וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאן הרחמים: נפילתו של רוכב העבר אולריך הגיעה למצב מסוכן

10.8.2018 / 17:00

הוא זכה בטור דה פראנס, נאבק מול ארמסטרונג ונהג להרוויח בין 7-5 מיליון יורו בשנה, אבל היום בגיל 44 הוא חסר כל ומכור לאלכוהול וסמים. אחרי שפרץ לדירת שכנו ובילה לילה במאסר כששתן מרוח על הרצפה, יאן אולריך מבקש רחמים ומנסה להשתקם

בווידאו: אולריך מגיע למעצר. צילום: רויטרס, עריכת וידאו: שניר דבוש

אחד מרגעי השפל שיכולים להיות לאדם בכלל ולספורטאי צמרת בפרט הגיע עבור יאן אולריך בסוף השבוע שעבר. רוכב האופניים לשעבר יצא ממעצר לילי בכלא במאיורקה וגילה שבחוץ חיכו לו הרבה עיתונאים גרמנים. הוא חבש כובע, חולצה לבנה ונראה נבוך במיוחד, אפילו עלוב, אומלל ומעורר רחמים כשבהה בהם בזמן ששאלו אותו: "מר אולריך, מה שלומך?" ושאלות כלליות אחרות. הוא המשיך ללכת מבלי להניד עפעף עד שבסופו של דבר הוא סינן בקול חלש מאוד: "עזבו אותי בשקט, אני רוצה ללכת הביתה עכשיו, הייתי בכלא". אם זה לא מספיק, היום (שישי) מדווח בגרמניה שאולריך נעצר בפרנקפורט לאחר שהיכה זונה בבית מלון ונלקח לחקירה תחת השפעת סמים ואלכוהול.

אולריך בן ה-44, שנולד וגדל ברוסטוק שאז הייתה חלק מגרמניה המזרחית, הפך לאגדה בגרמניה בשנות ה-90. רוכב האופניים הפך לאחד הפרצופים המוכרים בכל בית במדינה שלו וזכה לאותו מעמד לו זכו הגדולים ביותר באותן השנים כמו למשל בוריס בקר, הוא זכה בטור דה פראנס ב-1997 והגיע שני בתחרות ב-1996, 1998, 2000, 2001 ו-2003. בשנת 2000 הוא זכה במדליית הזהב באולימפיאדת סידני ברכיבת כביש ובמדליית כסף במירוץ נגד השעון. ב-1999 הוא זכה בוואלטה הספרדית.

אז מה הוביל ספורטאי גדול כזה למעצר? ובכן, הפרטים הם כאלה: בשישי שעבר אולריך נעצר בפאלמה אחרי שפרץ לתוך השטח של שכנו השחקן הגרמני המפורסם טיל שווייגר בזמן שזה ערך מסיבה לקראת היציאה של סרט אותו ביים והפיק בשם "דבש בראש" (Honey in the Head) שהוא גרסה חדשה לסרט גרמני שגם אותו ביים שווייגר. בין השחקנים בסרט אפשר למצוא את ניק נולטי, מאט דילון, אמילי מורטימר ואחרים. בזמן שהאחרונים בילו במסיבת בריכה, אולירך טיפס מעל הגדר שמפרידה בין הבתים, חדר לאזור והתחיל לאיים, ואף הגיע למגע פיזי עם אחד האורחים. אולריך טען לאחר מכן בראיון עם בילד כי הוא בסך הכול רצה להיפרד משווייגר וקפץ מעל הגדר כי אף אחד לא שמע את הצלצולים שלו בפעמון. "צלצלתי וצלצלתי ואף אחד לא ענה, אז נכנסתי לתוך המקום", אמר אולריך, "היה מישהו שם בחוץ, בגינה. זה עובד של טיל ששתה ואז הוא שדד אותי. אז התחילו מאבקים מילוליים עם חלק מהאנשים שם, גם עם טיל, אולי אפילו נגעתי לו בכתף. ואז פתאום, איזה בנאדם קפץ עליי עם בעיטת קונג פו. הצלחתי איכשהו לברוח, אבל נפלתי על המרפק".

יאן אולריך רוכב אופניים גרמני. AP
אולריך אחרי הזכייה בטור דה פראנס ב-1997/AP

אולריך נלקח משם היישר למעצר ושווייגר טען בראיון: "הוא נכנס בצורה אגרסיבית מאוד אל תוך הבית שלי בזמן שצפינו בקליפ וידאו עם אורחים בבית הבריכה. הוא הגיע וישר תקף חבר שלי עם מקל של מטאטא. אז הגיעה המשטרה ולקחה אותו משם עם אזיקים. עוד לפני שהמשטרה הגיעה אמרתי לו: 'מעכשיו והלאה, אתה לא חבר שלי יותר'". אולריך עצמו סיפר על מה שעבר עליו בלילה במעצר: "זה היה אחד המבחנים הכי קשים בחיים שלי. פתאום הגיעו, אזקו אותי ולקחו אותי לתוך תא. לא הצלחתי לתקשר בכלל עם הסוהרים ועם אף אחד שם. הם דיברו רק ספרדית ולא הבינו מילה באנגליה. לא נתנו לי להתקשר לעורך הדין שלי ולקחו ממני הכול חוץ מאשר את המכנסיים שלי. הייתה לי בתא רק מגבת. הכול הסריח שם, היה שתן בכל מקום על הרצפה ועל הקירות. הפכתי לקלסטרופוב ולא הצלחתי לישון בכלל".

בהתחלה לא היו הסברים לגבי מה שקרה, אבל לכולם היה ברור שאולריך עמוק עמוק באיזושהי צרה. סמים, אלכוהול, דיכאון, אולי שלושתם גם יחד. "לקחתי דברים והשתמשתי בדברים שאני מתחרט עליהם מאוד", הודה אולריך באותו ראיון בו גם הבטיח שייכנס בקרוב לגמילה: "למען האהבה של הילדים שלי אני הולך עכשיו לטיפול וגמילה. הפרידה מאשתי שרה והמרחק מהילדים שלי - אותם לא ראיתי מאז פסחא ובקושי דיברתי איתם - וזה השפיע עליי מאוד".

ההסתבכות הנוכחית ממש לא הייתה הראשונה וגם לא השנייה של אולריך מאז שעלה לגדולה והפך את ענף האופניים למשהו פופולארי ומעניין בגרמניה. ב-2017 נגזרו עליו 21 חודשי מאסר על תנאי אחרי שנהג תחת השפעת אלכוהול וגרם לתאונה. אולריך גר בעבר בשוויץ במשך תקופה ממושכת, אבל עבר למאיורקה שם הוא מעביר את ימיו בסיורי אופניים לתיירים. ב-2002 הוא נעצר ונשלל ממנו רישיון הנהיגה שלו אחרי שנתפס נוהג בשיכרות. ב-2014 הוא גרם לפציעתם של שני אנשים בשוויץ בזמן שנהג תחת השפעת אלכוהול וספג קנס כבד ועונש מאסר על תנאי. ב-2013 הודה אולריך שהשתמש בחומרים ממריצים במהלך הקריירה שלו. עם זאת, השימוש שלו בחומרים אסורים היה בשנים האחרונות של הקריירה ובזמן שכבר דשדש ולכן התארים הרבים בהם זכה לא נשללו ממנו.

טיל שווייגר שחקן גרמני. GettyImages
שווייגר ברגעים נעימים יותר מבחינתו/GettyImages
"יאן נראה כמו מי שספג מכה באלה ואיבד לגמרי את שפיותו. הוא חורבן של אדם, חורבן מסוכן מאוד"

בכתבה אחת מיני רבות על המשברים בחייו של אולריך העיד שווייגר שאולריך מתעורר בכל בוקר בשש ומתחיל לשתות בירה עד שבשלב מסוים של היום הוא היה עובר לוויסקי כי זה משפיע חזק יותר. שווייגר גם סיפר שאולריך סבל מבעיות רבות בכבד בגלל השתייה ונאלץ לעבור ניתוח בשנה שעברה. הוא ניסה להזהיר את אולריך שהוא חייב לשנות את סגנון חייו. "פגשתי חברים שלו, שנתנו הכול כדי לעזור לו, אשתו נתנה הכול ועשתה הכול, אבל בסופו של דבר אין לו חברים סביבו, רק אנשים ששדדו אותו באופן עקבי ושיטתי", אמר שווייגר לבילד, "יאן נראה כמו מי שספג מכה באלה ואיבד לגמרי את שפיותו. הוא חורבן של אדם, חורבן מסוכן מאוד".

חבר של אולריך, שסירב להזדהות בשמו, אמר: "אף אחד לא עוזר ליאן ואם הוא לא יילך לטיפול זה ייגמר רע מאוד, ממש כמו שנגמר עם פנטאני (זוכה טור דה פראנס 1998, שנמצא מת ב-2004 אחרי שימוש יתר בקוקאין)". חבריו לשעבר לקבוצת הרכיבה סיפרו שכבר במהלך הקריירה שלו אהב אולריך מאוד לשתות, רק שאז זה היה יין. כשנשאל בנושא בשעתו, אמר אלוף הטור דה פראנס מ-1997: "כוכבי רוק משתמשים בסמים ואף אחד לא אומר להם כלום על זה".

חבריו של אולריך המשיכו וסיפרו בבילד: "אולי המעצר והלילה בכלא היו נקודת השפל שיאן היה צריך כדי להתעורר ולחזור לחיים. דיברנו כבר עם המון מטפלים, אבל כל אחד מהם אמר שבלי רצון גדול של יאן כל זה לא ייפתר וכל הטיפול מיותר". גם הכסף של אולריך, שבשעתו הרוויח בין 7-5 מיליון יורו לשנה, הולך ונגמר כשהוא לא יכול אפילו להתפרנס מסיורי האופניים כיוון שעבר שני ניתוחים בברכיים והוא לא יכול לרכוב. חברים שלו, שביקרו אותו במאיורקה בחצי השנה האחרונה, נשלחו משם כשאולריך אומר שהוא לא זקוק לעזרה. עכשיו, גם הם מקווים שהטיפול בגרמניה ישנה את מצבו הקשה מאוד של הרוכב לשעבר. גם ילדיו ואשתו לשעבר שרה אמורים לבקר אותו שם כדי לעזור לו לעבור את התהליך הקשה.

יאן אולריך רוכב אופניים גרמני עם אוהדים בעיר בון אחרי הזכייה בטור דה פראנס, 1997. AP
יאן אולריך אחרי הזכייה בטור דה פראנס חוגג בבון/AP

מי שעוד מנסה לעזור לאולריך הוא יריבו הגדול מהעבר לאנס ארמסטרונג. עורך הדין של אולריך, וולפגנג הופה, סיפר שרוכב העבר השערורייתי שוחח איתו והציע לסייע: "הייתה בינינו שיחה טובה. לאנס ארמסטרונג התעניין מאוד במצבו של יאן ואומר שקהילת האופניים צריכה להישאר ביחד. אבל הדבר הכי חשוב הוא שיאן יהיה מוכן שיעזרו לו. ארמסטרונג מוכן לשכור מטוס עם רופא מארצות הברית לאירופה כדי לסייע".

בוריס בקר גם התייחס לסוגיית אולריך המושמץ וכתב בטוויטר: "אני שמח שסבסטיאן קייזר מבילד כתב עליו יפה כל כך. נכון ש'אולה' עובר שלב קשה, אנחנו צריכים להקשיב ולהבין מה שעובר עליו ולעזור לו בדחיפות כי זה מגיע לו. אגדה". קייזר, שנסע לספרד כדי לדבר עם אולריך אחרי הפרשה, כתב בין היתר: "ביום שישי התקשר אליי חבר לקבוצה לשעבר אל יאן אולריך ואמר לי: 'שמעת? עצרו את אולה במאיורקה. הוא התקוטט עם טיל שווייגר'. עכשיו כולם יודעים כמה המצב של יאן אולריך חמור. סמים, אלכוהול, חובות. נמצא פה אדם שזקוק לעזרה וסוף סוף מוכן לקבל אותה. בנאדם שנתן לנו כמדינה ולי באופן אישי כל כך הרבה. למרות כל השערוריות והסקנדלים, 'אולה' היה אחד הגיבורים היחידים שהיו לי, ממש מאז שהפך לאלוף העולם כרוכב כביש חובבן ב-1993. זה קרה ממש כמה שנים אחרי שגרמניה אוחדה והוא הפך למגה סטאר וגיבור טור דה פראנס.

"הבחור מרוסטוק שגר בבית חדש ביער השחור גרר את כולנו לתוך העניין כאילו אנחנו עצמנו רוכבים שם. סבלנו איתו כשהוא נלחם בדרך שלו באלפים עם העור השרוף שלו, נלחמנו איתו בקרבות שלו מול לאנס ארמסטרונג והתרגשנו כשהוא רכב בפריס ב-1997 והפך לאלוף הגרמני הראשון, התעצבנו כשהוא דיבר על השימוש שלו בחומרים אסורים. עכשיו הגיבור שלנו ירד מהמסלול. הרבה מאוד בסביבתו - כולל אותי כעיתונאי - ידעו על הבעיות שלו ושמרו על שקט כדי להגן עליו, בלי שום ספק עשינו טעות. לכן טוב מאוד ששווייגר שבר את השתיקה. רק כך ניתן יהיה להציל את יאן אולריך, אם הוא ייתן שיצילו אותו. אני מקווה שהוא יבין שהוא חולה וצריך לעבור טיפול. אף אחד מאלה שחגגו איתו לא היו צריכים לנטוש אותו. אני מבטיח לכם שבילד לא ינטוש אותו".

אחרי כל החיזוקים וההבטחות, הגיע הזמן של אולריך לנצח את המאבק הענק שנותר לו. אחרת, כפי שנכתב כאן כבר קודם, הוא עלול לגמור בצורה מכוערת מאוד ובקרוב.

יאן אולריך רוכב אופניים גרמני. AP
אולריך מגיע לשער הניצחון אחרי הזכייה בטור דה פראנס/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully