וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקום חמישי בדירוג ה-70: יעל ארד

אורן סמדג'ה

19.4.2018 / 9:00

"היה לה משהו בעיניים והיית מסתכל עליה ויודע שהיא תהיה מדליסטית אולימפית. לא כולם יכולים להתמודד עם הלחץ. אבל יעל ידעה. היתה לה את כל החבילה הדרושה". אורן סמדג'ה, אגדת ג'ודו, בטור מיוחד על האישה שדחפה אותו להישג האישי הענק שלו ושינתה את הספורט בארץ

צילום מסך

ענף: ג'ודו (מדורגת ראשונה בין הג'ודאים בדירוג)

שנות פעילות: 1986-1996

הישגים בולטים: מדליית כסף באולימפיאדת ברצלונה 1992, המדליה הראשונה של ישראל אי פעם, מדליית כסף באליפות העולם 1993, מדליית זהב באליפות אירופה 1993, עוד שלוש מדליות באליפויות העולם ואירופה, מקום חמישי באולימפיאדת אטלנטה 1996

למקומות 10-6 בדירוג
למקומות 20-11 בדירוג
למקומות 30-21 בדירוג
למקומות 40-31 בדירוג
למקומות 50-41 בדירוג
למקומות 60-51 בדירוג
למקומות 70-61 בדירוג

יעל ארד ג'ודו. ברני ארדוב
יעל ארד/ברני ארדוב

אורן סמדג'ה על יעל ארד

הגורל זימן ליעל ארד ולי להיות הראשונים להביא מדליה אולימפית למדינת ישראל. 40 שנה עברו מאז האולימפיאדה הראשונה בה ישראל השתתפה ועד שחזרנו עם מדליות ראשונות מברצלונה ב-1992, אבל הדרך של יעל למדליה שלה התחילה מבחינתי שנה קודם, בדיוק על אותם מזרנים, באותו אולם בספרד.

שנה לפני האולימפיאדה, באליפות העולם של 1991 בברצלונה, יעל שהיתה מבוגרת ממני בשלוש שנים וכמה חודשים עשתה מדליה. זו היתה תחרות שהיוותה מעין חזרה גנרלית וסימולציה לאולימפיאדה שתבוא שנה לאחר מכן. ובעוד שאני הייתי צעיר בתחילת דרכי בטורנירים של הבוגרים, יעל כבר היתה מבוססת חזק בתוך התחרויות ולמעשה יצאה לתחרות חייה כשיש ממנה הרבה ציפיות. כל התקווה האולימפית של 1992 היתה על הגב שלה. אני באתי אחרי כמה הישגים יפים בגילאי הג'וניור. לא יותר.

לטוס לאולימפיאדה כשאתה יודע שמצפים ממך למדליה, זה לא פשוט. לא כולם יכולים להתמודד עם הלחץ. אבל יעל ידעה. היתה לה את כל החבילה הדרושה. אם זה בית תומך, אם זו סביבת עבודה אופטימלית. ואם זה מוסר עבודה מקסימלי. אם רוצים ללמוד על יעל ארד, אז זה כישרון ומוסר עבודה.

ביום הקרבות של יעל לא הייתי באולם הג'ודו. הייתי ממוקד בתחרויות שלי, כשנשארתי בכפר האולימפי עם עצמי כדי להתכונן. בערב, אחרי שהיא זכתה במדליה הראשונה של ישראל, פגשתי אותה בכפר באחת החגיגות והייתי מאושר בשבילה. שמחתי בשבילה ובשביל המדינה. אף אחד לא ציפה שיום למחרת גם אני אביא מדליה, למעט מי שהיה קרוב אלי - המאמן משה פונטי ואבי מוריס סמדג'ה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אורן סמדג'ה, יעל ארד. ברני ארדוב
היה לה משהו בעיניים והיית מסתכל עליה ויודע שהיא תהיה מדליסטית אולימפית. אורן סמדג'ה עם יעל ארד/ברני ארדוב

זה ששנינו הגענו יחד לברצלונה כשלישראל אין מדליה אולימפית, היא זו שדחפה אותי להישג שלי כי תמיד רציתי לשבור שיא וזה מה שגרם לי להיות מפוקס כל כך בברצלונה.
יעל היתה מאוד ממוקדת. היא הקריבה המון למען הג'ודו ובצדק היא ממוקמת כל כך גבוה ברשימת ספורטאי ה-70 של המדינה. יצא לנו להתאמן לא פעם על אותם המזרנים ובמחנות אימונים משותפים ברחבי העולם. התרשמתי תמיד ממוסר העבודה שלה. היא ידעה כבר מגיל צעיר לאן היא הולכת והיא גם ידעה שהיא מסוגלת להביא מדליה.

באותן השנים ג'ודו הנשים לא היה פופולרי. לא היו הרבה בנות שעסקו בענף ולראיה בברצלונה זו היתה בכלל ההופעה הראשונה של ג'ודו הנשים מישראל. כך שצריך להבין עד כמה היא היתה בולטת. כולנו היינו בטוחים שהיא תביא מדליה מברצלונה כמו שהאמנו שירדן ג'רבי תביא מדליה מריו. היא עבדה שעות על גבי שעות באימונים. והיו לה פציעות ואני יודע כמה תסכולים שצריך לדעת להתגבר עליהם כדי להמשיך הלאה. מה שאפיין את יעל היה הנחישות. היה לה משהו בעיניים והיית מסתכל עליה ויודע שהיא תהיה מדליסטית אולימפית.

אני זוכר שאחרי האולימפיאדה כולם היו בטוחים כאן בארץ שאנחנו זוג. היו שואלים אותי כל הזמן איפה חברה שלך. היו קוראים לי ברחוב רון ארד בגלל שם המשפחה של יעל. אנשים היו הופכים את אורן לרון ומשאילים את שם המשפחה שלה אלי.

באטלנטה, ארבע שנים אחרי ברצלונה, רוב הציפיות היו ממני כי ב-1995 חזרתי עם מדליית כסף מאליפות העולם ביפן. כל המדינה היתה על הכתפיים שלי, בדיוק מה שיעל חוותה ארבע שנים קודם. באולימפיאדה התחריתי פצוע והצלחתי לנצח רק קרב אחד. יעל הגיעה למקום החמישי והמכובד. ואחרי אטלנטה הקריירה של שנינו הסתיימה.

יעל באה מבית שעסק בתקשורת, כך שהתחום הזה לא היה זר לה והיא ידעה להתמודד איתו. היא חיה את התקשורת והיה לה קל להתמודד מול הלחץ התקשורתי. לנצח נישאר המדליסטים הראשונים של ישראל ואני גאה להיות חלק מהדרך של יעל ארד. שנינו פורצי הדרך. אני שמח על הבחירה ביעל למקום כל כך גבוה ברשימה. היא ספורטאית אדירה. מגיע לה כל הכבוד על מה שהיא עשתה. אני מפרגן לכל מה שהיא עשתה לקריירה האדירה שלה כספורטאית.

עורכי הדירוג: אור שקדי, אורן יוסיפוביץ

רשימת המדרגים: גיא לרר, ישי רז, מתן בכור, אייל גיל, בן מיטלמן, טל שורר, עמית הורסקי, תומר יצחק, חמי אוזן, פז חסדאי, אריה ליבנת, אלכס נירנבורג, יצחק ויסהוף, הילה קובו, נמרוד עופרן, אייל לוי, אופיר סער, יפתח קוכמן, אוריאל דסקל, אורי דגון, ליאן וילדאו, גבריאל היידו, עידן ויניצקי, מולי אפשטיין, אבנר שביט, שאול אייזנברג, שלמה וייס, יניב טוכמן, נדב יעקבי, עודד שלו, יעקב זיו, מוטי חביב, אסף בילגורי, ורד כהן, ד"ר גלעד ויינגרטן, מאיה רונן, אהרל'ה ויסברג, שרון דוידוביץ', אודי הירש, עוזי דן, עמית גולדשטיין, רון עמיקם, שרון קינן, קרין שביט, מיה בנאי, עמית לוינטל, ארז מיכאלי, דניאלה סמרי, ניר צדוק, עירד צפריר, אביעד פוהורילס, מירי נבו, אלי אילדיס, אלי סהר, דני בורשבסקי, יהונתן אליהו, אלעד זאבי, אסף אקרמן, ניצן ליבנה, שי האוזמן, אבנר בורוכוב, רועי פרייס, תמר ריפל, לירן מוסלי, דור הופמן, ברני ארדוב, איציק שאשו, יונתן כהן.

בווידאו: מאחורי הקלעים של המדליה האולימפית הראשונה - סרטה של הילה קובו

סרטה של הילה קובו, עריכת וידאו: רן צימט, עיצוב גרפי: אביחי ברוך, תמונה: Getty Images
  • עוד באותו נושא:
  • יעל ארד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully