וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל מאסטרו: המאמן עם השם הכי מיוחד באירופה פורח

13.4.2018 / 17:00

השם שלו, נסטור אל מאסטרו, הצחיק אפילו את השוטרים שבדקו לו רשיונות. אבל הסרבי-אנגלי-אוסטרי לא התרגש. קרא ספרים, סינן מערכים, והלך כל הזמן בעקבות האליל ז'וזה מוריניו. העונה הוא כבר אחראי לאחד מסיפורי ההצלחה המרגשים באירופה

אימג'בנק GettyImages

בפרק נהדר בעונה השביעית של סיינפלד, מופיעה דמותו של בוב קוב, מנצח תזמורת המשטרה המקומית, אשר מתעקש שכולם ללא יוצא מהכלל יקראו לו מאסטרו. "זה שם מטומטם", טען ג'רי שלא התלהב מהרעיון. סביר להניח כי נסטור יבטיץ' מעולם לא ראה את הסדרה - אחרת הוא לא היה עושה בגיל 18 את הצעד עליו הוא מתחרט מאוד בימים אלה.

נסטור אל מאסטרו, ג'ראלד אסמואה שאלקה. GettyImages
אל מאסטרו וג'ראל אסמואה בשאלקה/GettyImages

כן, זה הדבר המשעשע ביותר שתקראו השבוע - הבחור הלך ושינה את שם המשפחה שלו לאל מאסטרו. זו ממש לא בדיחה, גם אם אנשים לא יכולים להתאפק ומגחכים בגלוי. "אפילו שוטרים שעוצרים את הרכב שלי מתחילים לצחוק כאשר רואים את הרשיון", אומר נסטור אל מאסטרו. כבר שנתיים אחרי השינוי הוא הצטער, אך היה מאוחר להחזיר את הגלגל לאחור. יותר מדי מסמכים, כולל הדרכון הבריטי שלו, הודפסו עם השם החדש. אז הוא נותר אל מאסטרו, אולם השנה דווקא יש לכך הצדקה לא מבוטלת, כי הוא באמת מאסטרו. הוא המנצח הגדול, הרבה יותר מבוב קוב. בגיל 35 בלבד, הוא מצעיד את ספרטק טרנאבה לאליפות סנסציונית ראשונה אחרי בצורת בת 45 שנה. אפילו איליין בניס היתה מתרשמת.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

מאסטרו, גרסת סיינפלד

ועכשיו צחוק בצד, כי ייתכן שמדובר בעילוי אמיתי. זו עשויה להיות נסיקה מרשימה של אחד המאמנים המרתקים ביותר של הדור החדש. הנסיון שלו עצום ביחס לגילו, ההספק פנומנלי, הקבלות לא יכולות להיות טובות יותר. ויש לו סיפור חיים מיוחד מאוד - הוא נולד בסרביה, גדל באנגליה, התפתח מקצועית בגרמניה, גר באוסטריה ועובד בסלובקיה. בכל מקום בו דרך, אנשים נקרעו מצחוק כאשר שמעו את השם, אך כאשר התרגלו לרעיון גילו אדם שאפתן באופן יוצא דופן שלא מהסס לשבור מחסומים בדרכו הנחושה לצמרת ולמדו להעריך אותו. אל מאסטרו מודע היטב לסגולותיו, בדיוק כפי שהכיר במגבלותיו כנער כאשר הבין שלא יצליח ככדורגלן.

נסטור אל מאסטרו, מירקו סלומקה שאלקה. GettyImages
אל מאטסרו וסלומקה באימון שאלקה/GettyImages

ברצלונה וריאל רדפו אחרי אחיו

היה לו קל להפנים זאת, כי אחיו ניקון, הצעיר ממנו ב-10 שנים, נחשב לכשרון גדול פי מיליון. בעצם, זה גם המקור של השם. ניקון הפגין יכולות וירטואוזיות עם הכדור כאשר היה ילד קטנטן בלונדון, לשם היגרה המשפחה הסרבית מבלגארד עם פרוץ מלחמת האזרחים ביוגוסלביה, ובקבוצותיו החלו לכנות אותו אל מאסטרו. נסטור, שליווה אותו לאימונים, קיבל במהרה אף הוא את הכינוי. הם היו האחים אל מאסטרו, אבל לבכור היה ברור כשמש שהוא לא טוב מספיק. לכן הוא בחר חלום חדש - להפוך למאמן דגול.

והוא לקח את המשימה ברצינות. עוד לפני שסיים את הלימודים בבית הספר החל נסטור לשלוח קורות חיים למועדוני כדורגל. "הגשתי מועמדות ליותר ממאה משרות", הוא העיד בדיעבד. לבסוף, ווסטהאם נתנה לו צ'אנס להיות בצוות האימון באקדמיה, אולי בגלל שניקון בדיוק השתייך אז לקבוצה. והוא היה אובססיבי - אסף אינספור פרטי מידע, לגם ספרים, מילא מחברות עבות בניתוחים. וזה השתלם, כי אל מאסטרו השתייך למשך זמן קצר אפילו לצוות האימון באקדמיה של יובנטוס.

ב-2002 עברה משפחת יבטיץ' לווינה במסגרת עבודתו של האב, וניקון הצטרף לאקדמיה של אוסטריה וינה. נסטור גויס יחד איתו. ב-2004, אחרי משא ומתן מפרך, הצליחה ולנסיה לשים את ידה על הגאון ניקון, על אף שריאל מדריד וברצלונה חשקו בו. הסיבה - בניגוד לריאל ובארסה, הסכימו העטלפים להעסיק את נסטור בצוות האימון. בחלוף ארבע שנים, זה כבר עבד הפוך, כי נסטור זכה לקידום עצום. החברים האוסטרים יצרו קשר בינו לבין מירקו סלומקה שהחל לאמן ב-2006 את שאלקה. רעיונותיו של אל מאסטרו מצאו חן בעיני הבוס, והוא מינה אותו לעוזרו בקבוצה הבוגרת. הדבר סלל את דרכו של ניקון לקבוצת הנוער.

נסטור אל מאסטרו, מאמן כדורגל. GettyImages
עוזר מאמן כבר בגיל 23. נסטור אל מאסטר/GettyImages

טיפח את אוזיל וראקיטיץ'

התפנית היתה חדה ועוררה עניין רב בגלזנקירשן. אחרי הכל, בגיל 23 בלבד הפך אל מאסטרו לעוזר המאמן הצעיר ביותר בתולדות הבונדסליגה. "ז'וזה מוריניו הוא המודל לחיקוי עבורי, ואני רוצה לזכות בליגת האלופות כמוהו", הצהיר הסרבי-אנגלי, אבל אלה לא היו מילים ריקות. הוא הוכיח את עצמו מקצועית. חלוץ הנבחרת קווין קוראני טען שעצותיו שיפרו את יכולתו, והוא הפציץ 15 שערים בעונת 2006/07, כאשר הכחולים דהרו לפסגה, ופיספסו את התואר הראשון ההיסטורי לשטוטגרט באופן דרמטי רק על קו הסיום. מסוט אוזיל עשה אז את צעדיו הראשונים בבוגרים, וזכה לליווי צמוד של אל מאסטרו. ב-2007 הצטרף לסגל גם איבן ראקיטיץ' הצעיר מבאזל, ועוזר המאמן עבד איתו שעות נוספות. שאלקה העפילה בעונה זו לרבע גמר ליגת האלופות, אבל סלומקה פוטר באופן שנוי מאוד במחלוקת באפריל 2008, ואל מאסטרו נזרק יחד איתו.

שיתוף הפעולה הנהדר של השניים נמשך גם לאחר מכן. ב-2010 מונה סלומקה למאמן האנובר, וצירף מיד את עמיתו הצעיד כיד ימינו למשך שלוש שנים. גם ב-2014, בהרפתקה הקצרה והכושלת בהמבורג, ישב אל מאסטרו על הספסל לצידו, וזכה להערכה גדולה. בסך הכל, הוא ניהל 272 משחקי בונדסליגה עם סלומקה. לאחר מכן התקשה המאמן לקבל הצעות עבודה, אז אל מאסטרו יצא לדרכו בלעדיו. הוא שב לאוסטריה באוסטריה וחתם ב-2016 כעוזרו של טורסטן פינק באוסטריה וינה. ואז, לפני כשנה, נוצר הקשר הראשוני עם ספרטק טרנאבה הסלובקית. ההצעה לקבל לראשונה בחייו את משרת המאמן הראשי הונחה על השולחן, ואל מאסטרו קיבל אותה בקיץ.

אליפות עם הלוזרים כנגד כל הסיכויים

הקרבה לווינה היוותה גורם משמועותי מאוד בהחלטה - מדובר בנסיעה של כשעה וחצי, ולכן המשפחה לא היתה צריכה לעבור. אלא שזה היה גם אתגר נפלא. טרנאבה היא עיר תוססת, וספרטק היא אחת הקבוצות הפופולריות בסלובקיה, אך היא לא ראתה הצלחה כבר עשורים. היא מתגאה בחמש אליפויות צ'כוסלובקיה בין 1968 ל-1973, אך זה היה הרבה לפני שאל מאטסרו נולד, ומאז היא לוזרית. אפילו הגביע האחרון הושג ב-1998. יש, אם כך, בספרטק טרנאבה, ניחוח מסוים של שאלקה שמעולם לא זכתה באליפות בונדסליגה, וגם זה משך את אל מאסטרו. הוא הרי מאוהב בשאלקה.

בסלוקיה התלהבו, כמובן, קודם כל מהשם, אבל גם המוניטין של המאמן הצעיר בהחלט ריתק את התקשורת. לא כל יום מגיע לטרנאבה מאמן עם עבר בבונדסליגה, שמדבר חמש שפות - סרבית, אנגלית, גרמנית, ספרדית ופורטוגזית. כמו בשאלקה, קשה לעיתונאים המקומיים למתן את הציפיות, אז הם תהו כבר בקיץ אם אפשר לחלום על תואר. "מה פתאום", השיב אל מאסטרו, "זכיה באליפות בלתי אפשרית. אף אחד לא מדבר על זה כי אנחנו צריכים להיות ריאליים. סיימנו את העונה שעברה במקום השישי, במרחק 30 נקודות מהפסגה. צריך להשתפר בהדרגה, צעד אחרי צעד".

הוא לא עמד במילתו, כי טרנאבה פצחה בדהירה חסרת מעצורים לאליפות. היא פתחה את העונה עם ארבעה נצחונות רצופים, השיגה 13 נצחונות ב-15 המחזורים הראשונים, וכל הליגה רואה לה את הגב מאז. כיום עומד הפער בצמרת על תשע נקודות אחרי הניצחון היוקרתי 0:1 על סלובן ברטיסלאבה בסוף השבוע שעבר. כאשר נותרו שישה מחזורים בלבד לסיום, יהיה קשה מאוד לאבד יתרון כה מבטיח, קל וחומר כאשר ההגנה מסרבת לספוג. 18 שערי חובה בלבד יש לספרטק טרנאבה ב-26 משחקים, וזה אחד הגורמים המשמעותיים להצלחה המסחררת.

מאמן מנצ'סטר יונייטד ז'וזה מוריניו. רויטרס
יש כאלו שאל מאסטרו מזכיר להם אותו. מוריניו/רויטרס

"כמו מוריניו הצעיר"

אל מאסטרו נהנה עד הגג. הוא התפרסם כדמות כריזמטית ומלאת אמוציות, חוגג את השערים עם אוהדים בסגנון אנטוניו קונטה וכובש את הלבבות - אבל בעיקר עושה עבודה טקטית אדירה עם סגל מוגבל יחסית. "השחקנים הופתעו לטובה מיומו הראשון של נסטור בתפקיד", מספר העיתונאי הסלובקי מוימיר סטאשקו, "הידע שלו עצום, הוא מבין כדורגל לעומק, ויש לו שיטות אימון מודרניות שכלל לא הכרנו בטרנאבה. האווירה באימונים מעולה עם המון בדיחות וחיוכים, ויש הרמוניה נהדרת בסגל".

המאמן שם דגש קודם כל על עורף יציב, ולא מתבייש להסתגר במשחקים מול יריבות חזקות, אבל המתפרצות של טרנאבה קטלניות. "מבחינת ארגון, אין שני לו. לדעתי, באמת יש לאל מאסטרו ניצוצות של מוריניו הצעיר. ההגנה קודמת לכל, והוא מטפח את התכונות החזקות ביותר של חניכיו. הוא גם משבח אותם בפומבי, ויודע למשוך את האש לעצמו כשצריך - כמו שעשה מוריניו בקדנציה הראשונה בצ'לסי. הוא סופג את הביקורת במידת הצורך, והקבוצה יכולה לנשום לרווחה. הוא מוטיבטור ענק, פסיכולוג אמיתי. הוא ראוי לאליפות הזו", קובע סטאשקו.

מסוט אוזיל שאלקה. GettyImages
זכה ליווי צמוד מהמאסטרו. אוזיל בשאלקה/GettyImages

צמד אל מאסטרו יכבוש את העולם?

ומה עם ניקון אל מאסטרו, אתם שואלים? תודה על ההתעניינות. ילד הפלא הנדיר, עליו רבו בזמנו מועדוני הפאר ברחבי היבשת, לא השתלב בכדורגל המקצועני, כי אי אפשר לעשות קריירה רק משליטה מזהירה בכדור. מבחינה פיזית, הוא לא עמד בקצב, ולכן הוחלט לפרוש בגיל 22 אחרי מעברים רבים בין קבוצות זניחות. וכמו אחיו, כאשר השלים עם רוע הגזירה, הוא פנה לאימון. כיום משמש ניקון כעוזרו היחיד של נסטור בספרטק טרנאבה, וגם הוא זוכה לשבחים בלתי פוסקים על תרומתו להיסטוריה בהתהוות.

לא יהיה לומר, אם כך, כי צוות האחים אל מאסטרו הוא אחד מסיפורי ההצלחה המרגשים ביותר באירופה העונה - והם לא מסתירים את החלום לנסות את כוחם בקרוב גם על במה גדולה יותר. "אולי הגזמתי קצת כאשר דיברתי על זכיה בליגת האלופות לפני עשור" מנסה להצטנע נסטור בימים אלה, אבל אל תאמינו לו. הוא עדיין חושב בכיוון, וזה לא בלתי אפשרי. אתם עוד תשמעו עליהם רבות, אז תזכרו את השם... טוב, הקלישאה הזו קצת מיותרת כאן, לא? איך לעזאזל אפשר לשכוח שם כזה?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully