי ארסנל אשר תהו אם הוא פנוי עקרונית לאפשרות לרשת את ארסן ונגר, אבל השיחה היתה קצרה. לפי עיתונאים המקורבים לכוכב התותחנים לשעבר, הוא נותר מאוכזב מהגישה והרגיש שהפניה נעשתה על מנת לצאת ידי חובה. בלונדון לא שקלו את מעמדותו ברצינות, וזה היה קצת מתסכל. מצד שני, ויירה עצמו לא ממהר לשום מקום. הוא הצהיר אמנם על מוכנותו לעבוד בכל קבוצה באירופה כהגדרתו, אולם לא מתלהב לקפוץ למים עמוקים כבר עכשיו. האופציה לבחון את עצמו בצרפת קרצה לו מאוד. לפני שנה התנהלו מגעים מול סנט אטיין, בשלהי 2017 הוא שקל את ראן. האופציה של ניס התאימה לו כמו כפפה ליד, וכעת - בעוד אונאי אמרי עושה את צעדיו הראשונים באיצטדיון האמירויות - עוקבים האוהדים בלונדון בדריכות גם אחרי המסע המרתק של אלילם בריביירה.

עוד בנושא

מריו באלוטלי חזר לאימוני ניס בקיץ במשקל 100 קילוגרם
בואו לעקוב אחרי עמוד האינסטגרם של וואלה! ספורט

פטריק ויירה, מאמן ניס,.
האופציה התאימה לו כמו כפפה ליד. פטריק ויירה מוצג בניס

הבית כבר היה מוכן

ניס היתה טובה ל-ויירה כי את הקריירה ככדורגלן הוא החל בקאן הסמוכה, במרחק קילומטרים ספורים. למעשה, זו היתה קבוצתו היחידה בצרפת, לפני המעבר הכושל למילאן בגיל 19, והוא נקשר לאיזור. כבר מזמן יש לו אחוזה ממש ליד ניס, והוא מעורב במספר פרוייקטים כלכליים בסביבה. הכל היה מוכן מראש - רק לחתום על החוזה ולהגיע לסביבה מוכרת ואהובה.

שנית, ניס מאפשרת למאמניה חופש פעולה ונותנת להם גיבוי בעידן היו"ר ז'אן-פייר ריבר בעשור הנוכחי. קלוד פואל עבד במשך ארבע שנים לפי אסטרטגיה ברורה שלא הושפעה ממעידות זמניות, לפני שעזב ב-2016 בהסכמה הדדית ועבר לפרמייר-ליג. לוסיאן פאבר השווייצרי החליף אותו והיה אמור להישאר יותר משנתיים אם הדבר היה תלוי במועדון, אך פותה לבורוסיה דורטמונד בנסיון השני. מדובר במקום עבודה עם שקט תעשייתי, ומאמן מתחיל כמו ויירה יודע להעריך זאת.

שלישית, וזו אולי הנקודה החשובה ביותר, מדובר בסגל צעיר במיוחד. עבור ויירה, זו מתנה ייחודית, כי אחרי הפרישה הוא בחר להתמקצע קודם כל באקדמיה של מנצ'סטר סיטי. ארבע שנים פוריות מאוד גררו שבחים מכל הכיוונים, ושחקני הנוער אהבו מאוד את הגישה שלו. "היה לו המון זמן עבור כל אחד", סיפר לימים קין בריאן, חניך בקבוצת הכשרונות של האקדמיה, והנכונות להתעניין בשחקניו, לעודד ולתת כתף כשצריך באה לידי ביטוי גם כאשר יצא ויירה להרפתקה בניו יורק סיטי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
פטריק ויירה. AP
הרפתקה בניו יורק. פטריק ויירה/AP

שיעורים אצל פפ, סארי וסמפאולי

היו שהרימו גבה כאשר הקבוצה שנמצאת בבעלות הקונצרן של מנצ'סטר סיטי הימרה על מאמן אירופי צעיר שלא מכיר את ה-MLS, אבל התוצאות היו טובות. הצרפתי לקח קבוצה שסיימה במקום השמיני המאכזב במזרח בעונת הבכורה שלה ב-2015 והצעיד אותה למקום השני הן ב-2016 והן ב-2017. היתה לו הזכות לעבוד עם כוכבי על מזדקנים בדמותם של דויד וייה, אנדראה פירלו ופרנק למפארד, אבל את עיקר המאמצים השקיע ויירה דווקא בקידום הצעירים. ג'ק האריסון האנגלי הפך בהדרכתו לאחד השחקנים החדשים הטובים בליגה, והפרשנים המקומיים מסכימים - ויירה שינה את ניו יורק סיטי והיווה גורם קריטי בביסוסה ככוח משמעותי.

ויירה למד רבות בדרך בעצמו. הוא התחיל כחסיד ברור של החזקת כדור, אך זנח את האובססיה וידע להתאים את הטקטיקה ליריבות. הוא נסע להשתלמויות אצל פפ גווארדיולה בבאיירן מינכן, מאוריציו סארי בנאפולי וחורחה סמפאולי בסביליה. הוא התייעץ רבות עם חבריו לשעבר, זינדין זידאן ולורן בלאן, שרשמו הצלחות מסחררות על הספסל. כל זה צורף לנסיונו העצום כשחקן שייצג את צרפת 107 פעמים, זכה במונדיאל 98' ויורו 2000, ליקט שלוש אליפויות אנגליה עם ארסנל וחמש אליפויות איטליה עם יובנטוס ואינטר, ועבד עם בכירי המאמנים בעלי אסכולות שונות. הוא לא מעוניין לחקות איש מהם, אלא לנסות ללקט את התכונות הטובות של כל אחד לתמהיל מיוחד.

"המטרה היא לשלב בין ארסן ונגר לז'וזה מוריניו", אמר ויירה אחרי שקיבל את התפקיד בניס. "ארסן נתן יותר חופש ויותר אחריות. מוריניו התעמק יותר ביריבות ונתן טיפים נקודתיים. חשוב להעניק לשחקנים מידע רב, אבל חשוב גם לאפשר להם לבטא את עצמם. השילוב בין שתי הגישות יהיה אידיאלי". האם המשימה אפשרית? התשובה לא תינתן במהרה, ובתחילת הקדנציה נתקל ויירה בבעיות לא פשוטות.

פטריק ויירה עם ארסן ונגר ב-2005. AP
לא מעוניין לחקות אף אחד. פטריק ויירה עם ארסן ונגר/AP

מחזורים ראשונים כושלים לא ישפיעו

שני שחקני מפתח שפרחו בהדרכת פאבר עזבו את ניס בקיץ - הקשר ז'אן-מיקאל סרי, אשר כל המשחק עבר דרכו, נמכר לפולהאם, בעוד החלוץ אלסן פלאה הצטרף לבורוסיה מנשנגלדבאך. אין להם תחליף אמיתי, אבל אור הזרקורים הופנה במהלך הקיץ בעיקר למריו באלוטלי שסירב להתייצב לאימונים והבהיר כי ברצונו לעבור למארסיי. ויירה, ששיחק עם האיטלקי הסורר במנצ'סטר סיטי בעונת 2010/11, הצליח לשנות את דעתו. "המאמן אחראי ל-80 אחוזים מההחלטה. רציתי לשחק באירופה עם מארסיי, אבל בסוף בחרתי להישאר כאן, כי זה הדבר הטוב ביותר מבחינתי", הצהיר החלוץ.

באלוטלי חזר לאימונים עם עודף משקל, וריצה בכל מקרה עונש השעיה במחזורים הראשונים, בהם נתקלה ניס בקשיים מול יריבות נחותות על הנייר. היא הפסידה 1:0 לעולה החדשה ריימס במשחק הבכורה של ויירה, גירדה איכשהו 1:1 במגרשה של קון, ואז הובסה 4:0 בביתה על ידי דיז'ון. התוצאה לא ממש הוגנת, כי המשחק היה מאופס עד הדקה ה-67 והתאפיין בהחמצות רבות של המארחת, אך התקשורת אוהבת תסריטים מסוג זה, והיו שהחלו לדבר על משבר. "המאמן טרם מצא את הנוסחה הנכונה עבורנו", אמר הכשרון העולה וילאן סיפריאן.

ואולם, בניס לא מתרגשים כידוע ממספר שבועות כושלים. ריבר טען בתחילת העונה: "ויירה מושלם עבור המועדון, זוכה להערכה גדולה ומשדר המון כריזמה. יש לו השקפת עולם ברורה על המשחק, והוא יהיה מאמן מעולה" - וממש לא היתה לו סיבה לחזור בו רק בגלל שני הפסדים ביתיים מאכזבים. "המסר פשוט - לא מספיק לשחק טוב. לא הפגנו אופי ונחישות, ואנחנו חייבים להיות ארגסיביים יותר. אני מאמין בחבורה הזו, ואין לי ספק שנתקן את המצב", אמר הבוס בעצמו, ובמחזור האחרון התכבד בניצחון ראשון דווקא במבחן הקשה מכולם.

פטריק ויירה עם זינדין זידאן, מרסל דסאיי, תיירי הנרי. AP
מעטים מהסגל ההוא הפכו למאמנים. ויירה עם זידאן, דסאי והנרי/AP

בדרכם של דשאן וזידאן?

את כל המזל שנטש אותו בדיז'ון קיבל ויירה בחזרה כאשר גבר 0:1 בחוץ על ליון במחזור האחרון לפני פגרת הנבחרות, והשוער הארגנטינאי ואלטר בניטס חתום על סדרת הצלות ברמה הגבוהה ביותר. "לא ניכנס לאופוריה, אבל זו תוצאה חשובה מאוד עבורנו, ואני מודה לשחקנים על המאמץ. אמרתי שאני מאמין בהם", אמר ויירה. הקרח נשבר, והאופטימיות זהירה פחות.

אחד היתרונות של ויירה בקבוצה מסוגה של ניס הוא שאינו מאבד שחקנים לטובת המשחקים הבינלאומיים. כמעט כולם התכוננו ללא הפרעות במשך שבועיים, וביום שישי יקוו להשיג נקודות ביתיות ראשונות על חשבון ראן של סברי לאמושי, חברו לשעבר של ויירה בנבחרת. לאמושי נופה ברגע האחרון מהסגל הסופי למונדיאל הביתי לפני 20 שנה, בין היתר בגלל פריצתו הגדולה של ויירה בארסנל. באופן מפתיע, מעטים מהסגל הזה הפכו למאמנים - אך אלה שעשו זאת הצליחו מאוד, ו-2018 שייכת לדידייה דשאן וזידאן.

אולי ויירה ילך בעקבותיהם? הפוטנציאל קיים, וכיליד סנגל יש לו גם שאיפה להפוך לבכיר המאמנים האפריקנים באירופה. ונגר התנבא בסוף הקדנציה: "פטריק מסוגל להגיע לגדולה, ועשוי להיות בעתיד מנג'ר ארסנל". עד כמה העתיד הזה רחוק? זה תלוי, כמובן, גם באמרי - אבל אם תגיע יום אחד פניה אמיתית וכנה מהתותחנים, התשובה של המאמן עשויה להיות חיובית. קריסת האימפריה של ונגר החלה מעזיבתו של ויירה ב-2005. ייתכן שיש צורך בשובו על מנת לחזור לגדולה, אבל קודם הוא צריך להוכיח את עצמו על במה צנועה יותר. העיניים נשואות לניס.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully